Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Oude Diesels weer welkom (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251225)

fred vanhove 15 december 2019 15:12

Oude Diesels weer welkom
 
Wat een klucht toch allemaal ...

https://www.hln.be/auto/oude-diesels...rdam~abab449e/

Vrijheideerst 15 december 2019 15:38

En dé grap is dat Groenlinks daar in het college zit.

Geen enkele Vlaamse groene heeft dit getweet.

:rofl:

Micele 15 december 2019 15:48

Enkel LEZ Rotterdam, vanaf 1 jan 2020.

Toch een heel raar signaal, zelfs de onderborden moeten ze vernieuwen of aanpassen.

Euro 3 diesels bouwjaar 2001 en jonger mogen dus niet binnen, euro 3 diesels bouwjaar 2000 dan weer wel, en euro 1 en 2 ook, zelfs nog oudere zonder euronorm.

Vanaf euronorm 4 diesel en jonger mag binnen.

Citaat:

https://nl.urbanaccessregulations.eu...u-88/rotterdam

Rotterdam heeft een zone met lage uitstoot. Deze LEZ wordt momenteel afgebouwd. Dit wordt gedaan omdat de luchtkwaliteit in Rotterdam zoveel beter is geworden door verschillende luchtkwaliteitsmaatregelen.

Aan de volgende normen moet worden voldaan om de LEZ te mogen betreden:

Dieselauto's en bestelwagens moeten eerst worden geregistreerd na 1 januari 2001 (minimum Euro-norm 3)
Dieselauto's moeten voldoen aan de Euro 4-norm

Van 1 januari 2020:
Dieselauto's die vóór 2001 als eerste werden geregistreerd, worden opnieuw toegelaten

Maar rijden er dan nog van dat soort in Nederland? die zijn bijna 20 jaar of ouder.

(Nederland heeft überhaupt zeer weinig dieselpersonenwagens, gezakt naar < 15% aandeel wagenpark.

fred vanhove 15 december 2019 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9198023)
Enkel LEZ Rotterdam, vanaf 1 jan 2020.

Toch een heel raar signaal, zelfs de onderborden moeten ze vernieuwen of aanpassen.

Euro 3 diesels bouwjaar 2001 en jonger mogen dus niet binnen, euro 3 diesels bouwjaar 2000 dan weer wel, en euro 1 en 2 ook, zelfs nog oudere zonder euronorm.

Vanaf euronorm 4 diesel en jonger mag binnen.



Maar rijden er dan nog van dat soort in Nederland? die zijn bijna 20 jaar of ouder.

(Nederland heeft überhaupt zeer weinig dieselpersonenwagens)


Er zullen nog wel meer rare signalen komen.:lol:

daiwa 18 december 2019 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9198024)
Er zullen nog wel meer rare signalen komen.:lol:

:lol:

Micele 18 december 2019 01:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9198024)
Er zullen nog wel meer rare signalen komen.:lol:

Zoals in 2025: "De dieselwagens die er niet meer zijn mogen weer binnen" ? lol

Zucht 18 december 2019 01:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9200166)
Zoals in 2025: "De dieselwagens die er niet meer zijn mogen weer binnen" ? lol

Of auto's van sultans, sjeiks en emirs krijgen vrij verkeer en parkeerplaats.

Micele 18 december 2019 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9200168)
Of auto's van sultans, sjeiks en emirs krijgen vrij verkeer en parkeerplaats.

Als ze heel veel geld spenderen mag alles. :-D

Jantje 18 december 2019 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9198023)
Enkel LEZ Rotterdam, vanaf 1 jan 2020.

Toch een heel raar signaal, zelfs de onderborden moeten ze vernieuwen of aanpassen.

Euro 3 diesels bouwjaar 2001 en jonger mogen dus niet binnen, euro 3 diesels bouwjaar 2000 dan weer wel, en euro 1 en 2 ook, zelfs nog oudere zonder euronorm.

