![]() |
Hoe bepaal je de prijs van een juweel?
Stel je wil een gouden hanger kopen. Standaard meestal 18 karaat.
Hoe weet je of de vraagprijs oké is? Ik weet niet of een hanger standaard in grote hoeveelheden wordt geproduceerd (in dit geval geen werkuren te betalen), of er BTW op het goud in de prijs verrekend zit, en welke marges een juwelier nog kan vragen. De goudprijs ken ik wel, maar da's voor het zuiverste goud en per gram bekeken. Moet dus worden afgezet tegen het aantal gram goud in het aangekochte juweel, en de zuiverheidsgraad zal hier lager zijn. Mij werd net gezegd dat een hanger met 18 karaat goud al snel 1000 euro kost. De verkoper zal natuurlijk zo veel mogelijk willen verdienen, en de verkoper weet dat de koper een leek is. Het voelt een beetje aan als een occasie auto kopen bij een garagist die je oplicht. Je kent de mankementen van de wagen niet en kan dus niet over de prijs onderhandelen |
Citaat:
|
Het lijkt me inderdaad dat een "vloerprijs" zal moeten bekend zijn,dat is de waarde van de grondstoffen.Tenzij het een uitzonderlijke creatie is ,is dat het enige wat men terug kan krijgen van een "juweel".Dat ding zal uiteindelijk weer in de smeltpot terecht komen(!!!).Dan nog is het speculatie want grondstofprijzen durven al eens varieren.
Maar cijfers die je nu kent,.....zijn nu objectief hé.... Voor de rest zal het zijn wat het U waard is natuurlijk,hoe weet men eigenlijk hoeveel uren vakmanschap er in gestopt is..... Inderdaad,iemand die een werk verricht mag daarvoor (ruim)vergoed worden.... Zoniet koopt men dan maar beter goud of zilver in de vorm van munten (geen BTW verschuldigd) |
Zijn er mensen die daar echt nog geld aan geven aan juwelen?
Juwelen dragen tijdens het wandelen in tegenwoordige tijden kunnen vrij snel gestolen worden. Ik geef daar géén geld aan uit ik draag zelfs mijn uurwerk nog niet meer en draag géén ringen of andere rommel. Het enige wat ik draag is geestelijke ballast maar dat is iets anders dacht ik. Er zijn overal ten velde nogal redelijk wat 'winkeltjes' te vinden die uw juwelen zelfs gratis willen schatten/taxeren. Dat is iets waar je vertrouwen moet in hebben natuurlijk. 8O p.s. Hoeveel zijn uw juwelen waard? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij de kampers, die jongens zijn goud eerlijk. |
Citaat:
p.s. Ik kijk (TV) naar véél programma's waar men antieke zaken laat schatten. Bargain Hunt ![]() Stukken van mensen Tussen Kunst & Kitch & nog enkele andere. Ik ben het daar soms niet altijd eens met wat men zegt of wil aanbieden voor bepaalde werken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be