Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Electrische Zoe succesmodel van Renault geworden in Europa (https://forum.politics.be/showthread.php?t=252099)

Micele 20 februari 2020 20:12

Electrische Zoe succesmodel van Renault geworden in Europa
 
Renault Zoe 2e beste model van Renault in Europa, januari 2020.
Enkel de Clio 5 deed beter.

Citaat:



Renault Zoe electric car sales surge, becoming one of the brand’s best-selling cars

Fred Lambert - Feb. 20th 2020

Renault’s bet on the Zoe electric car is starting to pay off. Sales surged to almost 10,000 units in Europe last month and the vehicle is becoming one of the brand’s best-selling cars.
Despite being only sold in Europe, the Renault Zoe is one of the best-selling electric cars in the world.

Total deliveries have now surpassed 250,000 units and what is most surprising is that sales are not slowing down.

Last month, Renault delivered almost 10,000 Zoe electric cars in Europe.

That’s twice as many units as the previous month and a 156% increase over the same period last year.

In January, the Zoe was Renault’s second best-selling car in Europe – second only to Clio 5, which was delivered in higher volume:
Als men er genoeg kan maken dan verslaan EVs de ICEs wel in verkoopsaantallen.

chris k 20 februari 2020 20:13

Omdat het geen winter geweest is

Micele 20 februari 2020 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9249707)
Omdat het geen winter geweest is ...

... verkochten de plofmotoren minder goed? :lol:
... en van die zachte winter dat wisten de Europeanen toen ze de Zoe in de zomer bestelden? :rofl: goeie!

Levertijden Renault Zoe:
Citaat:

https://zerauto.nl/elektrische-autos...ter/2/#content
Renault ZOE – 4 tot 5 maanden
De nieuwe Zoe ziet er beter uit als de vorige versies na de opfrissingen.

Ondertussen 3e generatie en nu een 52 kWh batterijpack (vorige versie 41 kWh). Ook zuiniger geworden, bijna 400 km is te doen. (WLTP = 395 km)



Testritje:
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=yrwedYxDjv8

Bijna 400 km range | Renault Zoe (2019) | Test | Autovisie TV
https://electrek.co/2019/09/16/new-r...oe-test-drive/

Tavek 21 februari 2020 10:12

Diene Zoe is onopgemerkt een compleet succes geworden.

Chapeau renault.

Tavek 21 februari 2020 10:19

En die peugeot e208 is ook bijzonder mooi.
30k euro.

Micele 21 februari 2020 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9249966)
Diene Zoe is onopgemerkt een compleet succes geworden.

Chapeau renault.

"Schoonheidsfoutje" is dat het batterijpack-management maar max 50 kWDC kan laden.
Menige had gehoopt op 100 kWDC. (bij verre trips boven 350 km)
Dat zal voor de volgende versie zijn, mss was er te weinig *ruimte.

Soit het is met *4,08 meter lengte een zeer compacte wagen, en dat daar tussen de wielen (2,58 m) een 52 kWh in kan is een teken van vooruitgang, bedenk dat de eerste versie maar ~24 kWh had, versie 2017 ging naar 41 kWh...

Citaat:

Historique
2005 : présentation de la Renault Zoe City Car au Salon international de l'automobile de Genève.
2009 : présentation de la Renault Zoe Concept au Salon de Francfort.
2010 : présentation de la Renault Zoe Preview au Salon international de l'automobile de Paris
2012 : lancement de la production et présentation officielle au Salon international de l'automobile de Genève.
Mars 2013 : lancement de la commercialisation en France.
2015 : nouveau moteur produit en interne.
2017 : nouvelle batterie, elle passe de 22 a 41 kWh.
2019 : lancement de la Phase II. Nouvelle batterie a 52 kWh et nouveau moteur R135
https://fr.wikipedia.org/wiki/Renault_Zoe
De Zoe wordt blijkbaar enkel in Europa aangeboden en was daar 2e, idem gans 2019, gemiddelde afzet ~4000 per maand, de laatste versie zal nog wat geduwd hebben vanaf de zomer.


Dat ze enkel in januari 2020 -met 9.629 stuks, december nog 4.700 - plots meer dan het dubbele konden verkopen kan ook wat met de CO2-regel 95g/km te maken hebben, die start "zachtjes" vanaf 2020. Ze moeten er dus wel veel meer van maken.
Die CO2-regel werpt dus al zijn vruchten af. Dat is ook al te zien in andere landen, natuurlijk gaat het aantal plug-in hybrides ook mee omhoog, want het is nog volgens de flut-NEDC gemeten, PHEV halen enkel rollenbank ook zeer lage CO2-cijfers.

