Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Steeds meer tanken de verkeerde brandstof... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=252574)

Micele 26 maart 2020 13:36

Steeds meer tanken de verkeerde brandstof...
 
17 per dag? Dat is 17*365 = 6.205 in 2018? Of de titel is verkeerd (13 per dag) :roll:

of volgens bepaalde cijfers zelfs 63% meer verkeerde tankers tov 2016, toen 3.790...

Citaat:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190227_04212518

Iedere dag tanken 17 chauffeurs de verkeerde brandstof: kosten kunnen oplopen tot 7.000 euro

27/02/2019

Het aantal ‘ongelukjes’ aan pompstations stijgt. Vorig jaar tankten iedere dag gemiddeld 17 chauffeurs diesel in plaats van benzine. Of omgekeerd. Toch hebben Touring en VAB geen aanwijzingen dat het te maken heeft met de naamsverandering van Diesel naar B7 of van Benzine 98 naar E5. Voor wie verstrooid is en de verkeerde brandstof neemt, hebben pechverhelpers maar één goede raad: start vooral de motor niet.
In oktober kregen benzine en diesel op de pompen een nieuwe Europese benaming. Diesel is nu B7, benzine 95 en 98 zijn nu E10 en E5. LPG bleef LPG.

“Maar aangezien de ‘oude’ benaming nog altijd goed zichtbaar is op de tankpompen, leidde dat voor zover we weten nog niet tot meer vergissingen”, zegt Danny Smagghe van Touring. “Toch is het aantal ‘ongelukjes’ vorig jaar weer lichtjes gestegen. Van 4.660 interventies in 2017 naar 4.695 in 2018. In 2016 waren het er nog 3.790.”

Bij VAB zegt Maarten Matienko: “Wij hadden vorig jaar 1.705 pechgevallen die te maken hadden met verkeerd tanken. Ongeveer een status quo.”

Verstrooidheid

VAB verdiepte zich een paar jaar geleden in verkeerd tanken en vroeg haar 230 wegenwachters wat volgens hun ervaring de reden was waarom automobilisten in de fout gaan in het benzinestation.

Vaakst voorkomend is dat mensen een nieuwe wagen hebben die met andere brandstof rijdt dan de vorige. Verstrooidheid is een andere reden. Daarna volgen: ze zijn het benzinestations niet gewoon, rijden met de wagen van de partner die op andere brandstof rijdt óf het is een huur- of vervangwagen. Maar ook gehaast zijn, kleurwissel aan de pomp, gewijzigde pompvolgorde of niet gewoon om zelf te tanken, worden als vaakst voorkomend aangeduid.

Alles vervangen

“Benzine in een dieselauto tanken is sowieso veel erger dan diesel in een benzinevoertuig”, zegt Mark Pecqueur, docent en onderzoeksleider autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool. “In diesel zit een soort paraffine om de brandstofpomp te smeren. Als je dan verkeerd tankt met benzine, loopt al snel de hele pomp vast. Leidingen, pompen, zowat alles moet vervangen worden. In het slechtste geval kunnen de kosten dan oplopen tot zo’n 7.000 euro.”

“Jammer genoeg geeft je boordcomputer geen melding dat je verkeerde brandstof hebt getankt. Als de auto gestart is, verspreidt de gemengde brandstof zich in de leidingen. De moderne dieselmotoren zijn vaak uitgerust met common-rail inspuittechniek. Deze kunnen ernstige schade oplopen wanneer benzine wordt getankt. Het brandstofsysteem van deze wagens werkt onder erg hoge druk en moet grondig gesmeerd blijven. Deze smering gebeurt door de diesel. Als je verkeerd tankt en benzine neemt i.p.v. diesel, betekent dit dat je het smeermiddel van het systeem vervangt door een ontvetter. Na enkele kilometers zal het systeem daardoor ernstige schade oplopen aan de pomp en injectoren. Ook de reiniging van de tank en alle verbindingsleidingen zal dan noodzakelijk zijn”, zeggen pechverhelpers.

