Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   “meer dan 700 kilometer” dat is geen kattenpis (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254416)

De schoofzak 25 juli 2020 15:30

“meer dan 700 kilometer” dat is geen kattenpis
 
Geen kattenpis, zeker niet als het door die player gegarandeerd wordt.

Binnen twee jaar rijden er meer elektrische (hybride inbegrepen dan) rond dan gewone personenwagens.
Ik dacht eerst zo'n vijf jaar, maar 't zullen er flink minder zijn.

titel: Mercedes bevestigt rijbereik van “meer dan 700 kilometer” voor EQS
https://www.vroom.be/nl/nieuws/merce...utm_term=news6

Micele 25 juli 2020 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9395765)
Geen kattenpis, zeker niet als het door die player gegarandeerd wordt.

Binnen twee jaar rijden er meer elektrische (hybride inbegrepen dan) rond dan gewone personenwagens.
Ik dacht eerst zo'n vijf jaar, maar 't zullen er flink minder zijn.

titel: Mercedes bevestigt rijbereik van “meer dan 700 kilometer” voor EQS
https://www.vroom.be/nl/nieuws/merce...utm_term=news6

Vroom vroom lol.

Tesla model S Long Range plus heeft ondertussen 402 miles of 647 km met de Amerikaanse EPA rijcyclus die gemiddeld ca. 12% geloofwaardiger is dan de WLTP.

Citaat:

https://insideevs.com/features/34323...0an%20estimate

Now, you can more easily compare EV range figures from various test cycles.
Articles about electric vehicles (EVs) are confusing with regard to range estimates. The confusion is because U.S. Environmental Protection Agency (EPA) estimates are considerable smaller than the original New European Driving Cycle (NEDC) estimates, and the because the legal European estimate is changing to Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP), whose magnitude is between EPA and NEDC. All new-car registrations in Europe from September 2018 are required to use WLTP range estimates.

I have collected EPA and NEDC estimates for six BEVs and the average ratio NEDC/EPA is 1.428 with a standard deviation of 0.161. So, U.S. BEV/PHEV drivers can convert NEDC range estimate to approximate EPA range estimates by dividing the NEDC value by 1.43 with an 11% error.

I have collected EPA and WLTP range estimates for nine BEVs and the average ratio WLTP/EPA is 1.121 with a standard deviation of 0.092. So, U.S. BEV/PHEV drivers can convert WLTP range estimate to approximate EPA range estimates by dividing the WLTP value by 1.12 with an 8% error.

Of course, the EPA range estimate is, indeed, an estimate.
Dus heeft Tesla model S LR+ eigenlijk met omgerekende +720 km - die al rijdt en echt getest is - wslk nog altijd meer rijbereik dan een Mercedes EQS die pas in 2 jaar gaat komen, en waar ze gewoon nu al een getal op plakken.

Ik hoop voor Mercedes dat het hun gaat lukken tegen dan meer rijbereik te halen dan een pakweg 6 jaar oudere Tesla S 100 kWh versie.

De Audi e Tron en Jaguar I Pace hebben ook eens een WLTP getal rijbereik erop geplakt, tot ze ingevoerd werden in de USA en daar aan de EPA onderworpen werden. Men mag 1 keer raden.

Dat Tesla Model S Long Range in Europa nog altijd 610 km WLTP op hun website heeft zou eigenlijk aangepast mogen worden, toch zeker voor het 2020 model. Blijkbaar hecht Tesla daar geen waarde meer aan.

fred vanhove 25 juli 2020 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9395765)
Binnen twee jaar rijden er meer elektrische (hybride inbegrepen dan) rond dan gewone personenwagens.
Ik dacht eerst zo'n vijf jaar, maar 't zullen er flink minder zijn.

Ja ja.....maar ik geloof U niet. Trouwens de eerste twee jaar en misschien nog veel langer gaat er amper nog een auto worden verkocht.

Micele 25 juli 2020 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9395765)
Geen kattenpis, zeker niet als het door die player gegarandeerd wordt.

Binnen twee jaar rijden er meer elektrische (hybride inbegrepen dan) rond dan gewone personenwagens.
Ik dacht eerst zo'n vijf jaar, maar 't zullen er flink minder zijn.

