Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Lez duurder voor bestelwagen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251671)

Mambo 16 januari 2020 22:12

Lez duurder voor bestelwagen ?
 
De lez in Gent kost kluiten voor wie met een euro 4 nog moet rijden.
Is het een gewone auto kost u 345€/jaar.
Is het een bestelwagen kost u dat 825€/jaar.

Nochtans exact dezelfde motors die er in zitten.

Ongehoord vind ik dat!

https://stad.gent/nl/mobiliteit-open...-4#Voorwaarden

Micele 16 januari 2020 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9225850)
Nochtans exact dezelfde motors die er in zitten.

Denk je? Alleszins niet de grenzen van de uitlaatEmissies. LEZ

Emissies diesel, milligram/km:

Euronorm 4 : CO | NOx | HC+NOx | PM (massa roetdeeltjes)

personenwagens: 500 | 250 | 300 | 25
bestelwagens :
< 1305 kg : 500 | 250 | 300 | 25 (of alles idem)

bestelwagens :
1305 - 1760 kg: 630 | 330 | 390 | 40
1760 - 3500 kg: 740 | 390 | 460 | 60


https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn..._Nutzfahrzeuge

Mambo 17 januari 2020 00:38

Fuck you micele.
Een berlingo LV is 100% identiek aan een gewone.

Mambo 17 januari 2020 00:40

Jullie kinderen gaan sterven zoals jullie geboren zijn.
Stupid!

brother paul 17 januari 2020 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9225850)
De lez in Gent kost kluiten voor wie met een euro 4 nog moet rijden.
Is het een gewone auto kost u 345€/jaar.
Is het een bestelwagen kost u dat 825€/jaar.

Nochtans exact dezelfde motors die er in zitten.

Ongehoord vind ik dat!

https://stad.gent/nl/mobiliteit-open...-4#Voorwaarden

eigenlijk eerlijk gezegd, mijn groothandels rijden 1 jaar met die camionetjes, die hebben dan 150.000km en worden weggedaan. De kans dat ze nog een euro4 hebben is dus NUL comma NUL

de discriminatie zit hem bij de burger die bvb laagdrempelige mobiliteit zoekt en rijdt met een lichte vracht... En het gentse stadsbestuur die blijkbaar daar een gat wil dichtrijden

Anna List 17 januari 2020 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9225850)
De lez in Gent kost kluiten voor wie met een euro 4 nog moet rijden.
Is het een gewone auto kost u 345€/jaar.
Is het een bestelwagen kost u dat 825€/jaar.

Nochtans exact dezelfde motors die er in zitten.

Ongehoord vind ik dat!

https://stad.gent/nl/mobiliteit-open...-4#Voorwaarden

wie daarmee rijdt, die werkt.

hoogstwsl rechts uitschot dus, ... die moeten er allemaal uit volgens het Gents Stadbestuur. PS-style.

Micele 17 januari 2020 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9225947)
Fuck you micele.
Een berlingo LV is 100% identiek aan een gewone.

Slecht geslapen?, uw berlingo kan de pot op. (geen idee wat die mtm weegt?)

Ambtenaren die regeltjes opstellen baseren zich op de per Euronorm 4 vastgelegde uitstootgrenzen. En je ziet dat ze die heel goed kennen integendeel tot jou.

Emissies diesel, milligram/km:

Euronorm 4 : CO | NOx | HC+NOx | PM (massa roetdeeltjes)

personenwagens: 500 | 250 | 300 | 25
bestelwagens :
< 1305 kg : 500 | 250 | 300 | 25 (of alles idem)

bestelwagens :
1305 - 1760 kg: 630 | 330 | 390 | 40
1760 - 3500 kg: 740 | 390 | 460 | 60

Mambo 17 januari 2020 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9226231)
Slecht geslapen?, uw berlingo kan de pot op. (geen idee wat die mtm weegt?)

Ambtenaren die regeltjes opstellen baseren zich op de per Euronorm 4 vastgelegde uitstootgrenzen. En je ziet dat ze die heel goed kennen integendeel tot jou.

Het moet zijn dat ze het niet kennen. Evenmin jij.

Micele 17 januari 2020 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9226238)
Het moet zijn dat ze het niet kennen. Evenmin jij.

