![]() |
Aantal nodige laadpalen wordt fel overdreven, eindelijk een actueel onderzoek
Daar heb ik lang op gewacht...
Oude studies zijn compleet achterhaald (zoals gewoonlijk als het om EV gaat) Citaat:
|
Met 1 kerncentrale kan je 8000 auto's superchargen.
Op 10u tijd zit je dus 160.000 auto's te laden ALs die auto's gewoon elke week laden, is dat 1miljoen auto's. Doe dat x 6 en je bent er ongeveer zeker ? |
Citaat:
De semi-openbare laadpunten zijn niet meegerekend (horeca, winkels, werknemer, enz...), ook de snellaadpalen niet, tesamen 23.000 vandaag. Ook private laadpunten niet (wslk ruim 120k) bron: https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers 107.536 + 95.885 = 203.421 op 27.773 openbare laadpalen = 7,3 gemiddeld 7,3 stekkerwagens delen zich vandaag 1 openbare laadpaal. Dat aantal kan gemakkelijk verdubbeld worden volgens studie. Op pakweg 2 miljoen stekkerwagens zijn dat dan ~ 137.000 puur openbare laadpunten. Nederland heeft ca. 8,5 miljoen autos in zijn volledig wagenpark incl. ~ 204.000 stekkerwagens, indien het aantal (PH)EV groeit met ~60.000 per jaar - zoals in 2019 - zal het 30 jaar duren voor 2 miljoen. Nemen we toch best aan 100k per jaar groei dan is het 15 jaar of 2035. Dan zijn er zeer wslk geen kerncentrales meer, in NL niet en ook niet in BE, dus off topic tegen dan. :-P Citaat:
|
Hihihihi, de kaaskoppen gaan dikwijls in de laadfile staan.
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: Hihihihihihihihihi :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol: |
Citaat:
Ttz dat zijn -trage- laadparkeerplaatsen waar aan 3 kW tot hoogstens 11 kW geladen én zolang geparkeerd wordt. Minder ICEs vervangen door EVs => parkeer(laad)plaatsen blijven gelijk. Laadfile was op weg naar de skigebieden (via Duitsland) bij de "superchargers" waar je na 20-30 minuten terug weg bent. Die laden daar aan minstens 120 kW tot 270 kW DC (de traagste nog altijd 50 kW). Klein verschilletje met 3 kW nietwaar? :roll: |
Citaat:
Zij doen net alsof het laden echt gespreid zal gebeuren, niet dus. Het is net zoals met de files, op een bepaald moment wil iedereen laden! |
Citaat:
Topic: dat zijn -trage- laadparkeerplaatsen waar aan 3 kW tot hoogstens 11 kW AC geladen én zolang geparkeerd wordt. Minder ICEs vervangen door EVs => parkeer(laad)plaatsen blijven gelijk. Laadfile was op weg naar de skigebieden (via Duitsland tijdens de spitsuren) bij de "superchargers" waar je na 20-30 minuten terug weg bent. Die laden daar aan 100-120 kW tot 270 kW DC (de traagste nog altijd 50 kW). Klein verschilletje met 3 kW AC op een parkeerplaats nietwaar? Of wat begrijp je niet aan onderstaande uitleg? Laadstations worden nu voor 30-40 procent van de tijd bezet gehouden, terwijl het daadwerkelijke opladen minder tijd in beslag neemt. Dit komt grotendeels omdat een beperkt maar substantieel deel van de elektrische rijders de auto langer dan een dag op de laadplek laat staan. Dat is niet verwonderlijk, zegt Wolbertus. Veel gemeenten hebben stimuleringsmaatregelen geïntroduceerd om een ‘boost’ te geven aan elektrisch rijden. Zo kunnen elektrische rijders in sommige steden bijvoorbeeld gratis parkeren tijdens het laden. Ook worden ze vaak niet beboet voor het langer dan nodig bezet houden van een laadstation. “Dit heeft de verkoop van elektrische auto’s extra gestimuleerd, en dat is goed”, benadrukt Wolbertus, “maar de komende jaren is ander beleid nodig.” De onderzoeker verwacht op basis van het aantal verkochte nieuwe auto’s, waarvan de helft inmiddels elektrisch is, dat laadpalen snel een bezettingsgraad van 60-70 procent kunnen bereiken. Om gemeenten te helpen de efficiëntie per laadpaal te vergroten heeft Wolbertus een simulatiemodel ontwikkeld. Daarin zijn allerlei externe factoren meegenomen, zoals parkeerbeleid, technologische vernieuwingen en verkoopcijfers. “Goed beleid vraagt dat je altijd een stap verder denkt dan het directe effect van een maatregel,” aldus Wolbertus. In het geval van elektrisch vervoer is dat lastig, erkent hij. De techniek ontwikkelt zich snel. De batterijen worden groter en beter. Het soort elektrische auto’s verandert. Bijvoorbeeld van hybride naar helemaal elektrisch. Mensen hoeven straks minder vaak te laden. Ook dat betekent dat het laadgedrag en de behoefte aan laadpalen snel kunnen veranderen.” Citaat:
Een EV kan eigenlijk altijd net genoeg (duur) laden aan een (super)charger om thuis te geraken. Want daar staat in de regel zijn eigen (goedkoper) laadpunt. Straf hé. 8-) Als je de cijfers wilt weten van NL hierzie: https://www.eafo.eu/alternative-fuel...g-infra-stats# Selecteer Nederland, dan selecteer je normale laadpalen < 22kW (49.250) en snellere laadpalen > 22 kW (1.072). (klik op grafiekbalk jaar 2019) |
Citaat:
|
Citaat:
en dus 50000 superchargers kun je gans NL bedienen... en ja soms ga je in file staan |
Citaat:
3,6 * 278.000 = 1.000.800 kW of 1000,8 MW. Die batterijpacks zullen dan per pack ca. 36 kWh meer bijgeladen zijn, aan een ~verbruik van 18 kWh/100 km is dat goed voor extra 200 km erbovenop. Want die 278.000 EVs moeten ook voldoende leeggereden zijn of een voldoende groot batterijpack hebben om die 36 kWh te kunnen bijladen. Het spreekt voor zichzelf dat kleine EVs met max 24- of 30 kWh-accupack dat nooit kunnen. :-P Die laden dan ff veel minder lang. enkel Doel 4 kan bvb 1039 MW leveren: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Doel Opgelet geen paniek België heeft nu ca 20.000 EVs. :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Nederland heeft alvast nu al 170.000 "superchargers" als je ze allemaal bijeentelt. https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers |
Citaat:
|
Als men de Wet toepast zal Doel 1&2 dicht moeten en wat dan ....Wat Noorse aardolie/aardgas meer kopen om elektriciteit mee te maken?
|
Citaat:
Er is er hier ene die beweerd dat je de batterij kunt gebruiken als opslag voor de energie van de zonnepanelen.
Juist ja! |
Nederland is serieus bezig met zijn openbaar laadpalennetwerk uit te breiden, links van de provincies en gemeentes 2020:
Citaat:
|
Tip voor onze nieuwe chef-klimaatminister lol. Of hebben we 4 klimaatministers die vooral bikkelen om niets te moeten doen?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vlaanderen zal dus veel meer moeten doen. Citaat:
check: Citaat:
|
Citaat:
Jongens toch; laat gewoon de markt spelen. |
Aja de bidirectionele laadpalen zijn de toekomst. Big d€al. V2X.
https://www.ad.nl/auto/dit-accusyste...ww.google.com/ https://zerauto.nl/batterij-van-elek...to-als-buffer/ https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be