Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   De viruscrisis als versneller van globalisering. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253036)

Universalia 20 april 2020 10:47

De viruscrisis als versneller van globalisering.

De viruscrisis als versneller van globalisering.

Citaat:

Voor veel mensen laat deze viruscrisis het lijken alsof de traditionele instellingen en deugden de (tijdelijke) stille winnaars zijn: naties als sociale beschermingsgemeenschappen, grenzen, gezinnen, menselijke solidariteit, een gezondheidsstelsel dat niet volledig is afgebroken, het leven op het platteland en de boeren, maar ook het veelgelaagde individuele vervoer waarin men zonder beschermende maskers kan ademen. En als (tijdelijke) verliezers worden door sommige tijdgenoten de globalisering samen met de internationale van de globaliseringsvrienden en globaliseringsprofiteurs, de zogenaamde universalisten, gezien.

Vertaald met DeepL/Translator (gratis versie) :-D
Wat in de tekst geschreven staat zou best wel eens kunnen maar verschil van mening zal er zeker over zijn of er een toenemend proces van economische, culturele en politieke integratie op mondiaal niveau zou met gemoeid kunnen zijn.

Of zou er een keerzijde aan de Globaliseringmedaille zijn zo een soort addertje onder het gras misschien?

Brengt het Covid-19 de kwetsbaarheden van globalisering aan het licht?

De pijnlijke keerzijde van globalisering.

Is globalisering positief of negatief?

ViveLaBelgique 20 april 2020 10:53

Ik zie het positief dat de globalisering enkele stappen terug neemt. Ik hoop dat het verkeer van diensten, goederen en mensen dit decennium lager gaat liggen dan het vorige. Het zal onze planeet wat toelaten om te ademen. De internationale politiek moet een shift maken van "leven en laten leven" naar leven en laten sterven". Er dienen opnieuw blokken te komen over de wereld naar model van Noord-Korea en ten tijde van de afgelopen koude oorlog.

marie daenen 20 april 2020 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9304431)
Ik zie het positief dat de globalisering enkele stappen terug neemt. Ik hoop dat het verkeer van diensten, goederen en mensen dit decennium lager gaat liggen dan het vorige. Het zal onze planeet wat toelaten om te ademen. De internationale politiek moet een shift maken van "leven en laten leven" naar leven en laten sterven". Er dienen opnieuw blokken te komen over de wereld naar model van Noord-Korea en ten tijde van de afgelopen koude oorlog.

Het grote verschil gaat zijn dat alle Westerse landen versneld gebukt gaan zijn onder een onmogelijk terug te betalen schuldenlast en dus wie denk je dat de winnaar gaat zijn???
Inderdaad, het internationale grootkapitaal...
En veel menslievendheid hoeft je van hen niet te verwachten...
Het westen kan in elkaar storten; geen probleem voor hen, gemakkelijke opruiming en elders gaan investeren...

Universalia 21 april 2020 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9304852)
Het grote verschil gaat zijn dat alle Westerse landen versneld gebukt gaan zijn onder een onmogelijk terug te betalen schuldenlast en dus wie denk je dat de winnaar gaat zijn???
Inderdaad, het internationale grootkapitaal...
En veel menslievendheid hoeft je van hen niet te verwachten...
Het westen kan in elkaar storten; geen probleem voor hen, gemakkelijke opruiming en elders gaan investeren...

2!

Bach 21 april 2020 08:35

Corona zal door de VS gebruikt worden om een bipolaire wereld te creëren zoals ten tijde van de Sovjet unie. Dat zal een dure wereld worden voor de consument. Ik hoop dat het hen niet lukt.

patrickve 21 april 2020 09:31

Ik zou zeggen: de Sovietisering van de Westerse wereld.

Hypochonder 21 april 2020 09:36

Als we straks alles terug zelf moeten beginnen produceren dan wil ik de gezichten van veel mensen wel eens zien als ze zien wat ze zullen moeten betalen voor iets wat vroeger zo goed als gratis was. Ze zijn nu begonnen met het produceren van mondmaskers in Belgique en de kostprijs van die dingen zullen misschien al een indicatie geven.

Ik zie trouwens niet in waarom we nu alles terug zelf zouden beginnen produceren tenzij we om de haverklap met een nieuwe pandemie zouden geconfronteerd worden. De wereld is toch al naar de kloten.

marie daenen 21 april 2020 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9305009)
Corona zal door de VS gebruikt worden om een bipolaire wereld te creëren zoals ten tijde van de Sovjet unie. Dat zal een dure wereld worden voor de consument. Ik hoop dat het hen niet lukt.

Alleen door de VS???
De bipolaire wereld van de VS tegenover de alleenheerschappij van China???
Wat verkies je???

marie daenen 21 april 2020 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9305051)
Ik zou zeggen: de Sovietisering van de Westerse wereld.

En wat is dat anders dan de ondergang van het westen???

Vette Pois(s)on 21 april 2020 09:48

globalisering : slecht idee goed uitgewerkt

anti globalisering: goed idee slecht uitgewerkt

marie daenen 21 april 2020 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 9305079)
globalisering : slecht idee goed uitgewerkt

anti globalisering: goed idee slecht uitgewerkt

2

ViveLaBelgique 22 april 2020 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9304852)

De schuldeisers, met name China.

ViveLaBelgique 22 april 2020 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9305009)

De consument bestaat maar sinds de jaren '50. De laatste 20 jaar zijn het geen consumenten meer maar decadenten.

De mensheid bestaat langer zonder consumenten dan met.

Elio di Supo 22 april 2020 20:06

Dit virus kan mss juist een bezinningsmoment inbouwen of het met die globalisering niet wat te snel is gegaan.

patrickve 22 april 2020 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9306729)
Dit virus kan mss juist een bezinningsmoment inbouwen of het met die globalisering niet wat te snel is gegaan.

Het enige wat misgegaan is, zoals gewoonlijk, is de dwingelandij van staten. Zonder die dwingelandij was er niks aan de hand.

Elio di Supo 22 april 2020 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9306732)
Het enige wat misgegaan is, zoals gewoonlijk, is de dwingelandij van staten. Zonder die dwingelandij was er niks aan de hand.

Gewoon de natuur die effe aan het resetten was.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be