![]() |
Uitstoot van broeikasgassen
Vandaag gezien in een recent programma van discovery met allerlei wetenschap over fossiele uitstoot.
Alle personenwagens samen zijn verantwoordelijkheid voor 4% van alle verontreinigingen. Als ik dan eens kijk bij de Vlaamse dienst voor wetenschap zie ik .... Auto's: grote vervuilers De CO2-uitstoot van passagierstransport varieert aanzienlijk afhankelijk van het type transport. Passagiersauto's zijn een belangrijke vervuiler en vertegenwoordigen 60,7% van de totale CO2-uitstoot van het wegtransport in Europa. ----------- Wat is het nu? Enkel personenwagens in beide gevallen. Heel groot verschillende vaststellingen merk ik. Bijgevolg ga ik er van uit dat je het allemaal ook niet weet. |
Citaat:
Kun je niet lezen? https://www.europarl.europa.eu/news/...rs-infografiek Die cijfers van 2014 baseren op studies die al lang achterhaald zijn. Dat het Europees parlement in -weldra- 2020 nog altijd met die cijfers durft af te komen is beschamend. Vlaamse dienst voor wetenschap? Een link is teveel gevraagd? |
Citaat:
transport verbruikt bvb 6l/100km x 100miljard personenkilometers = 6milljard liter x 10kWh =60TWh energie wij verbruiken in totaal 700 TWh energie;.. Dus dat zet misschien in perspectief hoeveel energie de auto verbruikt versus de rest... ongeveer 10% |
Citaat:
Als je groene apen met dit confronteert is het plots héél stil. Denemarken stemde om de CO2 uitstoot met 70% te verminderen tegen 2030, wat een krankzinnigheid toch. |
Citaat:
https://de.statista.com/statistik/da...e-brennstoffe/ ~18 %*~ 60% = 10,8% |
85 miljoen vaten per dag = 31 miljard vaten per jaar: 31.000.000.000 = 31 duizend miljoen vaten; dat is bijna 5 vaten olie (800 liter) per jaar per bewoner op aarde, ca. 2 liter per persoon per dag. Maar in de geïndustrialiseerde wereld natuurlijk veel meer en in d eonderontwikkelde landen veel minder.
Amerika komt aan 4% . België 60%. Co2 is gelijkmatig verdeeld. Dus daar kan het niet aan liggen. Rest de vraag hoe men aan dat enorm verschil komt? |
Citaat:
Citaat:
discovery? Geef me de link van die 4% moest het niet teveel gevraagd zijn. :roll: |
![]() Transport wereldwijd: alle verkeer lucht, zee, weg, spoor, ... = 24 % ; ![]() https://www.europarl.europa.eu/news/...rs-infografiek Daarvan wegvervoer aandeel 72% = 24%*72%= *17,28% ; (wel % punten volgens EU) Daarvan personenwagens aandeel 60,7% = 17,28*60,7% = 10,49 % * die 17,28% wegverkeer wordt nog eens bevestigd door deze grafiek wereldwijd geven ze 18,1% Strassenverkehr: (24,3 % totaal vervoer) ![]() https://www.bdl.aero/de/publikation/...co2-reduktion/ en daarvan ~60% personenwagens = 10,8%. |
Citaat:
Vandaag op hun uitzending. |
Citaat:
Zoals ik deed, Europese Commissie en nog vele andere komen op 10-11% uit. De EU alleen eigenlijk zelfs bij 13%: ~30%*72%*60,7% = ~ 13%. Citaat:
Dan is 4% duidelijk te weinig. Of je hebt de context niet begrepen, wat al een paar keer gebeurd is bij jou. Discovery is enkel een mediakanaal. Je hebt dus helemaal geen bron wie de cijfers uitrekende of op welke basis. Ik wel. :-) Als je geen echte bron kunt geven, ga ik niet meer reageren. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Powering the future.
En ja net nog eens gekeken. 4% co2 uitstoot is afkomstig van personen wagens. En dat is de Amerikaanse benadering die zeer ver afwijkt van de Europese. Dat is onmogelijk. Dus er is iets aan de hand met die cijfers. |
Citaat:
Enkel USA dus. Dan hebben die serieus andere vervuiling. Alles kan. Ik heb het even opgezocht of het kan, USA cijfers van EPA. alle broeikasgassen (GHG), of uw topic titel. Citaat:
Daarvan Light-Duty Vehicles 59%, maar de difinitie daarvan is tot 4500 kg. In Europa is dat alvast een pak minder. 59%*29% = 17,11% USA is dus eerder 15% of meer dan EU: 13%. Citaat:
|
Ik zeg duidelijk en herhaaldelijk " personen wagens ".
Net opnieuw gekeken. 4%. |
Een personen wagen is dus geen truc, jeep, camion, bus, enz...
Maar personen wagens zijn wel in de meerderheid, worden het meest geviseerd en zijn het minst verantwoordelijk. |
Citaat:
Citaat:
Europa 13%. Dat is heel ver van 4%. Zware pick ups zijn er niet bij een Ford F....class 3 zit boven de 6 ton GVWR, class 2 zit onder 3,5 ton. Citaat:
|
Citaat:
Ook een busje met 1+ 8 zitplaatsen tot mtm 3500 kg is een personenwagen volgens Europese definitie. 13 % GHG Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() En dat zijn nog de oude sjoemelverbruikcijfers NEDC, het verbruik is ca. gemiddeld 30% hoger in realiteit: https://www.hln.be/auto/autosalon-br...ooft~a60c9d04/ Ach, een Bugatti, sportwagen of eenderwelke zware SUV verbruikt 5 liter? Zijn personenwagens... Citaat:
|
Ga je nu echt discussiëren over wat een personen wagen is?
|
Mambo en cijfers....
|
Nerds en auto's.
Geen wonder dat het een zooitje is geworden. Enfin voor de nerds dan ; Een personenauto is een motorrijtuig op drie of meer wielen inclusief kampeerauto`s, maar met uitzondering van autobussen, bestelauto`s en vrachtauto`s (motorrijtuigen die niet zijn ingericht voor het vervoer van personen met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg). Dus nee, een pick-up is geen personenwagen ondanks je er met 5 in kan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be