Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Blijvende klachten na "genezing" van voorheen gezonde mensen.. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253812)

Piero 12 juni 2020 11:13

Blijvende klachten na "genezing" van voorheen gezonde mensen..

Het Longfonds deed onderzoek.
De helft van de respondenten geeft aan dat sporten er niet meer in zit ...
... mensen die thuis ziek waren en of nooit zijn getest.
https://www.longfonds.nl/Peiling-sch...oronapatienten

Peiling schetst schokkend beeld gezondheid thuiszittende coronapatiënten.
12-6-2020 - 7:40

Vermoeidheid, kortademigheid, druk op de borst, hoofdpijn, spierpijn: bijna drie maanden na de eerste symptomen van het virus heeft een groot deel van de coronapatiënten nog ernstige klachten. Ruim 9 op de 10 mensen geeft zelfs aan problemen te hebben met simpele dagelijkse activiteiten. Dat blijkt uit een peiling van het Longfonds en kenniscentrum CIRO onder 1622 mensen met klachten na corona. “We zijn hier echt van geschrokken”, zegt directeur Michael Rutgers van het Longfonds. “Het is voor het eerst dat deze grote patiëntengroep in beeld wordt gebracht. Deze mensen moeten echt gezien, gehoord en geholpen worden.”

Onzichtbare groep

Van de mensen die meewerkten aan het onderzoek heeft 91 procent nooit in het ziekenhuis gelegen vanwege corona, bij 43 procent is geen diagnose vastgesteld door een arts. Meer dan 1 op de 5 geeft aan geen nazorg te hebben gehad en daar zeer ontevreden over te zijn. “Het lijkt erop dat we te maken hebben met een onzichtbare groep patiënten die na corona tussen wal en schip dreigt te vallen. Dat moeten we zien te voorkomen”, zegt Michael Rutgers.

Gezonde mensen

Opvallend is de samenstelling van de groep respondenten. De gemiddelde leeftijd is 53 jaar, veruit de grootste groep (85 procent) zegt dat zijn gezondheid vóór de corona-infectie goed was. Nu is dat nog maar 6 procent. Bijna de helft geeft aan na corona niet meer te kunnen sporten, meer dan 6 op de 10 heeft zelfs problemen met lopen. “Dat is schokkend”, vindt Michael Rutgers. “60 procent van de ondervraagden was eerder niet onder behandeling van een arts. Dit zijn gewoon gezonde mensen die zich nu afvragen of ze ooit volledig herstellen van corona.”

Piero 12 juni 2020 23:55

Beau

Het onderwerp werd besproken door een longarts en een patiënt in de talkshow Beau op RTL4, gisteravond 12 juni. Zeer verontrustend. De patiënt, een vrouw was positief getest en enkele weken zwaar ziek geweest (zelf gefilmd). Geen koorts. Haar dochter was ook besmet en ziek met koorts. Ze hebben zich damen geïsoleerd. Een opname in een ziekenhuis durfden ze niet aan wegens verhalen over de toestanden daar.

Haar zoon was toevallig een aantal dagen bij zijn vader. Hij is nog niet terug naar huis. Algemene klachten: geen belangstelling van de huisarts, geen vergoeding van de verzekering voor fysiotherapie want het syndroom is geen erkende ziekte. Op facebook is er een groep lotgenoten.

De aanhoudende klachten, wisselend in hevigheid (bij deze patiënt), zijn vermoeidheid, hoofdpijn en een gevoel alsof er een olifant op je borst zit (eerder hoorde ik dat omschreven met 'alsof je borst in brand sraat').

bembem 13 juni 2020 00:01

Mja........... Maskers blijven dragen dus...... & handen wassen natuurlijk.

Profiteur 13 juni 2020 05:31

Wel gisterenavond met zessen op restaurant geweest. Natuurlijk op voorhand gereserveerd. Het zat er stampvol. En het personeel droeg wel mondmaskers maar verder was het business as usual. Ook de rokers gingen braaf buiten onder een overdekte plaats staan. Lekker gezellig bij elkaar een sigaret roken :roll:

Mijn conclusie : geen enkele maar dan ook geen enkele klant heb ik ooit met een mondmasker gezien. Er stond welgeteld 1 klein potje handgel aan de ingang van het restaurant. Dat volgens mij daar werkloos stond stof te vergaren. De tafels stonden iets verder van elkaar dan vroeger maar verder was er weinig veranderd. Het enige wat er veranderd is dat personeel een mondmasker draagt. Nog een maand en alles is zoals voor COVID-19, zonder uitzondering!

patrickve 13 juni 2020 05:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 9360633)
Mijn conclusie : geen enkele maar dan ook geen enkele klant heb ik ooit met een mondmasker gezien.

Ik kan mij eerlijk gezegd niet indenken klant van een restaurant te zijn, en een mondmasker te dragen.... :-D

Profiteur 13 juni 2020 06:03

Waar een mondmasker niet verplicht is draagt niemand nog een mondmasker. Hetzelfde met handgel gebruiken. Ik was donderdag in een Aveve winkel. Je moest daar je karretje zelf ontsmetten. Niemand maar dan ook niemand deed dit. Er hing een automatische dispenser aan de ingang. Niemand stak daar even zijn handen onder. Mensen zijn Covid-19 al bijna vergeten. Nu spreken ze constant over de zwarten die rellen veroorzaken. Over de plunderingen en vandalisme bij de betoging in Brussel. Over hoe de allochtonen België kapot aan het maken zijn. En ik ben er zeker van als ik sebiet naar de krantenwinkel ga dat racisme het gespreksonderwerp zal zijn.

patrickve 13 juni 2020 06:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 9360642)
Waar een mondmasker niet verplicht is draagt niemand nog een mondmasker.

Dat is het grote probleem met dwingelandij: ge neemt de mensen voor kleine kinderen, dan gedragen ze zich als kleine kinderen.

Het opleggen en verbieden heeft het gevolg dat de eigen reden vervangen wordt door die dwang. Als die dwang opgeheven wordt, is dat dan ervaren als het niet meer nodig zijn, ook zonder eigen rede.

Dat is helemaal anders als men vrij laat en raad geeft. Dan beslis je zelf, en hangt die beslissing niet af van een extern regeltje.

Hoofdstraat 13 juni 2020 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur (Bericht 9360633)
Wel gisterenavond met zessen op restaurant geweest. Natuurlijk op voorhand gereserveerd. Het zat er stampvol. En het personeel droeg wel mondmaskers maar verder was het business as usual. Ook de rokers gingen braaf buiten onder een overdekte plaats staan. Lekker gezellig bij elkaar een sigaret roken :roll:

Mijn conclusie : geen enkele maar dan ook geen enkele klant heb ik ooit met een mondmasker gezien. Er stond welgeteld 1 klein potje handgel aan de ingang van het restaurant. Dat volgens mij daar werkloos stond stof te vergaren. De tafels stonden iets verder van elkaar dan vroeger maar verder was er weinig veranderd. Het enige wat er veranderd is dat personeel een mondmasker draagt. Nog een maand en alles is zoals voor COVID-19, zonder uitzondering!

Hangt ervan af hoeveel boetes ze gaan uitdelen, als het zonder repressie is dan was het al lang weer grotendeels normaal.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be