Vanaf euronorm 4 diesel en jonger mag binnen.



Maar rijden er dan nog van dat soort in Nederland? die zijn bijna 20 jaar of ouder.

(Nederland heeft überhaupt zeer weinig dieselpersonenwagens, gezakt naar < 15% aandeel wagenpark.

Zo gek is dat niet.
Nederland zelf heeft weinig oude diesels, maar de toeristen hebben die wel.

Micele 18 december 2019 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9200230)
Zo gek is dat niet.
Nederland zelf heeft weinig oude diesels, maar de toeristen hebben die wel.

De toeristen die nog met een minstens 20 jaar oude diesel naar Rotterdam rijden? Dat meen je niet.

Nemen we nu enkel "de Belg"

Want de Duitser zal uiterst zelden met een oude diesel rijden die mag in de meeste Duitse steden sinds 2008 niet meer binnen:
https://www.citytrip.be/milieusticke...duitse-steden/
(mss hoogstens een paar verlorene oldtimer Mercedes 300 TD of zoiets)


Het gemiddeld wagenpark in Belgie wordt 9 jaar oud volgens Febiac.
https://www.febiac.be/public/statist...FID=23&lang=NL

En als ik op Febiac de lijst bekijk van wagens die ouder dan 20 jaar zijn is dat ongeveer 9% van het totaal van 5,8 miljoen personenwagens.
Citaat:

https://www.febiac.be/public/statist...FID=23&lang=NL
C. Parc 7. Wagenpark per jaar van eerste inschrijving
Trek daar de benzines en oldtimers >30 jaar af gaat het ongeveer over 4,5% van het Belgisch wagenpark.

De meeste die met een diesel rijden doen toch minstens 20.000 km/jaar dus die hebben ook al minstens 400.000 km na 20 jaar, na 30 jaar wie weet >600.000 km. lol

En wie rijdt er nu toevallig daarvan met die oude dieselbak als toerist naar Rotterdam? Vlamingen? Brusselaars? Walen? Fransen? Lamenielachen.

Wie een citytrip naar stadskern Rotterdam doet kan best het OV nemen, neem ik aan.

Micele 18 december 2019 11:27

En nee dit is geen samenzwering tegen "de sjoemeldiesels", dit zijn quasi feiten.

Of waarom LEZ überhaupt ingevoerd zijn, sinds ruim 10 jaar.
Citaat:

https://www.citytrip.be/milieusticke...duitse-steden/

In Duitsland heb je in het verkeer te maken met een milieusticker. Per 1 maart 2007 is deze sticker verplicht voor alle vrachtwagens, bussen en personenauto’s die een milieuzone willen binnenrijden. Brommobielen hebben deze verplichting niet. In het wetboek wordt deze sticker overigens fijnstof milieusticker genoemd. Op de sticker staat het kenteken van het voertuig en een stempel. Deze laatste is van de autoriteit die de sticker heeft uitgegeven.

Ja "diesellovers" haal nu maar alweer uw stropoppenarsenaal boven: kachels, schepen, bussen, vrachtwagens,... :-P

Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191217_...uchtvervuiling

18 december 2019 GEZONDHEID

Nergens in Europa zo veel nieuwe astmapatiënten door luchtvervuiling

Nieuwe cijfers van de Onafhankelijke ziekenfondsen lijken te bevestigen dat de luchtverontreiniging in ons land zorgt voor een verhoogd aantal jongeren met astma. Of hoe onze dichtgeslibde Vlaamse wegen ook de luchtwegen laten dichtslibben.


Alleen al bij de Onafhankelijke ziekenfondsen telde men ruim 56.000 leden tussen 2 en 18 jaar die vorig jaar een middel tegen astma namen.