“Diesel tanken in een auto die op benzine rijdt, komt veel minder vaak voor. Dit is eenvoudig te verklaren, omdat het dieselpistool veel dikker is en niet in de vulmond van een benzinetank past. Als dit toch gebeurt, zullen de kosten eerder beperkt zijn, omdat alleen het systeem gereinigd moet worden. Je zal trouwens snel merken dat je een fout hebt gemaakt, omdat je auto zal stilvallen. “De gevolgen zijn meestal niet minder erg”, zegt Pecqueur.

Vooral niet starten

Wanneer de fout opgemerkt wordt voor de wagen is gestart (bijvoorbeeld tijdens het tanken), zijn de gevolgen het minst erg, zeggen garagisten. In dit geval moet je enkel de tank laten leegmaken. Dit is tijdrovend, maar redelijk eenvoudig. “Als u merkt dat u verkeerde brandstof hebt getankt, start dan vooral uw wagen niet. Zet hem in neutraal en duw hem uit de weg, maar start hem vooral niet. De rest is werk voor specialisten”, zeggen VAB-pechverhelpers.

maddox 26 maart 2020 13:47

Dure vorm van verstrooidheid nietwaar.

Micele 26 maart 2020 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9278126)
Dure vorm van verstrooidheid nietwaar.

Idd.

En in Nederland is het niet anders, of eigenlijk erger 38 keer per dag...:

Citaat:

https://www.ad.nl/auto/zoveel-mensen...ww.google.com/

Zoveel mensen tankten vorig jaar de verkeerde brandstof

Benzine in een dieselauto gooien, of andersom: het overkwam vorig jaar zo'n 14.000 automobilisten, oftewel het gebeurde zo'n 38 keer per dag. Dat blijkt uit cijfers van de ANWB, opgevraagd door BNR.

Erik Kouwenhoven 28-09-19
Een "goede omniumverzekering" kan het leed verzachten...
https://www.callant.be/nieuws/wat-do...erkeerd-tankt/

Mambo 26 maart 2020 15:09

Toeval of niet maar mijn zoon had onlangs ook verkeerd getankt.

Nu erg is dat niet.
Uitpompen en het is weg.
Niet teveel geloven van al die schade zogezegd.

dpg 26 maart 2020 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9278193)
Toeval of niet maar mijn zoon had onlangs ook verkeerd getankt.

Nu erg is dat niet.
Uitpompen en het is weg.
Niet teveel geloven van al die schade zogezegd.

Zelfs als ik het al zou willen kan ik niet verkeerd tanken gezien de vulopening zich alleen opent als je de juiste vulhals gebruikt en een tankstop heb ik sinds 2006 ook al niet meer gehad op mijn auto´s

https://www.youtube.com/watch?v=noRE...ature=youtu.be

Hypochonder 26 maart 2020 16:04

Er zijn merken, zoals Ford, waarmee je geen benzine kan tanken in een dieselwagen omdat je geen benzinepistool in de tankklep kan steken (speciaal systeem). Waarom niet alle automerken daarmee werken is mij een raadsel.

Micele 26 maart 2020 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9278240)
Er zijn merken, zoals Ford, waarmee je geen benzine kan tanken in een dieselwagen omdat je geen benzinepistool in de tankklep kan steken (speciaal systeem). Waarom niet alle automerken daarmee werken is mij een raadsel.

Speciaal systeem? Heb je daar een link van?
Want een benzinepistool is kleiner dan een dieselpistool en niet omgekeerd.
Wat belet dan een smaller benzinepistool in een dieselgat te krijgen?

Ik ggl en kom bij Ford Easy fuel cap uit.

Een groter dieselpistool zal je in de regel nooit in een benzinegat krijgen:

Citaat:

“Diesel tanken in een auto die op benzine rijdt, komt veel minder vaak voor. Dit is eenvoudig te verklaren, omdat het dieselpistool veel dikker is en niet in de vulmond van een benzinetank past. Als dit toch gebeurt, zullen de kosten eerder beperkt zijn, omdat alleen het systeem gereinigd moet worden. Je zal trouwens snel merken dat je een fout hebt gemaakt, omdat je auto zal stilvallen. “De gevolgen zijn meestal niet minder erg”, zegt Pecqueur.

Hypochonder 26 maart 2020 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9278274)
Speciaal systeem? Heb je daar een link van?
Want een benzinepistool is kleiner dan een dieselpistool en niet omgekeerd.
Wat belet dan een smaller benzinepistool in een dieselgat te krijgen?

