Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Lege steden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=252358)

Mambo 13 maart 2020 13:55

Lege steden
 
Wie voorstander is van volledige autoloze steden zoals er wel een paar zijn of partijen die daar naartoe werken.
Of scholieren die er wekelijks voor staken.

Wel een voorsmaakje krijgt men nu al door de maatregel van alles te sluiten in het weekeindje.

Laat het op jullie netvlies branden hoe snel we de dieperik ingaan.

Losers!

Micele 13 maart 2020 14:13

https://www.mo.be/interview/ik-ben-n...n-voor-de-stad

Mambo 13 maart 2020 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9264838)

Het rampenfonds indachtig zie je het met uw eigen ogen nu in real life gebeuren.

Als het licht nu nog niet aangaat in jullie duistere hersenpan ?

Dan zijn jullie officieel idioot!

gertc 13 maart 2020 15:34

Ja, klopt. Het is al lang geweten dat steden die kiezen voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer economische woestijnen worden. Zoals Kopenhagen, Madrid of Parijs - totaal dood. NOT.

Micele 13 maart 2020 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9264847)
Het rampenfonds indachtig zie je het met uw eigen ogen nu in real life gebeuren.

Als het licht nu nog niet aangaat in jullie duistere hersenpan ?

Dan zijn jullie officieel idioot!

Jullie zeur- en janktypetjes zijn al jarenlang idiote zeurpieten gebleken!

Mambo 13 maart 2020 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9264921)
Jullie zeur- en janktypetjes zijn al jarenlang idiote zeurpieten gebleken!

We zullen binnen 2 weken eens uw resultaten bekijken.

De eerste 100 milj noodhulp ligt wel al klaar.
Maar het zal niet baten als het langer zal duren.

Het zal ontslagen en sluitingen regenen tot je verzuipt.

Micele 13 maart 2020 15:50

Je hebt het nog niet eens gelezen:

https://www.mo.be/interview/ik-ben-n...n-voor-de-stad

fred vanhove 13 maart 2020 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9264926)
We zullen binnen 2 weken eens uw resultaten bekijken.

De eerste 100 milj noodhulp ligt wel al klaar.
Maar het zal niet baten als het langer zal duren.

Het zal ontslagen en sluitingen regenen tot je verzuipt.

Waar komen al die miljarden plots vandaan ? Er is nooit een euro of dollar op overschot maar hops en opeens regent het miljarden en miljarden:| Mijn verstand is daar echt te klein voor denk ik:roll:

Tavek 13 maart 2020 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9264971)
Waar komen al die miljarden plots vandaan ? Er is nooit een euro of dollar op overschot maar hops en opeens regent het miljarden en miljarden:| Mijn verstand is daar echt te klein voor denk ik:roll:

Als ze echt stimulus gaan doen vanuit de ECB, mag je er weer vanuit gaan dat ze geld gaan bijcreeeren.

Mambo 13 maart 2020 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9264911)
Ja, klopt. Het is al lang geweten dat steden die kiezen voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer economische woestijnen worden. Zoals Kopenhagen, Madrid of Parijs - totaal dood. NOT.

Je kan van de stad een park maken.
Dat is heel mooi.
En achter mooi komt niks meer.

Er is een bestaansreden waarom alle handel in steden zit en niet in de Sahara.

Micele 14 maart 2020 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9264986)
Als ze echt stimulus gaan doen vanuit de ECB, mag je er weer vanuit gaan dat ze geld gaan bijcreeeren.

"Ze" gaan de onroerende goederen en vooral (bouw)grond alweer meer extra waarde toekennen. Dan kunnen ze geld bijdrukken.

Citaat:



Vastgoed- en bouwgrondprijzen gaan al langer in stijgende lijn. ABEX of beter de bouwkost volgt veeleer de consumptieprijsindex. Vanwege stijgende vastgoedprijzen hebben gezinnen vaak geen renovatiebudget meer over.

https://www.vcb-blog.be/l/is-de-volg...eitsvol-wonen/


Veel straffer is natuurlijk de waardesprongen van kunstvoorwerpen, zo is plots een pover schilderij van 5 euro (op het zicht was het niet meer waard) in enkele verkoopsstappen nu zelfs 15 miljoen waard omdat het een primitieve Van Gogh bleek ze zijn.

Dat is heel wat meer dan de inflatie...
Citaat:

https://www.hln.be/bizar/ooit-voor-m...acf8/#comments

Een werk van Vincent van Gogh (1853-1890) dat voor minder dan vijf euro op de kop getikt werd, is op de prestigieuze kunstbeurs Tefaf in de Nederlands-Limbugse stad Maastricht verkocht voor 15 miljoen euro.


Zelfs gevonden zeldene autos mag men daarbij rekenen...

