Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   BMW en Mercedes stoppen samenwerking rond zelfrijdende auto's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253925)

reservespeler 21 juni 2020 12:02

BMW en Mercedes stoppen samenwerking rond zelfrijdende auto's
 
BMW en Mercedes stoppen samenwerking rond zelfrijdende auto's

https://www.msn.com/nl-be/financien/...?ocid=msedgdhp



Blijkbaar is er voor de rest niets aan de hand.
Het zou niet het goede moment zijn voor zo'n samenwerking.

Ik heb horen zeggen dat de onmin ontstaan is rond de EV wagens.
Iemand?


De Duitse luxewagenbouwers Mercedes en BMW zetten hun samenwerking rond autonoom rijdende voertuigen voorlopig stop. Dat hebben ze in de beste verstandhouding beslist, zo melden ze vandaag. Het is niet uitgesloten dat de samenwerking in de toekomst hervat wordt, klinkt het.

maddox 21 juni 2020 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9368550)
BMW en Mercedes stoppen samenwerking rond zelfrijdende auto's

https://www.msn.com/nl-be/financien/...?ocid=msedgdhp



Blijkbaar is er voor de rest niets aan de hand.
Het zou niet het goede moment zijn voor zo'n samenwerking.

Ik heb horen zeggen dat de onmin ontstaan is rond de EV wagens.
Iemand?


De Duitse luxewagenbouwers Mercedes en BMW zetten hun samenwerking rond autonoom rijdende voertuigen voorlopig stop. Dat hebben ze in de beste verstandhouding beslist, zo melden ze vandaag. Het is niet uitgesloten dat de samenwerking in de toekomst hervat wordt, klinkt het.

Dat wil gewoon zeggen dat 1 van beide partners kiest voor de inkoop van technologie van buitenaf. En dat de andere blijft doorgaan, al dan niet met andere partners om een eigen systeem te ontwikkelen.

Micele 21 juni 2020 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9368550)
BMW en Mercedes stoppen samenwerking rond zelfrijdende auto's

https://www.msn.com/nl-be/financien/...?ocid=msedgdhp



Blijkbaar is er voor de rest niets aan de hand.
Het zou niet het goede moment zijn voor zo'n samenwerking.

Ik heb horen zeggen dat de onmin ontstaan is rond de EV wagens.
Iemand?


De Duitse luxewagenbouwers Mercedes en BMW zetten hun samenwerking rond autonoom rijdende voertuigen voorlopig stop. Dat hebben ze in de beste verstandhouding beslist, zo melden ze vandaag. Het is niet uitgesloten dat de samenwerking in de toekomst hervat wordt, klinkt het.

Rare te korte uitleg in die link, wat erachter zit kun je beter op Duitse links vinden, en wat voorgeschiedenis vóór corona ook. Ook NL-sites zijn beter.

Samengevat:

- BMW wil 12 miljard besparen om meer puur electrische versies te maken, 25 modellen zelfs, wel incl alle PHEV.
Maar dat heeft veel tijd nodig, de concurrentie is er namelijk al. Wie telaat komt wordt meestal bestraft...

- BMW heeft eigenlijk te weinig werk en gaat al 6000 jobs wegbezuinigen, bijna allemaal in Duitsland. Hun plofmodellen verkopen al in 2019 veel minder, het algemeen verkoopsrendement was van normaal verwachte 8% naar 5% gedaald in 2019.

Dit was september 2019 al bekend gemaakt of ruim vóór de coronacrisis.

- de coronacrisis doet vooral de ICE-markt nog meer instorten. Zelfs in Duitsland. De omzetcijfers liegen niet. Mercedes maakt nog veel minder electrische wagens dan BMW, die kunnen nog wat teren op recente plug-in hybrides.

- BMW verwacht dus rode cijfers het eerste semester van 2020, en de normale jaarlijkse verkoop gaat van 2,5 miljoen naar 2 miljoen dalen volgens insiders.

Bronnen kan men overal ggln...
Een offic. bron is de verkoop in Duitsland de eerste 5 maanden van 2020 tov vorig jaar 5 maanden YoY.

