![]() |
CD&V : Auto's overdag ook lichten aan
CD&V'ers Jos Ansoms en Jef van den Bergh willen het in de donkere maanden van het jaar verplicht maken om ook overdag de dimlichten van de wagen aan te hebben. De redenering is uiteraard dat dit het aantal ongevallen zou verminderen. De traditionele lobby van de zwakke weggebruikers reageert afwijzend omdat de niet-verlichte zwakke weggebruiker dan minder zou opvallen. CD&V pareert : "Ze zullen dan wel de sterke weggebruiker makkelijker opmerken".
Persoonlijk ben ik voor. Ik rij nu reeds altijd met de lichten aan, dag of nacht. Een onmiskenbaar voordeel is dat je ze nooit 'vergeet' te ontsteken bij donker weer. Ook hoor ik nog veeeeeel te veel mensen redeneren 'ik zie nog genoeg van de baan dus ik moet mijn lichten niet aandoen', terwijl het toch vooral van belang is dat je zelf wordt gezien. Met de soms donkere, mistige ochtenden zoals we die de voorbije weken hebben gezien, kom je nog veel chauffeurs tegen die de lichten niet ontsteken ook al betekent dat dat je hun 'grijze' wagen onmogelijk van een beetje afstand nog kan zien wat inhaalmaneuvers levensgevaarlijk maakt. En u ? |
Ik ben er tegen omdat het nut twijfelachtig is en omdat het hier nooit eindigt met nieuwe wetten te maken. Wat gaat er nog allemaal volgen. Moet iedereen in een geel fluorescerend vestje en helm gaan rondlopen ? Je kan zo wetten tot in het oneindige maken.
|
In Slovenië bestaat zulke wet al.
|
Ik ben er tegen. Het is ten eerste al hinderlijk voor de ogen. Ten tweede bestaat het gevaar dat je je op de baan gaat concentreren op de lichten en niet meer op voertuigen, fietsers enz. Ten derde de dimlichten zijn er niet op gebouwd om aan te staan tijdens het rijden ( ze krijgen te veel stroom en gaan rapper kapot).
Als het mistig is MOET je al je lichten ontsteken. Op de momenten waar lichten nodig zijn, moet je je ze al ontsteken. Een vergelijking maken met landen uit scandinavie is uit den boze, het is daar vantijd constant donker. Je zit daar dus met een andere reden. |
zijn ze helemaal op hun kop gevallen?
man man, wat hebben ze inspiratie zeg. :roll: |
In Nederland is het ook verplicht , dacht ik ?
|
Ik rijd sowieso vaak met de lichten aan, maar het lijkt mij onzin om het ook overdag te verplichten.
|
Citaat:
|
Deze zomer heb ik ook ondervonden dat er in Italië een verplichting was om de lichten aan te steken overdag. Ik zie ook niet direct het nut in om de lichten constant aan te laten. Lichten steek ik overdag enkel aan als 't onweer is, er mist is en wanner ik in tunnel rij.
|
Citaat:
|
Citaat:
Als het LICHT is gedurende de dag, dan is dat NIET Hinderlijk. In Hongarije, Nederland en Slovenie is dat VERPLICHT op de autostrade. Ik ben voor, want het is gewoon veiliger en men valt dan ook beter op. En ge gaat geen extra naft verbruiken zenne..althans toch geen liters. |
Citaat:
Maar wat zijn enkele liters naft als ge er een ongeval kunt door vermijden... Als ge er 1 ongeval minder door hebt kunt ge al aardig wat uitsparen vermoed ik. En als het veiliger wordt zouden uiteindelijk ook de verzekeringspremies moeten dalen.. Ik zeg wel zouden.... |
Citaat:
Het rijden met lichten aan overdag is verre van hinderlijk voor de ogen, je valt gewoon beter op. Al zal ik wel toegeven dat ik me dooderger aan wagens met van die witte-blauwe schijnwerpers die te fel afgesteld staan, maar ook daar heb ik enkel 's nachts last van. Mijn voornaamste argument is nog steeds dat het gewoonte gaat worden en dus zorgt dat het niet meer wordt 'vergeten' bij donker weer. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Persoonlijk vind ik het aangenamer als er gereden wordt met lichten aan. Dan zie ik beter wanneer wagens rijden of geparkeerd zijn.
|
Citaat:
dit jaar 4 nieuwe banden moeten steken,omdat ze ineens aan een juist profiel en draagkracht moesten voldoen,terwijl mijn banden nog uitstekend waren en ik er nooit geen last mee gehad heb,en dat kost meer dan 12 cent he. Ik vind het hinderlijk,dat die lichten in mijn ogen schijnen,dus ik zal met een donkere bril moeten rijden. |
Zeer gevaarlijk voor moto's denk ik.
Die vallen nu al bijna enkel op doordat zij altijd hun licht aan hebben. Ik zou toch eerst wat meer onderzoek over de gevolgen voor moto's willen weten vooraleer dit wordt ingevoerd. Daarnaast moet dat dan wel gepaard gaan met een bepalen van maximum lichtsterkte imo. Sommige type's wagens hebben dimlichten die bijna even fel lijken te schijnen als mijn 'fahren'. Zeer hinderlijk. Ik ben niet overtuigd dat dit er het verkeer veiliger op zou maken, misschien zelfs eerder het omgekeerd effect voor sommige categorieën weggebruikers? Nu dat is maar 'gut feeling' bij mij, dus als er degelijk onderzoek bestaat... (ps...en dan is er nog de zogenaamde 'lichtvervuiling' ook natuurlijk.) |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be