Emissies diesel, milligram/km:

Euronorm 4 : CO | NOx | HC+NOx | PM (massa roetdeeltjes)

personenwagens: 500 | 250 | 300 | 25
bestelwagens N1:
< 1305 kg : 500 | 250 | 300 | 25 (of alles idem)

bestelwagens N1:
1305 - 1760 kg: 630 | 330 | 390 | 40
1760 - 3500 kg: 740 | 390 | 460 | 60


1. Categorie M: voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde
motorvoertuigen met tenminste vier wielen.
Categorie M1: voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen
met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.
Voertuigen van categorie M1 worden onderverdeeld volgens type en code van het
koetswerk op volgende wijze:
a) Personenauto's (M1)


2. Categorie N: voor het vervoer van goederen bestemde motorvoertuigen op ten
minste vier wielen, alsmede dergelijke voertuigen op drie wielen met een maximale massa van meer dan 1 ton.

Categorie N1: voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met een
maximale massa van ten hoogste 3,5 ton.

Mambo 17 januari 2020 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9226239)
Emissies diesel, milligram/km:

Euronorm 4 : CO | NOx | HC+NOx | PM (massa roetdeeltjes)

personenwagens: 500 | 250 | 300 | 25
bestelwagens :
< 1305 kg : 500 | 250 | 300 | 25 (of alles idem)

bestelwagens :
1305 - 1760 kg: 630 | 330 | 390 | 40
1760 - 3500 kg: 740 | 390 | 460 | 60

Dikke zever .

Noem mij eens op welke dat zijn.

Micele 17 januari 2020 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9226245)
Dikke zever .

Bron?

Citaat:

Noem mij eens op welke dat zijn.
Kijk toch zelf uw mtm na in je boekje.

Hier heb je de link in het Nederlands:
Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Overzicht
Door de Europese Unie is de emissiestandaard meerdere keren gewijzigd:

EURO I, Euro 1 of Euro1 (Europese richtlijnen 70/220/EEC, 91/441/EEC, 93/59/EEC, 96/69/EC en 91/542/EEC) werd de emissiestandaard voor voertuigen in de Europese Unie in 1992.
Euro II, Euro 2, Euro2 of EC 96 (Europese richtlijnen 94/12/EC, 96/69/EC en 91/542/EEC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in 1995 van kracht werd.
Euro III, Euro3 of Euro 3 (Europese richtlijn 98/69/EC) is de emissiestandaard voor voertuigen die van kracht werd in de Europese Unie in 1999.
Euro IV, Euro 4 of Euro4 (Europese richtlijn 98/69/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Gemeenschap in 2005 geïntroduceerd werd. De Euro IV-norm werd van kracht in oktober 2006.
Euro V, Euro 5 of Euro5 (Europese richtlijn 99/96/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in oktober 2009 van kracht werd.
Euro VI, Euro 6 of Euro6 is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie op 31 december 2013 van kracht werd voor nieuwe personenwagens.[1] De Amerikaanse, met Euro6 vergelijkbare, EPA 13-norm is al in vijf Amerikaanse staten ingevoerd.
Europese emissiestandaard voor Passenger Cars (Categorie M1*), g/km

Emissiestandaard Datum CO HC HC+NOx NOx PM
Diesel
Euro I??* Jul. 1992 2,72 (3,16) - 0,97 (1,13) - 0,14 (0,18)
Euro II, IDI Jan. 1996 1,0 - 0,7 - 0,08
Euro II, DI Jan. 1996 1,0 - 0,9 - 0,10
Euro III Jan. 2000 0,64 - 0,56 0,50 0,05
Euro IV Jan. 2005 0,50 - 0,30 0,25 0,025
Euro V Sept. 2009 0,50 - 0,23 0,18 0,005
Euro VI Sept. 2014 0,50 - 0,17 0,08 0,005
Benzine
Euro I??* Jul. 1992 2,72 (3,16) - 0,97 (1,13) - -
Euro II Jan. 1996 2,2 - 0,50 - -
Euro III Jan. 2000 2,30 0,20 - 0,15 -
Euro IV Jan. 2005 1,0 0,10 - 0,08 -
Euro V Sept. 2009 1,0 0,10 - 0,06 0,005
Euro VI Sept. 2014 1,0 0,10 - 0,06 0,005
* Voor Euro V werden passagiersvoertuigen > 2.500 kg geduid als Light commercial vehicle N1 - I

Europese emissiestandaard voor Light commercial vehicles ?1305 kg (Categorie N1 - I), g/km

