Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Hoe lust u uw mossel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254027)

Henri1 28 juni 2020 22:01

Hoe lust u uw mossel?

Stel u durft naar de kust.
Stel u durft een restaurant binnen te stappen.

Hoe lust u uw mossel het liefst?

Koenaard Depuydt 28 juni 2020 22:23

Hendrikje, mosselen zijn verkrijgbaar in de meeste winkels voor tweeënzeventig Vranken ofte 1,79 €. Ze zijn wel in een zure vloeistof (azijn, edik < Lat. acetum) ondergedompeld. Dit is lekker. Deze zure vloeistof bevat verder gesneden look (oorspronkelijk woord voor ui < Lat. unio[nem], niet te verwarren met knoflook). Dit laatste is goed voor een verhoging van de mannelijke drijfstoffen, noodzakelijk voor de spiergroei. Bovendien zijn er bij deze mosselen geen zandsmaak en ze bewaren lang.

Libro 28 juni 2020 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt (Bericht 9374226)
Hendrikje, mosselen zijn verkrijgbaar in de meeste winkels voor tweeënzeventig Vranken ofte 1,79 €. Ze zijn wel in een zure vloeistof (azijn, edik < Lat. acetum) ondergedompeld. Dit is lekker. Deze zure vloeistof bevat verder gesneden look (oorspronkelijk woord voor ui < Lat. unio[nem], niet te verwarren met knoflook). Dit laatste is goed voor een verhoging van de mannelijke drijfstoffen, noodzakelijk voor de spiergroei. Bovendien zijn er bij deze mosselen geen zandsmaak en ze bewaren lang.

Een weetje ter aanvulling: het Russische woord voor "ui" is luk (pron. "loek").

Koenaard Depuydt 28 juni 2020 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9374229)
Een weetje ter aanvulling: het Russische woord voor "ui" is luk (pron. "loek").

Geachte Vrijheer

Vy pravy! (= U hebt gelijk!) Deze taal is mij niet vreemd.

Hoogachtend

maddox 28 juni 2020 22:52

Ik geef voorkeur aan mossel in eigen nat, zeer vers, in enkelvoud. Persoonlijk klaargemaakt.
En ik ga er niet voor naar de kust. Toeristenvallen, alleen in de vorm van echte musea.

Victory en Patriot Park , ja graag. Arsenalen en Musee des Blindes, staan op de lijst. En als alles goed gaat, zal ik de verse mossel ook daar smullen.

wagner.666 28 juni 2020 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9374205)

klaar gemaakt met de vinger in eigen nat. zuigt heerlijk.

Koenaard Depuydt 29 juni 2020 20:56

Geachte heren

Bij dezen dien ik mijn verontschuldiging aan te bieden voor een onvolledigheid in mijn vorig bericht in deze draad.

Het woord mossel is eveneens van Latijnse oorsprong: musculus("muisje", ook "spier").

Het ware Nederlandser om vanaf nu deze weekdieren "blauwschelpen" of "kraaischelpen" te heten vgl. IJslands: "bláskel", "krákuskel".

Met ziltige groeten

NieuwNoors 29 juni 2020 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt (Bericht 9375327)
Geachte heren

Bij dezen dien ik mijn verontschuldiging aan te bieden voor een onvolledigheid in mijn vorig bericht in deze draad.

Het woord mossel is eveneens van Latijnse oorsprong: musculus("muisje", ook "spier").

Het ware Nederlandser om vanaf nu deze weekdieren "blauwschelpen" of "kraaischelpen" te heten vgl. IJslands: "bláskel", "krákuskel".

Met ziltige groeten

Te benoemen.

Rudy 29 juni 2020 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt (Bericht 9374226)

Mussels in azien. Voor de kenners. Met een bakske friet (of puntzakje) en een klets majonaise. Je wit nie wa je mist.

Rudy 29 juni 2020 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9374205)

Liefst natuur.
Momenteel 23 € aan zee.

Tavek 29 juni 2020 22:40

Geschoren

Elio di Supo 29 juni 2020 22:43

Met het schelpje wijd open. Uitnodigend en beschikbaar.

Rudy 29 juni 2020 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9375501)
Geschoren

Van vers getrokken mosselen moet je eerst de baard uittrekken.

Tavek 29 juni 2020 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9375504)
Van vers getrokken mosselen moet je eerst de baard uittrekken.

oh fuck :D

Tavek 29 juni 2020 23:09

Elio di Supo 29 juni 2020 23:46

Universalia 30 juni 2020 04:01

Citaat:

Stéphane: “Het familiegerecht bij uitstek is Moules ?* la Duchesse Anne. Dat is een gerecht dat alle generaties overleeft. Het is een mosselbereiding met een basis van mosterd en look, maar de rest blijft een geheim.”
Vroeger eens gegeten, best lekker.

Het Verzet 30 juni 2020 06:37

Ik hou wel van wat variatie in de bereiding.
Maar ik maak ze zelf klaar, die dingen zijn immers klaar in een wip.
Klaargemaakt mosselen gaan eten vind ik te duur, en ge weet ni wie er boven heeft hangen zweten.

Henri1 30 juni 2020 13:45

Ik persoonlijk vind "Suppa di Cozze" héél erg lekker.

Niet die van de foto, want die zien er onverteerbaar uit. Jak.

Tavek 30 juni 2020 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 9375595)
Ik hou wel van wat variatie in de bereiding.
Maar ik maak ze zelf klaar, die dingen zijn immers klaar in een wip.
Klaargemaakt mosselen gaan eten vind ik te duur, en ge weet ni wie er boven heeft hangen zweten.

Demper oa

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be