alice |
28 februari 2020 11:12 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig
(Bericht 9254038)
De voorzitter van de Franstalige Liga voor de Rechten van het Kind heeft een manier gevonden om twee vliegen in één klap te slaan. Enerzijds de belabberde financiële situatie van het onderwijs terug rechttrekken en anderzijds de zware schendingen van de kinderrechten aanpakken.
Want kinderen in het Franstalig onderwijs krijgen - afhankelijk van hun schoolprestaties - goede of slechte punten en dat is KINDERMISHANDELING!!11!1!
Hij wil dat er in de plaats daarvan gewerkt wordt met rode en groene kaarten.
Dat is natuurlijk veel minder werk dan punten uitrekenen. Klassen van 100 leerlingen worden ineens een realistische optie. Wat een fikse besparing betekent in het krappe Franstalige onderwijsbudget.
https://www.dhnet.be/actu/belgique/l...qJXBc9.twitter
https://sceptr.net/2020/02/franstali...ol-afschaffen/
_________________________________
Volgens de Franstalige Liga voor de Rechten van het Kind moet het noodlijdende Franstalige onderwijs komaf maken met punten op school. Punten zijn volgens voorzitter Jean-Pierre Coenen slecht, omdat ze “kinderen met elkaar laten concurreren” en kinderen “kapotmaken”. Dat zegt hij in een interview met La Dernière Heure. Eerder pleitte de Liga er al voor om huiswerk af te schaffen.
Jean-Pierre Coenen, de voorzitter van de Franstalige Liga voor de Rechten van het Kind, pleit er in een interview met La Dernière Heure voor om een eind te maken aan punten op school. “De meeste scholen weigeren een reeks dingen in twijfel te trekken, zoals huiswerk, zittenblijven en punten”, zegt Coenen. Eerder pleitte de Liga er al voor om huiswerk af te schaffen.
“Punten zijn slecht want competitief”
Hij haalt het voorbeeld van Finland aan, waar een student minimum een vier op tien kan halen. “Als een leerling hier in oktober een nul krijgt, zal hij veel moeite hebben om dat in te halen voor het kerstrapport. En zijn jaarcijfer is al praktisch geruïneerd omdat de leraar besloot dat de student het jaar niet kon doorkomen”, klinkt het.
Coenen is kritisch voor het puntensysteem omdat het “kinderen met elkaar laat concurreren”. Slechte punten zouden sommige kinderen “kapotmaken”. Zelf pleit hij ervoor om cijfers te vervangen door een kleursysteem – groen als het goed is, rood als het slecht is.
|
Gaan we dit doortrekken naar het bedrijfsleven? Geen evaluaties meer maar kaartjes met rood en groen? Want bovengemiddeld presteren, is iets wat je niet mocht benoemen! Promotie geef je aan groen, coaching aan rood?
Kunnen we ook doen voor het stemmen, gewoon rode en groene kaarten maar geen voorkeurstemmen meer, want dat stigmatiseert verliezers!
Die man is het noorden kwijt.. wat kinderen kapot maakt is het opgroeien in twee werelden, waar achter en voor voordeuren totaal anderen verwachtingen zijn, kansarmoede vanuit culturele beperkingen, laag opleidingsniveau beide ouders en vooral moeders, geen rolmodellen van ten minste één werkende ouder, gebrek aan structuur en agressie beheersing, geldgebrek, te krappe huisvesting en globale kansarmoede.
Dat vertaalt zich in ondermaats presteren ( op school en arbeidsmarkt) niet het resultaat daarvan , slechte punten!
Hoe dom kun je wezen terwijl je dik betaald wordt? Mogen we de schoolpunten van die omhoog gevallen ambtenaar eens zien?
|