Vlad 16 maart 2020 06:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9264971)
Waar komen al die miljarden plots vandaan ? Er is nooit een euro of dollar op overschot maar hops en opeens regent het miljarden en miljarden:| Mijn verstand is daar echt te klein voor denk ik:roll:

Schulden he. De boomers redden op kosten van de jeugd.

fred vanhove 16 maart 2020 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9267241)
Schulden he. De boomers redden op kosten van de jeugd.

Als je tot in het oneindige mag bijlenen zie ik schulden niet als een probleem.

Boduo 15 april 2020 16:33

Openbaar vervoer
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9267241)
Schulden he. De boomers redden op kosten van de jeugd.

De boomers rijden veel met De Lijn & de NMBS
De lege Lijnbussen: al op gelet ?
(Bijna) ALLE Lijnbussen rijden compleet leeg van 's morgens 6u tot 's avonds 20 u.
Voor gans Belgie komt dat voor trams en álle bussen, volgens een raming, op bijna 1.000.000 km.
Nutteloos.
Kan men niet overstappen op een soort zondags regime vb om het uur 1 bus voor de weinigen die écht een bus NODIG hebben ?

De schoofzak 15 april 2020 17:48

Als steden minder druk worden qua verkeer, dan kunnen ze alleen nog economisch overleven als toeristische stad. Een opeenvolging van cafeetjes met terrassen tussen musea edm.
Dan komen er teveel toeristen, zoals Brugge, of verder en erger, Venetië.

Mambo 16 april 2020 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9299860)
Als steden minder druk worden qua verkeer, dan kunnen ze alleen nog economisch overleven als toeristische stad. Een opeenvolging van cafeetjes met terrassen tussen musea edm.
Dan komen er teveel toeristen, zoals Brugge, of verder en erger, Venetië.

O leuk.
In Gent hebben we de schelde en de Leie.
De gondeliers zullen hun werk hebben

chris k 17 april 2020 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9299785)
De boomers rijden veel met De Lijn & de NMBS
De lege Lijnbussen: al op gelet ?
(Bijna) ALLE Lijnbussen rijden compleet leeg van 's morgens 6u tot 's avonds 20 u.
Voor gans Belgie komt dat voor trams en álle bussen, volgens een raming, op bijna 1.000.000 km.
Nutteloos.
Kan men niet overstappen op een soort zondags regime vb om het uur 1 bus voor de weinigen die écht een bus NODIG hebben ?

Toch ook één die dit ziet ....haal die eruit en de Nox en fijnstof hoeveelheid verminderd met ¾ van wat er in de vroegere spits was voor de coronastrijd

Micele 17 april 2020 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9301809)
Toch ook één die dit ziet ....haal die eruit en de Nox en fijnstof hoeveelheid verminderd met ¾ van wat er in de vroegere spits was voor de coronastrijd

3/4 ? 75% natte duim of bron please ? past het niet in uw kraam? :lol:

Dieselbussen en -vrachtwagens hebben niet gesjoemeld met NOx-testen omdat daar altijd testen op de weg verplicht waren (RDE). Dus ze hebben altijd altijd een voldoende groot adbluereservoir gehad en dito hoeveelheid ingespoten, plaats hebben ze immers genoeg.

Je verwisselt jouw sjoemeldieselwagen euro 5 tem 6c met een dieselbus/camion euro 6. :magniet:

Bussen zouden maar voor 4% van de NOx verantwoordelijk zijn. (Euronorm 6)

In de praktijk stoot een dieselpersonenwagen (behalve de laatste nieuwe sinds 2019) 2,5 maal meer NOx uit dan een dieselbus euro 6.

Citaat:

https://www.eurobus.de/news.php?news=4441

Bus nur 4% der NOx-Emissionen

Dienstag, 30.10.2018

In der öffentlichen Debatte über Dieselfahrverbote werden oftmals Busse als Problem benannt. Das geht an den Tatsachen vorbei, heißt es in einem Diskussionsbeitrag des WBO – durchaus als Argumentationshilfe für Busunternehmer einsetzbar. Busse tragen nur wenig zur Belastung der Umwelt bei. Die Stickoxidwerte am Auspuff der Euro VI-Busse sind schon heute weit unter dem Grenzwert. Für die reale Schadstoffbelastung der Umwelt heißt das: Ein Diesel-Pkw mit Euro 6 stößt im Realbetrieb das 2,5-fache an NOx eines Euro-VI-Dieselbusses aus. Laut Umweltbundesamt beträgt der Anteil der Stickoxid-Emissionen des Busses nur 4 Prozent der Emissionen des gesamten Verkehrsaufkommens.

