![]() |
Vonken.
Gebruiken jullie gewone standaard bougies, platina bougies of toch maar iridium bougies?
En altijd maar weer NGK of durven jullie ook al eens een stel van Champion aan? Of Bosch, Beru, Denso,...? Momenteel gebruik ik standaard Champion bougies (RA6HC) maar ik denk erover na om de volgende keer eens iridium bougies te gebruiken. Waarschijnlijk die van NGK. Al had ik daar vooraf wel graag even jullie deskundige mening over gehad. Dank. |
Citaat:
|
Citaat:
En als je me niet gelooft, voel er dan maar ne keer met je vingerkes aan. :lol: |
Citaat:
Maar op een bougie alleen rijd men niet ver. |
Citaat:
|
Pfeuh! Een bougie is speelgoed...
![]() |
|
Citaat:
Het verschilt per motorische setup welke bougie je moet gebruiken. Nu vraag je je misschien af, waarom? Nou, iedere bougie heeft een nummer. Dat nummer zegt iets over de specificaties van de bougie. Waar het ons vooral om gaat is de warmtegraad van de bougie. Een voorbeeld: NGK B8HS, de B8 verteld ons dat het een bougie is met hittegraad 8. Dit is vrij "koud". Een NGK B6HS is weer "warm |
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Bougies kunnen wel verschil geven.
In een getunede motor zal je meer winst hebben bij een warmere of zelfs een upgrade bougie. Ook in motorrijders sport kan je wat verschil merken Mijn eerste bougies voor mijn motor waren koude. Af en toe had ik zo eens bij een warme motor een knal. Ik heb toen tussen warm en koude de middelste genomen en dat was dan goed. Voor een auto is niet alleen die keus belangrijk...je ondervind dat wel al rijdend...maar ook de bougiekabels komen soms te warm en krakeleren en dan krijg je wat nare ontsteking. Dus vervang ook deze eens. En tracht ze wat beter van de warmte weg te houden. Ngk is wel sterk. |
Citaat:
https://www.ngk.com.au/technical_inf...d-performance/ Normaal gesproken beantwoord dit uw vraag. Eigen ervaring? Neem bij een normale motor met normaal olieverbruik een ontstekingskaars die door een beter merk zelf wordt aangewezen. In de tekst die je via de link kan raadplegen zijn de laatste zinnen het lezen waard. verder; Als je een zware voet hebt dan kies je beter voor een 'koudere ontstekingskaars , als je rustig rijdt en je motor verbruikt wat olie dan kies je best voor een 'warmere ontstekingskaars'. Een warme ontstekingskaars bereikt sneller zijn optimale werktemperatuur en is dan zelfreinigend (verbrand olieresten afkomstig van het olieverbruik). Een koude ontstekingskaars bereikt later zijn optimale werktemperatuur (zelfreinigend) en kan dus wat mishandeling verdragen (lang vol gas aan hoog toerental) Bij gewoon dagelijks gebruik zijn exotische dure ontstekingskaarsen weggegooid geld. (my 2 cts) |
In de meeste gevallen, voor de Blegische automobilist die zijn motor toch niet eens laat warm worden, is het simpel, laat de garagist zijn werk doen als de auto erom vraagt. De moderne wagens zijn slimmer aan't worden op hun vakgebied dan het kiesvee.
En voor hen die wel iets dieper willen gaan, lees de handleiding van uw wagen, daar staat merk en type in vermeld. Voor specialisten zoals Johan, da's een ander verhaal, maar die gebruiken de motoren op een andere manier. |
Citaat:
|
ik rij met een mazoutstoof, geen bougies voor mij
|
Citaat:
![]() |
Mijn bougiekes zijn van was.
Er staat er een mooie, roze, bloemvormige op de schouw en een zwarte, vierkante met afgeronde hoeken op de kleine kast. Dat brengt sfeer in huis en het ruikt zo lekker als ik ze uitblaas ;-) |
0,3 mm
|
Ik heb een Charmilles Robofil om te vonken.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be