Kristof Bohez

Een onderzoek van de Onafhankelijke ziekenfondsen (Onafhankelijk ziekenfonds, Partena) bij hun 441.696 leden tussen 2 en 18 jaar levert opmerkelijke bevindingen op. Zo blijkt bijna één kind op de vier tussen 2 en 6 vorig jaar minstens één geneesmiddel tegen astma te hebben gekregen. In de leeftijdscategorie 2 tot 18 wordt dat één jongere op de acht die een middel tegen astma nam. Dat staat gelijk aan een percentage vermoedelijke astmalijders van 12,9 procent onder de achttien jaar, waar het nationale gemiddelde – inclusief volwassenen – lager ligt: 8 procent.

“Heel waardevolle informatie”, noemt longspecialist Guy Brusselle (UZ Gent) de verzamelde data. Maar hij waarschuwt wel dat we niet mogen concluderen dat ieder kind tot zes jaar dat de medicatie neemt ook effectief astma heeft. “Dat is niet zo. In deze periode van het jaar is er bijvoorbeeld ook het RSV-virus waarvoor jonge kinderen soms astmamedicatie krijgen. Het is pas na hun zesde dat kinderen echt goed kunnen meewerken met een longfunctietest en dat astma met zekerheid vastgesteld kan worden. Neemt niet weg dat in ons land inderdaad een hoog aantal jongeren astma heeft, dat zien we ook in de praktijk.”

Uit de cijfers van de Onafhankelijke ziekenfondsen blijkt ook dat één op de drie tieners die in 2018 een middel tegen astma nam, er géén gebruikte in de vijf voorgaande jaren. Nieuwe patiënten dus.



Citaat:

Door (diesel)wagens

Eén studie die de vinger op de wonde legt, is die van de Amerikaanse George Washington University, dit jaar uitgebracht op basis van metingen in 2015. Het unieke aan de studie is dat ze de concentraties van stikstofdioxide in de lucht koppelt aan het aantal nieuwe astmapatiënten onder de 18 jaar, in 194 landen. Zie je de resultaten op een kaart, dan valt op dat België en Nederland rode ‘kampioenen’ zijn van die nieuwe astmapatiënten door stikstofdioxide.

“Die kaart laat zien dat 20 ?* 30 procent van de nieuwe astmapatiënten toe te schrijven is aan stikstofidoxide”, aldus Brusselle. “Een bevestiging van wat we al wisten: naast passief roken is luchtverontreiniging de grote risicofactor voor het ontstaan van astma bij kinderen.”

Stikstofdioxide is een stof die samen met fijn stof en ozon voor luchtverontreiniging zorgt, én voor verontreiniging in de kleinste takken van onze luchtwegen. Stikstofoxiden komen vooral vrij bij verbranding van fossiele brandstoffen; door landbouw, industrie maar vooral ook door verkeer. Brusselle wijst op het dichtbevolkte Vlaanderen en Nederland als verklaring voor de hoge waarden, in combinatie met het vele verkeer. “Historisch gezien zijn dieselwagens hier lang fiscaal bevoordeeld. Anderzijds zijn er ook onze steenwegen waar velen langs wonen.”
Gemiste kans in Madrid

Wie op 50 ?* 100 meter van een drukke weg woont, loopt een verhoogd risico op aandoeningen van de luchtwegen. En wie eenmaal astma heeft, kan daar niet echt van genezen. Je kan de ziekte hoogstens onder controle houden met ademhalingstechnieken en medicatie.

Oplossingen voor het oprukkende astma-probleem? “Sterke reductie van stikstofoxiden en fijn stof zou nieuwe gevallen kunnen voorkomen”, zegt Wies Kestens namens de Onafhankelijke ziekenfondsen. Volgens een berekening van het Barcelona Institute for Global Health zou het om 4.000 minder kinderen per jaar kunnen gaan als België de stikstofuitstoot tot een minimum beperkt. “De huidige Europese normen zijn te laks, die van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn terecht strenger”, aldus Brusselle. “In dat opzicht is het spijtig dat de klimaattop in Madrid zopas een flauwe tekst opleverde. Een gemiste kans.”

