Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het manoeuver om Rousseau te bedriegen is duidelijk mislukt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254148)

Nr.10 6 juli 2020 21:57

Het manoeuver om Rousseau te bedriegen is duidelijk mislukt

Hieruit volgt: er kan geen meerderheid gevormd worden.

De enige oplossing is een minderheidsregering.

Tavek 6 juli 2020 22:03

Inderdaad. Lachaert heeft net verklaard geen verkiezingen te wensen. Bouchez zal zijn ministers ook wel willen houden. Als er geen constructieve motie komt is het minderheidsregering tot 24.

Zucht 6 juli 2020 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9380566)
Inderdaad. Lachaert heeft net verklaard geen verkiezingen te wensen. Bouchez zal zijn ministers ook wel willen houden. Als er geen constructieve motie komt is het minderheidsregering tot 24.

<glazen bol>Er komt nooit meer een federale meerderheidsregering, tenzij ze het kiessysteem veranderen.</glazen bol>

Eduard Khil 6 juli 2020 22:07

feit is dat er geen duidelijkheid is over WELKE minderheidsregering dit dan wel moetn zijn. :lol:

Voor de leden van de Wilmesregering zal dat deze regering zijn.
Voor de linksen zal dat een rood/groen vehicel moeten zijn met wat blauw erin :lol:

Dadeemelee 6 juli 2020 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 9380558)
Hieruit volgt: er kan geen meerderheid gevormd worden.

De enige oplossing is een minderheidsregering.

Dit was het zoveelste ‘de bal terugspelen’ manoeuvre.

Er komt geen regering zonder PS en NVA.
Er komen geen nieuwe verkiezingen.

Tavek 6 juli 2020 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9380568)
<glazen bol>Er komt nooit meer een federale meerderheidsregering, tenzij ze het kiessysteem veranderen.</glazen bol>

Ik ga akkoord hiermee.

Tavek 6 juli 2020 22:12

Men voert een show op .... “alles gedaan”

Tavek 6 juli 2020 22:13

Verkiezingen zou het eerlijkste zijn ...

Dadeemelee 6 juli 2020 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9380578)

September is de regering terug in lopende zaken. Dan volstaat een motie van wantrouwen.

Ik ben benieuwd wie durft.

Xenophon 6 juli 2020 22:17

Citaat:

De traditio's weten dat ze peren gaan krijgen, allemaal onder de 10%.

Met spijt in het hart zullen veel VB'ers strategisch N-VA stemmen - er zit toch geen Vlaamse verkiezing bij.

En wat dan?

Eduard Khil 6 juli 2020 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9380580)
September is de regering terug in lopende zaken. Dan volstaat een motie van wantrouwen.

Ik ben benieuwd wie durft.

fout. Al duizend keer gezegd: de regering is onconditioneel in volheid van bevoegdheden. Tot aan de verkiezingen.

Of tot er een constructieve motie van wantrouwen komt. Of verkiezingen uitgelokt worden. Of een grondwetsherziening gestemd wordt.

Pas DAN gaan ze in lopende zaken of treedt ze af.

Eduard Khil 6 juli 2020 22:27

Citaat:

juist. Maar dit land verdraagt een verkiezingen en democratie

Alle deelregeringen werken, al dan niet met een samenstelling die je aanstaat of niet. Maar ze werken.
Enkel het Belgisch niveau werkt niet. Al tien jaar niet meer.

Verstandige mensen trekken daaruit conclusies.

Eduard Khil 6 juli 2020 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9380583)

Met spijt in het hart zullen veel VB'ers strategisch N-VA stemmen - er zit toch geen Vlaamse verkiezing bij.

Ik ben daar nog niet zo zeker van

Dadeemelee 6 juli 2020 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9380590)
fout. Al duizend keer gezegd: de regering is onconditioneel in volheid van bevoegdheden. Tot aan de verkiezingen.

Of tot er een constructieve motie van wantrouwen komt. Of verkiezingen uitgelokt worden. Of een grondwetsherziening gestemd wordt.

Pas DAN gaan ze in lopende zaken of treedt ze af.

Euh ik ben daar niet zeker van. Dacht dat ook. Heb er ook wat aan het zoeken geweest. Volmachten zijn op 1juli gestopt. Het ‘vertrouwen’ zou ook pas tot september zijn.
Dus vanaf september zou het terug lopende zaken zijn. Maar wie weet het nog? :?

Eduard Khil 6 juli 2020 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9380606)
Euh ik ben daar niet zeker van. Dacht dat ook. Heb er ook wat aan het zoeken geweest. Volmachten zijn op 1juli gestopt. Het ‘vertrouwen’ zou ook pas tot september zijn.
Dus vanaf september zou het terug lopende zaken zijn. Maar wie weet het nog? :?

neen. Regeringen kan je niet "tijdelijk" vertrouwen geven. Vertrouwen is vertrouwen. Het parlement kan het altijd terug afnemen, maar als ze de regering van Wilmes weg willen, hebben ze maar die paar opties die ik aanhaalde: een andere regering de eed laten afleggen, verkiezingen uitlokken, grondwet herzien, ...

Als maw Wilmes niet zélf het vertrouwen gaat vragen, zal men vanuit het parlement een constructieve motie van wantrouwen moeten in elkaar steken. Ik zie dat niet gebeuren, want dat is hetzelfde als een regering mét meerderheid vinden

Dadeemelee 6 juli 2020 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9380609)
neen. Regeringen kan je niet "tijdelijk" vertrouwen geven. Vertrouwen is vertrouwen. Het parlement kan het altijd terug afnemen, maar als ze de regering van Wilmes weg willen, hebben ze maar die paar opties die ik aanhaalde: een andere regering de eed laten afleggen, verkiezingen uitlokken, grondwet herzien, ...

Als maw Wilmes niet zélf het vertrouwen gaat vragen, zal men vanuit het parlement een constructieve motie van wantrouwen moeten in elkaar steken. Ik zie dat niet gebeuren, want dat is hetzelfde als een regering mét meerderheid vinden

Zoals ik al zei: ik weet het ook niet meer. :|

BWarrior 6 juli 2020 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9380592)
Alle deelregeringen werken, al dan niet met een samenstelling die je aanstaat of niet. Maar ze werken.

Vind jij dat? De coronacrisis geeft niet meteen die indruk. Het feit dat meerdere deelregeringen failliet zijn nog minder.

Xenophon 6 juli 2020 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9380594)
Ik ben daar nog niet zo zeker van

Want?

Xenophon 6 juli 2020 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9380632)
Vind jij dat? De coronacrisis geeft niet meteen die indruk. Het feit dat meerdere deelregeringen failliet zijn nog minder.

Er is nochtans enkel Belgische schuld.

BWarrior 6 juli 2020 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9380636)
Er is nochtans enkel Belgische schuld.

Een deelregering kan ook een budgetair deficit maken of - omgekeerd - overschot maken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be