BMW: -29,3 %
Mercedes: -30,4 %


https://www.kba.de/SharedDocs/Publik...cationFile&v=8


Volgens deze grafiek verloren de Duitse merken -36,4% aan verkoop in eigen land, dit voor de eerste 5 maanden 2020 YoY, in mei alleen -53,1%.

https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahr...tml?nn=2858076



Hetzelfde volgens verbruik of CO2, beide merken maken nu niet echt veel zuinige wagens...


reservespeler 21 juni 2020 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9368616)
Rare te korte uitleg in die link, wat erachter zit kun je beter op Duitse links vinden, en wat voorgeschiedenis vóór corona ook. Ook NL-sites zijn beter.

Samengevat:

- BMW wil 12 miljard besparen om meer puur electrische versies te maken, 25 modellen zelfs, wel incl alle PHEV.
Maar dat heeft veel tijd nodig, de concurrentie is er namelijk al. Wie telaat komt wordt meestal bestraft...

- BMW heeft eigenlijk te weinig werk en gaat al 6000 jobs wegbezuinigen, bijna allemaal in Duitsland. Hun plofmodellen verkopen al in 2019 veel minder, het algemeen verkoopsrendement was van normaal verwachte 8% naar 5% gedaald in 2019.

Dit was september 2019 al bekend gemaakt of ruim vóór de coronacrisis.

- de coronacrisis doet vooral de ICE-markt nog meer instorten. Zelfs in Duitsland. De omzetcijfers liegen niet. Mercedes maakt nog veel minder electrische wagens dan BMW, die kunnen nog wat teren op recente plug-in hybrides.

- BMW verwacht dus rode cijfers het eerste semester van 2020, en de normale jaarlijkse verkoop gaat van 2,5 miljoen naar 2 miljoen dalen volgens insiders.

Bronnen kan men overal ggln...
Een offic. bron is de verkoop in Duitsland de eerste 5 maanden van 2020 tov vorig jaar 5 maanden YoY.

BMW: -29,3 %
Mercedes: -30,4 %


https://www.kba.de/SharedDocs/Publik...cationFile&v=8


Volgens deze grafiek verloren de Duitse merken -36,4% aan verkoop in eigen land, dit voor de eerste 5 maanden 2020 YoY, in mei alleen -53,1%.

https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahr...tml?nn=2858076



Hetzelfde volgens verbruik of CO2, beide merken maken nu niet echt veel zuinige wagens...


BMW is gewoon veel te duur.
En als je iets moet vervangen, zijn de onderdelen ook nog eens peperduur.

Micele 21 juni 2020 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9368717)
BMW is gewoon veel te duur.
En als je iets moet vervangen, zijn de onderdelen ook nog eens peperduur.

Daar maken de klassieke constructeurs de allermeeste winsten op (originele *designbeschermde onderdelen/wisselstukken)

Hoe meer verkeersongevallen hoe beter, alle schade is goed.

En er rijden vele miljoenen wagens van hun op de baan.

... moesten ze dat niet hebben waren er al vele failliet.

Alle zichtbare delen van een wagen, hoe klein ook hebben designbescherming:
* https://legal-patent.com/designrecht...n-deutschland/

De originele blikdelen zijn doorgaans 40% te duur... en dat in Duitsland waar de stukken in de regel goedkoper zijn dan hier... (eigen ervaring met BMW)

1 op 17 wagens heeft een aangegeven schadegeval gemeld bij zijn verzekering (BA), in 2018:
Citaat:

https://assuralia.be/nl/44-studies-e...-gegevens-2018

In 2018 bedraagt de schadefrequentie BA toerisme en zaken 5,89 %. Dit betekent dat in 2018, gemiddeld gezien, door 1.000 verzekerde wagens 59 schadegevallen veroorzaakt werden. Of nog: gemiddeld gezien werd in 2018 door ongeveer 1 op 17 verzekerde wagens een schadegeval veroorzaakt.
In Be rijden pakweg 6 miljoen wagens.

Dat is 353.000 per jaar, enkel BA. Wit cijfer... die het melden lonend vinden, de echte totaalcijfers kunnen zeker dubbel zo hoog liggen.
https://www.verzekeringen.com/vervoe...et%20verzekerd.

Dadeemelee 22 juni 2020 10:14

Het zal wel zijn omdat ze momenteel hun geld beter kunnen gebruiken dat het verspillen aan een fantasieproject.

maddox 22 juni 2020 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9369168)
Het zal wel zijn omdat ze momenteel hun geld beter kunnen gebruiken dat het verspillen aan een fantasieproject.

