Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vaststellen snelheidsovertredingen privatiseren. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251373)

reservespeler 27 december 2019 07:40

Vaststellen snelheidsovertredingen privatiseren.
 
Bij de N-VA gaan er stemmen op om het vaststellen van de snelheidsovertredingen te privatiseren.

Is dat een goed plan?


Er zijn waarschijnlijk voordelen, voordelen zoals minder politie agenten nodig, maar er zijn natuurlijk ook nadelen.

Zo'n firma wil natuurlijk zoveel mogelijk overtredingen vaststellen, hierdoor gaat er op de minder drukke wegen minder gecontroleerd worden.

Hypochonder 27 december 2019 07:41

Men moet gewoon stoppen met de overdreven controles op snelheid en meer de nadruk beginnen leggen op het gebruik van de smartphone achter het stuur, iets wat tegenwoordig de oorzaak is van enorm veel ongevallen.

reservespeler 27 december 2019 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9207075)
Men moet gewoon stoppen met de overdreven controles op snelheid en meer de nadruk beginnen leggen op het gebruik van de smartphone achter het stuur, iets wat tegenwoordig de oorzaak is van enorm veel ongevallen.

Dat is natuurlijk veel moeilijker vast te stellen.

Eduard Khil 27 december 2019 07:46

als ze dat doen, begin ik direct zo'n bedrijf. Ik ken talloze plaatsen die perfect zijn om te staan flitsen. Hier in de buurt is een zone 30 waar vroeger drempels lagen. Voor de aankomst van de E3 wielerwedstrijd hebben ze die weggehaald, dus nu is dat een rechte, brede straat zonder enige remming voor snelheid. Als je daar staat met de flitsauto heb je zeker drie keer prijs per minuut :lol:

Eduard Khil 27 december 2019 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9207077)
Dat is natuurlijk veel moeilijker vast te stellen.


camera op de brug die naar beneden kijkt.

reservespeler 27 december 2019 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9207082)
camera op de brug die naar beneden kijkt.

Is natuurlijk een mogelijkheid.
Moet wel constant bemand worden.

Eduard Khil 27 december 2019 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9207090)
Is natuurlijk een mogelijkheid.
Moet wel constant bemand worden.

banee. Gewoon alle auto's die passeren scannen, en dan via ofwel software ofwel menselijke controle laten zien wat alle chauffeurs aan het doen zijn.

Universalia 27 december 2019 09:32

Herinnert u zich die 'leuke' verkeersfilmpjes op tv waar agenten bij onze noorderburen verkeersovertreders naast de baan gezet hadden en wat tekst en uitleg gingen geven (met filmpje soms) over welke fouten zij gemaakt hadden tegen de verkeersregels?

Wel ik nodig die agenten nog steeds uit om hun landgenoten eens te komen diets maken dat zij het in andere landen ook niet moeten gaan uithangen want je ziet ze tegen wreed hoge snelheden over de banen razen hier in ons land. (niet alleen Nederlanders, Engelsen, Fransen, Duitsers ... )

Het pijnlijke van de zaak is om dit in goede banen te lijden is dat er bij de Politiediensten te weinig volk is want de beste oplossing zou kunnen zijn van enkele uit de kluiten gewassen politiewagens de baan op te sturen en een traject regelmatig (om het uur bvb) te laten doen.

Waarom bovenstaande: u moet maar eens kijken als er een politiewagen op de baan verschijnt, dan zijn de meesten ineens hun gaspedaal verloren. :|

Te duur waarschijnlijk zo een actie?

Misschien mensen in huis halen (iets ouderen die het willen doen nog) die na een korte maar duidelijke opleiding de taak kunnen overnemen of zou dat te ver gezocht zijn?

p.s.

Ik heb heel de Mad Max serie :rofl:

Libro 27 december 2019 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9207072)
Bij de N-VA gaan er stemmen op om het vaststellen van de snelheidsovertredingen te privatiseren.

Is dat een goed plan?


Er zijn waarschijnlijk voordelen, voordelen zoals minder politie agenten nodig, maar er zijn natuurlijk ook nadelen.