Citaat:

ASTMAPATIËNT

Liesbet (16) is opgenomen in Zeepreventorium: “Ik merk het verschil als ik weer naar de stad ga”

Liesbet (16) uit Gent verblijft momenteel in het Zeepreventorium in De Haan. Op haar zesde werd astma vastgesteld. “Het is redelijk ernstig”, zegt ze. “In de zomer en herfst heb ik het moeilijk, mijn longen reageren het hardst op pollen. Een precieze oorzaak van mijn astma heb ik nooit gehoord. Maar bij luchtvervuiling kan ik me wel iets voorstellen. Als ik vanuit bijvoorbeeld de Ardennen weer in de stad kom, kan de lucht op me vallen.”

Momenteel heeft Liesbet nog een week te gaan aan zee, voor ze weer naar huis kan. “Mijn omgeving snapt het niet altijd, op school denken ze soms dat ik een aansteller ben. Per jaar heb ik twee ziekenhuisopnames waarbij ik cortisone toegediend krijg. Maar al bij al heb ik het wel onder controle.” (kbz)


Anna List 18 december 2019 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9200398)
En nee dit is geen samenzwering tegen "de sjoemeldiesels", dit zijn feiten.

Ja diesellovers haal nu maar alweer uw stropoppenarsenaal boven: kachels, schepen, bussen, vrachtwagens,... :-P

lol de onderzoekers hebben met de gemiddelden per land gewerkt. :roll:

Micele 18 december 2019 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9200404)
lol de onderzoekers hebben met de gemiddelden per land gewerkt. :roll:

lol al de eerste stropop.

En? Had je liever een NO2 satellietenbeeld van Europa?



https://www.technischweekblad.nl/nie...-is-echt-nieuw

Lees vooral de tekst, volgend jaar is het hek van de dam.

fred vanhove 18 december 2019 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9200166)
Zoals in 2025: "De dieselwagens die er niet meer zijn mogen weer binnen" ? lol

Waarom dan al die heisa hier ? Hier zou dat probleem zichzelf toch ook oplossen of zijn het alleen de Vlamingen die met stokoude diesels blijven rijden ?

brother paul 18 december 2019 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9200410)
lol al de eerste stropop.

En? Had je liever een NO2 satellietenbeeld van Europa?



https://www.technischweekblad.nl/nie...-is-echt-nieuw

Lees vooral de tekst, volgend jaar is het hek van de dam.

Ze hebben bewezen dat de uitstoot van de diesel niet het verschil maakt in vervuiling
En dat verwondert mij niet dat een havenstad zoals Rotterdam andere bronnen van vervuiling heeft

Micele 18 december 2019 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9200461)
Ze hebben bewezen dat de uitstoot van de diesel niet het verschil maakt in vervuiling

Toch wel, duizendmaal zelfs. Dieselpersonenwagens hebben ~25 % aandeel, zonder rekening te houden dat ze in werkelijkheid 6 maal zoveel NOx uitstoten in de praktijk (want sjoemeldiesels, behalve de heel recente euronorm 6d-Temp). https://forum.politics.be/showthread.php?p=8669422

Het zal dus pakweg 50% zijn. Want vrachtwagens hielden zich wel aan hun euronorm 6, grafiek TNO: https://forum.politics.be/showpost.p...0&postcount=14

Citaat:

En dat verwondert mij niet dat een havenstad zoals Rotterdam andere bronnen van vervuiling heeft
Rotterdam is een van de grootste havens van de wereld. Logisch.
En die 10 diesels die daar terug binnenmogen gaat het ook niet maken.

Maar pakweg 80% van de grote steden hebben geen of amper schepen.

LEZ hebben heus een reden van bestaan, en het groot verminderingseffect op ultrafijnstof is wetenschappelijk aangetoond.
Op NOx is het effect veel minder want 99% van de diesels zijn sjoemeldiesels op dat gebied, die mogen allemaal verder binnen in de steden.

