Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Komeet Neowise = noppes! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254312)

Anselmo 19 juli 2020 01:15

Komeet Neowise = noppes!

Speciaal vannacht naar de "spectaculaire" komeet uitgekeken.
Veel sterren gezien, waarbij een paar zeer heldere, maar geen komeet.
Natuurlijk is er veel lichtvervuiling in het Antwerpse, maar zelfs met een verrekijker : noppes!

Misschien hebben anderen meer geluk gehad. Maar héél spectaculair zal het allemaal wel niet geweest zijn. Laat U niet vangen door die foto's in de krant! :evil:

https://www.hln.be/wetenschap-planee...ien~a58cdf434/

Svennies 19 juli 2020 01:37

Ge moet naar de goede kant kijken hé...;-)

En het liefst weg van een stadscentrum...

Die lichtvervuiling is inderdaad een pest...

Maar toen de starlink satellieten passeerden waren die toch enkele dagen mooi te volgen ....

Eerst het treintje ,en de avonden erop steeds meer verspreid....

piazzolla 19 juli 2020 03:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 9390027)
Speciaal vannacht naar de "spectaculaire" komeet uitgekeken.
Veel sterren gezien, waarbij een paar zeer heldere, maar geen komeet.
Natuurlijk is er veel lichtvervuiling in het Antwerpse, maar zelfs met een verrekijker : noppes!

Misschien hebben anderen meer geluk gehad. Maar héél spectaculair zal het allemaal wel niet geweest zijn. Laat U niet vangen door die foto's in de krant! :evil:

https://www.hln.be/wetenschap-planee...ien~a58cdf434/

de avond en nacht hier in zuid west vlaanderen was zo mooi, open hemel in de avondval, de merel zijn laatse lied, wat later, de vleermuizen, en dan de nacht, de sterrehemel zo zuiver, jawel zo hemels, ..... heb ik mogen aanschouwen ... (just a perfect day)
gelukzalig is het woord , maar toch ... geen nieuwigheid gezien , geen komeet gezien ...

ach ja, waar zijn de helden, de groten, de sterren, als je ze nodig hebt ...

kelt 19 juli 2020 07:17

Gezien de covids-gerelateerde problemen in de evenementensector is de opvoering van het stuk "de verschijning van Neowise" voor onbepaalde tijd uitgesteld...

Eduard Khil 19 juli 2020 08:14

ik heb hem gezien. Was net met het blote oog te zien, maar met een goeie verrekijker kon je de staart beter zien. Maar zoals gezegd: natuurlijk naar de goeie kant kijken :lol:

Er was een passant langsgekomen die ook naar de komeet wou kijken en hij zat compleet in de verkeerde richting te kijken :lol:

Eduard Khil 19 juli 2020 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla (Bericht 9390037)
de avond en nacht hier in zuid west vlaanderen was zo mooi, open hemel in de avondval, de merel zijn laatse lied, wat later, de vleermuizen, en dan de nacht, de sterrehemel zo zuiver, jawel zo hemels, ..... heb ik mogen aanschouwen ... (just a perfect day)
gelukzalig is het woord , maar toch ... geen nieuwigheid gezien , geen komeet gezien ...

sterrenhemel mooi in zuid westvlaanderen? 't Is hier allemaal overgoten met een oranje lichtvervuilingssaus bijgod!

kelt 19 juli 2020 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla (Bericht 9390037)

Misschien betrof het een vergissing?

Ik heb eens een "party-tent" gezien waarvan de binnenkant met een sterrenhemel beschilderd was...,en ik was nog niet eens aan de drank begonnen....:oops:

Universalia 19 juli 2020 09:34

Ik heb gisteren op de baan naar de kust iets zien voorbijvliegen.

Ach nee, dat was een Engelsman die véél te hard ging. :|

piazzolla 19 juli 2020 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9390098)
sterrenhemel mooi in zuid westvlaanderen? 't Is hier allemaal overgoten met een oranje lichtvervuilingssaus bijgod!

hier tot middernacht, open hemel, niets speciaal gezien (komeet ofzo), nu overtrokken maar de zon komt erdoor, waar was u ?

piazzolla 19 juli 2020 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9390122)
Misschien betrof het een vergissing?

