Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251437)

Universalia 2 januari 2020 09:45

Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.
 
Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.

Iets wat veel mensen niet meer zullen meemaken dat het systeem van zelfrijdende wagens volledig en veilig op punt gezet zal geworden zijn.

Op huidig ogenblik is- en blijft het science fiction. :|

Bobke 2 januari 2020 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9211775)
Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.

Iets wat veel mensen niet meer zullen meemaken dat het systeem van zelfrijdende wagens volledig en veilig op punt gezet zal geworden zijn.

Op huidig ogenblik is- en blijft het science fiction. :|

Een zelfrijdende auto is een hulpmidden.
De bestuurder blijft verantwoordelijk.

fox 2 januari 2020 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9211775)
Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.

Iets wat veel mensen niet meer zullen meemaken dat het systeem van zelfrijdende wagens volledig en veilig op punt gezet zal geworden zijn.

Op huidig ogenblik is- en blijft het science fiction. :|

Een zelfrijdende auto is vele malen veiliger dan een niet zelfrijdende auto en dat verschil zal in doe toekomst alleen maar toenemen.

Anna List 2 januari 2020 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9211799)
Een zelfrijdende auto is vele malen veiliger dan een niet zelfrijdende auto en dat verschil zal in doe toekomst alleen maar toenemen.

volledig mee eens, maar 100% autonoom is nog een ander paar mouwen.

het dilemma vd plots overstekende voetganger is onoplosbaar m.i.

Bach 2 januari 2020 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9211798)
Een zelfrijdende auto is een hulpmidden.
De bestuurder blijft verantwoordelijk.

Dan moet de bestuurder ook kunnen kiezen dat autonoom gedrag van de auto uit te schakelen. Ondertussen zijn er wagens die je niet meer toelaten te parkeren in hoog gras omwille van verkeerd interpreterende parkeersensoren waar je niet omheen kan.

Micele 2 januari 2020 11:14

De bijna-zelfrijdende auto level 4 is aangekondigd tegen 2025.

Maar ook vandaag kunnen level 2-3 deelsautonome systemen voetgangers herkennen en er desnoods voor stoppen en uitwijken (binnen de natuurkundige wetten, vele snappen dit niet)

Deze voetgangerstesten worden reeds in de praktijk getest in EuroNCAP SAFETY ASSIST, en er worden punten gegeven
Iedereen kan die filmpjes googlen:

https://www.youtube.com/watch?v=x7Hp...ture=emb_title

vanaf minuut 2 tot einde

via: https://ww.electrek.co/2019/12/04/te...ns-test-video/

TheFourHorsemen 2 januari 2020 11:18

Het grootste probleem voor de zelfrijdende auto blijft een probleem op vlak van moraliteit eerder dan een probleem op vlak van technologie.

Ik wil dat de auto te allen tijde mijn veiligheid laat primeren en mijn leven niet opoffert om het leven van een derde te sparen.

Anna List 2 januari 2020 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9211875)
Het grootste probleem voor de zelfrijdende auto blijft een probleem op vlak van moraliteit eerder dan een probleem op vlak van technologie.

Ik wil dat de auto te allen tijde mijn veiligheid laat primeren en mijn leven niet opoffert om het leven van een derde te sparen.

het is idd geen probleem van technologie. probleem is dat de menselijke onvoorspelbaarheid niet te omvatten valt.

Micele 2 januari 2020 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9211875)
Het grootste probleem voor de zelfrijdende auto blijft een probleem op vlak van moraliteit eerder dan een probleem op vlak van technologie.

Ik wil dat de auto te allen tijde mijn veiligheid laat primeren en mijn leven niet opoffert om het leven van een derde te sparen.

In de regel zal dat ook zo zijn.
De auto zal dat veel beter kunnen dan de bestuurder.
Want die rijdt in de regel alles in frut, in de eerste plaats zichzelf.
Denk aan al die enkelvoudige ongevallen.

TheFourHorsemen 2 januari 2020 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9211883)
In de regel zal dat ook zo zijn.
De auto zal dat veel beter kunnen dan de bestuurder.
Want die rijdt in de regel alles in frut, ook zichzelf.

