Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het minister Beke kookboek op app: 550.000 euro belastingsgeld (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251934)

De schoofzak 5 februari 2020 07:11

Het minister Beke kookboek op app: 550.000 euro belastingsgeld

Als die daar de bonen niet voor gefret gaat krijgen, dan eet ik mijn laptop op.

titel: 550.000 euro voor kookapp van overheid: ‘pleziertjes’ of noodzaak?
link: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200204_04834898

Citaat:

De nieuwe app van de Vlaamse overheid, vol met gezonde recepten, kostte 550.000 euro. Dat zei minister Wouter Beke (CD&V) in het Vlaams Parlement. ‘Pleziertjes’, vindt parlementslid Maurits Vande Reyde (Open VLD).

De receptenapp ‘Zeker Gezond’ en de ontwikkeling van de bijhorende website ‘zekergezond.be’ kostten de overheid 550.000 euro. Dat maakte minister Beke dinsdag duidelijk na een vraag van Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open VLD), in de commissie Welzijn.

‘Is dat geen zaak waar alternatieven in de privé voor bestaan’, vroeg Vande Reyde. ‘De middelen van de overheid zijn beperkt.’

Beke verdedigde het opzet van de app. ‘Iedereen vindt het aansporen van gezonde voeding belangrijk’, repliceerde hij. ‘Sinds de invoering van de omgekeerde voedingsdriehoek in 2017 was er een vraag naar recepten, van burgers maar ook van professionals zoals diëtisten. Uit een enquête van het agentschap blijkt dat op de vraag wat kan helpen om gezonder te leven, 47 procent antwoordde ‘recepten aangeboden krijgen op een betrouwbaar platform’. Een betrouwbare, onafhankelijke bron ontbrak tot nu toe’, maakte Beke zich sterk.

Toch bleef de scepsis bij de Open VLD’er na dat antwoord groot:

De kookrecepten app van de Vlaamse overheid kost 550.000 euro, vernam ik net in de commissie Welzijn. “We moeten als overheid het geld geven aan dingen die er echt toe doen, in plaats van pleziertjes waar er al alternatieven zat voor zijn”. #vlaparl #kerntaken
— Maurits Vande Reyde (@Mauritsvdr) February 4, 2020

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De kwestie ligt extra gevoelig omdat het departement welzijn - en dus ook Beke - al meermaals onder vuur kwam te liggen omwille van besparingen.

Skobelev 5 februari 2020 08:09

Misschien eens uitvlooien of er geen (niet professionele) banden zijn tussen Beke en diegenen die deze app gemaakt hebben? :?

1207 5 februari 2020 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9240074)
Misschien eens uitvlooien of er geen (niet professionele) banden zijn tussen Beke en diegenen die deze app gemaakt hebben? :?

eene chte flamingant meot heir toch tegne zijn?
subiet volgt heel vlaanderen dat, worden we allemaal gezonder en wie profiteert daarvan?
Vlaanderen of het Federale RIZIV en madame De Block?

Sneaky 5 februari 2020 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9240052)

Ik ben allerminst een fan van die man, maar dit is op zich wel een goed initiatief. Over de kostprijs kan je discussiëren, maar als ik rond mij heen kijk dan vind ik dat niet zo abnormaal hoor. En ik zit in die wereld.

Op dit moment scheppen app developers dikke poen omdat er nu eenmaal te weinig zijn. Plus je moet rekenen dat het niet enkel over een appje gaat, maar je hebt ook een backend nodig waar je de recepten in kan zetten en updaten. Dus heb je ook infrastructuurkosten, hosting, support, security,...

Skobelev 5 februari 2020 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9240081)
eene chte flamingant meot heir toch tegne zijn?
subiet volgt heel vlaanderen dat, worden we allemaal gezonder en wie profiteert daarvan?
Vlaanderen of het Federale RIZIV en madame De Block
?

Daar heb ik geen probleem mee. Indien er van die 500k€ wat zou blijven plakken zijn als "vriendendienst", dan uiteraard wel.

Bierke 5 februari 2020 08:57

ach da's net geen 50k meer dan de boete die er nu hangt voor de niet repatriëring van die ISIS kindjes. Het verschil tussen deze is dat de mensen die hier werken en leven iets hebben aan de app !

Universalia 5 februari 2020 09:06

Ik gebruik dat niet die rommel van app's die men de mensen opdringt alle dagen.

Als ik dat zeg tegen anderen dan vragen die mij meestal: "Op Mars gezeten de laatste 20 jaar?"