Tropos Leipzig legt dat wetenschappelijk uit op 75 bladzijden:
https://forum.politics.be/showpost.p...0&postcount=22

Dat een LEZ weinig helpt -specifiek bij NOx- is dat alle diesels vanaf euronorm 4 niet geweerd worden.
Mss helpt een tekeninkje?


Mambo 18 december 2019 13:12

Diezelfde astma patiënten wijzen ze ook toe aan de over geïsoleerde huizen heden ten dage.

Conclusie; astma verschijnt en verdwijnt naargelang grafiek.

Bach 18 december 2019 13:18

Uitzonderingen voor de rijken creëren met hun oldtimers en dure luxeautos. Daar gaat het om. Laat de armen het milieu maar redden. De elite zelf wil zich niet aanpassen.

Micele 18 december 2019 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9200533)
Uitzonderingen voor de rijken creëren met hun oldtimers en dure luxeautos. Daar gaat het om. Laat de armen het milieu maar redden. De elite zelf wil zich niet aanpassen.

Ik denk dat de veruit de meeste oldtimers in handen van Jan modaal zijn.
Je betaalt maar ~37 € verkeerstaks. Rijk moet je daarvoor niet zijn. :-P

Citaat:

https://www.vlaanderen.be/jaarlijkse...voor-oldtimers
Bedrag

De forfaitaire verkeersbelasting bedraagt 37,19 euro. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op 1 juli.
In Nederland betaal je zelfs geen wegenbelasting, ondertussen ouderdom aangepast van 25 jaar naar 40 jaar: (ze worden gewoon op gereden)
Citaat:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018...men-sinds-2014

Nederland telde op 1 januari 2018 ongeveer 141 duizend klassieke personenauto’s van 40 jaar of ouder. In 2014 waren dat er nog ongeveer 115 duizend. Niet al deze auto’s mogen de weg op. Zo is 1 op de 4 oldtimers begin 2018 geschorst.

"Rijken" gaan geen citytrips maken met hun zeldene peperdure oldtimers. Die leggen wslk veel minder dan 1000 km per jaar af.

Zot zijn die echt niet. Voor rond te rijden/reizen gebruiken ze andere voertuigen/middelen.

Bach 18 december 2019 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9200842)
Ik denk dat de veruit de meeste oldtimers in handen van Jan modaal zijn.
Je betaalt maar ~37 € verkeerstaks. Rijk moet je daarvoor niet zijn. :-P



In Nederland betaal je zelfs geen wegenbelasting, ondertussen ouderdom aangepast van 25 jaar naar 40 jaar: (ze worden gewoon op gereden)



"Rijken" gaan geen citytrips maken met hun zeldene peperdure oldtimers. Die leggen wslk veel minder dan 1000 km per jaar af. Geld en macht en niet de wil van de bevolking bepalen dit soort van wetten.

Zot zijn die echt niet. Voor rond te rijden/reizen gebruiken ze andere voertuigen/middelen.

Het argument dat er niet veel old timers zijn en er daardoor een uitzondering gemaakt dient te worden voor die vervuilende wagens is een non argument. De vraag is waarom er überhaupt die uitzondering dient te bestaan. Hetzelfde probleem heb je met Rolls-Royce bv. Die wagens gaan lang mee. Maar waarom dienen mensen die zich gemakkelijk een nieuwe wagen kunnen veroorloven een uitzondering te krijgen terwijl mensen die dat moeilijk kunnen verplicht worden een nieuwe auto te kopen omdat hun auto te veel fossiele brandstof zou gebruiken? Ondertussen mag die veel meer vervuilende luxewagen wel rond rijden. Hey.... Dat is de omgekeerde wereld he. Iedereen dient mee te doen of we gaan nergens geraken met het 'redden van de habitat'.

Die uitzonderingen voor de rijken zijn immoreel en tonen dat onze democratie gebrekkig is. Het is door gelobby dat die uitzonderingen voor de elite bekomen worden. Geld en macht bepalen dit soort van wetten, niet de wil van de bevolking.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be