Niet echt een fantasieproject. De basis is er al, het is voornamelijk verfijning van de software.

Dadeemelee 22 juni 2020 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9369184)
Niet echt een fantasieproject. De basis is er al, het is voornamelijk verfijning van de software.

Het voornaamste is er nog niet: geschikte wegen.

Micele 22 juni 2020 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9369168)
Het zal wel zijn omdat ze momenteel hun geld beter kunnen gebruiken dat het verspillen aan een fantasieproject.

Nochtans het belangrijkste voor de autoindustrie.

BMW is er sinds 2016 ernstig mee bezig:
Citaat:

https://www.auto-motor-und-sport.de/...onomes-fahren/

Das wichtigste Thema in der Autoindustrie? Autonomes Fahren!
Het wordt gewoon even on hold gezet... toch de extra samenwerking tussen BMW en Daimler (om kosten te sparen)
Ik ben er zeker van dat geen enkele constructeur deze verdere digitalisatie gaat verwaarlozen...

Waarom is dat een fantasieproject?

Op snelwegen en autowegen (eenrichtingswegen zonder gelijkvloerse kruisingen) is level 3 autonoom binnen enkele jaren al gewoontjes, even geduld nog...

En als de klassieke Europese merken het gaan uitstellen zullen andere merken het zeker niet uitstellen.
Er wordt al van level 4 gesproken bij Aziatische merken (en Tesla ook)

willekeurig vb: https://bluemagazine.hyundai.be/hyun...he-next-level/

En als sommige wetgevers in Europa er schrik van hebben, andere wetgevers in andere landen gaan daar niet naar omzien.

maddox 22 juni 2020 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9369191)
Het voornaamste is er nog niet: geschikte wegen.

Waarom zouden de Europese wegen niet geschikt zijn?
Het is gewoon een kwestie van sensoren, en de integratie van de verzamelde informatie met de wagen zelf.

Maar er zijn 2 punten op de Belgische wegen waarmee we te maken hebben.
  • Teveel debielen op de weg die met moeite een WC rol veilig kunnen bedienen.
  • Wildgroei van tegenstrijdige wegbewijzering, waarmee een semi AI een zenuwinzinking zou krijgen.

Micele 22 juni 2020 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9369191)
Het voornaamste is er nog niet: geschikte wegen.

Nederlandse snelwegen? Al eens geweest? :lol:

Micele 29 juni 2020 19:45

Een Tesla model S gespot die nieuwe hardware voor "autonoom rijden" aan het testen was, ook lidar zou erbij geweest zijn.

Citaat:

https://electrek.co/2020/06/29/tesla...array-sensors/

Tesla has been spotted testing what could be a new array of sensors for Autopilot on a Model S test mule vehicle.

In 2016, Tesla introduced a new Autopilot sensor suite consisting of cameras, radar, and ultrasonic sensors:

Eight surround cameras provide 360 degrees of visibility around the car at up to 250 meters of range. Twelve updated ultrasonic sensors complement this vision, allowing for detection of both hard and soft objects at nearly twice the distance of the prior system. A forward-facing radar with enhanced processing provides additional data about the world on a redundant wavelength that is able to see through heavy rain, fog, dust, and even the car ahead.

The automaker believes that those sensors are all they are going to need to deliver a full self-driving system via software updates.

While the automaker has updated the Autopilot computer onboard and has consistently been sending out software updates to better take advantage of the hardware, we haven’t seen Tesla update the sensor suite over the last four years.

Now Tesla has been spotted testing a Model S with a rig equipped with Autopilot sensors.

Matt Crowley spotted a Model S with a rig on top of the car near Tesla’s headquarters in Palo Alto. He shared a few images with Electrek:

We were able to confirm Tesla is the one testing this vehicle since it is equipped with manufacturer plates.

A closer look shows that Tesla has several sensors installed on the rig:

We can see the side Autopilot camera that Tesla uses on the fender of its current vehicles suspended on the side of the rig.

There also appear to be some lidar sensors on the rig. However, Tesla has previously stated that it uses lidar sensors to validate other sensors in testing and doesn’t plan to bring lidar to production vehicles.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be