![]() |
Positief Coronanieuws: vrouwen zonder beha.
Juicht mannen aller lande!
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200726_93245780 Citaat:
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Lekker puur natuur.
![]() |
Geachte heren
IS één iemand aanwezig die mij het woord "beha" alstublieft kan uitleggen? Dit woord lijkt mij uit de Windse (Sloveens, in ouder Duits: "Windisch") taal te stammen, vgl. suha = droog. Bij voorbaat dank en met mannelijke groeten |
Citaat:
Het is algemeen geweten dat 'beha' afkomstig is van het stadje Beja. Tot in 1512 was het de gewoonte dat vrouwen daar met ontbloot bovenlijf rondliepen. Tijdens het pauselijk bezoek van Leo X braken echter rellen uit door radicale christelijke milities die een bedekking van de borsten eisten. Als gevolg daarvan vaardigde Leo X een pauselijke encycliek uit die ' Het Verdrag van Beja' genoemd werd en die vrouwen verplichtte de borsten te bedekken met twee aaneengeknoopte zakdoeken. Alzo ontstond de 'Beja', later verbasterd tot 'beha'. |
BH = afkorting van bustehouder. Perfect Nederlands woord dus.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
Deze mooie, bondige uitleg kan jammer genoeg gemakkelijk doorprikt worden. Deze nederzettingsnaam is van Latijnse oorsprong: "Pax Julia" = Juulsvrede, later met de vorstwissel "Pax Augusta" = Oogstvrede. De benaming werd later met de komst van de Westgoten ofte Visigoten tot "Paca" afgesleten. Later met de invallen van de Moren werd "Baja" gebezigd (De Moren kennen de p-klank niet). Uiteindelijk luidt de ambtelijke benaming nu "Beja" (uitspraak: "Beizja"). Met omhullende groeten |
Citaat:
Het woord "gareel" doet me terugdenken aan een voormalig overste. Hij had het vaak over "in het gareel lopen". Het woord "gareel" is inderdaad niet rein Nederlands en is een ontlening aan het Oudvrankrijkse "gorel", d.i. halster. Met bedankende groet |
Citaat:
|
Niet iedere trend uit Frankrijk hoeft slecht te zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En binnen vijf jaar geven de dames fortuinen uit aan goede BH's omdat de zwaartekracht haar werk heeft gedaan. L'histoire se répète.
|
Citaat:
Op plaatsen wij dat als: kijk eens wat borsten ik heb? En uiteindelijk zijn het waarschijnlijk cockteasers. :roll: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be