Micele 21 februari 2020 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9249970)
En die peugeot e208 is ook bijzonder mooi.
30k euro.

Dat gaat een serieuze concurrent worden in die compacte klasse < 4,10 m. (en 50 kWh batterijpack)

De e208 kan wel tot 100 kWDC laden. Verder is er nog het broertje Corsa e:

https://tweakers.net/nieuws/154214/p...9991-euro.html

Het Oosten 21 februari 2020 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9250007)
Dat gaat een serieuze concurrent worden in die compacte klasse < 4,10 m. (en 50 kWh batterijpack)

De e208 kan wel tot 100 kWDC laden. Verder is er nog het broertje Corsa e:

https://tweakers.net/nieuws/154214/p...9991-euro.html

Ik heb met de Zoë indertijd een proefrit gemaakt (zelf gereden) van ongeveer een 100 km. De wagen bolt prima. Hij laadt ook op bij het remmen en wanneer het gaspedaal losgelaten wordt. De muziekinstallatie is degelijk. Het interieur ook. Hij is qua motor stil (vaneiges) maar bij snelheden boven de 105 km/uur maakt hij meer rolgeluiden en men hoort ook de wind dan. Wat ik storend vond is het zoemgeluid dat hij begon te maken onder de 30 km per uur en dit om fietsers en voetgangers te waarschuwen dat hij in aantocht is. Maar misschien moet men daar aan wennen. Relatief was de Zoë toen goedkoop ook nog. Want de overheid gaf een fikse subsidie. Of ze dit nu nog doet, weet ik niet.

brother paul 21 februari 2020 13:17

Zoe op vakantie, met een aanhangwagentje


hé we zouden moeten een 'business opstarten met 'fuelcell' aanhangwagens voor mensen die op reis willen gaan...8O

https://www.carsuk.net/is-your-elect...ttery-trailer/

Micele 21 februari 2020 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9250051)
Zoe op vakantie, met een aanhangwagentje

hé we zouden moeten een 'business opstarten met 'fuelcell' aanhangwagens voor mensen die op reis willen gaan...8O

https://www.carsuk.net/is-your-elect...ttery-trailer/

Die link heb je ook in het Nederlands:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/ep-te...oor-ev-s-22902

Is enkel voor de EV met de kleinste batterijpacks en geen snellaadmogelijkheid. Zoe met 22 kWh:
https://www.automobile-propre.com/90...zoe-ep-tender/

Die kleine batterijpacks zijn langzaam aan het uitsterven, Zoe heeft nu ruim 2 maal meer (52 kWh), daarom ook deze draad.

De meeste nieuwe compacte EVs kunnen ook tot 100 kWDC laden of op een halfuur heb je 80% terug gevuld en kun je weer 2,5-3 uur rijden. Die range extender is dus niet nodig.

Maar als die firma denkt daar geld mee te kunnen verdienen, laat ze maar doen. De meeste kleine EVs zijn niet gehomologeerd voor slepen dus die aanhanger heeft dan ook geen zin.
Wie koopt er überhaupt een EV met 24 kWh om lange vakantietrippen te maken? Doe eens normaal hé Paul. Een Fuel cell is veel duurder dan een batterijpack en je hebt nog eens H2 nodig.

Alhoewel men zo een ding ook kan huren, neem ik dan toch liever het vliegtuig denk je niet?

Citaat:

EP Tender meent een oplossing te hebben gevonden voor mensen die een elektrische auto met een kleine batterij hebben en die er toch af en toe mee op reis willen kunnen gaan: een klein aanhangwagentje met een reservebatterij. Er zijn al redelijk wat elektrische auto’s met een bereik van een kleine 200 kilometer, die perfect volstaan voor dagelijks gebruik maar die minder geschikt zijn voor wanneer je eens een lange afstand moet overbruggen. EP Tender wil bestuurders van die auto’s helpen door dit rijdende trailertje met een accupakket van 36 kWh te verhuren. Over vijf jaar hoopt het bedrijf zelfs aanhangertjes met 60 kWh in het aanbod te hebben. De klant zou zo’n aanhangertje kunnen oppikken op een snelwegparking en dan op een andere kunnen achterlaten wanneer de batterij leeg is. EP Tender mikt op een maximale verhuurprijs van 34 euro per trailer en zegt in gesprek te zijn met PSA en Renault. Eén aanhangertje kost 10.000 euro en EP Tender denkt het concept tegen 2024 op een winstgevende manier te kunnen aanbieden met 4.150 trailers voor 60.000 klanten.

