Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De ontslag technologie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250985)

Mambo 29 november 2019 14:04

De ontslag technologie
 
De "groene technologie " ging miljoenen jobs scheppen.

Tot hiertoe gaan er massaal jobs verloren!

10000 bij Audi
10000 bij Mercedes

Enz...

morte-vivante 29 november 2019 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9181878)
De "groene technologie " ging miljoenen jobs scheppen.

Tot hiertoe gaan er massaal jobs verloren!

10000 bij Audi
10000 bij Mercedes

Enz...

Citaat:

Duitsland bijvoorbeeld heeft de laatste 6 ?* 7 jaar alleen al in de sectoren van hernieuwbare energie zoals windenergie en zonnecellen 250.000 jobs kunnen creëren.

Mambo 29 november 2019 15:23



In Duitsland groeien de armoede cijfers al tot in de wolken
Sinds 1989 telkens meer.

Tavek 29 november 2019 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9181990)
In Duitsland groeien de armoede cijfers al tot in de wolken
Sinds 1989 telkens meer.



Als ge armoede uitdrukt in % van het gemiddelde loon, is het normaal dat de armoede toeneemt he. De Duitsers zijn gemiddeld rijker geworden. Veel rijker, kwa inkomen toch.

Het Verzet 29 november 2019 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9181990)
In Duitsland groeien de armoede cijfers al tot in de wolken
Sinds 1989 telkens meer.

:lol: In de eerste reactie de openingsstelling al onderuit geknald, dus gaan we over wa anders leuteren

vanderzapig 29 november 2019 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 9182001)
:lol: In de eerste reactie de openingsstelling al onderuit geknald, dus gaan we over wa anders leuteren

En Tavek heeft meteen zijn tweede stelling ook onderuit geknald met keiharde cijfers. :-)

Het zal een kort draadje worden.

Mambo 29 november 2019 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9181995)


Als ge armoede uitdrukt in % van het gemiddelde loon, is het normaal dat de armoede toeneemt he. De Duitsers zijn gemiddeld rijker geworden. Veel rijker, kwa inkomen toch.

Deze cijfers worden nog dramatischer als men ze houdt tegen het licht van de tewerkstellingsgraad en de armoedecijfers in Duitsland. Ondanks de permanente economische groei en dalende werkloosheid (tot bijna 5% de afgelopen 10 jaar) ziet men de armoede toenemen in Duitsland tot 15,5 %. Ondanks het jaarlijkse stijgende BBP, ziet men dus de Duitser in zijn totaliteit verarmen. Meer nog, 7% van de Duitse actieve bevolking, mensen die dus werken, vallen onder de armoedegrens voor werkenden. Hieraan zijn de 1-eurojobs en Hartz-4 uitkeringen (beperking van de werkloosheidssteun in tijd en gebruik van “leefloon”) natuurlijk niet vreemd. Meer mensen werken, verdienen minder en hebben meer kans op structurele armoede, ondanks het permanent stijgend bruto binnenlands product.Wat men dus vanuit neo-liberale hoek de mensen tracht wijs te maken, dat enkel economische groei tot behoud en uitbouw van “onze” welvaart kunnen bijdragen, blijkt aan de hand van het Duitse, voorbeeld een grote mythe te zijn.

Mambo 29 november 2019 16:21

Vooral jongeren zijn het slachtoffer :
Gaat men bij de groep van jonge actieve bevolking (tussen 18 en 35 jaar oud kijken), die tot de middenklasse behoren, en tussen 17.000 euro en 50.000 euro jaarlijks verdient, ziet men in de periode 1989-2013 zelf een inkrimping met –17 %.

