![]() |
"Diesel slechts voor 5% van de Belgen financieel interessant"
Besluit VAB, op basis van nieuwe budgettest.
Slechts 5% van de Belgen geven aan meer dan 30.000 km per jaar af te leggen. Citaat:
ff meer details zoeken op VAB: Citaat:
|
Citaat:
|
Diesel is aan de pomp even duur als benzine dus de conclusie luidt dat een benzinewagen goedkoper zou zijn...
Ze vergeten wel eventjes te vermelden dat een benzine wagen soms een pak meer verbruikt dan een gelijkaardige diesel. Volgens de VAB zou de aankoop van een dieselwagen duurder zijn dan de aankoop van een benzinewagen... Hebben ze het dan over een nieuwe of een occasie? De prijs van tweedehands diesels is al een tijd in vrije val en de prijs van een tweedehands benzinewagen gaat omhoog want meer vraag en minder aanbod... Dit soort gezeik jaagt de consument nog meer op kosten en brengt hem nog meer in verwarring... |
Citaat:
Momenteel 7,6 €cent/liter duurder: https://carbu.com/belgie//index.php/officieleprijs Tenzij je euro 98 tankt dat scheelt minder. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar dan hoeft men na 5 of 10 jaar ook niet komen bleiten dat men zich een dure minderwaardige diesel heeft laten aanpraten door de verkoper. |
Citaat:
Loodvrij E10: € 1,558 Diesel: € 1,590 https://www.vab.be/nl/info-en-dienst...andstofprijzen Tenzij u over centen valt is diesel even duur als benzine, dat zijn dan nog maximumprijzen, aan de pomp is het verschil dikwijls nog kleiner. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voila je vroeg erom Citaat:
Citaat:
Ik kijk heus wel naar de brandstofprijzen als ik tank hoor, de diesel is meestal 7 - 8 cent duurder hier in de buurt. VAB zal heus wel de prijzen kennen. ;-) |
micele
reken eens een jaguar uit basisversie diesel / benzine en vergelijk met een mazda CX5 en dan kom je tot de conclusie als je een mazda koopt ben je goedkoper met een benzine, als je een jaguar koopt ben je goedkoper met een diesel |
Citaat:
VAB heeft voor mij een Skoda Octavia Break uitgerekend, die mag zelfs 1,2 l/100 km meer verbruiken: Skoda Octavia Break: diesel benzine CNG Gemeten verbruik/100 km 4,9 l 6,1 l 4,8 kg Kost/km op 10.000 km € 0,55 € 0,49 € 0,48 Kost/km op 15.000 km € 0,40 € 0,37 € 0,30 Kost/km op 25.000 km € 0,28 € 0,26 € 0,23 Kost/km op 30.000 km € 0,25 € 0,24 € 0,20 |
Benzine met de steeds meer vervangende toevoegingen geven steeds vaker problemen.
De injectoren durven er al eens van dichtslibben en nog wat zaken. Maar ieder kiest voor zichzelf. |
|
Citaat:
De meeste problemen geven de diesels, zeker bij korte afstanden, risicokost gaat dan naar 5 cent/km extra. Bron VAB: https://www.vab.be/~/media/vab/files...sel.ashx?la=nl Naja ook iedere uil kiest voor zichzelf. |
Citaat:
Maar 1 op 3 heeft er spijt van? En bijna eenderde had zelfs geen hoger verbruik? :clapping: Citaat:
Omdat ze de verkeerde benzinemotorisatie kozen? (directe injectie is meestal 15% zuiniger, maar enkel als je weet hoe te rijden) Neen dit blijkt na het testen van die wagens: Citaat:
En dit onderstaande mogelijk probleem heb je ook nooit bij een benzine: Citaat:
Iedere uil weet het nu. ;-) |
Citaat:
Dat is vrij slecht voor onderdelen en afsluitingen. Benzinepompen durven het al begeven na nog geen 30000km en ook injectoren en kleppen. Bovendien verminderen de prestaties zodat je rijkelijk moet rijden. Ook de computer geraakt in de war. Enfin kwestie dat men het weet alvorens je ergens uw krabbel zet. |
Citaat:
https://www.e10-kraftstoff.de/welche...ragen-e10.html Citaat:
best euro 98 tanken dan, doe ik sowieso zoveel mogelijk (31 jaar wordt mijn wagen) Bij Diesel wordt 7% bio toegevoegd daar kunnen dieselinjectoren van verstoppen zeker bij oudere diesels die daar niet op voorzien zijn. Dat moet je best zo een reinigingsspul in je tank kippen (kost €10 voor een klein busje) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
De ethanol in de benzine tast pakkingen en metalen aan.