Mambo 21 februari 2020 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9250038)
Ik heb met de Zoë indertijd een proefrit gemaakt (zelf gereden) van ongeveer een 100 km. De wagen bolt prima. Hij laadt ook op bij het remmen en wanneer het gaspedaal losgelaten wordt. De muziekinstallatie is degelijk. Het interieur ook. Hij is qua motor stil (vaneiges) maar bij snelheden boven de 105 km/uur maakt hij meer rolgeluiden en men hoort ook de wind dan. Wat ik storend vond is het zoemgeluid dat hij begon te maken onder de 30 km per uur en dit om fietsers en voetgangers te waarschuwen dat hij in aantocht is. Maar misschien moet men daar aan wennen. Relatief was de Zoë toen goedkoop ook nog. Want de overheid gaf een fikse subsidie. Of ze dit nu nog doet, weet ik niet.

Een paar maanden was ik aan het werk in een grote Renault garage.

Plots hoorde ik achter mij een rammelend geluid zoals een Clark die kapot is.
Het was een Zoë
Ik keek eens rond en de helft van de werkplaats waren Zoë.

Allemaal kapot.

Micele 21 februari 2020 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9250058)
Een paar maanden was ik aan het werk in een grote Renault garage.

Plots hoorde ik achter mij een rammelend geluid zoals een Clark die kapot is.
Het was een Zoë
Ik keek eens rond en de helft van de werkplaats waren Zoë.

Allemaal kapot.

Daarom dat ze zo goed verkopen. :-D

Bijna 10.000 Zoe's in een maand verkocht.

De mond-tot-mondreclame van mambo heeft zijn effect niet gemist.

Doe verder zo mambo. :lol:

Tavek 21 februari 2020 14:05

De Peugeot e208 heeft een vloeistofgekoelde batterij en kan laden tot 100 kW. En hij kost 30k euro (inclusief btw).

50 kWh batterij.

De Nissan Leaf van 37k euro (inclusief btw) kan laden tot 50 kW, heeft geen thermisch management van de batterij.

Denk dat die e208 (en dus de vrijwel identieke e-corsa) allebeide hits gaan zijn. In behoorlijk wat landen heb je nog grote EV premies waardoor die wagens prijsconcurrentieel gaan zijn met ICE's.

chris k 21 februari 2020 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9249708)
... verkochten de plofmotoren minder goed? :lol:
... en van die zachte winter dat wisten de Europeanen toen ze de Zoe in de zomer bestelden? :rofl: goeie!

Levertijden Renault Zoe:


De nieuwe Zoe ziet er beter uit als de vorige versies na de opfrissingen.

Ondertussen 3e generatie en nu een 52 kWh batterijpack (vorige versie 41 kWh). Ook zuiniger geworden, bijna 400 km is te doen. (WLTP = 395 km)



Testritje:

https://electrek.co/2019/09/16/new-r...oe-test-drive/

Omdat het geen winter geweest is ....is de reden waarom men ermee buiten kom komen .....als het koud was moest men de verwarming opzetten en dan geraakt men misschien nog niet van Antwerpen naar Brussel op één batterijlading .

chris k 21 februari 2020 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9250051)
Zoe op vakantie, met een aanhangwagentje


hé we zouden moeten een 'business opstarten met 'fuelcell' aanhangwagens voor mensen die op reis willen gaan...8O

https://www.carsuk.net/is-your-elect...ttery-trailer/

Is dit een noodgroep op diesel om dat batterij op te laden :twisted:

Tavek 21 februari 2020 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9250072)
Omdat het geen winter geweest is ....is de reden waarom men ermee buiten kom komen .....als het koud was moest men de verwarming opzetten en dan geraakt men misschien nog niet van Antwerpen naar Brussel op één batterijlading .

Die Zoe's van 50 kWh geraken behoorlijk ver hoor.

chris k 21 februari 2020 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9250074)
Die Zoe's van 50 kWh geraken behoorlijk ver hoor.

Wat is ver ? en onder welke omstandigheden ?

Micele 21 februari 2020 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9250072)
Omdat het geen winter geweest is ....is de reden waarom men ermee buiten kom komen .....als het koud was moest men de verwarming opzetten en dan geraakt men misschien nog niet van Antwerpen naar Brussel op één batterijlading .