En toch wil ik het niet volgen dat app gedoe. :-D

Hypochonder 5 februari 2020 09:15

En Beke en de rest van CD&V hebben altijd hun mond vol van "de mensen dit en de mensen dat..." De mensen zijn dit soort wanbeheer, geldverspilling en corruptie en vriendjespolitiek kotsbeu mijnheer Beke. Dat die clown nog minister is is ook een gigantische grap.

Universalia 5 februari 2020 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9240098)
En Beke en de rest van CD&V hebben altijd hun mond vol van "de mensen dit en de mensen dat..." De mensen zijn dit soort wanbeheer, geldverspilling en corruptie en vriendjespolitiek kotsbeu mijnheer Beke. Dat die clown nog minister is is ook een gigantische grap.

Klopt, meeste mensen zijn dat serieus beu.

fox 5 februari 2020 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 9240084)
Ik ben allerminst een fan van die man, maar dit is op zich wel een goed initiatief. Over de kostprijs kan je discussiëren, maar als ik rond mij heen kijk dan vind ik dat niet zo abnormaal hoor. En ik zit in die wereld.

Op dit moment scheppen app developers dikke poen omdat er nu eenmaal te weinig zijn. Plus je moet rekenen dat het niet enkel over een appje gaat, maar je hebt ook een backend nodig waar je de recepten in kan zetten en updaten. Dus heb je ook infrastructuurkosten, hosting, support, security,...

Ik zit niet in het wereldje, maar ik zie wel de budgetten passeren voor het development van onze nieuwe website. Die zekergezond website is gewoon basic. Dat is een belachelijk bedrag. Privébedrijven gooien niet met dergelijke bedragen voor die content.

No Apologies 5 februari 2020 11:01

Citaat:

Het is nochtans niet zo dat er op het gebied van gezonde voeding een tekort aan info is. Ze smijten de boeken en artikels hierover naar je kop.

Tavek 5 februari 2020 11:22

Kunnen jongeren geen boeken meer lezen ? Was "ons kookboek" van de KVLV niet meer in stock ?

Wat een gigantische verspilling van overheidsmiddelen....

Hypochonder 5 februari 2020 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies (Bericht 9240164)
Het is nochtans niet zo dat er op het gebied van gezonde voeding een tekort aan info is. Ze smijten de boeken en artikels hierover naar je kop.

Inderdaad, de overheid zit daar op een domein waar al een overaanbod is. Nog een reden erbij waarom dit pure geldverspilling is.

Boduo 5 februari 2020 11:54

Citaat:

Het premier Michel kookboek: 11.000.000.000 E schulden.
En dat terwijl de intresten ongelooflijk laag staan.

fox 5 februari 2020 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9240229)
Het premier Michel kookboek: 11.000.000.000 E schulden.
En dat terwijl de intresten ongelooflijk laag staan.

Het primaire saldo van Belgie is gestegen van 0,2 naar 1,5 procent gedurende de legislatuur. Elke euro schuld die er bijkomt is dus op conto van de vorige regeringen te schrijven. Op regering die het geen probleem vonden om met een negatief primair saldo te beginnen werken.

Universalia 5 februari 2020 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9240178)
Kunnen jongeren geen boeken meer lezen ? Was "ons kookboek" van de KVLV niet meer in stock ?

Als het dan toch over kookboeken gaat. :-D

Wat een gigantische verspilling van overheidsmiddelen....

Een prima kookboek dat van de KVLV.

Volgende is ook enorm goed:

De schoofzak 5 februari 2020 12:51

En dat argument dat een kookboek geschreven door een "gewoon iemand" niet garandeert dat er juist info in staat omtrent gezondheid ...
gaat hij dan straks ook overheidsrestaurants openen, want de chef kok zal ook wel met suiker, vet en boter smijten ...

Tavek 5 februari 2020 13:02

government sanctioned recipes...

Ah Vlaanderen krijgt Noord Koreaanse trekjes.

Klein Licht 5 februari 2020 13:05

Wie herinnert zich nog dat Kris Clooney indertijd twee miljoen subsidie naar een paar persoonlijke kennissen had geschoven voor hun wellnesscentrum en manege?

Dat heeft hem toen ook eigenlijk niks aan populariteit gekost

Dan vindt ik dit geld toch al wat minder weggegooid...

Libro 5 februari 2020 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 9240084)

De VO moet uit mijn talloor blijven en de publicatie van kookboeken e.a. aan de privé laten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be