Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Misbruik corona steun (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253344)

fred vanhove 9 mei 2020 09:57

Misbruik corona steun

Wie had nu gedacht. Vlaamse zelfstandigen zijn precies ook profiteurs en sjoemelaars....

En ik die dacht dat dat allemaal eerlijke mensen waren.

https://www.hln.be/geld/economie/exp...teun~aee533db/

Hypochonder 9 mei 2020 10:01

Men had dit natuurlijk veel en veel beter moeten controleren maar men heeft gewoon met geld gesmeten. Achteraf kan men nog altijd controles doen, gewoon kijken naar de aangiftes, betaalde belastingen, controle van facturen, enzovoort enzoverder. Wie onterecht steun gevraagd en gekregen heeft: terugbetalen + een zware boete erbovenop.

Mambo 9 mei 2020 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9322671)
Men had dit natuurlijk veel en veel beter moeten controleren maar men heeft gewoon met geld gesmeten. Achteraf kan men nog altijd controles doen, gewoon kijken naar de aangiftes, betaalde belastingen, controle van facturen, enzovoort enzoverder. Wie onterecht steun gevraagd en gekregen heeft: terugbetalen + een zware boete erbovenop.

Tis toch gesmeten dat je zegt.

Ik heb tot hiertoe 1 keer iets minder dan 1300€ gehad.
Beetje tegelijk met mijn rekening van mijn sociale bijdrage.

Wat schiet er nog aan over denk je?

Geven en tegelijk terugnemen ja!

Boduo 10 mei 2020 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9322671)

Met zo'n regering ?
Die lijdt aan beslissingsverlamming ?

Hypochonder 10 mei 2020 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9322692)
Tis toch gesmeten dat je zegt.

Ik heb tot hiertoe 1 keer iets minder dan 1300€ gehad.
Beetje tegelijk met mijn rekening van mijn sociale bijdrage.

Wat schiet er nog aan over denk je?

Geven en tegelijk terugnemen ja!

Die sociale bijdragen die je moet betalen, weet je hoe het komt dat je dat moet betalen of denk je dat dat iets is dat zomaar uit de lucht komt gevallen?

Boduo 10 mei 2020 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9323988)
Die sociale bijdragen die je moet betalen, weet je hoe het komt dat je dat moet betalen of denk je dat dat iets is dat zomaar uit de lucht komt gevallen?

Er bestaan mensen die alleen denken aan
-zichzelf en
-geld.

Rudy 10 mei 2020 18:01

In mijn straat is een carwash, gelieerd aan een tankstation. Betaling gebeurt elektronisch.
Je komt als bestuurder met niemand in contact.
En toch is de carwash gesloten.
Hoe komt dat ?

ViveLaBelgique 10 mei 2020 21:05

Citaat:

Het overbruggingsrecht wordt door dezelfde sociale secretariaten uitbetaald als degene die de sociale bijdrage van de zelfstandigen innen. Beter ware geweest dat het overbruggingsrecht in mindering werd gebracht van de te betalen sociale bijdragen.

De hinderpremie had men beter vervanging door een opschorting van alle roerende voorheffingen, lokale taksen ( provincie & gemeente) op bedrijfsoppervlakte en alle pestbelastingen zoals nachtwinkeltaks, cafétaks, terrastaks, etc...

Nu krijg je geld uitbetaald dat je dient te gebruiken om belastingen te gebruiken op activiteiten die niet kon uitoefenen wegens overheidsverbod.

Boduo 10 mei 2020 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9324046)
In mijn straat is een carwash, gelieerd aan een tankstation. Betaling gebeurt elektronisch.
Hoe komt dat ?

Dat moet je vragen aan mevr. Wilmès.

Boduo 10 mei 2020 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9324226)
Het overbruggingsrecht wordt door dezelfde sociale secretariaten uitbetaald als degene die de sociale bijdrage van de zelfstandigen innen. Beter ware geweest dat het overbruggingsrecht in mindering werd gebracht van de te betalen sociale bijdragen.