Tavek 29 november 2019 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9182017)
Deze cijfers worden nog dramatischer als men ze houdt tegen het licht van de tewerkstellingsgraad en de armoedecijfers in Duitsland. Ondanks de permanente economische groei en dalende werkloosheid (tot bijna 5% de afgelopen 10 jaar) ziet men de armoede toenemen in Duitsland tot 15,5 %. Ondanks het jaarlijkse stijgende BBP, ziet men dus de Duitser in zijn totaliteit verarmen. Meer nog, 7% van de Duitse actieve bevolking, mensen die dus werken, vallen onder de armoedegrens voor werkenden. Hieraan zijn de 1-eurojobs en Hartz-4 uitkeringen (beperking van de werkloosheidssteun in tijd en gebruik van “leefloon”) natuurlijk niet vreemd. Meer mensen werken, verdienen minder en hebben meer kans op structurele armoede, ondanks het permanent stijgend bruto binnenlands product.Wat men dus vanuit neo-liberale hoek de mensen tracht wijs te maken, dat enkel economische groei tot behoud en uitbouw van “onze” welvaart kunnen bijdragen, blijkt aan de hand van het Duitse, voorbeeld een grote mythe te zijn.

Het is normaal dat de armoedecijfers toenemen indien je economie, en bijgevolg ook de gemiddelde lonen, harder groeien dan de inflatie.

Tavek 29 november 2019 16:23

Uitkeringstrekkers krijgen veelal louter een inflatiecorrectie (index). Als de werkenen hun lonen sneller zien stijgen zullen velen met een uitkering sneller onder de 60 % van het mediaaninkomen geraken. De armoedegrens dus. Terwijl er eigenlijk niet meer armoede is. Want die uitkeringen zijn inflatiegecorrigeerd...

Het is een berekeningsmethode, niet meer.

Mambo 29 november 2019 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9182021)
Het is normaal dat de armoedecijfers toenemen indien je economie, en bijgevolg ook de gemiddelde lonen, harder groeien dan de inflatie.

Het is maar normaal als je er niet meer onderuit kan he?

In elk geval - 20000 jobs vandaag.

Moet nog ergens in een statistiek geraken.

Mambo 29 november 2019 16:31

En nog eens 25000

Auto-industrie begint te sputteren: Nissan schrapt 12.000 banen

Beeld AP
Nissan gaat wereldwijd 12.000 banen schrappen en is daarmee de zoveelste autobouwer die dit jaar een ferme ontslagronde aankondigt. Waarom sputtert de motor van de auto-industrie zo plots?

? Exclusief voor abonnees door MICHIEL MARTIN25 juli 2019, 10:36
In mei maakte Nissan al bekend dat het 4.800 banen zou schrappen, nu melden Japanse media en het persbureau Reuters, steunend op verklaringen van ingewijden, dat nog eens 5.200 banen extra zullen sneuvelen. Samen dus 12.000 banen, ruim 7 procent van het personeelsbestand van de Japanse automaker.

Aangeboden door Audi
De auto’s van de toekomst rijden op deze milieuvriendelijkere brandstoffen en aandrijvingen
Een officiële reactie van Nissan kwam er nog niet, maar het nieuws wordt mogelijk op donderdag officieel bekendgemaakt, samen met de kwartaalresultaten.

Het financieel persbureau Nikkei berichtte onlangs dat de operationele winst van Nissan met 90 procent geslonken zou zijn, een bericht waarvan het bedrijf stelt dat het “in grote lijnen klopt”. Daarbovenop was er het fraudeschandaal met ex-topman Carlos Ghosn.

ADVERTENTIE

inRead invented by Teads

Het is duidelijk dat Nissan in zwaar weer zit. Een reorganisatie moet nu soelaas bieden.

INDRUKWEKKEND LIJSTJE
Nissan, dat samen met Renault en Mitsubishi een alliantie vormt, is allesbehalve de enige speler die in een sukkelstraatje lijkt beland. Eind vorig jaar kondigde General Motors aan dat het 14.000 zou schrappen.