Lol, en welke bron mag dat wel zijn?

Er is een hemelsbreed verschil tussen nieuwe autoverkoop en het rijdend wagenpark. Zelfs in Noorwegen gaan binnen 5 jaar nog altijd veel meer ICE rijden dan stekkerwagens.

De schoofzak 25 juli 2020 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9395809)
Lol, en welke bron mag dat wel zijn?

Er is een hemelsbreed verschil tussen nieuwe autoverkoop en het rijdend wagenpark. Zelfs in Noorwegen gaan binnen 5 jaar nog altijd veel meer ICE rijden dan stekkerwagens.

Wat versta je niet bij de woorden "ik dacht .." ?

Tuurlijk vergeef je mijn voortvarendheid omtrent nieuwe wagens en het globale aantal rijdende wagens.
Mijn verwachting is wel degelijk dat de evolutie nogal explosief zal zijn.

De schoofzak 25 juli 2020 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9395788)
Ja ja.....maar ik geloof U niet. Trouwens de eerste twee jaar en misschien nog veel langer gaat er amper nog een auto worden verkocht.

We gaan de draad zeker over twee jaar terug opvissen.
Bij leven en welzijn.

fred vanhove 25 juli 2020 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9396053)
We gaan de draad zeker over twee jaar terug opvissen.
Bij leven en welzijn.


De bedoeling is dat binnen twee jaar iedereen met een elektrische fiets rijdt (uiteraard met mondmasker)

Mambo 25 juli 2020 21:38

Ik geloof er niet veel van of je zal moeten rijden met fluwelen voeten.

De polestar van 150000€ haalt maximum bijna 500 km slechts.
Dat lijkt me tenminste eerlijk.

Micele 25 juli 2020 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9396090)
Ik geloof er niet veel van of je zal moeten rijden met fluwelen voeten.

De polestar van 150000€ haalt maximum bijna 500 km slechts.
Dat lijkt me tenminste eerlijk.

Één polestar 2 kost 58.900 €. lol.

Citaat:

https://www.hln.be/auto/test-polesta...nger~aa7c28e0/

Test Polestar 2: de enige echte Tesla-challenger

www.fangio.be 25 juli 2020

Velen voelen zich geroepen, weinig zijn uitverkoren. Het aantal zelfverklaarde Tesla-challengers neemt maandelijks toe, maar tot een echt geloofwaardig, afgewerkt product kwam het nooit … tot nu. Steekt de Polestar 2 de Tesla Model 3 naar de kroon? Fangio.be deed de test!

Na 1 logischerwijs 2 bij Polestar. Daar waar de 1 nog een plug-in hybride performancewagen was, is deze Polestar 2 een volledig elektrische wagen die elektrisch rijden wat dichter bij het volk wil brengen. Maar vergis je niet, ook dit model van het dochtermerk van Volvo kost een fikse duit. Qua prijs en prestaties valt hij best te vergelijken met de Tesla Model 3. De Long Range versie van die Amerikaan kost 58.300 euro. In ruil daarvoor krijg je een EV met 460 pk en een rijbereik van 560 km. Met zijn 58.900 euro, 408 pk en 475 km autonomie doet de Polestar 2 ietsje slechter. 1-0 Tesla, dus.
https://www.autogids.be/model-type-j...t-plus-00.html

maddox 26 juli 2020 05:06

€60K , u mag dat willen uitgeven aan een auto. Elektrisch of benzine.
Maar ik laat het even aan me voorbij gaan, om hier Blegië in de file te staan, of om de maandelijkse boodschappen te halen, dat lukt me ook in een €10K auto.