Die geltenden Abgasnormen bei Omnibussen (Euro VI) und Pkw (Euro 6) unterscheiden sich im Wesentlichen darin, dass Nutzfahrzeuge die Grenzwerte in jedem Betriebszustand (d.h. auch im Realbetrieb, nicht nur auf dem Prüfstand) einhalten müssen. Der Sollwert wird darüber hinaus in aller Regel weit unterschritten – anders als beim Pkw.

Der Schadstoffausstoß beim Pkw wird in mg/km gemessen, bei Nutzfahrzeugen/Bussen in g/KWh. Die Bezugsgröße beim Bus ist somit die Leistung, beim Pkw ein Kilometer. Bei der Bezugsgröße pro Kilometer kann der Motor in einem „Idealbetriebszustand" gemessen werden, was nicht dem tatsächlichen Realbetriebszustand entspricht. Mit der Bezugsgröße Motorleistung sind beim Nutzfahrzeugmotor Schummeleien nicht möglich.
Ook metingen van TNO (1) en andere Europese studies (ICCT) (2) hebben dat bevestigd, idem voor dieselvrachtwagens.

(1)
Citaat:

https://www.tno.nl/nl/over-tno/dossi...an-wegverkeer/

DIESELVOERTUIGEN: STERKE REDUCTIE VAN FIJNSTOF-EMISSIES MAAR NOX-EMISSIES VAN DIESELPERSONEN- EN BESTELAUTO’S BLIJVEN AANDACHTSPUNT

Wat betreft luchtverontreinigende emissies zijn benzinevoertuigen door toepassing van driewegkatalysatoren al langere tijd relatief schoon. Moderne personenwagens, bestelwagens, vrachtwagens en bussen die op diesel rijden zijn allemaal voorzien van gesloten roetfilters. Deze zorgen voor een zeer sterke reductie van de fijnstof-emissies van dieselvoertuigen.

Bij vrachtwagens en bussen heeft aanscherping van de normen, en de toevoeging van een praktijktest aan de typekeuringsprocedure, inmiddels ook geleid tot forse reducties van de NOx-praktijkemissies. Moderne zware Euro VI vrachtwagens stoten in de praktijk gemiddeld een factor 10 minder NOx uit dan eerdere generaties Euro IV en V vrachtwagens.

TNO constateert daarentegen al enige jaren grote en groeiende verschillen bij dieselpersonen- en bestelauto’s tussen de NOx-uitstoot bij typekeuring en bij testen onder praktijkcondities. Ondanks voortdurende aanscherping van Europese emissielimieten, die sinds 2010 ook bij deze voertuigen leidt tot toepassing van NOx-reducerende maatregelen zoals uitlaatgasrecirculatie (EGR) en selectieve katalytische reductie (SCR), is de praktijkuitstoot van NOx bij dieselpersonen- en bestelwagens de afgelopen twee decennia nagenoeg onveranderd gebleven. De praktijkuitstoot van moderne personen- en bestelwagens ligt daarmee fors hoger dan de limieten die voor de typekeuringstest worden gesteld in de emissiewetgeving.

Details: https://www.tno.nl/media/5694/tno_sc..._juni_2015.pdf
(2)
Citaat:

https://www.hln.be/nieuws/dieselwage...ssen~a47fab5a/

Dieselwagens tien keer vervuilender dan vrachtwagens en bussen

JC 06 januari 2017 16u29 Bron: The Guardian & The Verge

Moderne dieselwagens produceren meer giftige uitlaatgassen dan vrachtwagens en bussen. Dat is het schokkende resultaat van een nieuwe Europese studie. Volgens de onderzoekers komt dat omdat zware voertuigen in de EU aan strengere tests onderworpen worden dan auto’s. Zelfs wagens die voldoen aan de ‘Euro 6’-norm produceren eenmaal op de weg veel meer stikstofoxide dan in het labo.

Stikstofoxide (NOx) komt in de lucht terecht door verbrandingsprocessen, onder meer in auto’s en elektriciteitscentrales. Volgens het Europees Milieuagentschap veroorzaken deze stoffen jaarlijks tienduizenden vroegtijdige overlijdens in Europa. De tol is het hoogst in Italië en het Verenigd Koninkrijk. Ons land staat met 2.320 overlijdens in 2013 op de zesde plaats.

In Europa zijn veel van die giftige uitlaatgassen afkomstig van dieselwagens, die hier nog altijd enorm populair zijn. Met haar nieuwe studie hoopt de International Council on Clean Transportation (ICCT), een onafhankelijk onderzoeksinstituut dat ook een sleutelrol speelde bij de ontmaskering van de dieselgate, een kentering te veroorzaken.