Ik heb eens een "party-tent" gezien waarvan de binnenkant met een sterrenhemel beschilderd was...,en ik was nog niet eens aan de drank begonnen....:oops:

hier was geen party, enkel de ligzetels in de tuin, er was wel een feestje (lawaai) bij de verre buren, ... sebiet aperitief ... :D

Eduard Khil 19 juli 2020 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla (Bericht 9390144)
hier tot middernacht, open hemel, nu overtrokken maar de zon komt erdoor, waar was u ?

ja er was hier ook open hemel, maar daar ging het niet over.

Het ging erover dat de sterrenhemel hier totaal niet "helder en prachtig" is, want volledig overgoten door een saus van lichtvervuiling. Haast overal in Vlaanderen trouwens. Enkel in kleine uithoekjes van Limburg of de westhoek kan je nog min of meer donkere zones vinden. Al de rest is te dicht bewoont en te sterk verlicht om nog van een goeie hemel te spreken. Van de kleine beer kan je meestal niet alle sterren meer zien bij ons, laat staan dat je bvb de melkweg nog kan zien.

In andere landen kan je neowise zonder probleem met het blote oog spotten, hier is dat al zeer moeilijk geworden, door veel te veel openbare verlichting.

piazzolla 19 juli 2020 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9390153)
ja er was hier ook open hemel, maar daar ging het niet over.

Het ging erover dat de sterrenhemel hier totaal niet "helder en prachtig" is, want volledig overgoten door een saus van lichtvervuiling. Haast overal in Vlaanderen trouwens. Enkel in kleine uithoekjes van Limburg of de westhoek kan je nog min of meer donkere zones vinden. Al de rest is te dicht bewoont en te sterk verlicht om nog van een goeie hemel te spreken. Van de kleine beer kan je meestal niet alle sterren meer zien bij ons, laat staan dat je bvb de melkweg nog kan zien.

In andere landen kan je neowise zonder probleem met het blote oog spotten, hier is dat al zeer moeilijk geworden, door veel te veel openbare verlichting.

de 'lichtvervuiling', tis waar, ook hier, maar voor mij was de hemel toch helder en prachtig, heb niet speciaal gekeken in de donkerte naar kometen ofzo, ... hoewel de drank (matig gisteren) juist dieper en zoveel verder (in)zicht brengt ...

piazzolla 19 juli 2020 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9390098)

u hebt misschien als je buiten staat bij nacht, in uw zichtveld een oranje-gele verlichtende straatpaal staan, ... hebben wij niet ?

Eduard Khil 19 juli 2020 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla (Bericht 9390182)
u hebt misschien als je buiten staat bij nacht, in uw zichtveld een oranje-gele verlichtende straatpaal staan, ... hebben wij niet ?

jongen, als je niet weet waar je over praat, zou je beter zwijgen.

Of die lamp al dan niet in uw gezichtsveld staat, maakt geen hol uit. Door de zeer dichte bebouwing in Vlaanderen heb je overal een koepel van lichtvervuiling. Overal

https://www.lightpollutionmap.info/#...FFFFTFFFFFFFFF

zo erg is het bij ons. Van bepaalde sterrenbeelden zijn een reeks sterren gewoon niet meer te zien wegens veel te veel verlichting. Overal klasse zes of zeven lichtvervuiling.

Wie echt een donkere, heldere hemel wil hebben moet al naar ver in Duitsland of Frankrijk.

piazzolla 19 juli 2020 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9390194)

Of die lamp al dan niet in uw gezichtsveld staat, maakt geen hol uit. Door de zeer dichte bebouwing in Vlaanderen heb je overal een koepel van lichtvervuiling. Overal

zo erg is het bij ons. Van bepaalde sterrenbeelden zijn een reeks sterren gewoon niet meer te zien wegens veel te veel verlichting. Overal klasse zes of zeven lichtvervuiling.

Wie echt een donkere, heldere hemel wil hebben moet al naar ver in Duitsland of Frankrijk.

:D, goed toch, uw eigen koepel, een bescherming tegen de diepte van de hemel, moest die hemel nu plots op uw kop vallen ...

Svennies 19 juli 2020 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9390194)

Bij mijn famillie in Zweden zie je maar écht hoe prachtig de ruimte dan wel is...

Geen enkele vorm van lichtvervuiling...

Elio di Supo 19 juli 2020 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9390219)
Bij mijn famillie in Zweden zie je maar écht hoe prachtig de ruimte dan wel is...

Geen enkele vorm van lichtvervuiling...

Ik heb nog steeds prachtige herinneringen toen ik met mijn ouders ging kamperen nabij Interlaken in Zwitserland. Zelden zulk een sterrenhemel gezien nadien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be