Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   LEZ wat is het? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=252104)

lamenielachen 21 februari 2020 14:27

LEZ wat is het?
 
https://www.hln.be/nieuws/het-debat-...rden~a23ff82f/

Wie kan er nog aan uit het enige dat zeker is is dat het geld opbrengt voor de overheid al de rest is natte vinger werk.
Ok de wagens zijn steeds milieu vriendelijker maar je kan toch niet elk jaar een nieuwe wagen kopen dat zal het milieu ook wel niet helpen ......
En kijk volgens Weyts heeft een minister zo een vervuilende bolide nodig, om ons uit te lachen misschien?

daiwa 21 februari 2020 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9250084)
https://www.hln.be/nieuws/het-debat-...rden~a23ff82f/

Wie kan er nog aan uit het enige dat zeker is is dat het geld opbrengt voor de overheid al de rest is natte vinger werk.
Ok de wagens zijn steeds milieu vriendelijker maar je kan toch niet elk jaar een nieuwe wagen kopen dat zal het milieu ook wel niet helpen ......
En kijk volgens Weyts heeft een minister zo een vervuilende bolide nodig, om ons uit te lachen misschien?

LEZ is een verkapte belasting verhoging om de automobilist nog meer uit te persen als een citroen.

Tavek 21 februari 2020 21:45

Of een keuze van de stadsbewoner die uw vuiligheid niet meer wilt inademen....

Eduard Khil 21 februari 2020 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9250279)
Of een keuze van de stadsbewoner die uw vuiligheid niet meer wilt inademen....

misschien moet die stadsbewoner dan ook stoppen met hout en vooral houtachtig afval te verstoken

Tavek 21 februari 2020 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9250330)
misschien moet die stadsbewoner dan ook stoppen met hout en vooral houtachtig afval te verstoken

Ja, maar dat zijn de marginalen in de sloppenwijken.

Meer uitkeringen zodat die huizen kunnen kopen !

Micele 21 februari 2020 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9250330)
misschien moet die stadsbewoner dan ook stoppen met hout en vooral houtachtig afval te verstoken

Voor de verwarming in de zomermaanden als het +30 graden is. :lol:

Hypochonder 23 februari 2020 12:01

Alles kaat koet in de LEZ van Gent:

https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/...edia~a03bc410/


maddox 23 februari 2020 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9250334)
Ja, maar dat zijn de marginalen in de sloppenwijken.

Meer uitkeringen zodat die huizen kunnen kopen !

Maar geef die marginalen dan gewoon een zero energy woning. Probleem in 1 keer opgelost.

reservespeler 24 februari 2020 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9250334)
Ja, maar dat zijn de marginalen in de sloppenwijken.

Is dat zo?
Veel mensen stoken tegenwoordig pellets.
Wat daar milieuvriendelijk aan is, is me een raadsel.

reservespeler 24 februari 2020 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9250356)
Voor de verwarming in de zomermaanden als het +30 graden is. :lol:

Wat een onnozele, deze draad niet waardig, bijdrage.

gertc 24 februari 2020 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9250334)
Ja, maar dat zijn de marginalen in de sloppenwijken.

Meer uitkeringen zodat die huizen kunnen kopen !

Zelfs zijn auto’s zitten er warmpjes in: zij staan thuis in Zedelgem netjes geparkeerd naast een open haard.
:twisted:

Micele 24 februari 2020 19:17

Dit is het resultaat van de LEZ in Leipzig in 2011: -50% in fijn stof uitstoot

Micele 25 februari 2020 15:08

Ultrafijne roetdeeltjes PM 0,1 (vooral uit de uitlaten), of kleiner dan 0,1 micrometer of kleiner dan 100 nanometer (zie kleine grafiek hoeveelheid in stadsgebied of land):

Citaat:

https://www.ufireg-central.eu/2020/0...-measure-them/

Definition of ultrafine particles and why it is important to measure them

January 11, 2020 by Ronald

Atmospheric aerosol particles cover a size range from few nanometers up to tenth of micrometers. While coarse particles larger than one micrometer are dominated by mineral dust, see salt and biological particles (like pollen, bacteria and spores) fine particles smaller than one micrometer are secondary material built from gases such as sulfates, nitrates and organic carbon or are originated from combustion processes such as elemental carbon (soot). The size range of ultrafine particles smaller than 0.1 micrometer is dominated by such soot particles, especially in urban areas. Furthermore, soot particles are believed to be dangerous since they carry toxic trace compounds such as heavy metals and polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs). The concentration of such particles is highly variable and shows a significant daily and weekly variation, especially close to traffic.