Emissiestandaard Datum CO HC HC+NOx NOx PM
Diesel
Euro I Okt. 1994 2,72 - 0,97 - 0,14
Euro II, IDI Jan. 1998 1,0 - 0,7 - 0,08
Euro II, DI Jan. 1998 1,0 - 0,9 - 0,10
Euro III Jan. 2000 0,64 - 0,56 0,50 0,05
Euro IV Jan. 2005 0,50 - 0,30 0,25 0,025
Euro V (voorstel) Sept. 2010 0,50 - 0,23 0,18 0,005
Euro VI Sept. 2015 0,50 - 0,17 0,08 0,005
Benzine
Euro I Okt. 1994 2,72 - 0,97 - -
Euro II Jan. 1998 2,2 - 0,5 - -
Euro III Jan. 2000 2,30 0,20 - 0,15 -
Euro IV Jan. 2005 1,0 0,10 - 0,08 -
Euro V Sept. 2010 1,0 0,075 - 0,06 0,005
Euro VI

Europese emissiestandaard voor Light commercial vehicles 1305 kg-1760 kg (Categorie N1 - II), g/km

Emissiestandaard Datum CO HC HC+NOx NOx PM
Diesel
Euro I Okt. 1994 5,17 - 1,4 - 0,19
Euro II, IDI Jan. 1998 1,25 - 1,0 - 0,12
Euro II, DI Jan. 1998 1,25 - 1,0 - 0,12
Euro III Jan. 2001 0,80 - 0,72 0,65 0,07
Euro IV Jan. 2006 0,63 - 0,39 0,33 0,04
Euro V Sept. 2010 0,63 - 0,295 0,235 0,005
Euro VI Sept. 2015 0,63 - 0,195 0,105 0,005
Benzine
Euro I Okt. 1994 5,17 - 1,4 - -
Euro II Jan. 1998 4,0 - 0,65 - -
Euro III Jan. 2001 4,17 0,25 - 0,18 -
Euro IV Jan. 2006 1,81 0,13 - 0,10 -
Euro V Sept. 2010 1,81 0,13 - 0,075 0,005
Euro VI

Europese emissiestandaard voor Light commercial vehicles >1760 kg max 3500 kg. (Category N1 - III), g/km

Emissiestandaard Datum CO HC HC+NOx NOx PM
Diesel
Euro I Okt. 1994 6,9 - 1,7 - 0,25
Euro II, IDI Jan. 1998 1,5 - 1,2 - 0,17
Euro II, DI Jan. 1998 1,5 - 1,6 - 0,20
Euro III Jan. 2001 0,95 - 0,86 0,78 0,10
Euro IV Jan. 2006 0,95 - 0,46 0,39 0,06
Euro V Sept. 2010 0,74 - 0,3505 0,280 0,005
Euro VI Sept. 2015 0,74 - 0,350 0,280 0,005
Benzine
Euro I Okt. 1994 6,9 - 1,7 - -
Euro II Jan. 1998 5,0 - 0,8 - -
Euro III Jan. 2001 5,22 0,29 - 0,21 -
Euro IV Jan. 2006 2,27 0,16 - 0,11 -
Euro V Sept. 2010 2,27 0,16 - 0,082 0,005
Euro VI
De meeste N1 zullen wel ruim boven 1760 kg zitten, tenzij de kleintjes.

Dus LEZ Gent volle pot voor bestelwagens onder 3,5 ton MTM
Boven 3,5 T (vrachtwagens) betaalt nog meer.

Citaat:

Categorie N1: voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met een
maximale massa van ten hoogste 3,5 ton.

Mambo 17 januari 2020 11:27

Dat is godgeklaagd met u.

Een berlingo met zetels kost in Gent 345.
Diezelfde zonder zetels kost 825.

Pure diefstal!!!

Micele 17 januari 2020 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9226263)
Dat is godgeklaagd met u.

Een berlingo met zetels kost in Gent 345.
Diezelfde zonder zetels kost 825.

Pure diefstal!!!

