Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zelfs verder regionaliseren is al olie op het vuur gieten volgens Fonck(CdH) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251515)

Witte Kaproen 7 januari 2020 12:58

Zelfs verder regionaliseren is al olie op het vuur gieten volgens Fonck(CdH)

". Pour débloquer la situation et améliorer l’efficacité du pays,

il faut, selon les patrons flamands, régionaliser complètement les matières liées ?* l’Emploi et aux Soins de santé."...

Ces prises de position ont fait réagir Catherine Fonck...

" plaider pour une scission quasi complète du pays, c’est ajouter de l’huile sur le feu dans le boxon actuel. »:roll:

https://www.lesoir.be/271192/article...est-ajouter-de

Dus volgens onze Waalse politica is niet enkel het Confederalisme taboe,

zelfs een verder regionaliseren van de Werkgelegenheid en Gezondheidszorg

is al een brug te ver voor haar.

Moet je niet vragen hoeveel Vlaams geld er

naar de Waalse werkgelegenheid en Waalse Gezondheidszorg gaat ,

dat de Walen deze domeinen niet met hun eigen middelen durven beheren.

De schoofzak 7 januari 2020 13:43

Er valt dezer dagen niet veel nieuws te rapen,
maar toch wel elke dag één klein goed-nieuwsje.

Witte Kaproen 7 januari 2020 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9216928)
Er valt dezer dagen niet veel nieuws te rapen,
maar toch wel elke dag één klein goed-nieuwsje.

Stilte voor de storm :-)

Dadeemelee 7 januari 2020 14:44

Het is nogal simpel, behalve de interpersoonlijke solidariteit (en het leger enzo) valt er eigenlijk niks meer te regionaliseren.

marie daenen 7 januari 2020 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9217016)
Het is nogal simpel, behalve de interpersoonlijke solidariteit (en het leger enzo) valt er eigenlijk niks meer te regionaliseren.

De belastingsopbrengsten...

TheFourHorsemen 7 januari 2020 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9217035)

Niet enkel de belastingopbrengsten maar quasi alles wat met directe belastingen te maken heeft.

Momenteel is het niet mogelijk om Wallonië te beconcurreren op het vlak van belastingtarieven etc. Iets wat in Zwitserland wel kan.

Bad Attila 7 januari 2020 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9217064)
Niet enkel de belastingopbrengsten maar quasi alles wat met directe belastingen te maken heeft.

Momenteel is het niet mogelijk om Wallonië te beconcurreren op het vlak van belastingtarieven etc. Iets wat in Zwitserland wel kan.

De vraag is ook hoeveel fiscale concurrentie toegelaten zal worden. In Zwitserland bestaat er limieten aan die concurrentie al ken ik het systeem niet genoeg om er mij echt over uit te spreken.

TheFourHorsemen 7 januari 2020 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 9217069)
De vraag is ook hoeveel fiscale concurrentie toegelaten zal worden. In Zwitserland bestaat er limieten aan die concurrentie al ken ik het systeem niet genoeg om er mij echt over uit te spreken.

Ik moet toegeven dat ik de finesses ook niet ken.

Vermoedelijk werkt men met vorken, zoals dat op Europees vlak ook het geval is voor btw. Het 'normale tarief' moet in de EU minstens 15% bedragen (in België is dat 21%). De 'verlaagde tarieven' moeten minstens 5% bedragen (in België is dat 6%).

Dadeemelee 7 januari 2020 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9217035)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9217064)

Dat is al met de staatshervorming onder Di Rupo gebeurd. De Financieringswet is daar gewijzigd.

En belastingstarieven wijzigen is zinloos zolang interpersoonlijke solidariteit en Financieringswet blijven bestaan.
En ik ben wel gewonnen voor het zwitserse systeem: provinciale/kantonale belastingstarieven. :twisted::twisted::twisted:

Anna List 7 januari 2020 15:58

Citaat:

Lol confederalisme met zware grendels.

Laat maar, er is geen twee derde meerderheid voorhanden.

Rien ne va plus.

Dadeemelee 7 januari 2020 15:58

Citaat:

Die belastingsoorlogen tussen Europese landen zijn de reden waarom de multinationals geen belastingen betalen.

TheFourHorsemen 7 januari 2020 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9217076)
Dat is al met de staatshervorming onder Di Rupo gebeurd. De Financieringswet is daar gewijzigd.

En belastingstarieven wijzigen is zinloos zolang interpersoonlijke solidariteit en Financieringswet blijven bestaan.
En ik ben wel gewonnen voor het zwitserse systeem: provinciale/kantonale belastingstarieven. :twisted::twisted::twisted:

Ik begrijp u niet. Naar welk aspect verwijst u?

Dadeemelee 7 januari 2020 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9217079)
Lol confederalisme met zware grendels.

Laat maar, er is geen twee derde meerderheid voorhanden.

Rien ne va plus.

Kantonale (provinciale) belastingsheffingen. :thumbsup:

Laat maar komen. :twisted:

Dadeemelee 7 januari 2020 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9217081)
Ik begrijp u niet. Naar welk aspect verwijst u?

De Financieringswet regelt de verdeling van de belastingsgelden (al hetgeen niet met interpersoonlijke solidariteit te maken heeft).
Gaat tegen 2025 helemaal geobjectiveerd zijn dankzij Di Rupo.

TheFourHorsemen 7 januari 2020 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9217083)

In België zou dit nooit provinciaal worden vermits de provincies amper bevoegdheden hebben. Het is logisch dat men dit geeft aan de niveau's die voldoende bevoegdheden hebben.

Het zou gewoon absurd zijn om verregaande fiscale bevoegdheden te geven aan een niveau dat amper bevoegdheden heeft. Er zou een totale mismatch zijn.

TheFourHorsemen 7 januari 2020 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9217087)
De Financieringswet regelt de verdeling van de belastingsgelden (al hetgeen niet met interpersoonlijke solidariteit te maken heeft).
Gaat tegen 2025 helemaal geobjectiveerd zijn dankzij Di Rupo.

U heeft het over de verdeling achteraf. Ik had het vooral over de inning (tarieven, vrijstellingen, maatstaf van heffing,...).

Witte Kaproen 7 januari 2020 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9217083)

OK

Kanton Vlaanderen en Kanton Wallonië.

Dat willen wij ook.

Dadeemelee 7 januari 2020 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9217092)
U heeft het over de verdeling achteraf. Ik had het vooral over de inning (tarieven, vrijstellingen, maatstaf van heffing,...).

En wat gaat dat opleveren als het achteraf toch verdeeld wordt? Dat gaat gewoon nadelig zijn omdat men mekaar (voor niks) gaat beconcureren.

Dadeemelee 7 januari 2020 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9217093)
OK

Kanton Vlaanderen en Kanton Wallonië.

Dat willen wij ook.

Het Kanton Leuven. :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

TheFourHorsemen 7 januari 2020 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9217101)
En wat gaat dat opleveren als het achteraf toch verdeeld wordt? Dat gaat gewoon nadelig zijn omdat men mekaar (voor niks) gaat beconcureren.

U moet het hele gesprek wel volgen hé.

Marie had het over regionaliseren van belstingopbrengsten. Ik voegde daaraan toe dat men niet enkel de belastingopbrengsten moet regionaliseren maar alle belastingbevoegdheden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be