![]() |
Keuze elektrische fiets & budget
Ik overweeg de aankoop van een electrische herenfiets (frame) met middenmotor.
Aantal vragen : - Welke actieradius voor recreatief gebruik ? - Type dérailleur (klassiek of naafversnelling) ? - Welke remmen (klassiek of schijfremmen) ? Welke merken genieten de voorkeur prijs/kwaliteit en waarom ? Welk mer onderdelen is het beste waarmee afgemonteerd is (Shimano of andere) ? Graag info. |
Hier vind je alvast veel info:
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets...ische-fietsen/ uitgebreide links vooral onderaan, heb het ff nagescheckt. Vb welke motor past bij jou? https://www.fietsersbond.nl/de-fiets...-past-bij-mij/ ... op welke van de 3 plaatsen? https://www.fietsersbond.nl/de-fiets...oet-ik-hebben/ ... verbruik/actieradius/accu: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets...en-volle-accu/ |
Citaat:
Zeer tevreden van. Met turbo doe ik ongeveer 100 kilometer. Met eco meer dan 200 kilometer. Snelheid is 25 kilometer per uur, wil je sneller dan moet dat op eigen kracht, de motor stopt gewoon met hulp. Batterij geïntegreerd in de kader. Merk Gazelle, model 2020, kostprijs met de opties, 3000 euro. Vrouw heeft ne Sparta Zelfde motor, ze doet echter meer dan 10% minder kilometers, de versnellingen werken ook niet zo fijn. |
Middenmotor is slim. Eigenlijk een must.
Neem geen Chinees merk. Wel vb. bosch. Naar 't schijnt is het toch de moeite om te opteren voor een riem ipv een ketting. (alhoewel ik een ketting genomen heb). Gezien onze fietsen in een gemeenschappelijk fietskot staan, is het voor mij handig om de batterij makkelijk af te nemen en op te laden in het appartement. De rest is eigenlijk persoonlijke keuze van iedereen. Vb. mijn batterij 500 Wh, ruim 120 tot 150 km, dus kan ik de batterij optimaal laden tot 80 procent, vanaf ze gezakt is tot 40 procent, zoals geadviseerd voor ideale levenstijd. |
Citaat:
Volautomatisch en geen ketting. Heb er al eens mee gereden en in één woord fantastisch. Mocht ik er een kopen zou ik er zeker voor opteren. Ook nog een mooie fiets alhoewel dat persoonlijk is. https://nl-be.cowboy.com/ |
GEEN voorwielmotor. Ik herhaal, vermijd dat. Dat is levensgevaarlijk.
|
Citaat:
|
En zeker geen dameszadel. Daar krijgt ge als vent platte kloten van.
|
En neem dit er bij:
![]() Uw rug en uw kont zullen u dankbaar zijn. Edit: voor kojak, daar komt een zadel bovenop.... |
Citaat:
Als ge wat sportiever zijt en graag wilt sjezen, achterwielaandrijving ;) Krijgt ge het gevoel dat ge echt vooruit wordt geduwd. |
- Welke actieradius voor recreatief gebruik
=> hangt ervan af wat je recreatief gebruik noemt. Vraag aan je dealer naar de batterijcapaciteit - Type dérailleur (klassiek of naafversnelling) ? => naaf - Welke remmen (klassiek of schijfremmen) ? => schijf Ik heb enkel Flyers (GoTour 6 - e-bike) en Stromers (ST3's - Speed pedelec) als EL voordeel voor m'n volk. Niemand die klaagt Edit: Middenmoter indien mogelijk voor het minste accidenten te hebben. Tip; indien mogelijk, ga ook voor de riem ipv ketting |
Citaat:
Met een middenmotor kan je inderdaad naafversnellingen plaatsen (genre NuVinci of Nexus), ik denk dat die het meest onderhoudsvriendelijk zijn maar misschien wel iets duurder (zeker Rohloff). En remmen: hydraulische schijfremmen, geen twijfel mogelijk. |
Citaat:
|
Elektrisch fietsen voor recreatief doeleind, die snap ik niet.
Waarom fiets je: toch voor conditie zijnde kracht maal beweging? Anders laat je die pedalerij toch achterwege en pak je een "brommer"? Als je conditie wil + rapper ergens wil raken okee. Maar dat laatste vervalt bij recreatie / sport. Zonder motor die helpt duwen raak je er ook, alleen wat trager. Dus wat schiet dan over om een elektrische fiets te willen voor recreatie? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Middenmotor is de betere keuze, en riem.
Er bestaan cardan variantes, maar die zijn zeer zeldzaam en archipokkereteduur. Wat betreft motorkeuze. Brushless is gewoon slijtvaster. Ik heb naar de naafversnellingen gekeken. NuVinci is interessant, maar net iets minder efficiënt. Een Rolhoff 14 speedhub kan perfect gecombineerd worden met een 7 blad tandkrans. Maar dan heb je al een computer nodig om de combinaties te gebruiken. (2 blad trapperkrans, 7 blad achterkrans en dan nog eens 14 naafversnellingen... net geen 200 combinaties). Maar uiteindelijk, met een goeie motor en een deftige accu is het aantal versnellingscombinaties niet zo kritisch. Remmen, op zijn minst V-remmen. Maar schijfremmen zijn al beter-zelfs met kabelbediening-, en de hydraulische, dan moet je zo 1 keer om de 10k kilometer eens de plaatjes vervangen. Oftewel, voor €2K heb je al een heel deftige EU merkfiets. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be