de limburgse leeuw |
2 december 2004 00:40 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joeri-dc
beste,
aangezien wij blokkers nooit koning der belgen (alle belgen) zullen worden hebben wij idd recht op een vrije meningsuiting.
filip ook,
MAAR
hij kan en mag het zich niet permitteren om daar openbaar voor uit te komen,
doet hij dat wel, kan hij nooit als een neutraal vorst over zijn onderdanen regeren om het zo maar te zeggen...
het is onaanvaardbaar om als toekomstig vorst openbaar te zeggen dat hij geen respect heeft voor het vb en dus ook voor de 1 miljoen vlamingen die het vb steunen.
|
Het is natuurlijk allemaal zo lang als dat het breed is. In principe mag de vorst van een land met een parlementaire democratie als België zich niet rechtstreeks met de politiek inlaten. Het vorstenhuis heeft hier (gelukkig) nog een voornamelijk ceremoniële functie. Anderzijds is het begrijpelijk dat prins Filip geen fan is van het Vlaams Belang omdat hij geen 'koning der Belgen' zal worden als er een onafhankelijk Vlaanderen wordt uitgeroepen. Het Vlaams Belang bestaat immers uit republikeinen en zij verkiezen liever iedere vier jaar een president (zoals het politiek circus in Amerika). Of dat uiteindelijk een goedkopere oplossing zal zijn, weet ik nog niet. Een vorstenhuis gaat beduidend langer mee. Als je ziet hoeveel geld er telkens (en dan ook nog om de vier jaar) tegen zo'n verkiezing wordt aangegooid....
Ik ben geen royalist of monarchist, anders zou ik wel bij de BUB zitten. Maar ik zie ook niks in een geldverslindende presidentsverkiezing om de vier jaar in een landje dat dan nog maar half zo groot is als België. De afschaffing van het vorstenhuis is volgens mij niet wat de meerderheid der Belgen zou willen.
Ik vind wel dat het vorstenhuis gerust met wat minder geld kan toekomen, net zoals ik vind dat ons belastinggeld niet naar dotaties aan politieke partijen moet gaan. Ik viseer hier niet alleen het Vlaams Belang, want dat zou pas ondemocratisch, tendentieus en hypocriet zijn, maar ALLE politieke partijen zonder onderscheid. Ook verkozenen in parlement en Europarlement kunnen het wel met wat minder doen. Een fatsoenlijk inkomen, maar niet meer dan de gemiddelde arbeider, als het aan mij zou liggen. En geen cumulatie van postjes meer. Anders gaat het particuliere belang teveel meespelen, en politiek zou toch meer iets moeten zijn voor mensen met goede ideeën en idealen, en niet voor mensen die rijk willen worden.
|