Waarom verkoop jij zo een complete onzin? Ben je ook zo liegebeest zoals mambo? Hoeveel betalen ze voor zo een snel doorprikte onzin? 8O

Hier de vorige versie van de Renault Zoe met 41 kWh batterijpack.
Haalde 271 km bij -5 graden Celcius in de Eifel gereden, gemengd parcours denk ik (46 km snelweg), in elk geval sneeuw en putje winter. Zelfs achter strooiwagens moest gereden worden, berg en dal. Alle toeters en bellen aan, ruitewissers gebruikend, navigatie aan, alle folterarsenaal gebruikt enz...
Verwarming op 24 graden gezet, Zoe heeft wel een aparte warmtepomp, maar dat hebben ze alle of nog zuinigere oplossingen.

Nog niet eens 100% volgeladen vertrokken, ging niet wegens de temperatuur, geschat max rijbereik volgens boordcomputer was maar 382 bij vertrek km ipv 400 km bij minus 3 graden in Keulen.

Citaat:

https://www.faz.net/aktuell/technik-...ue#pageIndex_2

RENAULT ZOÉ IM HÄRTETEST:
Mission 300

VON HOLGER APPEL-AKTUALISIERT AM 01.02.2017

Köln, 8 Uhr. Das Thermometer zeigt minus 3 Grad. Es schneit. Das geplante Ziel ist eine Bäckerei in der Eifel, die verflixt leckeres Knäckebrot backt. Leider führen die Straßen dorthin ziemlich lange bergauf. „Eine Katastrophe, schlimmer geht’s nicht,“ spricht der Herr von Renault leise wimmernd, vermutlich darauf hoffend, wir würden unser Ansinnen aufgeben. Das tun wir nicht. Der rote Zoé steht frisch befüllt in der Halle, sein Bordcomputer meldet statt der erwarteten 400 nur 382 Kilometer.Bei den niedrigen Temperaturen lässt sich die Batterie nicht vollständig laden. Das hat sicherheitstechnische Gründe“, sagt der das Auto übergebende Mechaniker. Über die zugehörige App auf dem Smartphone sind wir zudem ständig online im Bilde über den Gemütszustand unseres Gefährts und die Orte möglicher Ladepunkte. Aber laden unterwegs kommt keinesfalls in Frage. Dann fahren wir eben ohne Heizung, das sollte die Reichweite verlängern.

Erste Überraschung: Dem ist nicht mehr so. Der Renault hat eine Wärmepumpe, deren Energieverbrauch der Fahrbatterie nichts Gravierendes anhaben kann. Wir stellen die Klimaautomatik auf Empfehlung des Mechanikers auf 24 Grad ein. Der Mann weiß, warum. Um es vorwegzunehmen: Diese Innenraumtemperatur schafft die Heizung nie, am Ende werden sich unsere Zehen anfühlen wie nach einem langen Skitag, aber wir fahren ohne Jacke und ohne Handschuhe. Zweite Überraschung: Der Innenraum ist deutlich freundlicher eingerichtet als bisher, der Zoé muss sich hinter anderen, konventionell befeuerten Kleinwagen nicht mehr verstecken. Das Lenkrad ist sogar in Höhe und Tiefe verstellbar. Vier Türen laden auch Kinder ein.

Unspektakulär abgestimmtes Fahrwerk mit Frontantrieb

Los geht es mit allen Trümpfen, die ein Elektroauto zu bieten hat. Lautloses, zackiges Beschleunigen. Ruhige Fahrt. Das gute Gefühl, null Emissionen aus dem nicht vorhandenen Auspuff zu pusten. Etwas maue 92 PS, schöne 220 Nm Drehmoment, happige 1502 Kilogramm Leergewicht, innenstadtfreundliche 4,08 Meter Länge lauten die Eckdaten. Dazu ein unspektakulär abgestimmtes Fahrwerk mit Frontantrieb, nichts für Mini-Enthusiasten, aber ohne Tücken.