Daar kan men niet omheen. Koop je benzine? Dan koop je problemen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Biodiesel als motorbrandstof moet voldoen aan de EN 14214-norm. Minerale motorbrandstoffen voor dieselmotoren dienen te voldoen aan de EN 590-norm. Mengsels van beiden worden aangeduid met B5, 20 of 100, de getallen slaan op het percentage Biodiesel. Als de automobiel- of truckfabrikant het gebruik van zo’n brandstof toestaat, is dat vermeld in het instructieboekje en/of bij de tankdop. De fabrikanten van inspuitsystemen (Delphi, Stanadyne Siemens VDO, Denso en Bosch) zijn verenigd in de Joint Fuel Injection Equipment Manufacturers groep. Er zijn van die kant duidelijke waarschuwingen geuit tegen het gebruik van PPO’s en FAME’s. Als de inspuitapparatuur is aangepast en de autofabrikant geen bezwaar heeft, is een beperkt gebruik van FAME ofwel Biodiesel volgens de genoemde norm toegestaan. De autofabrikanten die behoren tot de Alliance of Automobile Manufacturers zijn eveneens heel bezorgd over de invoering van plantaardige brandstoffen, vooral als ze puur dus niet bewerkt zijn. Lekkage en oxidatie Wat kan er technisch misgaan bij het gebruik van Biodiesel in voertuigen die daarvoor geen vrijgave hebben? Alle afdichtingen in het brandstofsysteem kunnen in meer of mindere mate gaan lekken. Biodiesel veroudert veel sneller dan minerale dieselolie, al na twee maanden bereikt de veroudering het punt dat er zuren en methanol vrijkomen. Daardoor zal er oxidatie in het systeem ontstaan, herkenbaar aan een bruine aanslag op alle metaaldelen. Biodiesel trekt water aan hetgeen de roest- en corrosievorming versterkt. Bij toepassing van meer dan 5% Biodiesel in minerale dieselolie neemt de kans op polymerisatie toe. Dat wil zeggen: er vormen zich lange molecuulketens die lakvorming veroorzaken, vooral op warme plaatsen zoals verstuivernaalden. Door glycerine-afzettingen vervuilt het inspuitsysteem nog meer, zelfs in de verbrandingskamer ontstaan ongewenste afzettingen. Hoewel er na één keer tanken van Biodiesel niet meteen een probleem hoeft te ontstaan, kan een probleem op de langere termijn niet worden uitgesloten als de autofabrikant gebruik van Biodiesel niet toestaat. Het geschikt maken van het complete brandstofsysteem van tankdop tot en met de verstuivers is een kostbare zaak. Milieutechnisch is Biodiesel niet nodig om aan de gestelde milieueisen te voldoen. Dat in Duitsland Biodiesel goedkoper is door belastingtechnische maatregelen wil nog niet zeggen dat alle technische problemen zijn opgelost. De fabrikanten van kachels voor huisverwarming en autoverwarmingen staan het gebruik van Biodiesel niet toe, dat wijst dus eveneens op bepaalde ernstige bezwaren. Het is evenmin duidelijk hoe het roetfilter reageert op het gebruik van Biodiesel. Vandaar het ontbreken van goedkeuringen voor het gebruik ervan. Bijmengen Wat we wel zien, is dat er een Europese verplichting van kracht wordt om een bepaald percentage Biodiesel op te nemen in de minerale dieselolie. Deze brandstof blijft voldoen aan de EN 590-norm en is dus bruikbaar voor alle dieselmotoren. Op dit moment voegen tal van brandstofleveranciers al ongeveer 5% Biodiesel toe. Of het echter zover komt dat de auto- en truckfabrikanten verplicht zullen worden hun motoren op 100% Biodiesel te laten draaien, is maar de vraag. De autofabrikanten en brandstofleveranciers zien meer in synthetische brandstoffen hetzij op basis van aardgas (GTL) of bioafval (BTL). (Met dank aan BMW, BP en Diesel Büchli). Eerste publicatie door Redactie AMT op 1 jun 2006 Hier de dieselwagens die problemen kunnen hebben met biodiesel: http://www.iwr.de/biodiesel/auto.html ADAC heeft daar zeker nog meer informatie over: Citaat:
https://www.adac.de/verkehr/tanken-k...el/e10-tanken/ ADAC heeft van beginafaan duurzaamheidstesten gedaan met E10 benzine ook bij wagens die daarvoor niet vrijgegeven waren: Citaat:
Citaat:
|
Alle nieuwe wagens zullen geschikt verklaart zijn.
Toch treden er problemen op. Dat is de schuld van de overheid die dat laat vermengen om enerzijds zogenaamde groene redenen. Iets dat volledig vervalt door het hoger verbruik. En ten tweede omdat de prijs een paar centen hoger ligt nogmaals. |
Citaat:
|
Citaat:
Benzine 95 1,347 In Mortsel vandaag |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be