Dit jaar werd het lijstje in een verbijsterend tempo groter: Ford (12.000), Jaguar Land Rover (4.500), Daimler (10.000), Honda (3.500), Fiat (1.500) en zelfs Tesla (3.000) passeerden de revue. Er zijn ook de ‘minder specifieke’ signalen. Zo liet de CEO van Audi in februari in de Duitse zakenkrant Handelsblatt weten dat het management 10 procent slanker moet.

Vooral de Duitse autosector doet het al drie kwartalen slecht en weet zich niet te herstellen. BMW en Daimler stuurden al winstwaarschuwingen uit en gingen plotseling twijfelen over grootse uitbreidingsplannen in Hongarije. Zelfs het uitzendbureau Randstad mengde zich deze week in de discussie: de lagere vraag naar uitzendkrachten vanuit de Duitse auto-industrie begint te nijpen.

Vanwaar die plotse malaise? Een eenduidig antwoord is er niet: de auto-industrie kampt met een heel gamma aan problemen. Zo zijn er de wereldwijde handelsconflicten, vooral tussen de VS en China. Die importheffingen, op zowel voertuigen als onderdelen zoals staal en aluminium, hebben een duidelijke impact. De vrees blijft ook in Europa bestaan dat Trump alsnog importheffingen invoert.


Een assemblagelijn van Nissan. Het bedrijf gaat zo’n 12.000 banen schrappen. Beeld AP
CHINESE MARKT
Verder veroorzaakt de brexit onzekerheid: volgens de Britse Vereniging van Motorfabrieken en - Handel (SMMT) werd in 2018 zo’n 660 miljoen euro geïnvesteerd in de Britse auto-industrie, de helft van het jaar ervoor.

In 2018 liep de autoverkoop wereldwijd lichtjes terug, voornamelijk omdat de belangrijke Chinese markt voor het eerst in decennia serieus slabakt.

Een trend die volgens het Duitse Center for Automotive Research (CAR) fors zal doorzetten dit jaar. Volgens zijn prognose zal de globale autoverkoop met 4 miljoen exemplaren teruglopen, waarbij de impact van de nakende brexit en de Europese importheffingen niet eens werden meegerekend.

ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
Het grootste probleem blijft natuurlijk dat er te veel productielijnen zijn voor auto’s die de wereld niet meer wil of accepteert. Europese autobouwers zullen vanaf 2021 forse boetes moeten betalen als modellen de Europese CO2-uitstootdoelen niet halen, en de ooit zo populaire diesels zijn sowieso minder in trek.

De huidige omschakeling naar elektrische voertuigen brengt torenhoge investeringen met zich – alleen al de Volkswagen-groep raamt het kostenplaatje op 11 miljard euro tussen nu en 2023 –, die de sector bovendien minder arbeidsintensief maken.

Elektrische wagens vergen minder onderdelen en dus minder werknemers. Het Duitse Daimler heeft het zelfs over 80 ?* 90 procent minder banen langs de assemblagelijnen. Wie weet dat daar in Europa zo’n 2,5 miljoen arbeiders staan, beseft meteen dat de plannen van Nissan nog maar het begin kunnen zijn.

Tavek 29 november 2019 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9182024)
Het is maar normaal als je er niet meer onderuit kan he?

In elk geval - 20000 jobs vandaag.

Moet nog ergens in een statistiek geraken.

Bijna allemaal natuurlijke afvloei (pensioen).

En in de tussentijd gaat Tesla bij Berlijn een nieuwe gigafactory opendoen een een R&D centrum oprichten, alweer enkele duizenden banen er bij.

Tavek 29 november 2019 16:38

Ach Mambo,

Je klinkt als een paardenhandelaar of een karrenhandelaar toen de eerste autos op kwamen zetten. Of als een landarbeider toen de eerste tractors kwamen. Of als een typiste toen de eerste computers kwamen.....

Technologie vernietigt steeds jobs, maar over het algemeen, komen er meer nieuwe bij dan er vernietigd zijn. Alleen vergt dit constante bijscholing van de mensen die actief zijn op de arbeidsmarkt.

