Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Taalklacht tegen opschrift: "SLOW" aan schoolpoort. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251102)

reservespeler 6 december 2019 17:42

Taalklacht tegen opschrift: "SLOW" aan schoolpoort.

Taalklacht tegen mannetje met Engelstalig opschrift ‘Slow’ aan schoolpoort: directeur gaat bord voorlopig niet wegnemen.

https://www.hln.be/in-de-buurt/ieper...emen~ab1a11fd/

Iemand diende een klacht in bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht tegen de basisschool Sint-Jozef in Ieper. Het stoot de klager blijkbaar tegen de borst dat voor de schoolpoort er een bordje staat met daarop het Engelse woord ‘Slow’, bedoeld voor hardrijders in de straat. “Een beetje overdreven, toch?”
Het was even schrikken voor Lieven Calis, directeur van de Vrije Basisschool Sint-Jozef in Ieper, deze week toen hij zijn post opende. Een brief met afzender de Vaste Commissie voor Taaltoezicht maakte duidelijk dat er iemand een klacht had ingediend over “het feit dat aan de school een verkeersbord met de Engelstalige tekst ‘Slow’ staat.”

Meenseweg
“Tja, wij hebben de bord in de vorm van een ventje daar inderdaad geplaatst”, zegt de directeur. “We deden dat in het kader van de verkeersveiligheid. U weet of u weet niet dat wij sinds langer vragen naar een veiligere verkeerssituatie in Meenseweg. We vinden het daarbij belangrijk dat we ook zelf onze duit in het zakje doen en daarom het bord met daarop het opschrift ‘slow’. We hebben dat gewoon aangekocht, net zoals andere scholen dat deden”, zegt de directeur. “Ik hoorde al eerder van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht, maar ik wist niet dat die ook voor zo’n zaken optraden. Pas op, ook ik hecht belang aan het Nederlands en aan de Vlaamse identiteit, maar je moet alles toch een beetje in zijn proporties zien.” De directeur is niet van plan het ‘ventje’ onmiddellijk weg te doen. “Maar ik ga het niet op de spits drijven. Ik ga een gefundeerd antwoord sturen naar de commissie. Mochten wij de wet overtreden, dan plaats ik het bord niet meer buiten. Trouwens, ik nodig de klager uit naar onze school. Hij kan dan eens deelnemen aan een les verkeer, een les taal of een les verdraagzaamheid”, aldus nog de directeur.

De klacht is volkomen terecht. Waarom moet alles in het Engels?
Openbare besturen en scholen hebben een voorbeeldfunctie.

En de opmerking van de directeur: "Trouwens, ik nodig de klager uit naar onze school. Hij kan dan eens deelnemen aan een les verkeer, een les taal of een les verdraagzaamheid”., is er totaal over

Xenophon 6 december 2019 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9188782)
Taalklacht tegen mannetje met Engelstalig opschrift ‘Slow’ aan schoolpoort: directeur gaat bord voorlopig niet wegnemen.

Iemand diende een klacht in bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht tegen de basisschool Sint-Jozef in Ieper. Het stoot de klager blijkbaar tegen de borst dat voor de schoolpoort er een bordje staat met daarop het Engelse woord ‘Slow’, bedoeld voor hardrijders in de straat. “Een beetje overdreven, toch?”
Het was even schrikken voor Lieven Calis, directeur van de Vrije Basisschool Sint-Jozef in Ieper, deze week toen hij zijn post opende. Een brief met afzender de Vaste Commissie voor Taaltoezicht maakte duidelijk dat er iemand een klacht had ingediend over “het feit dat aan de school een verkeersbord met de Engelstalige tekst ‘Slow’ staat.”

Meenseweg
“Tja, wij hebben de bord in de vorm van een ventje daar inderdaad geplaatst”, zegt de directeur. “We deden dat in het kader van de verkeersveiligheid. U weet of u weet niet dat wij sinds langer vragen naar een veiligere verkeerssituatie in Meenseweg. We vinden het daarbij belangrijk dat we ook zelf onze duit in het zakje doen en daarom het bord met daarop het opschrift ‘slow’. We hebben dat gewoon aangekocht, net zoals andere scholen dat deden”, zegt de directeur. “Ik hoorde al eerder van de Vaste Commissie voor Taaltoezicht, maar ik wist niet dat die ook voor zo’n zaken optraden. Pas op, ook ik hecht belang aan het Nederlands en aan de Vlaamse identiteit, maar je moet alles toch een beetje in zijn proporties zien.” De directeur is niet van plan het ‘ventje’ onmiddellijk weg te doen. “Maar ik ga het niet op de spits drijven. Ik ga een gefundeerd antwoord sturen naar de commissie. Mochten wij de wet overtreden, dan plaats ik het bord niet meer buiten. Trouwens, ik nodig de klager uit naar onze school. Hij kan dan eens deelnemen aan een les verkeer, een les taal of een les verdraagzaamheid”, aldus nog de directeur.

Een arrogant en intolerant bazeke precies die directeur.