Wir entscheiden uns, der Authentizität wegen, für ein Stück Autobahn. Autobahnen sind wenig hilfreich, die Elektromaschine wird mangels Verzögerung nicht geladen. Hohe Geschwindigkeiten ruinieren die Reichweite. Der Zoé ist auf 135 km/h begrenzt, wir fahren konstant 100 km/h und ansonsten den ganzen Tag über so, wie es des Verkehrsfluss erlaubt. Nicht schnell, aber ohne die übrigen Teilnehmer zu behindern. 46 Kilometer Autobahn zwingen die Reichweitenanzeige um 70 Kilometer in die Knie. Dann Landstraße, bergauf, der Streuwagen von der Straßenmeisterei gibt uns Deckung, die Sicht ist schlecht. Licht an, Gebläse an, Scheibenwischer an, Navi an, das versammelte Folterarsenal ist im Einsatz. Bis zum Knäckebrot wird es sicher reichen, aber unsere Mission lautet eigentlich: 300 Kilometer schaffen. Dann vergäben wir das Prädikat „alltagstauglich“.
...

Die Lithium-Ionen-Akkus sind luftgekühlt

In der Eifel liegt Schnee. Es sind jetzt 5 Grad unter null. Der Bäcker hat heißen Kakao und der Zoé einen verblüffend normalen Kofferraum. Eine Kante hinter den Rücksitzen ist alles, was einschränkend von seiner Antriebsart kündet, und natürlich das Ladekabel, das wie immer dort herumliegt. Es nicht durch Regen oder Schnee zu verlegen und hernach damit die Einkäufe zu verdrecken, ist ein grundsätzlicher Rat. Der Renault dreht munter weiter seine Runden. Die vorderen Sitze sind für einen Kleinwagen ganz in Ordnung, die hinteren mäßig. Schon mehr als fünf Stunden sind wir nun gemeinsam auf Tortour, es läuft recht gut. Bergabfahrten liebt die Batterie, da erfreut sie sich ladender Rekuperation.
...

Zuerst bewegt sich der Zoé noch einige Kilometer normal. Dann meldet er „Reduzierte Leistung“ und fährt höchstens 50 km/h schnell. Schließlich einige Kilometer mit 15 km/h, dann mit 6. Er kapituliert nach 28 (!) Kilometern hinter Normalnull an einer Fahrbahnschwelle. Das Licht bleibt an, die Anzeigen innen auch, weder Lenkung noch Bremse sind ausgefallen, es gibt dafür einen separaten Stromkreislauf. Man hätte ihn ohne Gefahr rechtzeitig abstellen können. Wir schieben ihn in die Werkstatt.

271,8 Kilometer haben wir an diesem Tag geschafft. Unter widrigsten Bedingungen. 15,3 Kilowattstunden Strom betrug der Durchschnittsverbrauch, das ergibt bei 24 Cent je Kilowattstunde rund 3,70 Euro auf einhundert Kilometer. Am nächsten Morgen fährt die tolle Kiste wie weiland Herbie selbständig an die Ladesäule, als ob die Energie über Nacht zurückgekehrt wäre. Nach einer Stunde an der auch für den Hausgebrauch dringend zu empfehlenden Schnellladeeinrichtung meldet der Bordcomputer 52 Prozent.
Ziedaar liegechrisje. Brussel-Antwerpen tjonge tjonge. :twisted::twisted::twisted::evil:
Wordt je echt daarvoor betaald zo een complete onzin te vertellen?
Of weet je niet beter? 8O8O
Of denk je dat Scandinavië naast Brazilië ligt? :lol:

gertc 21 februari 2020 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9250055)
Is enkel voor de EV met de kleinste batterijpacks en geen snellaadmogelijkheid. Zoe met 22 kWh:
https://www.automobile-propre.com/90...zoe-ep-tender/

Die kleine batterijpacks zijn langzaam aan het uitsterven, Zoe heeft nu ruim 2 maal meer (52 kWh), daarom ook deze draad.

Hou daarbij ook rekening met het gegeven dat veel elektrische modellen - met name auto's die ontworpen zijn voor verbrandingsmotor, maar ook een elektrische versie hebben - zelfs niet uitgerust kunnen worden met een trekhaak.

Auto's die vanaf het begin als full-elektrisch ontworpen zijn hebben daar geen last van - maar zij hebben waarschijnlijk geen extender nodig.

gertc 21 februari 2020 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9250075)
Wat is ver ? en onder welke omstandigheden ?

Renault verkoopt die auto als 'De stadswagen die je dagelijks leven elektriseert'. Voor een stadswagen is 200 km méér dan voldoende - en hij geraakt véél verder dan dat.

Om met het gezin op vakantie naar Spanje te vertrekken zou ik wel een andere auto gebruiken - maar daar is deze ook helemaal niet voor bedoeld.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be