![]() |
Cobaltvrije batterijpacks zouden er komen, gaan zelfs tot 2 miljoen km mee...
Tesla en CATL gaan ook cobaltvrije batterijpacks maken die een zeer lange levensduur hebben, daarmee wordt de EV nog veel milieuvriendelijker.
Citaat:
Citaat:
De levensduur van een batterijpack wordt bepaald door het aantal complete laadcyclussen die zullen dan tot 5000 kunnen gaan of 5k*400 km=2 milj km. Expert Jeff Dahn heeft die 5000 cyclus in sept 2019 al aangetoond: https://www.greencarcongress.com/201...0927-dahn.html De restcapaciteit bij einde levensduur - *enkel voor de E-wagen -wordt in de regel bij minstens 70% (#huidige Tesla mod S/X garantie 100 kWh pack) tot *80%? gelegd naargelang grootte van het batterijpack, grotere batterijpacks gaan in de regel sowieso langer mee (of minder volledige laadcyclussen nodig, duurzamer is van ca. 20% - 80% laden). De recente levenscyclusstudies zullen dan helemaal herberekend worden, want daar gaat men meestal uit van gemiddeld 300.000 km voor een gemiddeld batterijpack met modern temperatuurmanagement. De recentste studie van **Hoekstra juli 2019 ging tot 400.000 km. * https://www.tijd.be/politiek-economi.../10187192.html ** https://www.sciencedirect.com/scienc...42435119302715 # https://electrek.co/2020/02/02/tesla...ranty%20period. Daarna kunnen die batterijpacks nog altijd lang meegaan voor opslag van hernieuwbare energie (wind en zon), second life genoemd. Revisie en zeker recyclage is dan voor later, waar vele bedrijven ook al mee bezig zijn, en mee evolueren. Het Tesla-aandeel stijgt voorlopig met +5,5% vandaag (+$48), naar ca. $934. Zulke nieuwsjes zijn daar niet onschuldig aan. Dat is niet meer ver van hun recordkoers van $968. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er is nogal een verschil tussen een stadautootje en een break voor een vertegenwoordiger. |
Citaat:
Enkele jaren geleden - 2018, start productie model 3 - was dat nog gemiddeld $ 156 per kWh. Batterijpackniveau, compleet dus. Niet batterijcelniveau. Tesla maakt veel meer batterijen, dus navenant goedkoper dan de andere merken. Citaat:
|
Chinese Tesla NIO....uitwisselbare batterijen op minder dan 3 minuten.
|
Citaat:
En ze vragen $10 voor de daghuur, dat zou populair zijn. Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/i...lijkheden.html https://www.marketwatch.com/investing/stock/nio Verkoop fel verbeterd, wel enkel China: Citaat:
Hier een ES6 in China uitvoerig gereden: Citaat:
|
China's CATL Has a Million-Mile EV Battery Pack Ready to Go
Ze doen maar, ik ga mij daar toch zeker géén Tesla voor aanschaffen. :roll: |
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cognit...%20overtuiging. |
Citaat:
|
Battery day is uitgesteld tot 15 sept. Die datum ligt nu echt vast, tweet van Musk, tesamen met aandeelhoudersmeeting.
Citaat:
Citaat:
Van 300 Wh/kg naar 435 Wh/kg niveau batterijcel, hopelijk al 2021-2022. Ook 385 Wh/kg is een significante verbetering (+30%) Het batterijpack zelf zou wel eens 100-150 kg lichter kunnen worden. |
Vandaag is onze nieuwe batterijgrasmaaier aangekomen (Li ions). (ook Bosch Rotak 43 Li)
Kleine passieve batterijpacks waren bijna 600 gram lichter dan de vorige (11 jaar oud, maar doen het nog goed, kunststofdeel maaier is afgebroken, is niet meer verstelbaar, enkel nog 4 cm, moest wel een houtvijs gebruiken en een moer om het stuk te fixeren) Omgerekend Wh/kg waren de nieuwe ~35% lichter en het volume was ~ 45% kleiner. (op keukenweegschaal) De 2 standaardpacks hebben nu maar 2 Ah*36V ipv 2,6 Ah*36V. Wslk is de machine iets zuiniger. Luchtgekoelde packs, met beveiliging bij laden en te diep ontladen. Laadapparaat ook veel compacter dan de vorige. Qua prijs van de maaier is er niet veel verandert in 11 jaar, ~60 € goedkoper voor 43 cm maaibreedte op Li-ions. Via Amazon besteld. 10 dagen gewacht. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be