Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Ondernemers moeten zo’n 10 miljoen euro aan onterechte coronapremies terugbetalen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253739)

looneytoon1975 5 juni 2020 20:37

Ondernemers moeten zo’n 10 miljoen euro aan onterechte coronapremies terugbetalen

Draad naar de rioolgazet:

https://www.hln.be/geld/economie/ond...amer~a38220dd/

Ik ben deels ondernemer/werknemer en draag langs beide kanten af. Geen recht op steunmaatregelen, en daar lig ik ook niet van wakker. Ik dop m'n boontjes wel op de een of andere manier (ik rijd met ne Dacia, kwestie van geen "vooroordelen" te voeden)

Ik snap ook wel dat "ondernemers-moeten-zo-n-10-miljoen-euro-aan-onterechte-coronapremies-terugbetalen" dat proberen. Maar onze pa heeft altijd me altijd geleerd dat "als ge u verbrandt, moet ge maar op de blaren zitten" - dus een percentje boete, rekening houdend met de omzet, lijkt me niet misplaatst om de schade van de Corona-crisis een beetje op te vangen.

En nee, mijne Dacia staat niet op de zaak

Rudy 5 juni 2020 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 (Bericht 9353166)

Ik ben deels ondernemer/werknemer en draag langs beide kanten af. Geen recht op steunmaatregelen, en daar lig ik ook niet van wakker. Ik dop m'n boontjes wel op de een of andere manier (ik rijd met ne Dacia, kwestie van geen "vooroordelen" te voeden)

Ik snap ook wel dat "ondernemers-moeten-zo-n-10-miljoen-euro-aan-onterechte-coronapremies-terugbetalen" dat proberen. Maar onze pa heeft altijd me altijd geleerd dat "als ge u verbrandt, moet ge maar op de blaren zitten" - dus een percentje boete, rekening houdend met de omzet, lijkt me niet misplaatst om de schade van de Corona-crisis een beetje op te vangen.

Het stond in de sterren geschreven. Er werd te snel beslist over wie een premie krijgt.

looneytoon1975 5 juni 2020 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9353179)
Het stond in de sterren geschreven. Er werd te snel beslist over wie een premie krijgt.

Inderdaad... 't Is weer 's raprap op z'n Belgisch gebeurd.

reservespeler 6 juni 2020 06:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 (Bericht 9353166)

Echt verhaal:

Ondernemer heeft twee zaken, een eenmanszaak en een bv.

De eenmanszaak heeft zogezegd te weinig werk.
Per maand één week geen activiteit.
Staat betaald 1635 euro per maand.

De BV bulkt van het werk.
De ondernemer heeft geen dag stilgezeten, temeer omdat hij het werk van de eenmanszaak er bij doet.

Is dit de bedoeling?

Nog erger, zijn zoon heeft ook een bv, heeft echt geen werk, gaat zijn vader helpen in de bv van z'n vader. Krijgt premies alsof het niet op kan.

omaplop 6 juni 2020 10:01

160 euro per dag. Ik denk dat veel horecazaken dit niet verdienen in normale tijden.

dpg 6 juni 2020 10:15

Het gaat om 1% van de totale som die men onder de loep gaat nemen.

Citaat:

In een reactie nuanceert Unizo zaterdagochtend de cijfers. 'Er waren 200.000 aanvraagdossiers voor de coronapremie, daarvan werden er 25.000 onmiddellijk door VLAIO geweigerd', zegt de ondernemersorganisatie. 'Na een risicoanalyse kwamen er uiteindelijk 3.500 "mogelijk verdachte" dossiers bovendrijven, waarop een controle werd doorgevoerd. In slechts één derde van die mogelijk verdachte dossiers bleek uiteindelijk sprake van misbruik. Dat is amper 1 procent van het totaal, wat neerkomt op 10 miljoen euro aan terug te vorderen premies op een totaal van 1 miljard euro.'
'Het aantal onterecht aan zelfstandigen toegekende coronapremies blijkt zo minimaal dat we mogen spreken van een zeer performant systeem, dat ook effectief heeft gewerkt', zegt de gedelegeerd bestuurder van Unizo, Danny Van Assche. 'Het is goed dat we op basis van deze onweerlegbare cijfers nu elke insinuatie van misbruik op grote schaal kunnen weerleggen.'

De schoofzak 6 juni 2020 12:11

Vanuit mijn politieke overtuiging, moet ik de regering niet verdedigen.
Toch vind ik het goed: vlug uitbetalen om drama's te voorkomen, en daarna controleren en desgevallend terugvorderen, met een gepaste boete daar boven op.

De nationale sport moet samengaan met artikel 2: wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten.

kelt 6 juni 2020 12:22

Nu blijkt,alweer ,hoe de pers(zie de start van dit draadje) een ballon opgeblazen heeft terwijl in een latere reactie blijkt dat die ballon eigenlijk vooral lucht bevatte...Diegenen die ontrecht centen gekregen hebben zullen er spijt van krijgen...zo eenvoudig is het....

Maar natuurlijk,het toneel van verdachtmakingen is gezet....hetgeen de bedoeling van het persartikel geciteerd in het begin was......GENEREER "nieuws",zelfs als er geen echt is....:roll:

Vervolgens zijn er politici de zich geroepen voelen verantwoordeling af te leggen AAN DE PERS ( 8O ) ,een van de nutteloze "backbencher" politici uit een van de babbelementen stelt vragen aan de minister en kijk....voila.....schrijvenschrijvenschrijven.....

Boduo 6 juni 2020 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9353179)

Met zo'n liberale regering mag je dat verwachten...

De schoofzak 6 juni 2020 16:16

De vraag is nog: zouden ze er een huis van kunnen kopen.
Die vraag stellen, is erger dan de fraude ... zoals we gewoon zijn.

Mambo 6 juni 2020 16:17

Mocht iedere ambtenaar een boete en terugvordering ontvangen voor zijn promotie uit vriendendienst die hij gekregen had....het zou oplopen.

Rudy 6 juni 2020 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9354002)
De vraag is nog: zouden ze er een huis van kunnen kopen.
Die vraag stellen, is erger dan de fraude ... zoals we gewoon zijn.

Met een premie koop je inderdaad geen huis. Je kan er het hoofd mee boven water houden. Overleven.
Het gaat niet om premies voor zonnepanelen.

Rudy 6 juni 2020 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9353994)
Met zo'n liberale regering mag je dat verwachten...

Het is beter de economie te stimuleren. Wie gezond is gezond houden. Beter dan een sossen-aanpak waar gratis geld wordt uitgedeeld, zonder return.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be