Zo'n firma wil natuurlijk zoveel mogelijk overtredingen vaststellen, hierdoor gaat er op de minder drukke wegen minder gecontroleerd worden.

Misdrijven vaststellen is een taak van de overheid, punt.

Libro 27 december 2019 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9207077)
Dat is natuurlijk veel moeilijker vast te stellen.

Nee hoor, moderne camera's kunnen in uw auto kijken om te zien of je je gordel draagt of een telefoon vasthoudt.

Jan van den Berghe 27 december 2019 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9207072)
Bij de N-VA gaan er stemmen op om het vaststellen van de snelheidsovertredingen te privatiseren.

Is dat een goed plan?


Er zijn waarschijnlijk voordelen, voordelen zoals minder politie agenten nodig, maar er zijn natuurlijk ook nadelen.

Zo'n firma wil natuurlijk zoveel mogelijk overtredingen vaststellen, hierdoor gaat er op de minder drukke wegen minder gecontroleerd worden.

Dat zal werken zoals de parkeerwacht in veel steden. Overheid en firma spreken dan op voorhand af waar er allemaal gecontroleerd wordt en met welke frequentie.

Jan van den Berghe 27 december 2019 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9207170)
Misdrijven vaststellen is een taak van de overheid, punt.

De vaststelling van bepaalde overtredingen ("misdrijf" is iets anders) kan gerust uit handen gegeven worden. Wat maakt het uit wie vaststelt dat auto X verkeerd geparkeerd staat of dat vrachtwagen Y veel te snel door de bebouwde kom rijdt. Er is weinig kans op willekeur of interpretatie.

Dadeemelee 27 december 2019 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9207072)
Bij de N-VA gaan er stemmen op om het vaststellen van de snelheidsovertredingen te privatiseren.

Is dat een goed plan?


Er zijn waarschijnlijk voordelen, voordelen zoals minder politie agenten nodig, maar er zijn natuurlijk ook nadelen.

Zo'n firma wil natuurlijk zoveel mogelijk overtredingen vaststellen, hierdoor gaat er op de minder drukke wegen minder gecontroleerd worden.

Eventueel, maar enkel als de prive firma niet vergoed wordt a rato van het geinde geld.

De schoofzak 27 december 2019 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9207072)
Bij de N-VA gaan er stemmen op om het vaststellen van de snelheidsovertredingen te privatiseren.

Is dat een goed plan?


Er zijn waarschijnlijk voordelen, voordelen zoals minder politie agenten nodig, maar er zijn natuurlijk ook nadelen.

Zo'n firma wil natuurlijk zoveel mogelijk overtredingen vaststellen, hierdoor gaat er op de minder drukke wegen minder gecontroleerd worden.

Veel onjuistheden in de openingspost.

1) Ik dacht niet dat het specifiek de nva was die dat idee lanceerde, maar wel vias (vroeger via secura) (met als motivering: meer alcoholcontrole mogelijk)
2) In het krantenartikel daarover was men duidelijk: als het er komt, wordt de firma verloond per uur of per lengte van traject, en niet per vastgestelde inbreuk
3) de private firma "stelt niet vast" maar filmt met goedgekeurde apparatuur. Nadien leest een agent die filmfragmenten die een sterretje kregen, en op basis daarvan besluit hij dat er een inbreuk was.

Ik denk dat de winst er in zit dat men geen all round opgeleide flik moet inzetten, maar gewoon iemand met een rijbewijs en een auto.
Maar of dat nu zoveel winst geeft, daar heb ik toch even twijfel bij.

reservespeler 27 december 2019 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9207248)
Veel onjuistheden in de openingspost.

1) Ik dacht niet dat het specifiek de nva was die dat idee lanceerde, maar wel vias (vroeger via secura) (met als motivering: meer alcoholcontrole mogelijk)
2) In het krantenartikel daarover was men duidelijk: als het er komt, wordt de firma verloond per uur of per lengte van traject, en niet per vastgestelde inbreuk
3) de private firma "stelt niet vast" maar filmt met goedgekeurde apparatuur. Nadien leest een agent die filmfragmenten die een sterretje kregen, en op basis daarvan besluit hij dat er een inbreuk was.

