![]() |
Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.
Een voetganger op de weg: dat snapte de zelfrijdende auto niet.
Iets wat veel mensen niet meer zullen meemaken dat het systeem van zelfrijdende wagens volledig en veilig op punt gezet zal geworden zijn. Op huidig ogenblik is- en blijft het science fiction. :| |
Citaat:
De bestuurder blijft verantwoordelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
het dilemma vd plots overstekende voetganger is onoplosbaar m.i. |
Citaat:
|
De bijna-zelfrijdende auto level 4 is aangekondigd tegen 2025.
Maar ook vandaag kunnen level 2-3 deelsautonome systemen voetgangers herkennen en er desnoods voor stoppen en uitwijken (binnen de natuurkundige wetten, vele snappen dit niet) Deze voetgangerstesten worden reeds in de praktijk getest in EuroNCAP SAFETY ASSIST, en er worden punten gegeven Iedereen kan die filmpjes googlen: https://www.youtube.com/watch?v=x7Hp...ture=emb_title vanaf minuut 2 tot einde via: https://ww.electrek.co/2019/12/04/te...ns-test-video/ |
Het grootste probleem voor de zelfrijdende auto blijft een probleem op vlak van moraliteit eerder dan een probleem op vlak van technologie.
Ik wil dat de auto te allen tijde mijn veiligheid laat primeren en mijn leven niet opoffert om het leven van een derde te sparen. |
Citaat:
|
Citaat:
De auto zal dat veel beter kunnen dan de bestuurder. Want die rijdt in de regel alles in frut, in de eerste plaats zichzelf. Denk aan al die enkelvoudige ongevallen. |
Citaat:
Als ik in een auto zit en er verschijnen plots drie kinderen op de baan. De afstand is te kort om te remmen. Moet mijn auto: 1) de berm inrijden om de kinderen te vermijden met risico op verwondingen of zelfs de dood van de bestuurder 2) de veiligheid van de bestuurder laten primeren en gewoon zo veel als mogelijk remmen, met onvermijdelijk een botsing met de kinderen? |
Citaat:
Uw cruise control werkt toch ook zo. |
Citaat:
3) remmen en uitwijken en dus in de berm of tegen een obstakel rijden (indien niet vermijdbaar) met hoogstens een zeer lichte botsing waar de bestuurder nog niet het minste schrammetje heeft. Mss heeft de wagen een kras tot een ferme bluts. Mss was de botsing zelfs te min om de airbags te doen afgaan. De computer heeft al deze parameters -van de uitwijk-omgeving-, ook die van passieve veiligheid van de auto. |
Citaat:
Wat moet de auto doen in situaties waar uitwijken een groot risico (niet per se een zekerheid) vormt voor de bestuurder? |
Citaat:
fouten van Google in geval van botsing. Ik hoorde in ieder geval veel ergenis over de technogie in een moderne Peugeot. Automatisering is niet per definitie beter. |
Citaat:
In optimale opstandigheden is een zelfrijdende auto veiliger dan een bestuurder. Maar de optimale opstandigheden bestaan niet op de openbare weg. Daarom moet er steeds een samenwerking zijn tussen computer en mens. Binnen de luchvaart en de scheepvaart staat men al veel verdere met de automatische piloot, maar daar heeft men het verstand om toe te geven dat de piloot steeds de eerste beslisser is. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maximale veiligheid bestuurder <-> maximaal vermijden van slachtoffers Die twee zijn vaak niet te combineren. |
Een auto rekent snel maar maakt geen ethische beslissingen hé. Dat moet de menselijke autobouwer doen.
De vraag is welke ethische beslissingen moeten worden genomen. |
Citaat:
Zeker in het geval van een kwetsbare weggebruiker voetganger of fietser (wat je eerste stelling was). Op wat snellere wegen (auto(snel)wegen) ga je die beiden in de regel nooit tegenkomen, ook op gewone wegen (90 kmh) staan meestal verbodsborden voor fietsers en aanverwanten (bij verplicht fietspad). Citaat:
|
Citaat:
Dat zal uiteindelijk het grote probleem van zelfrijdende auto's worden: het morele aspect. Of nog een ander voorbeeld: een zelfrijdende vrachtwagen. De kans dat wanneer een vrachtwagen botst met een auto, de autobestuurder er veel slechter aan toe is dan de vrachtwagenbestuurder is erg groot. Ik wil vrachtwagenchauffeurs niet uitleggen dat ze in een voertuig moeten stappen dat in geval van een mogelijke botsing, de vrachtwagen zal opofferen omdat de autobestuurder meer schade dreigt op te lopen. Citaat:
Een artikel van nog geen twee maanden geleden (fietser op autosnelweg): https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191020_04672886 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be