Tja de paperassen N1 met milieunorm tellen. Koop een euronorm 6d-temp hé.
Berlingo? Eens kijken naar de lijst, benzine (otto) hebben ze ook.
Citaat:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...-temp-modelle/
Hersteller Modell Motorart Hubraum in ccm Leistung in KW Abgasnorm Markt-einführung
Citroen Berlingo M BlueHDi 100 Diesel 1499 75 Euro 6d-TEMP-EVAP Sep. 18
Citroen Berlingo M BlueHDi 130 Diesel 1499 96 Euro 6d-TEMP-EVAP Sep. 18
Citroen Berlingo M PureTech 110 Otto 1199 81 Euro 6d-TEMP Sep. 18
Citroen Berlingo M PureTech 110 Otto 1199 81 Euro 6d-ISC Mai 19
Citroen Berlingo M PureTech 130 Otto 1199 96 Euro 6d-ISC Mai 19
Citroen Berlingo XL BlueHDi 100 Diesel 1499 75 Euro 6d-TEMP-EVAP Sep. 18
Citroen Berlingo XL BlueHDi 130 Diesel 1499 96 Euro 6d-TEMP-EVAP Sep. 18
Citroen Berlingo XL PureTech 110 Otto 1199 81 Euro 6d-TEMP Sep. 18
Citroen Berlingo XL PureTech 110 Otto 1199 81 Euro 6d-ISC Mai 19
Citroen Berlingo XL PureTech 130 Otto 1199 96 Euro 6d-ISC Mai 19

Diefstal? Heb je liever dat ze het verbieden zoals in andere landen? Dan mag je niet meer binnen. Is eigenlijk beter hé, want dan kun je niet meer lullen over diefstal.

Ik mag ook al de LEZ van België niet binnen met mijn oude BMW -euronorm 2 ondertussen met ABE - in D LEZ mag wel ik overal binnen met mijn groene sticker. Het minste van mijn zorgen he :-D

Grappige draad anders. Het gejank van mambo.

Micele 17 januari 2020 19:19

Mogen gele hesjes binnen in de steden? :-P

Mambo 18 januari 2020 15:35

Weinig volk in Gent de laatste tijd.

daiwa 20 januari 2020 03:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9227560)
Weinig volk in Gent de laatste tijd.

De handelaars begin te morren zag ik op tv.

daiwa 20 januari 2020 04:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9225918)
Denk je? Alleszins niet de grenzen van de uitlaatEmissies. LEZ

Emissies diesel, milligram/km:

Euronorm 4 : CO | NOx | HC+NOx | PM (massa roetdeeltjes)

personenwagens: 500 | 250 | 300 | 25
bestelwagens :
< 1305 kg : 500 | 250 | 300 | 25 (of alles idem)

bestelwagens :
1305 - 1760 kg: 630 | 330 | 390 | 40
1760 - 3500 kg: 740 | 390 | 460 | 60


https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn..._Nutzfahrzeuge

Hoe kan je nu voldoen aan die normen mits te betalen?
Die auto blijft evenveel of weinig uitstoten, betalen of niet.

Universalia 20 januari 2020 07:23

Bestelwagens moeten ook afgesteld worden op 130 km/u want er zijn er die komen voorbij gestoven tegen snelheden om u tegen te zeggen en niet alleen die uit andere landen. :twisted:

gertc 20 januari 2020 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9228786)
Hoe kan je nu voldoen aan die normen mits te betalen?
Die auto blijft evenveel of weinig uitstoten, betalen of niet.

Dat heet een 'marktconforme nudge om burgers te stimuleren om hun gedrag in de gewenste richting te sturen', in casu hun oude bestelwagen te vervangen door een nieuwe.

Mambo 20 januari 2020 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9228894)
Dat heet een 'marktconforme nudge om burgers te stimuleren om hun gedrag in de gewenste richting te sturen', in casu hun oude bestelwagen te vervangen door een nieuwe.

Het is in eerste instantie nogmaals handelaars weg pesten en broodroof samen met eigen gemaakt wettelijke diefstal.

De nationale taks geldig voor GANS België ligt circa 10 keer lager.
Dat men hier en daar een zone mag afbakenen als mini vrijstaat met eigen wetten en zonebelastingen is te gek voor woorden.
Tussendoor loopt de reguliere handel leeg en komt de pop-up handel in de plaatselijke zone waardoor men zich de vraag moet stellen of verdere investeringen in die zone noch wel zinnig is met het oog op het verder verlies dat zich zal manifesteren.

Vergeet niet dat een aankoop nieuw binnen een aantal jaar ook weer verboden zal zijn.

U koopt toch ook niet om de paar jaar een nieuw huis om dat de norm voor isolatie telkens anders is?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be