Het rapport toont aan dat vrachtwagens en bussen, die getest werden in Duitsland en Finland, beduidend minder NOx uitstoten dan dieselwagens die voldoen aan de strengste emissiestandaard, de ‘Euro 6’-norm. Dat komt volgens de onderzoekers door het verschil in emissietests.

Zware voertuigen worden in Europa onder veel striktere omstandigheden getest dan personenwagens. De uitstoot wordt met mobiele toestellen gemeten tijdens tests op echte wegen. Gewone wagens worden daarentegen nog altijd in een labo getest. Eenmaal op de weg verbruiken ze echter een pak meer.

Minder dan de helft

De onderzoekers deden de test in realistische rijomstandigheden en vergeleken de uitstoot van vrachtwagens en bussen met die van auto’s. De geteste vrachtwagens en bussen stootten gemiddeld ongeveer 210 mg NOx per gereden kilometer uit. Dat is minder dan de helft van de 500 mg die dieselwagens uitstootten. Bussen en vrachtwagens hebben echter grotere motoren en verbranden meer diesel per kilometer. De onderzoekers becijferden dat auto’s tien keer meer NOx per liter brandstof produceren. Op de weg blijken ze ongeveer zes keer meer uit te stoten dan toegelaten bij de officiële labotests.

chris k 17 april 2020 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9301892)
3/4 ? 75% natte duim ? past het niet in uw kraam? :lol:8O

Dieselbussen en -vrachtwagens hebben niet gesjoemeld met NOx-testen omdat daar altijd testen op de weg verplicht waren (RDE). Dus ze hebben altijd altijd een voldoende groot adbluereservoir gehad en dito hoeveelheid ingespoten, plaats hebben ze immers genoeg.

Je verwisselt jouw sjoemeldieselwagen euro 5 tem 6c met een dieselbus/camion euro 6. :magniet:

Bussen zouden maar voor 4% van de NOx verantwoordelijk zijn. (Euronorm 6)

In de praktijk stoot een dieselpersonenwagen (behalve de laatste nieuwe sinds 2019) 2,5 maal meer NOx uit dan een dieselbus euro 6.



Ook metingen van TNO en andere Europese studies hebben dat bevestigd, idem voor dieselvrachtwagens.

Natte duim?
De lege bussen stoten dus niets uit volgens uw onzin.

De dieselauto's waren in al uw vorige onzin de bron van veel vervuiling .....nu is het werkverkeer lees dienstvoertuigen diesels zo goed als niets meer ....Nox daling zo goed als niets en ze zouden heel veel fijnstof uitstoten ....hoe komt het dan dat het meer is dan vroeger tijden de lock down?

Micele 17 april 2020 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9301910)
Natte duim?
De lege bussen stoten dus niets uit volgens uw onzin.

Jouw onzin van 3/4, ik had graag de bronnen.

Ik heb twee bronnen gegeven waar dieselwagens per liter diesel ca. 10 maal meer NOx uitstoten. En de reden waarom:

In Europa zijn veel van die giftige uitlaatgassen afkomstig van dieselwagens, die hier nog altijd enorm populair zijn. Met haar nieuwe studie hoopt de International Council on Clean Transportation (ICCT), een onafhankelijk onderzoeksinstituut dat ook een sleutelrol speelde bij de ontmaskering van de dieselgate, een kentering te veroorzaken.

Het rapport toont aan dat vrachtwagens en bussen, die getest werden in Duitsland en Finland, beduidend minder NOx uitstoten dan dieselwagens die voldoen aan de strengste emissiestandaard, de ‘Euro 6’-norm. Dat komt volgens de onderzoekers door het verschil in emissietests.

Zware voertuigen worden in Europa onder veel striktere omstandigheden getest dan personenwagens. De uitstoot wordt met mobiele toestellen gemeten tijdens tests op echte wegen. Gewone wagens worden daarentegen nog altijd in een labo getest. Eenmaal op de weg verbruiken ze echter een pak meer.

Minder dan de helft

De onderzoekers deden de test in realistische rijomstandigheden en vergeleken de uitstoot van vrachtwagens en bussen met die van auto’s. De geteste vrachtwagens en bussen stootten gemiddeld ongeveer 210 mg NOx per gereden kilometer uit. Dat is minder dan de helft van de 500 mg die dieselwagens uitstootten. Bussen en vrachtwagens hebben echter grotere motoren en verbranden meer diesel per kilometer. De onderzoekers becijferden dat auto’s tien keer meer NOx per liter brandstof produceren. Op de weg blijken ze ongeveer zes keer meer uit te stoten dan toegelaten bij de officiële labotests.

----

Wat anders als jouw natte duim gezuig niet? :-D

Als toemaatje een prentje van die 4% NO2 op rekening van dieselbussen in de stad, en 72,5% NO2 op rekening van jouw algeliefde dieselpersonenwagens:



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be