Piero |
18 april 2020 23:12 |
Lage luchtvochtigheid oorzaak van covid-19 uitbraak.
De deskundigen zitter er helemaal naast. De oorzaak van explosies van besmettingen en pieken en dalen in de besmettingen is gevonden door deskundigen die gewend zijn om geografisch verspreid bevolkingsonderzoek te doen. Alle strategieën tot dusver zijn fout. Dat bleek vanavond in de talkshow "op1" waar Maurice de Hond het coronamysterie ontrafelde. Viroloog Ab Osterhaus zat er bij. Hij spartelde nog wat tegen om het beleid te verdedigen, maar gaf in feite toe.
Maurice de Hond doet geografisch sociaal-analytisch onderzoek. Amerikaanse onderzoekers hadden al ontdekt dat het virus in droge lucht blijft zweven en dat het dan in min of meer besloten ruimtes blijft hangen. Koorleden en kerkgangers die zingen zijn massaal besmet. Ook ventilatiesystemen bv in concertzalen en op cruseschepen kunnen bij droge lucht een besmettingsexplosie veroorzaken. Maurice waarschuwt dat het huidige beleid de economie verwoest en dat dit onnodig is. Het is leuk om de discussie in op1 te volgen.
Het Reformatorisch dagblad had hierover al geschreven. In uw blogs benadrukt u dat het weer waarschijnlijk van grote invloed is op de verspreiding van het coronavirus. Hoe zit dat
"Ik vind en krijg via onder meer wetenschappelijke artikelen steeds meer bewijs dat het coronavirus zich sneller verspreidt naarmate de lucht droger en dus vaak kouder is. Hoe droger het is, hoe sneller het virus zich blijkbaar verspreidt. Bij drogere lucht kunnen mini-druppeltjes, zogeheten micro droplets, zich namelijk beter verspreiden. Ze zweven als het ware weg.
In de VS zie ik spectaculaire verschillen. In de staat New York zijn twintig keer meer mensen besmet dan in de staat Californië, terwijl in beide staten ongeveer op hetzelfde moment het virus opdook. Ik vermoed sterk dat die verschillen te maken hebben met luchtvochtigheid. In Californië is de lucht een stuk vochtiger en ook warmer dan in New York. In die vochtigere lucht kunnen virusdeeltjes zich veel minder makkelijk verspreiden. Opvallend is ook dat in een dichtbevolkt land als de Filipijnen relatief heel weinig coronadoden vallen. Dat komt denk ik dus ook door het vochtige en warme klimaat.
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland...fers-1.1648822
|