Presently, such ultrafine particles are therefore of major concern to public health. They can deposit deeply in the lung and may cause cardiovascular and respiratory diseases. Until today there exist no regulations by law for the determination of their concentration in the ambient air. The prescribed mass concentration limits for the particulate matter such as PM10 or PM2.5 are not suitable for ultrafine particles. Because of their small size they contribute only insignificantly to the PM10 or PM2.5 particle mass concentration. Hence, the particle number concentration (PN) seems to be a better indicator to define the exposure to ultrafine particles in ambient air. There is thus need for appropriate measuring instrumentation and their application in air quality monitoring networks. Existing number size distribution measurements of ultrafine particles in urban areas in Europe are rare and are mostly driven by research institutes.

In the five European cities of the UFIREG project partners we will therefore measure fractions of particles in the range of 10 to 500 nanometers. Because quality assurance is also a critical point we will compare and calibrate all measuring instruments consistently within the scope of the project.



Estimated impact of UFP on human health

Epidemiological and toxicological studies suggest that UFP may cause adverse human health effects greater than or independent of the effects compared to the larger particles. As mentioned above, ultrafine particles may carry toxic trace compounds. These compounds may erode in the lung and are then transported through the lining of the lung into the bloodstream. Although not all ultrafine particles are per se toxic, there is evidence that they can still initiate oxidative stress in the lung. Oxidative stress is a process, which alters lung cell chemistry, causing inflammation and setting in motion a cascade of health problems. Ultrafine particle are also small enough to cross the lung membranes and reach the bloodstream. They can cause there immune responses such as thickening of the blood, which leads to an increased chance of heart attacks and strokes. They can also be transported to different organs such as liver or heart via the blood stream. Elderly people and people with pre-existing diseases such as heart diseases and diabetes are supposed to be at special risk.



However, information on health effects of ultrafine particles is still limited, especially on a geographic basis. This project will investigate the short-term effects of size-fractioned ultrafine particles on mortality and morbidity in Germany, the Czech Republic, Slovenia, and the Ukraine. Thereby, the project aims to improve the overall sensitivity of the environmental and health care authorities and policy of the targeted regions to the health effects of ultrafine particles.
Het begin van een Europese monitoring: (als men het niet gaat meten zijn ze er niet hé :roll: )
http://wiki.tropos.de/index.php/GUAN

Wat ouder maar zeer duidelijke graphs en uitgebreid (samenvatting van talrijke studies tem 2012):
https://www.intechopen.com/books/cur...-public-health


Er zijn tot vandaag nog altijd geen grenzen ultrafijnstof PM 0,1 of Black Carbon PM1 bepaald door het WHO, alhoewel hoe kleiner hoe gezondheidsschadelijker is.

Bij de minder schadelijke PM 2,5 en PM 10 natuurlijk wel (maar die hebben veel meer bronnen)

Sinds 2011 bestaat er pas voldoende (betaalbaar) meetappparatuur om PM 0,1 überhaupt correct te meten.

fox 25 februari 2020 17:24

In Gent zijn er toch een aantal punten waar je je vragen bij kan stellen hoor.

1. Als je naar het Zuid rijdt dan krijg je een bericht dat je de LEZ gaat binnenrijden. Op het moment dat je het bord ziet heb je dan 2 keuzes. Ofwel de LEZ binnenrijden ofwel parking Zuid. Parking Zuid sluit echter om 1u snachts. De enige andere optie met een niet toegelaten voertuig is dan spookrijden of een boete pakken omdat je de LEZ binnenrijdt.

2. AZ Sint Lucas. Er staat aangeduid dat je het ziekenhuis nog binnenkan zonder de LEZ te betreden. Dat klopt, behalve als je op het spoed moet zijn...Het kan toch niet dat je iemand niet op het spoed kan afzetten zonder een boete te krijgen.

Die 2 zaken alleen tonen aan dat dit gewoon geld binnenharken is op de kap van mensen met een oude wagen.

Micele 25 februari 2020 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9252821)
In Gent zijn er toch een aantal punten waar je je vragen bij kan stellen hoor.