Micele 26 juli 2020 11:58

Het buitenland zal zich veel eerder een EV permitteren dankzij milieupremie.

vb Duitsland, korte EV-lijst ruim onder 30.000 €

Citaat:

https://www.carwow.de/ratgeber/elekt...ter-30000-euro
09. Juli 2020 von Timon Werner

Elektroautos 2020 unter 30.000 Euro

Modell UVP ab Angebote ab

KIA e-Niro 34.400 € 22.179 € Angebote vergleichen
Hyundai Kona Elektro 33.971 € 23.359 € Angebote vergleichen
Hyundai IONIQ Elektro 34.459 € 23.336 € Angebote vergleichen
KIA e-Soul 33.133 € 21.038 € Angebote vergleichen
Peugeot e-2008 34.361 € 24.032 € Angebote vergleichen
Honda e 32.997 € 23.096 € Angebote vergleichen
Mazda MX-30 32.646 € 21.786 € Angebote vergleichen
De nog goedkopere "stadswagens" (klasse 3,6m) staan er niet bij, die kosten dan rond de 16.000 € in D zoals:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...a-citigo-e-iv/

Zelfs voor hun topversies want met €9k milieupremie hoef je die basismodellen niet meer persé aan te bieden. Anders was het 12.000 € geweest voor de basisversie, die nu niet meer aangeboden wordt.

Citaat:

Den Elektro-Citigo gibt es ab 24.990 Euro

Ziemlich frech: Gab es den Elektro-Citigo anfangs in Deutschland noch für 20.950 Euro abzüglich der aktuellen Elektroauto-Förderung, hat Skoda nur wenige Monate nach Markteinführung das preiswerte Basismodell gestrichen und bietet nur noch die Topversion namens "Best of" an. Die kostet mindestens 24.990 Euro. Mit neuer Förderung von 9000 Euro gibt es den Citigo dann für rund 16.000 Euro, doch faktisch kostet der Elektro-Kleinwagen knapp 20 Prozent mehr als zuvor.

Ein schwacher Trost ist da die ziemlich komplette Serienausstattung. Unter anderem sind bereits Klimaautomatik, eine beheizbare Frontscheibe, Sitzheizung, Tempomat, Parkpiepser, Zentralverriegelung und die 40-kW-Schnellladefunktion Standard.

Fahrleistungen: 0-100 km/h in 12,3 s; Spitze 130 km/h

Der Citigo ist im Prinzip eine Weiterentwicklung des elektrischen VW up!. Seine Eckdaten klingen vielversprechend: Die Lithium-Ionen-Batterie passt mit einer Größe von 1,1 mal 1,7 Metern komplett in den Unterboden und bringt eine Kapazität von 36,8 kWh. Nach dem aktuellen WLTP-Verbrauchszyklus soll damit eine Reichweite von 260 Kilometern möglich sein. Ein baugleicher Seat Mii electric kam im ersten ADAC Test auf 215 Kilometer Reichweite – auf den Citigo ist das Ergebnis übertragbar.

Der Elektromotor kommt auf maßvolle 61 kW/83 PS sowie immerhin 212 Nm Drehmoment und sorgt für eine Beschleunigung von 12,3 Sekunden von 0 auf 100 km/h. Die Höchstgeschwindigkeit ist auf 130 km/h begrenzt. Für ein Stadtauto ist das mehr als ausreichend.

An einer öffentlichen Wechselstrom-Säule oder an der heimischen Wallbox kann der Citigo e iV zwar nur 7,2 kW ziehen, doch mittels CCS-Stecker (Serie) ist er auch schnellladefähig und kann die Gleichstromsäulen an der Autobahn nutzen. Dort sind bis zu 40 kW drin, so dass eine 80-Prozent-Ladung laut Skoda in einer Stunde erledigt sein sollte. An der Haushaltssteckdose mit 2,3 kW würde das rund 13 Stunden dauern.
215 km rijbereik getest.
https://assets.adac.de/image/upload/...ric_px26r8.pdf

Dat is al ruim genoeg om te pendelen en nooit meer onderweg te laden. Soit al bijna dubbel zoveel rijbereik als de Nissan Leaf van 2013-2014

Universalia 29 juli 2020 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9395765)
Geen kattenpis, zeker niet als het door die player gegarandeerd wordt.

Binnen twee jaar rijden er meer elektrische (hybride inbegrepen dan) rond dan gewone personenwagens.
Ik dacht eerst zo'n vijf jaar, maar 't zullen er flink minder zijn.

titel: Mercedes bevestigt rijbereik van “meer dan 700 kilometer” voor EQS
https://www.vroom.be/nl/nieuws/merce...utm_term=news6

Ik val waarschijnlijk in herhaling als ik schrijf dat je ze minder op de baan ziet de elektrische wagens dan in het begin.

