![]() |
Nederland: 13,5% aandeel EV, welke klassieke merken steken erbovenuit?
Nederland heeft al officiële stats van hun autoverkoop, volledig jaar 2019, via RAI: https://raivereniging.nl/artikel/mar...opcijfers.html
, voor de modellen die E-versie en ICE hebben nam ik RVO.nl https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers en ook https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/ voor een 2e check Ik heb hier een lijstje van 8 automerken die klassieke wagens én 1 of 2 EV-modellen aanbieden, bij 3 merken was de EV het best verkochte model, zelfs de goedkoopste/kleinste ICEs verkochten daar minder goed. Jan Modaal koopt dus ook EV als het kan in NL. Het EV-model stond anders ook dikwijls in de top 3, uitzonderingen Renault waar de Zoe 4e werd, en de uitlopende E-Golf was maar 7e. En het verschil zou nog groter geweest zijn want meer EVs waren niet leverbaar... gewoon uitverkocht, zelfs E-stockwagens of showroomwagens uit buurlanden hebben ze ingevoerd... Ik heb enkel de merken genomen die over het volledig jaar 2019 'n EV-model konden aanbieden. De merken die geen EVs hadden (of niet genoeg) hebben dus serieus (nieuwe en oude) klanten verloren aan andere merken. Audi: 1. E-tron : 4.116 (2 (batterij)versies) 2. A3 : 3.048 (alle ICE-versies) 3. A1 : 2.238 ( " " ) BMW: 1. 3-serie : 5.088 ( " " ) 2. 1-serie : 2.875 ( " " ) 3. i3 : 2.860 (2 versies i3/i3s, batterij idem) Hyundai: 1. Kona : 7.156 (2 (batterij)versies) 2. I 10 : 4.625 (alle ICE-versies) 3. Ioniq : 2.060 (1 (batterij)versie) Jaguar: 1. I-Pace : 769 (1 (batterij)versie) 2. XE : 138 (alle ICE-versies) 3. F-Pace : 133 (alle ICE-versies) Kia: 1. Picanto: 8006 (alle ICE-versies) 2. Niro : 5.655 (enkel plug-in hybride/benzine) 3. E-Niro: 3.580 (2 (batterij)versies) Nissan: 1. Qashqai : 5.255 (alle ICE-versies) 2. Leaf : 3.800 (2 (batterij)versies) 3. Micra : 3.197 (alle ICE-versies) Renault: 1. Clio : 9.003 (alle ICE-versies) 2. Captur: 5.678 ( " " ) 3. Megane: 3.712 ( " " ) 4. Zoe : 2.208 (2 (batterij)versies) Volkswagen: 1. Polo: 12.920 (alle ICE-versies) 2. Up! : 7.102 ( " " ) 3. Golf : 6.608 ((alle ICE-versies+hybride) 4. Tiguan: 5.574 ( " " ) 5. T-Roc: 5.387 ( " " ) 6. T-Cross: 3.625 ( " " ) 7. E-Golf : 2.655 (1 batterijversie, uitlopende versie => ID.3 komt vanaf augustus 2020) |
nog snel even op kenteken voordat de belastingen op EV omhoog gaan. Maar enfin, toch wel een goede ontwikkeling.
|
Citaat:
De conventionele wagens zullen ook gevoelig duurder worden, zeker met de volgende Euronorm. De CEO van Audi die in april stopt had onlangs een openhartig gesprek met de media: https://automotive-online.nl/managem...worden-duurder https://www.hln.be/auto/audi-topman-...rden~a370acdd/ |
... dit extra NL-bijtellingseffect, vooral de laatste maanden van 2019, gaat naar het einde van dit jaar 2020 nog eens gebeuren want er is evenzo een 4%-punt stijging 2020 naar 2021 van 8% naar 12%, blijkbaar is die al vastgelegd weet audi.nl te melden:
Citaat:
Citaat:
|
![]() Over die bijtelling betaal je loonbelasting, dat is je netto verlies (40-50%). Al bij al voordelig systeem. |
EV is perfect voor km heffing.
Allen zijn connected. Nu nog 5g en de factuur komt op je tv. Domme kloten! |
Citaat:
Ik heb ten minste mijn panelenstroom. Die 3 MWh per jaar is voor ongeveer 4k euro aan panelen, en dan 25 jaar free energies for the car! |
Citaat:
|
Citaat:
Dat zal aantikken. |
Citaat:
|
Citaat:
Of rij je nog met een Opel Kadet ofzo ? |
Citaat:
In elk geval zijn alle EV 24 uur te volgen en ze worden ook gevolgd. Wat meteen de deur openzet om hun km heffing te laten betalen in compensatie op gederfde accijnzen die benzine wel aan de pomp betalen. |
Een appje om gratis laadpalen te vinden in buurt: :cheer:
Citaat:
De Chargemap app zal de meest gebruikte zijn: (meer dan 330.000) Citaat:
|
Met een EV ontsnap je nu nog eventjes aan al die taxen, maar binnen 5 jaar of minder zal het dubbel zo duur zijn.
Dat is de gedachte er achter. |
Citaat:
Dus niet-openbaar, snappie? Daar heeft uw Tank-Gestapo echt nooit iets te zeggen. :lol: Een EV kan desnoods altijd met volle batterij vertrekken. Wil je prentjes? Biedt toch maar eens fossiel tanken aan voor de halve prijs, of zelfs gratis, de fossiele plofmotorfile staat dan van Brussel tot Parijs. :cheer: |
DC laden, direct van de panelen naar de batterij ;)
Daarom dat de shells van de wereld hopeloos waterstof en cng zitten te pushen, hun business van vloeibare brandstoffen komt in gevaar. |
Citaat:
Alle EV overal ter wereld kunnen ze 24 uur per zien op de pc. Uw volledige route historie. En daar willen ze nu via 5g een km heffing aan koppelen. Echt. |
Het integreren van de “accijnsinkomsten” zou dus 4 heffingen vervangen door 1 enkele heffing. Een mooie administratieve vereenvoudiging! Een “aandrijfheffing” van gemiddeld 3 eurocent per kilometer (in eerste instantie enkel voor EV en andere voertuigen op alternatieve brandstoffen) zorgt ervoor dat er geen gat ontstaat in de overheidsinkomsten.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Electriciteit hebben we in de regel zelf in de hand, voor dure olie blijven we slaafjes van het buitenland. Wie begrijpt die olieboeren nog? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be