Het antwoord op die vraag ligt niet enkel bij de autoconstructeur maar ook bij de (lokale) wetgever hé.

Als ik in een auto zit en er verschijnen plots drie kinderen op de baan. De afstand is te kort om te remmen. Moet mijn auto:
1) de berm inrijden om de kinderen te vermijden met risico op verwondingen of zelfs de dood van de bestuurder
2) de veiligheid van de bestuurder laten primeren en gewoon zo veel als mogelijk remmen, met onvermijdelijk een botsing met de kinderen?

Bobke 2 januari 2020 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9211847)
Dan moet de bestuurder ook kunnen kiezen dat autonoom gedrag van de auto uit te schakelen. Ondertussen zijn er wagens die je niet meer toelaten te parkeren in hoog gras omwille van verkeerd interpreterende parkeersensoren waar je niet omheen kan.

Ik ga ervan uit dat het gebeurd zodra men de bediening aanraakt.
Uw cruise control werkt toch ook zo.

Micele 2 januari 2020 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9211886)
Het antwoord op die vraag ligt niet enkel bij de autoconstructeur maar ook bij de (lokale) wetgever hé.

Als ik in een auto zit en er verschijnen plots drie kinderen op de baan. De afstand is te kort om te remmen. Moet mijn auto:
1) de berm inrijden om de kinderen te vermijden met risico op verwondingen of zelfs de dood van de bestuurder
2) de veiligheid van de bestuurder laten primeren en gewoon zo veel als mogelijk remmen, met onvermijdelijk een botsing met de kinderen?

Je vergeet
3) remmen en uitwijken en dus in de berm of tegen een obstakel rijden (indien niet vermijdbaar) met hoogstens een zeer lichte botsing waar de bestuurder nog niet het minste schrammetje heeft.
Mss heeft de wagen een kras tot een ferme bluts. Mss was de botsing zelfs te min om de airbags te doen afgaan.

De computer heeft al deze parameters -van de uitwijk-omgeving-, ook die van passieve veiligheid van de auto.

TheFourHorsemen 2 januari 2020 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9211895)
Je vergeet
3) uitwijken en dus in de berm of tegen een obstakel rijden met hoogstens een zeer lichte botsing waar de bestuurder nog niet het minste schrammetje heeft.
Mss heeft de wagen een kras tot een ferme bluts. Mss was de botsing zelfs te min om de airbags te doen afgaan.

De computer heeft al deze parameters, ook die van passieve veiligheid van de auto.

3) is niet altijd een optie. Er is niet steeds een veilige uitwijkmogelijkheid.

Wat moet de auto doen in situaties waar uitwijken een groot risico (niet per se een zekerheid) vormt voor de bestuurder?

Bach 2 januari 2020 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 9211892)
Ik ga ervan uit dat het gebeurd zodra men de bediening aanraakt.
Uw cruise control werkt toch ook zo.

Als men zou kunnen zou men en je zelfs verantwoordelijk stellen voor de
fouten van Google in geval van botsing. Ik hoorde in ieder geval veel ergenis over de technogie in een moderne Peugeot. Automatisering is niet per definitie beter.

Jantje 2 januari 2020 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9211799)
Een zelfrijdende auto is vele malen veiliger dan een niet zelfrijdende auto en dat verschil zal in doe toekomst alleen maar toenemen.

Het antwoord is tweeledig.
In optimale opstandigheden is een zelfrijdende auto veiliger dan een bestuurder.
Maar de optimale opstandigheden bestaan niet op de openbare weg.
Daarom moet er steeds een samenwerking zijn tussen computer en mens.
Binnen de luchvaart en de scheepvaart staat men al veel verdere met de automatische piloot, maar daar heeft men het verstand om toe te geven dat de piloot steeds de eerste beslisser is.

Micele 2 januari 2020 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9211897)
3) is niet altijd een optie. Er is niet steeds een veilige uitwijkmogelijkheid.