1. Als je naar het Zuid rijdt dan krijg je een bericht dat je de LEZ gaat binnenrijden. Op het moment dat je het bord ziet heb je dan 2 keuzes. Ofwel de LEZ binnenrijden ofwel parking Zuid. Parking Zuid sluit echter om 1u snachts. De enige andere optie met een niet toegelaten voertuig is dan spookrijden of een boete pakken omdat je de LEZ binnenrijdt.

2. AZ Sint Lucas. Er staat aangeduid dat je het ziekenhuis nog binnenkan zonder de LEZ te betreden. Dat klopt, behalve als je op het spoed moet zijn...Het kan toch niet dat je iemand niet op het spoed kan afzetten zonder een boete te krijgen.

Die 2 zaken alleen tonen aan dat dit gewoon geld binnenharken is op de kap van mensen met een oude wagen.

Ik ben eerder voorstander van het Duits systeem (sticker en visuele controle met toleranties). (daar mag ik wel overal binnen, lol).

In D is de boete 80€ als men op heterdaad (zonder geldige sticker) betrapt wordt. (Gent 150€ altijd als men de camera passeert)

En ik denk niet dat de D-politie persé controles gaat doen op parkeerplaatsen van ziekenhuizen.

Hypochonder 25 februari 2020 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9252821)
In Gent zijn er toch een aantal punten waar je je vragen bij kan stellen hoor.

1. Als je naar het Zuid rijdt dan krijg je een bericht dat je de LEZ gaat binnenrijden. Op het moment dat je het bord ziet heb je dan 2 keuzes. Ofwel de LEZ binnenrijden ofwel parking Zuid. Parking Zuid sluit echter om 1u snachts. De enige andere optie met een niet toegelaten voertuig is dan spookrijden of een boete pakken omdat je de LEZ binnenrijdt.

2. AZ Sint Lucas. Er staat aangeduid dat je het ziekenhuis nog binnenkan zonder de LEZ te betreden. Dat klopt, behalve als je op het spoed moet zijn...Het kan toch niet dat je iemand niet op het spoed kan afzetten zonder een boete te krijgen.

Die 2 zaken alleen tonen aan dat dit gewoon geld binnenharken is op de kap van mensen met een oude wagen.


Het is dan gewoon wachten op de eerste die dergelijke boete aanvecht om deze redenen. In Antwerpen is dit al gebeurd en de persoon in kwestie moest de boete niet betalen

Boduo 25 februari 2020 23:22

Zedelgem, is dat die gemeente waar ze uit een brandkast geld uitstrooien op straat ?

daiwa 26 februari 2020 03:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9252821)
In Gent zijn er toch een aantal punten waar je je vragen bij kan stellen hoor.

1. Als je naar het Zuid rijdt dan krijg je een bericht dat je de LEZ gaat binnenrijden. Op het moment dat je het bord ziet heb je dan 2 keuzes. Ofwel de LEZ binnenrijden ofwel parking Zuid. Parking Zuid sluit echter om 1u snachts. De enige andere optie met een niet toegelaten voertuig is dan spookrijden of een boete pakken omdat je de LEZ binnenrijdt.

2. AZ Sint Lucas. Er staat aangeduid dat je het ziekenhuis nog binnenkan zonder de LEZ te betreden. Dat klopt, behalve als je op het spoed moet zijn...Het kan toch niet dat je iemand niet op het spoed kan afzetten zonder een boete te krijgen.

Die 2 zaken alleen tonen aan dat dit gewoon geld binnenharken is op de kap van mensen met een oude wagen.

Inderdaad !!

PeterCC 28 februari 2020 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9252782)
Ultrafijne roetdeeltjes PM 0,1 (vooral uit de uitlaten), of kleiner dan 0,1 micrometer of kleiner dan 100 nanometer (zie kleine grafiek hoeveelheid in stadsgebied of land):

(...)

Jouw bron ufireg-central leidt naar een site zonder enige achtergrond. Geen idee wat dat voor iets is.
Ik zou zo een site niet als bron gebruiken.

PeterCC 29 februari 2020 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9252208)

Dan toch ergens die ene unieke LEZ gevonden die resultaat oplevert.

Gevonden op Twitter.
Twitter, godbetert, algemeen bekend als de betrouwbare bron van informatie ...

Je zal beter moeten doen, Michele.
Misschien kan je hier beginnen https://research.birmingham.ac.uk/po...nment_2015.pdf


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be