Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Provinciale maatregelen; wat is "publiek domein"? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254466)

BigF 28 juli 2020 09:20

Provinciale maatregelen; wat is "publiek domein"?

Beetje verwarrend.
Mijn dochter vroeg me net of de openbare weg (fietspad, voetpad, wandelstraten,...) ook bij het 'publieke domein' hoorde.

Ze had even de definitie van 'publiek domein' opgezocht maar vond enkel definities die gaan over auteursrecht...

Ik dus ook met mijn mond vol tanden.
Wat bedoelt men met publiek domein? Gaat dit enkel over daadwerkelijke 'domeinen' zoals parken of is het breder en moet je zodra je je privé-eigendom verlaat een masker op?

Der Wanderer 28 juli 2020 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9398373)
Beetje verwarrend.
Mijn dochter vroeg me net of de openbare weg (fietspad, voetpad, wandelstraten,...) ook bij het 'publieke domein' hoorde.

Ze had even de definitie van 'publiek domein' opgezocht maar vond enkel definities die gaan over auteursrecht...

Wat bedoelt men met publiek domein? Gaat dit enkel over daadwerkelijke 'domeinen' zoals parken of is het breder en moet je zodra je je privé-eigendom verlaat een masker op?

Ik vermoed dat ze ook buiten bedoelen maar die onduidelijkheid geeft je wel een excuus.

Bierke 28 juli 2020 09:24

Citaat:

Beetje verwarrend.

"Mijn dochter vroeg me net of de openbare weg (fietspad, voetpad, wandelstraten,...) ook bij het 'publieke domein' hoorde."
Ja hoor. Publiek domein is echter geen correcte term, openbaar domein wel ;)
https://www.elfri.be/artikel/openbaar-domein

ViveLaBelgique 28 juli 2020 09:30

Ik heb ook zitten opzoeken. Ik vind de term publiek domein ongelukkig gekozen want deze definieert inderdaad werken vrij van auteursrechten.

De camerawet hanteert 3 plaatsbegrippen:

https://www.besafe.be/nl/veiligheids...welke-plaatsen

De camerawet splitst de plaatsen op in 3 categorieën:

Niet-besloten plaatsen;
Voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen;
Niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen.

Het criterium van onderscheid tussen een niet-besloten plaats en een besloten plaats is de aanwezigheid van een omsluiting.

De omsluiting wordt door de camerawet gedefinieerd als een «duidelijke visuele afscheiding of aanduiding waardoor de plaatsen duidelijk van elkaar onderscheiden kunnen worden»
Dit begrip is dus zeer ruim: het moet niet noodzakelijk gaan over een muur of een hek. Dat kan een markering op de grond, een bord «privéeigendom», of elke andere indicatie zijn die het mogelijk maakt te beweren dat men een besloten plaats betreedt.

Waarom spreekt men niet van "niet besloten plaatsen + openbare weg" ipv "publiek domein" ?

BigF 28 juli 2020 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9398387)

Waarom spreekt men niet van "niet besloten plaatsen + openbare weg" ipv "publiek domein" ?

Waarom zegt men niet in mensentaal "zodra je van je privé afgaat" of "zodra je buitenkomt"?

En dan nog: geldt dat voor zowel fietsers als voetgangers?

Ik snap echt niet waarom ze zoiets vermelden. Ze hebben daar uren over zitten vergaderen en komen dan met een vermelding 'publiek domein' die gewoonweg nergens op slaat.

En nee, dit gaat niet over muggeziften maar wel om een verschil van €250 als ik met of zonder mondmasker mijn honden ga uitlaten.
Want als ik het niet begrijp ben ik bijna 100% zeker dat er ook genoeg flikken zullen rondlopen die het niet begrijpen.

Soit, we zullen er nog wel uitgeraken maar waar ik me wel aan erger is dat ze het allemaal zo ingewikkeld en moeilijk maken dat ze er in principe een lockdown van maken zonder dat gezegd te hebben.

"We gaan de mensen niet verplichten thuis te blijven maar we maken het zo ingewikkeld dat ze dat uit zichzelf wel gaan doen."

Hoofdstraat 28 juli 2020 09:49

Citaat:

Beetje verwarrend.