Misschien zijn ze goed voor het milieu de elektrische wagens maar voor privépersonen zijn zij, volgens mijn bescheiden mening, niet interessant en ook nog steeds véééééééls te duur.

Citaat:

Elektrische auto’s zijn duur. De top tien van bestverkochte elektrische auto’s in ons land zegt genoeg. Amper één auto kost minder dan dertigduizend euro: de Renault Zoé, een compacte vijfzitter die met ...
Voor zo een klein nwagentje zoveel geld puur maar omdat hij elektrisch aangedreven is, NO WAY!

En waren er géén mensen die de atoomcentrales een kopje kleiner wilden maken/eisen dat zij vgolledig verdwijnen zelfs?

Waar ga je dan al die energie vandaan halen?

Misschien zie ik het wel weer verkeerd.

Micele zal mij uit de nood helpen mij misschien op andere gedachten brengen? ;-)

Eduard Khil 29 juli 2020 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9395788)
Ja ja.....maar ik geloof U niet. Trouwens de eerste twee jaar en misschien nog veel langer gaat er amper nog een auto worden verkocht.

Mensen gaan terug met paard en kar naar het werk gaan he :lol:

fred vanhove 29 juli 2020 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9399563)
Mensen gaan terug met paard en kar naar het werk gaan he :lol:


Ach wat we ook doen of niet doen sowieso gaan we deze planeet verkloten of al zeker helemaal opgebruiken en verslijten.
Laten we niet te zot doen en ons verantwoordelijk gedragen maar wat we ook aanvangen deze aardkloot is eindig.....dus laten we het er hier ook maar van pakken.

De schoofzak 1 augustus 2020 21:07

600 km is ook nog net geen kattenpis.
Maar minder dan 20.000 euro ... dat is engelenpis.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/spotg...utm_term=news6

Micele 1 augustus 2020 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9403182)
600 km is ook nog net geen kattenpis.
Maar minder dan 20.000 euro ... dat is engelenpis.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/spotg...utm_term=news6

Niet alles geloven... vooraleer ze rijden en echt getest worden.

Minder dan 20.000 Euro is voor de 10 kWh versie en 200 km max autonomie.
30 kWh is optie.
Citaat:

eBussy "Bus"

Standard chassis with rear cabin and trunk module.
10 kWh battery capacity with approx. 200km range (optionally up to 30 kWh and 600km range)
Four-wheel drive and solar roof, sound system, recuperation and much more.
Estimated price 19.600,- EUR (incl. statutory value added tax)

https://electricbrands.de/en/ebussy/
600 km? Aan 30-40 kmh is het mss mogelijk met 30 kWh, dus stadssnelheden.

Een oude Tesla haalde ook 1128 km hé, aan ideale 38 kmh kruissnelheid...:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...world-records/

Tavek 2 augustus 2020 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9396221)
€60K , u mag dat willen uitgeven aan een auto. Elektrisch of benzine.
Maar ik laat het even aan me voorbij gaan, om hier Blegië in de file te staan, of om de maandelijkse boodschappen te halen, dat lukt me ook in een €10K auto.

Wat hebt ge nog voor 10k (nieuw) ?

De schoofzak 2 augustus 2020 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9403211)
Niet alles geloven... vooraleer ze rijden en echt getest worden.

Minder dan 20.000 Euro is voor de 10 kWh versie en 200 km max autonomie.
30 kWh is optie.


600 km? Aan 30-40 kmh is het mss mogelijk met 30 kWh, dus stadssnelheden.

Een oude Tesla haalde ook 1128 km hé, aan ideale 38 kmh kruissnelheid...:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...world-records/

In deze materie "geloof" ik niks.
Eerst zien, en dan mijn centen tellen, en als het dan lukt dan zijn we er mee weg.
Ik sta wel in volle bewondering voor die techniciteit. Zelfs al krijgen we die niet rechtstreeks te zien, maar door een verblindend scherm van publiciteit.

Voorlopig zie ik het nog altijd gebeuren dat mijn volgende auto al/nog een stekkerhybride zal zijn.
Maar morgen is er misschien een ander voorlopig ...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be