Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Geldt arbeidsreglement niet voor elke werknemer? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254123)

daiwa 4 juli 2020 19:43

Geldt arbeidsreglement niet voor elke werknemer?

Ik dacht van wel maar een rechter denkt daar anders over.
De rechtbank heeft het over discriminatie op basis van geloof maar eigenlijk is het de rechtbank zélf die discrimineert.

Een gelovige moet zich niet aan het arbeidsreglement houden maar een ongelovige moet dat wel doen.
En dat is ook discriminatie op basis van geloof !

https://www.unia.be/nl/artikels/ocmw...len-gebruikers

Eduard Khil 4 juli 2020 19:45

unia moet afgeschaft worden

maddox 4 juli 2020 20:12

Een afwijking op een Blegisch arbeidsreglement is perfect mogelijk. Maar is dan is dat opgenomen in het individuele contract.

Indien niet is het woord tegen woord. En dan is het het woord van een vuile kapitalistische racistische werkgever het tegenover de eer van....

Dadeemelee 4 juli 2020 20:18

Het gaat over een schoonmaakster. Moeten we dan ook schoonmakers met tattoos verbieden?

Zucht 4 juli 2020 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9379071)
Het gaat over een schoonmaakster. Moeten we dan ook schoonmakers met tattoos verbieden?

Ik durf bijna wedden dat een schoonmaker met een 88 tattoo eruit vliegt, en niet door unia beschermd zal worden.
Ook al is het, net als de hoofddoek, een uiting van een overtuiging of eredienst.

ViveLaBelgique 4 juli 2020 20:33

Citaat:

Ja.

Zou jij het graag hebben dat jouw kuis gedaan wordt door een getatoeëerde ?

Dadeemelee 4 juli 2020 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9379079)
Ja.

Als die zijn werk goed doet, waarom niet?

ViveLaBelgique 4 juli 2020 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9379053)

Het gaat om iemand onder het statuut van subsidiaire bescherming. Zodra ze geen gevaar meer loopt in haar thuisland kan ze de vlieger op. Iemand die al die jaren nog haar broer dient mee te nemen om tolk te spelen, ondanks gratis taallessen, maakt geen kans in onze maatschappij.

No Apologies 4 juli 2020 21:27

Citaat:

Als die tattoo zichtbaar is en de neutraliteit schaadt, kan ik me indenken dat die ook geweigerd wordt. Volgens mij was er trouwens enkele jaren geleden een zaak van een busbestuurder die op zijn werk in moeilijkheden kwam door zijn hakenkruistattoo.

daiwa 4 juli 2020 22:18

Citaat:

Als dat in het arbeidsreglement staat wel, anders niet.

Mambo 4 juli 2020 23:21

Een tiental jaren terug, iets langer mogelijks had ik aanbestedingen o. a. van het UZ GENT waar tattoo bij mijn werknemers absoluut verboden waren.
Ook mochten er geen logo of opschrift op hu. T shirts staan en was een bewijs van goed gedrag en zeden nodig.

Ook bij electrabel en nog wat anderen.

Dat stond zwart op wit.

Rudy 4 juli 2020 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9379079)
Ja.

Ik zie mooie serveersters met lelijke tatoeages op hun benen en waar ook.
Behalve soms wat medelijden zie ik geen probleem.

Rudy 4 juli 2020 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9379082)
Het gaat om iemand onder het statuut van subsidiaire bescherming. Zodra ze geen gevaar meer loopt in haar thuisland kan ze de vlieger op. Iemand die al die jaren nog haar broer dient mee te nemen om tolk te spelen, ondanks gratis taallessen, maakt geen kans in onze maatschappij.

Veel poetsvrouwen zeggen niets tijdens het werk. Ze poetsen.
Zoals programmeurs die programmeren. Wat ze op hun kop hebben is van ondergeschikt belang. Als ze maar goed programmeren.
In casu, goed poetsen, uw vuilbakje leegmaken, enz.

maddox 4 juli 2020 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9379229)
Zoals programmeurs die programmeren. Wat ze op hun kop hebben is van ondergeschikt belang. Als ze maar goed programmeren.

En dan ligt er een varkensribbetje in dat vuilbakje. Wie gaat dat weggooien? Hoofddoekje X dat gillend "haram en racist" schreeuwt bij het zien ervan , of de kale met nazitattoeages op zijn voorhoofd?

Mambo 5 juli 2020 00:04

Citaat:

Neen echt niet.

Mensen kijken enorm naar wie komt poetsen of ander werk.
Uiterlijk en verzorgd voorkomen is behalve goed werk de presentatie.

Rudy 5 juli 2020 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9379239)
Neen echt niet.

Mensen kijken enorm naar wie komt poetsen of ander werk.
Uiterlijk en verzorgd voorkomen is behalve goed werk de presentatie.

Dat is juist.
Je zal maar een bazin hebben met een hoofddoek.

Als het om pure presentatie gaat. Ik heb geen probleem met hoofddoekjes. Het loopt er in mijn straat hier in Mechelen vol van.

Opvallend zijn de reacties van vrouwen op seksegenoten met hoofddoek.

Maar om op de casus in de beginpost terug te komen. Dat OCMW heeft het echt dom gespeeld. Zeggen dat "de voorkeur gaat naar een andere kandidaat" zou hebben volstaan.

XenApp 5 juli 2020 01:21

Citaat:

Ben jij gepensioneerd, werkloos of werk jij rond de kerkentoren? Er is geen enkele poetshulp (waarom altijd vrouwen?) die bij een noemenswaardig bedrijf binnenkomt met de vlag van IS op haar kop getatoeëerd. Ik herhaal: Geen enkele.

Voor een bekwame programmeur met een swastika op zijn kop kan een andere oplossing bekomen worden zolang hij maar niet in beeld komt en geen visibele, rechtstreekse banden met de opdrachtgever heeft?

XenApp 5 juli 2020 01:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9379254)
Dat is juist.
Je zal maar een bazin hebben met een hoofddoek.

Als het om pure presentatie gaat. Ik heb geen probleem met hoofddoekjes. Het loopt er in mijn straat hier in Mechelen vol van.

Opvallend zijn de reacties van vrouwen op seksegenoten met hoofddoek.

.

Wat heeft een bazin met een hoofddoek hier met te maken? Bedrijven stellen arbeidsreglementen op die binnen de kader van de wet passen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9379254)
Dat is juist.

Maar om op de casus in de beginpost terug te komen. Dat OCMW heeft het echt dom gespeeld. Zeggen dat "de voorkeur gaat naar een andere kandidaat" zou hebben volstaan.

Nee, het OCMW heeft een duidelijk arbeidsreglement. Iedereen heeft zich daaraan te houden willens nillens. Zeggen dat "de voorkeur gaat naar een andere kandidaat gaat" is de boodschap van een sociaal beperkte mens. Daar help je niemand met verder als je de ontvanger niet het echte verhaal meegeeft.

reservespeler 5 juli 2020 07:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9379082)

Is dat zo?

Jay-P. 5 juli 2020 08:16

Citaat:

Zich scheren is al een goed begin?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be