![]() |
Road to zero emissions 2035, met euronorm 7 als laatste emissienorm?
Een voorstel van volgende - en laatste - euronorm 7, en verdere restricties zijn blijkbaar al druk besproken.
Vanaf 2035 gaat het naar 0 uitlaatemissies voor nieuwe wagens, of puur EV of FCEV. Maar bij Euronorm 7 (2025?) zullen al enkele merken moeten afhaken of omstellen, want die zal volgens de best mogelijke technologie zijn, zie figuur roadmap. Het kan zijn dat diesels dan moeten afhaken, ook qua prijs. Want het zal bij alle buitentemperaturen zijn, dus ook bij koude motor (stadsverkeer, korte stukken) en dus koude emissieapparatuur. Wie weet wordt die dan mogelijk (electrisch) voorverwarmd. Een benzinemotor heeft daar al altijd wat meer marge want sneller warm. Het zal ook een prijsvraag worden, want men gaat eerder lichte relatief kleine benzinemotoren combineren met hybride. (zoals vandaag) 2030 is volgens de roadmap nog een strengere stap, een soort euro 7z dan, ultra low emssions. https://ec.europa.eu/info/law/better...ries-and-buses T&E heeft ook een pdf-download van de blueprint, 19 blz. die ik bij de belangrijkste punten gelezen heb: Citaat:
Citaat:
|
Ai, correctie
Citaat:
https://ec.europa.eu/info/law/better...k?p_id=7658269 |
De ROADMAP-download van de EU-Commissie staat een beetje lager in de link, slechts 5 blz.
De feedback is afgelopen. Ik plak enkel de context van die download. Iedereen spreekt natuurlijk voor zijn eigen winkel. (maar T&E in TS is wel een Europese NGO die de meeste EU-landen vertegenwoordigt) In de loop van 2021, planning Q4-2021 zal er wel iets deftigs op papier staan. Citaat:
|
Puur EV of FCEV-wagens hebben ook geen zero-emissie.
De elektriciteit voor hun batterijen wordt puur in aardgasgestookte centrales gemaakt en hun banden en remmen slijten ook. Dus dat alternatief valt ook af. Het wordt te voet in de toekomst. Lijkt me pure bullshit. |
De energieproductie in Europa wordt constant vergroend. Aardgas is een belangrijke factor in de elektriciteitsopwekking maar zeker niet de belangrijkste. Bovendien is de CO2 uitstoot van een voertuig dat op elektriciteit rijdt uit een aardgas gestookte centrale nog altijd minder dan wanneer dit aardgas zou gebruikt worden in CNG auto's. De rookgasreiniging op een centrale is relatief makkelijk te organiseren, je hebt maar één schoorsteen. Als je dat op wagens moet installeren moet dat op enkele miljoenen uitlaatpijpen. Elektriciteit is dan nog zo gek niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En het heeft decennia geduurd en veel lobbygeld van de olieboeren. Citaat:
Citaat:
|
nog maar eens een verwittiging...
Euronorm 6d FULL wordt pas verplicht vanaf 1 januari 2021.
Citaat:
De dieseloenen weten wslk ook niet dat het waardeverlies serieus kan oplopen. Want in 2026 zal er een heel andere soort wagenmarkt zijn. Citaat:
Laat je dus zeker geen euro 6d-Temp aandraaien! ADAC heeft een scrollijst met de leverdata op de markt of Markteinführung: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...-temp-modelle/ |
- als ze zo verder doen bestaat Europa in de huidige vorm misschien niet meer .....geld verspillen wat er niet is en geld verbrassen 180 miljoen per jaar om de maandelijkse verhuis naar Straatsburg zal niet blijven duren.
|
Die LEZ zones lopen ook op hun eind.
|
Citaat:
Hoe geloofwaardig is een LEZ nog als je enerzijds een dieseltje met 70-90 PK verbied maar anderzijds schepen met honderden duizenden PK toelaat die bovendien ook nog de grootste smeerlapperij als brandstof gebruiken. |
Citaat:
ik heb het altijd vreemd gevonden dat zoiets wettelijk kan zonder dat er een algemeen federaal of vlaams kader is. nee, gewoon iedere gemeente mag willekeurig zijn eigen zin doen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl...+Focus+20+Juli Slib van rioolwater als alternatief opslagmedium voor lithium in batterijen.”
|
Citaat:
Op zeker ogenblik dan die auto verbieden om nog te rijden op de openbare weg opdat hij niet conform zou zijn is in mijn ogen niet wettelijk en totaal verwerpelijk. Op een homologatie attest staat geen vervaldatum. Maar we zijn al gewoon dat de specialiteit van regeringen tegenwoordig is om de spelregels te veranderen terwijl de wedstrijd al aan de gang is. |
Citaat:
|
LEZ in gans Europa:
Citaat:
https://www.umwelt-plakette.de/nl.html Nederland iets later vanaf oktober 2008, ondertussen 15 "milieuzones": https://www.green-zones.eu/nl/milieu...erdam-a10.html De eerste LEZ in Belgenland was deze in Antwerpen, 28 februari 2017 (2 maand inloopperiode vanaf 1.1.2017), ondertussen hebben we zelfs 3 LEZ! :-D Ach ja de Belgische regering was maar 9 jaar telaat, valt redelijk goed mee. :lol: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be