Een dieselpistool zal je in de regel niet in een benzinegat krijgen:

https://www.nl.ford.be/shop/ontdekke...ord-easy-fuel#

Er staat zelfs een filmpje bij.

Simpel uitgelegd: er zit een soort terugslagklep die je moet wegduwen met het tankpistool en dat lukt alleen maar met het juiste pistool: met een kleiner pistool (benzine) kan je geen terugslagklep van een diesel wegduwen. Echt een goed systeem.

Micele 26 maart 2020 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9278280)
https://www.nl.ford.be/shop/ontdekke...ord-easy-fuel#

Er staat zelfs een filmpje bij.

Simpel uitgelegd: er zit een soort terugslagklep die je moet wegduwen met het tankpistool en dat lukt alleen maar met het juiste pistool: met een kleiner pistool (benzine) kan je geen terugslagklep van een diesel wegduwen. Echt een goed systeem.

Dank voor de uitleg, ik had het inmiddels gegoogeld maar pas met jouw uitleg wordt het me pas duidelijk. :-)

En als je in nood vult met de jerrycan is er altijd een passende easy fuel trechter meegeleverd:
https://www.focusclub.nl/index.php?t...-vraag.102591/

De schoofzak 26 maart 2020 16:35

Ja lol.
Een drie jaar geleden ongeveer, reed ik één dag met een huurwagen Ford, een kleiner model.
Ik moest die natuurlijk tanken voor het binnenbrengen 's avonds. En in het donker zag ik nog net dat er in de vulopening een klepje in de weg zat.
Ik duwde er eens tegen met mijn stylo, maar het bewoog niet.
Dan maar proberen om hem voorzichtig vol te druppelen ... en het klepje ging open net op de moment dat ik mijn spuit er in stak. (allez, so to speak).

Zo iets zou op alle wagens voorzien moeten worden, al was het maar uit ecologisch standpunt.

dpg 26 maart 2020 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9278292)
Ja lol.
Een drie jaar geleden ongeveer, reed ik één dag met een huurwagen Ford, een kleiner model.
Ik moest die natuurlijk tanken voor het binnenbrengen 's avonds. En in het donker zag ik nog net dat er in de vulopening een klepje in de weg zat.
Ik duwde er eens tegen met mijn stylo, maar het bewoog niet.
Dan maar proberen om hem voorzichtig vol te druppelen ... en het klepje ging open net op de moment dat ik mijn spuit er in stak. (allez, so to speak).

Zo iets zou op alle wagens voorzien moeten worden, al was het maar uit ecologisch standpunt.

Om benzine in een diesel te tanken moet je dus eerst zelf op de ene of andere manier drie klepjes indrukken en dan pas ontgrendeld die klep zich.

Andersom diesel in benzine is zelf niet mogelijk omdat de vulhals niet past.


Simpel en sinds 2006 bij de S-max made in Ford Genk voor het eerst in serie produktie gebracht.

Nadeel sommige mensen lezen hun handleiding niet en weten niet dat ze en trechter moeten gebruiken die achter in de wagen ligt als ze met een jerrycan brandstof moeten bijvullen. Deze trechter is er ook weer in een diesel of benzine formaat.





Verkeerd tanken kan dus nog alleen als de leverancier de verkeerde tank bijvult.

reservespeler 26 maart 2020 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9278117)
17 per dag? Dat is 17*365 = 6.205 in 2018? Of de titel is verkeerd (13 per dag) :roll:

of volgens bepaalde cijfers zelfs 63% meer verkeerde tankers tov 2016, toen 3.790...

Ne Ford kopen, probleem opgelost!

reservespeler 26 maart 2020 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9278274)
Speciaal systeem? Heb je daar een link van?
Want een benzinepistool is kleiner dan een dieselpistool en niet omgekeerd.
Wat belet dan een smaller benzinepistool in een dieselgat te krijgen?

Ik ggl en kom bij Ford Easy fuel cap uit.

Een groter dieselpistool zal je in de regel nooit in een benzinegat krijgen:

Je moet de juiste diameter hebben. Het pistool drukt dan tegen kogelkes waardoor de klep opengaat. Te kleine of te grote diameter gaat niet.

Zelfs adbleu in je diesel tanken gaat niet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be