Witte Kaproen 6 december 2019 17:50

Citaat:

Meenseweg

En de opmerking van de directeur: "Trouwens, ik nodig de klager uit naar onze school. Hij kan dan eens deelnemen aan een les verkeer, een les taal of een les verdraagzaamheid”., is er totaal over

De directeur kan dan een les Nederlands volgen;Traag=Slow .

en het woordje" Traag" op zijn verkeers mannetje schrijven.

dpg 6 december 2019 17:54

Citaat:

Meenseweg

Zielig met wat vlaamsch nazionalisten zich bezighouden.

Witte Kaproen 6 december 2019 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9188791)

Ga eens zo een "slow mannetje" in Wallonië zetten en

bekijk dan eens hoe lang dat daar zal blijven staan .

Zucht 6 december 2019 18:06

Citaat:

Trouwens, ik nodig de klager uit naar onze school. Hij kan dan eens deelnemen aan een les verkeer, een les taal of een les verdraagzaamheid”, aldus nog de directeur.
Oospronkelijk zei hij "ni fokke me mij gast." Maar later werd het voor de krant wat opgeschoond.

Pandareus 6 december 2019 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9188791)

De klacht lijkt me ook weinig grond te hebben : de VCT kijkt toe op de bestuurstaalwet en die is helemaal niet van toepassing voor een school uit het privé net en uiteraard niet in haar communicatie naar derden toe (= dat specifieke bord in het engels )

De VCF gaat niet veel anders kunnen doen dan bevestigen dat zij niet bevoegd is.

Verder is het een kinderachtig initiatief : gaan we ook het stadsbestuur van Antwerpen 'aanvallen' omdat die de Antwerp twelve miles organiseren ?

Witte Kaproen 6 december 2019 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9188797)
Oospronkelijk zei hij "ni fokke me mij gast." Maar later werd het voor de krant wat opgeschoond.

:-)

Zipper 6 december 2019 18:19

Die verengelsing is idd nergens voor nodig. Doet mij denken aan het vreselijke "gaan shoppen met de kids".

Witte Kaproen 6 december 2019 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9188800)
De klacht lijkt me ook weinig grond te hebben : de VCT kijkt toe op de bestuurstaal en die is helemaal niet van toepassing voor een school uit het privé net en uiteraard niet in haar communicatie naar derden toe (= dat specifieke bord in het engels )

De VCF gaat niet veel anders kunnen doen dan bevestigen dat zijn niet bevoegd is.

Verder is het een kinderachtig initiatief : gaan we ook het stadsbestuur van Antwerpen 'aanvallen' omdat die de Antwerp twelve miles organiseren ?

Dan is Greta Turnbroek toch taal vaster met haar

"Sckolstrejk för klimatet"

die behoud haar Zweedse slogan in het buitenland,ook al spreekt ze zelf Engels.

Daar kan het Antwerps stadsbestuur en de Ieperse schooldirecteur inderdaad nog iets van leren .

dpg 6 december 2019 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9188794)
Ga eens zo een "slow mannetje" in Wallonië zetten en

bekijk dan eens hoe lang dat daar zal blijven staan .

Ge geeft dus toe dat ge van dezelfde zielige soort zijt.

De schoofzak 6 december 2019 18:24

Dat er klacht werd ingediend, zal wellicht een oorzaak hebben in het politiek activisme van meneerke de directeur. Met zijn pedant gezaag van 'ge moogt lessen komen volgen in verdraagzaamheid ..'

Pandareus 6 december 2019 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9188805)
Dan is Greta Turnbroek toch taal vaster met haar

"Sckolstrejk för klimatet"

die behoud haar Zweedse slogan in het buitenland,ook al spreekt ze zelf Engels.

Daar kan het Antwerps stadsbestuur en de Ieperse schooldirecteur inderdaad nog iets van leren .

Wat Greta Turnbroek doet heeft geen enkele relevantie inzake klachten die bij de foutieve instantie worden gedaan.
Wat is trouwens de relevantie van dat gehandicapte meisje in deze discussie ?

Het Verzet 6 december 2019 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9188804)
Die verengelsing is idd nergens voor nodig. Doet mij denken aan het vreselijke "gaan shoppen met de kids".

...zei de man met Engelse nick en avatar :lol:

Anna List 6 december 2019 18:30

Directeur op bijscholing introductie tot de rechtsstaat en respect voor wet en democratie sturen.

Anna List 6 december 2019 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 9188814)

Oei

Anna List 6 december 2019 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9188800)
De klacht lijkt me ook weinig grond te hebben : de VCT kijkt toe op de bestuurstaalwet en die is helemaal niet van toepassing voor een school uit het privé net en uiteraard niet in haar communicatie naar derden toe (= dat specifieke bord in het engels )

De VCF gaat niet veel anders kunnen doen dan bevestigen dat zij niet bevoegd is.

De dag dat ze in Antwerpen de twelve miles organiseren, leg ik klacht neer, beloofd! :lol:

Zipper 6 december 2019 18:37

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 9188814)

och ja, het paste vooral goed bij mijn eerste avatar :

Anna List 6 december 2019 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9188824)
och ja, het paste vooral goed bij mijn eerste avatar :

Just, de rits avatar! :-P

Pandareus 6 december 2019 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9188822)
De dag dat ze in Antwerpen de twelve miles organiseren, leg ik klacht neer, beloofd! :lol:

10 miles... :oops:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be