![]() |
Volkomen chaos bij beoordelingen milieuvriendelijkheid brandstof.
Het zat eraan te komen er is weer iets nieuws. Nu is CNG, aardgas dus veruit de slechtste brandstof.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01...aele-over-cng/ Citaat:
|
Citaat:
Uw link betreft enkel broeikasgassen CO2-Methaan- enz... Methaanlekken bij de productie en bevoorrading van CNG, daar worden CNG wagens op afgerekend, niet de verbranding van CNG op zichzelf. Hebben ze nochtans duidelijk uitgelegd, ook op het middagnieuws. Benzine is nog altijd beter dan diesel, zeker qua luchtkwaliteit van schadelijke stoffen volgens euronorm. Ook dat is aangetoond. En indien men de hele keten rekent (levenscyclus) betreft CO2 is "benzine" ook beter, ook aangetoond. Behalve de zuipende benzinebakken dan. |
Citaat:
Bij dieselgate werd er op 1 aspect gefocust en de rest werd eventjes ‘vergeten’. |
Citaat:
En wat hebben ze vergeten? Geloof me maar dat ze alles getest hebben van die sjoemeldiesels, alle merken zijn doorgelicht betreft alle wettelijke grenzen volgens emissienormen of "Euronorm x in Europa": Er bestaan geen verplichte Euronormen over broeikasgas CO2 of methaanlekken bij productie en tranport van CNG. Daarover ging het nieuws. Citaat:
|
Citaat:
En ondertussen blijkt ook dat moderne diesels minder fijnstof uitstoten dan benzine. Alles dient herzien dus (voor wat betreft taksen etc.). Geen arbitrair onderscheid benzine/diesel maar meetresultaten. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Relevantie met uw draad over CO2 en Methaan? Citaat:
Benzines INdirecte injectie - dus de oeroude ook - hebben zelfs geen fijnstofgrenzen omdat het fijnstof zelfs verwaarloosbaar klein is. Zoek maar op. Citaat:
Citaat:
Met Euronormen heeft een minister NIETS te maken. Die zijn geregeld. Ze kunnen wel LEZ invoeren als de Europese en WHO grensnormen-luchtkwaliteit (fijnstof en NOx veel te hoog) te slecht zijn in de steden. En dan wordt vooral de diesel aangepakt. Dat verandert helemaal niets en heeft niets met deze draad doen. |
Citaat:
|
Citaat:
Die zijn begrenst volgens de euronorm. Het probleem is methaanlekken (niet-uitlaat) zoals ik al schreef. Hier nog een oud wiki-artikel over emissie-uitstoot 2004, nog voor er directe injectie benzines op de markt waren, werkelijke waardes en grensnormen (euro 4) Per wagenpark benzinewagens 5,5 x dan dieselwagens Reken maar eens uit bij fijnstof en NOx; wel ook de kms in rekening brengen Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De electrisch aangedreven auto moest, en zo er als beste uitkomen. Heb den indruk dat ze niet enkele hebben rekening gehouden met het open blijven van Doel 4 en Tihange 3, doch met heel de batterij nucleaire centrales.
|
Citaat:
|
gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s is in Europa voor het tweede jaar op rij gestegen. In ons land gaat het zelfs om een stijging van 3,4 procent en daarmee behalen we de op één na slechtste score. "Niet moeilijk, we kiezen massaal voor benzinewagens in plaats van diesel", zegt docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool. "Maar een wagen op benzine stoot tot 20 procent meer CO2 uit dan een diesel."
|
Citaat:
Dat is een probleem dat al meermaals is aangekaart geweest door automobielverenigingen. Idem met het verbruik van auto's bvb. |
Citaat:
Je kijkt hier alleen maar naar de CO2. Dan is een diesel natuurlijk beter dan een wagen op benzine. Maar je moet wel naar alles kijken, en dan pas gaan vergelijken. Doe ik dezelfde test en kijk ik alleen maar naar fijne stofdeeltjes, dan scoort een diesel een pak slechter dan een benzine wagen. Die fijne stofdeeltjes zijn net zo schadelijk als CO2. |
Citaat:
Een groot verschil ! Methaan is bijna een factor 25 schadelijker dan CO2 wat broeikasgassen betreft. |
Citaat:
Maar wel 2 verschillende doelgroepen. In eerste instantie ging het om klimaat. In 2 instantie gaat het over healtcare. Wil je beter healt en slechter klimaat.? Kies A Wil je beter klimaat en slechter healt.? Kies B Wel een beetje een probleem als je voor gezondheid kiest. De cijfers van longkanker zijn al gekaapt door roken. Wat de accijns op meer dan 70% gebracht hebben inmiddels. Ook niet gezond...die accijns. |
Citaat:
Natuurlijk zijn de dieselgebruikers daar nu niet echt blij mee, want ze voelen zich voor een stuk (terecht) bedrogen. Wat de allernieuwste generatie van diesels betreft durf ik me niet uit te spreken want op welke manier hebben ze nu weer hun metingen gedaan ? Of... welke truuken hebben ze nu wéér uitgevonden (om ons te bedriegen) ? |
Citaat:
Meer is dat niet. |
Citaat:
1 doelgroep en die is klimaat, dus ook healt want die hangt er aan vast. Het is dus niet of-of. Beiden stoten CO2 uit, diesel wel iets minder, maar diesels stoten wel meer NOx en fijn stof uit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be