Dat zal de computer "in milliseconden berekenen"

Citaat:

Wat moet de auto doen in situaties waar uitwijken een groot risico (niet per se een zekerheid) vormt voor de bestuurder?
De auto zal gebruik maken van zijn passieve veiligheid en de minst risicovolle botsing nemen (in de eigen rijstrook), m.a.w. of vb op de snelweg zal de wagen "op de onvermijdelijke voorligger" inrijden. En niet uitwijken naar een andere rijstrook om daar een 100% kettingbotsing te veroorzaken, waar het risico factor xx groter is.

TheFourHorsemen 2 januari 2020 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9211910)
Dat zal de computer "in milliseconden berekenen"


De auto zal gebruik maken van zijn passieve veiligheid en de minst risicovolle botsing nemen (in de eigen rijstrook), m.a.w. of vb op de snelweg zal de wagen "op de onvermijdelijke voorligger" inrijden. En niet uitwijken naar een andere rijstrook om daar een 100% kettingbotsing te veroorzaken, waar het risico factor xx groter is.

Maar de vraag is wat hij moet berekenen. En dat is een morele vraag en geen technologische.

Maximale veiligheid bestuurder <-> maximaal vermijden van slachtoffers

Die twee zijn vaak niet te combineren.

TheFourHorsemen 2 januari 2020 11:52

Een auto rekent snel maar maakt geen ethische beslissingen hé. Dat moet de menselijke autobouwer doen.

De vraag is welke ethische beslissingen moeten worden genomen.

Micele 2 januari 2020 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9211919)
Maar de vraag is wat hij moet berekenen. En dat is een morele vraag en geen technologische.

Maximale veiligheid bestuurder <-> maximaal vermijden van slachtoffers

Die twee zijn vaak niet te combineren.

Meestal overwegend naar het tweede - maximaal vermijden van ongevalgevolgen - want een (zeer) lichtgewonde bestuurder weegt niet op tegen een of meerdere zwaargewonden of dode(n). imho.

Zeker in het geval van een kwetsbare weggebruiker voetganger of fietser (wat je eerste stelling was).

Op wat snellere wegen (auto(snel)wegen) ga je die beiden in de regel nooit tegenkomen, ook op gewone wegen (90 kmh) staan meestal verbodsborden voor fietsers en aanverwanten (bij verplicht fietspad).

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9211875)
Ik wil dat de auto te allen tijde mijn veiligheid laat primeren en mijn leven niet opoffert om het leven van een derde te sparen.

En als je zelf voetganger of fietser bent? Of in een andere wagen zit (ook als passagier) ? En dus zelf het slachtoffer van de ongevalsituatie kunt zijn? Jij bent de derde...

TheFourHorsemen 2 januari 2020 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9211935)
Meestal overwegend naar het tweede want een (zeer) lichtgewonde bestuurder weegt niet op tegen een of meerdere zwaargewonden of dode. imho.

En in dat geval zullen mensen geen zelfrijdende auto's willen kopen. Niemand wil een voertuig kopen dat de bestuurder opoffert om derden te redden.

Dat zal uiteindelijk het grote probleem van zelfrijdende auto's worden: het morele aspect.

Of nog een ander voorbeeld: een zelfrijdende vrachtwagen. De kans dat wanneer een vrachtwagen botst met een auto, de autobestuurder er veel slechter aan toe is dan de vrachtwagenbestuurder is erg groot.

Ik wil vrachtwagenchauffeurs niet uitleggen dat ze in een voertuig moeten stappen dat in geval van een mogelijke botsing, de vrachtwagen zal opofferen omdat de autobestuurder meer schade dreigt op te lopen.

Citaat:

Zeker in het geval van een kwetsbare weggebruiker voetganger of fietser (wat je eerste stelling was).

Op wat snellere wegen (auto(snel)wegen) ga je die beiden nooit tegenkomen, ook op gewone wegen (90 kmh) staan meestal verbodsborden voor fietsers en aanverwanten (bij verplicht fietspad).
Hier ga je ervan uit dat de fietser of de voetganger de verkeersregels ook respecteert.

Een artikel van nog geen twee maanden geleden (fietser op autosnelweg):

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191020_04672886


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be