Mambo 29 november 2019 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9182040)
Ach Mambo,

Je klinkt als een paardenhandelaar of een karrenhandelaar toen de eerste autos op kwamen zetten. Of als een landarbeider toen de eerste tractors kwamen. Of als een typiste toen de eerste computers kwamen.....

Technologie vernietigt steeds jobs, maar over het algemeen, komen er meer nieuwe bij dan er vernietigd zijn. Alleen vergt dit constante bijscholing van de mensen die actief zijn op de arbeidsmarkt.


Erdogan spreekt u niet tegen. Die kan ook zo onzin verkopen.
Kijk maar ;
Turkse crisis deed al drie gezinnen uit het leven stappen
Regering beantwoordt drama’s alleen met een verbod op cyanide
Turkije is in de ban van zelfmoorden met cyanide. Die hebben deze maand al drie families het leven gekost. Het heeft er alle schijn van dat de economische crisis aan de basis van de drama’s ligt. Maar de regering wil daar niet van horen .

......
Beetje gelijk gij dus.

Tavek 29 november 2019 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9182044)
Erdogan spreekt u niet tegen. Die kan ook zo onzin verkopen.
Kijk maar ;
Turkse crisis deed al drie gezinnen uit het leven stappen
Regering beantwoordt drama’s alleen met een verbod op cyanide
Turkije is in de ban van zelfmoorden met cyanide. Die hebben deze maand al drie families het leven gekost. Het heeft er alle schijn van dat de economische crisis aan de basis van de drama’s ligt. Maar de regering wil daar niet van horen .

......
Beetje gelijk gij dus.

Waar slaat dit nu op ?

Mambo 29 november 2019 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9182049)
Waar slaat dit nu op ?

Dat jullie alle twee zeggen " alles gaat goed".

Terwijl het zo slecht gaat dat families collectief zelfmoord plegen uit armoede.

Tavek 29 november 2019 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9182060)
Dat jullie alle twee zeggen " alles gaat goed".

Terwijl het zo slecht gaat dat families collectief zelfmoord plegen uit armoede.

En wat heeft het dictatorschap van Erdogan te maken met de technologische omwenteling in de auto industrie ?

Aurora_Borealis 29 november 2019 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9181995)


Als ge armoede uitdrukt in % van het gemiddelde loon, is het normaal dat de armoede toeneemt he. De Duitsers zijn gemiddeld rijker geworden. Veel rijker, kwa inkomen toch.

Dat klopt niet. In Duitsland is tussen 2000 en 2016 het BNP per capita toegenomen met 76% terwijl over diezelfde periode de lonen maar met 12.4 % zijn gestegen. Het is duidelijk dat de werknemer niet rijker wordt van de stijgende welvaart.

Trouwens, in België zijn de lonen over diezelfde periode gestegen met 20% - een pak meer dan die Duitsers dus...

Aurora_Borealis 29 november 2019 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9182040)
Technologie vernietigt steeds jobs, maar over het algemeen, komen er meer nieuwe bij dan er vernietigd zijn. Alleen vergt dit constante bijscholing van de mensen die actief zijn op de arbeidsmarkt.

Dat geloof ik echt niet, er zal steeds een constante daling zijn van jobaanbod, omdat de nieuwe jobs steeds minder talrijk zullen zijn dan plaatsen die verdwijnen. En dat zal verder evolueren tot het punt dat UBI onvermijdbaar wordt.

Bijvoorbeeld: binnen hier en 20 jaar rijden alle vrachtwagens allicht vol autonoom, wat ga je doen met al die vrachtwagenchauffeurs ? In de VS gaat het over meer dan +3 miljoen mensen. Ge gaat die heus niet allemaal omscholen naar big data specialisten, AI programmeurs, cloud computing programmeurs,...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be