De hinderpremie had men beter vervanging door een opschorting van alle roerende voorheffingen, lokale taksen ( provincie & gemeente) op bedrijfsoppervlakte en alle pestbelastingen zoals nachtwinkeltaks, cafétaks, terrastaks, etc...

Nu krijg je geld uitbetaald dat je dient te gebruiken om belastingen te gebruiken op activiteiten die niet kon uitoefenen wegens overheidsverbod.

Ai, ai, ai, jij maakt het nóg ingewikkelder...

:oops:

Hypochonder 11 mei 2020 07:27

Citaat:

Ik weet het niet hoor, iedereen die zijn sociale bijdragen niet meer kon of kan betalen die kreeg zonder enig probleem uitstel gedurende een lange periode. Dat overbruggingsrecht is er gekomen om bedrijfsleiders en zelfstandigen te helpen overleven als hun inkomen wegviel door de sluitingen gekoppeld aan de lockdown. Bedrijfsleiders mochten trouwens doodleuk hun loon blijven ontvangen naast het overbruggingsrecht dus mag u er zeker van zijn dat het voor sommigen een aantal dikbetaalde maanden zijn geweest.

Citaat:

De hinderpremie werd uitbetaald door Vlaanderen, provinciebelastingen bvb door de provincies. Ik heb toevallig een stuk van een debat gevolgd van een provincieraad over het al dan niet terugbetalen van de provinciebelasting in het kader van deze crisis. Een gedeputeerde zei bijna letterlijk het volgende als tegenargument: denkt u nu werkelijk dat die €100 provinciebelasting terugbetalen het verschil zal maken voor een starter of die zal kunnen verder ondernemen of niet? :?

U ziet dat de dames en heren gedeputeerden die aan de provinciale uier hangen geen hol geven om het ondernemerschap in hun provincie maar des te meer aan hun compleet nutteloos postje.

Hypochonder 11 mei 2020 07:29

Citaat:

Hoe komt dat ?

Dat komt vooral omdat de lobbygroep achter die bepaalde sector niet genoeg invloed had. Aveve mocht openen en de doe-het-zelf zaken ook. Al de rest moest gesloten blijven en hun mond houden.

patrickve 11 mei 2020 07:32

Citaat:

Hoe komt dat ?

Vrij logisch, he. Het is een nutteloze maatregel die schade veroorzaakt omdat hij gebaseerd is op simplisme en dwingelandij. Dat is toch de functie van de staat om dat soort dingen te doen ? Mocht de staat enkel maar zaken afkondigen die nuttig waren, dan had die niks te doen he, want dat doen de mensen vanzelf.

patrickve 11 mei 2020 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9323994)
Er bestaan mensen die alleen denken aan
-zichzelf en
-geld.

Er zijn er die beweren dat er andere mensen bestaan. Maar dat is fake news.

kelt 11 mei 2020 08:04

Citaat:

Hoe komt dat ?

Dat is een gevolg van het (her-)openen van "essentiele bedrijven" in dalende volgorde van "essentieel" zijn.
car-washes staan HEEL laag in de volgorde.

Mambo 11 mei 2020 09:55

Citaat:

Tuurlijk jongen.
Laat alle doppers hetzelfde betalen als de zelfstandige.

Hier uw leefgeld en tegelijk terugpakken.
Uw leefgeld komt niet uit de lucht gevallen he?

Of de gepensioneerde.
Hier uw pensioen.
Kom nu terug geven
Valt niet uit de lucht he.

Of de zieken.
Valt niet uit de lucht he.

In tijden dat zelfstandige niks mag doen moet je hem ook geen rekening sturen.

Rudy 11 mei 2020 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9324443)
Vrij logisch, he. Het is een nutteloze maatregel die schade veroorzaakt omdat hij gebaseerd is op simplisme en dwingelandij. Dat is toch de functie van de staat om dat soort dingen te doen ? Mocht de staat enkel maar zaken afkondigen die nuttig waren, dan had die niks te doen he, want dat doen de mensen vanzelf.

Zou het niet kunnen dat de premie bij sluiting meer opbrengt ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be