Ik denk dat de winst er in zit dat men geen all round opgeleide flik moet inzetten, maar gewoon iemand met een rijbewijs en een auto.
Maar of dat nu zoveel winst geeft, daar heb ik toch even twijfel bij.

Een politie agent is duur, heel duur.
Zware opleiding
Psychotesten.
...

Een privé persoon is veel goedkoper omdat die al die opleidingen niet nodig heeft.

Vrijheideerst 27 december 2019 12:26

Tegen.

Men moet dringend de subsidies van het VIAS afnemen.

Ik pleit voor:

- logische snelheidsbeperkingen
- afschaffen van de quota's voor politiecontroles: gerichter en dus niet "controleren om toch maar te controleren" zoals bvb om 16u op een zomerse zondag
- Meer controle op andere zaken dan snelheid
- Zwakke weggebruikers ook wijzen op hun plichten, gedaan met de vrije baan voor fietsterroristen

Jan van den Berghe 27 december 2019 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9207302)
Tegen.

Men moet dringend de subsidies van het VIAS afnemen.

Ik pleit voor:

- logische snelheidsbeperkingen
- afschaffen van de quota's voor politiecontroles: gerichter en dus niet "controleren om toch maar te controleren" zoals bvb om 16u op een zomerse zondag
- Meer controle op andere zaken dan snelheid
- Zwakke weggebruikers ook wijzen op hun plichten, gedaan met de vrije baan voor fietsterroristen

Dat gebeurt allemaal. In Leuven is er bijvoorbeeld heel geregeld controle van de fietsen en worden fietsers veelvuldig op hun gedrag aangesproken en desnoods beboet.

reservespeler 27 december 2019 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9207302)
Tegen.

Men moet dringend de subsidies van het VIAS afnemen.

Ik pleit voor:

- logische snelheidsbeperkingen
- afschaffen van de quota's voor politiecontroles: gerichter en dus niet "controleren om toch maar te controleren" zoals bvb om 16u op een zomerse zondag
- Meer controle op andere zaken dan snelheid
- Zwakke weggebruikers ook wijzen op hun plichten, gedaan met de vrije baan voor fietsterroristen

Akkoord met de zwakke weggebruiker.

Ik merk meermaals dat een voetganger zomaar oversteekt op een zebrapad. Daar komen vroeg of laat ernstige ongevallen van.


De regel die wij vroeger leerden was:
Kijk naar links
Kijk naar rechts
kijk naar links terwijl je oversteekt en naarmate je het midden bereikt kijk je naar rechts.

Een oogcontact met een aankomende automobilist is ook geen overbodige luxe.

Jan van den Berghe 27 december 2019 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9207311)
Akkoord met de zwakke weggebruiker.

Ik merk meermaals dat een voetganger zomaar oversteekt op een zebrapad. Daar komen vroeg of laat ernstige ongevallen van.


De regel die wij vroeger leerden was:
Kijk naar links
Kijk naar rechts
kijk naar links terwijl je oversteekt en naarmate je het midden bereikt kijk je naar rechts.

Een oogcontact met een aankomende automobilist is ook geen overbodige luxe.

Dat wordt nog steeds geleerd.

Vrijheideerst 27 december 2019 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9207311)
Akkoord met de zwakke weggebruiker.

Ik merk meermaals dat een voetganger zomaar oversteekt op een zebrapad. Daar komen vroeg of laat ernstige ongevallen van.


De regel die wij vroeger leerden was:
Kijk naar links
Kijk naar rechts
kijk naar links terwijl je oversteekt en naarmate je het midden bereikt kijk je naar rechts.

Een oogcontact met een aankomende automobilist is ook geen overbodige luxe.

Inderdaad!

Daarenboven moet men nu ook eindelijk eens alle zwarte kruispunten aanpakken. We hebben deze week in Limburg nog gezien hoe slecht die er bij liggen. :(

@ Jan, waar zijn de campagnes om zwakke weggebruikers constant een gevoel van schuld aan te praten?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be