We zeggen meestal openbaar, niet publiek.
De weg en het voetpad is een openbare plaats, een openbaar domein is dan iets wat ze kunnen afsluiten. Al is het natuurlijk niet zo simpel, ook pleinen worden soms bij de ene en soms bij de andere gerekend.

dalibor 28 juli 2020 09:50

Dat gaat nog worden omgezet in een provinciaal besluit dat hopelijk sluitend is. En dat hopelijk geen zotternijen bevat als verplicht mondmasker bij joggen of fietsen.

Dadeemelee 28 juli 2020 09:53

Ik lees ‘openbaar domein’. Dat is dus alle plaatsen die publiek toegankelijk zijn.

https://www.demorgen.be/nieuws/avond...hier~b55fa119/

Citaat:

In de hele provincie zal ook iedereen ouder dan twaalf jaar een mondmasker moeten dragen in het openbaar domein en op plaatsen waar de veilige afstand van 1,5 meter niet kan worden aangehouden.

sbe4kdr 28 juli 2020 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9398420)
Ik lees ‘openbaar domein’. Dat is dus alle plaatsen die publiek toegankelijk zijn.

In het openbaar domein is niet zo erg. Ik zie nog niet veel mensen die gaan graven in het openbaar domein.

BigF 28 juli 2020 10:01

Citaat:

DIt is het eerste nieuwsartikel dat ik lees die niet letterlijk het "publiek" domein hebben overgenomen maar het al aangepast hebben in "openbaar".

Toch vreemd dat we gazetten nodig hebben om ons uit te leggen wat we wel en niet mogen.

Hoofdstraat 28 juli 2020 10:13

Citaat:

Een advocaten uitleg brengt niet echt meer duidelijkheid

https://www.elfri.be/artikel/openbaar-domein

Openbaar domein wordt opgesplitst in
- natuurlijk openbaar domein
- kunstmatig openbaar domein

-> natuurlijk openbaar domein
- zee
- strand
- rivieren
- riolen
- havens
- wegen
- bruggen
- bermen
- hellingen
- fietspaden
- voetpaden

-> kunstmatig openbaar domein
- parken
- beschermde landschappen
- kerken
- begraafplaatsen
- vliegvelden
- stadhuis
- gebouwen allerhande
- militaire kazernes
- ziekenhuizen
- slachthuizen
- postkantoren
- ...

Erw 28 juli 2020 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9398430)
Toch vreemd dat we gazetten nodig hebben om ons uit te leggen wat we wel en niet mogen.

Vergeef hen, hun spindoctors draaien de voorbije maanden overuren, ze zijn overstresst geraakt met hun sociale afstanden, sociale bubbels, enz allicht vonden ze "openbaar" minder sociaal klinkend dan "publiek". :P

ViveLaBelgique 28 juli 2020 10:25

De "publiek domein" flater is al even erg als de "social distancing" flater. De regering heeft volmachten gehad, ze hebben de kans gemist om nieuwe termen een duidelijk wettelijk kader te geven.

Den Duisteren Duikboot 28 juli 2020 10:26

Citaat:

In de hele provincie zal ook iedereen ouder dan twaalf jaar een mondmasker moeten dragen in het openbaar domein en op plaatsen waar de veilige afstand van 1,5 meter niet kan worden aangehouden.

Die toevoeging maakt het eigenlijk nog verwarrender. Het kan twee dingen betekenen:

1) als aanvulling: 'én op plaatsen die niet tot het openbaar domein behoren en waar de 1,5 meter niet kan gehandhaafd worden' of
2) als bijkomende voorwaarde: 'op openbare plaatsen, meer specifiek waar de veilige afstand van 1,5 meter niet kan bewaard worden'

Het tweede ligt meer in lijn met wat vorige week nog werd beslist, vandaar dat die interpretatie mij niet geheel uitgesloten lijkt. Het is ook de interpretatie waarop ik hoop natuurlijk, "om absurde situaties te vermijden", zoals meneer de burgemeester het drie dagen geleden nog verwoordde. :-)

Dadeemelee 28 juli 2020 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 9398485)
Die toevoeging maakt het eigenlijk nog verwarrender. Het kan twee dingen betekenen:

1) als aanvulling: 'én op plaatsen die niet tot het openbaar domein behoren en waar de 1,5 meter niet kan gehandhaafd worden' of
2) als bijkomende voorwaarde: 'op openbare plaatsen, meer specifiek waar de veilige afstand van 1,5 meter niet kan bewaard worden'

Het tweede ligt meer in lijn met wat vorige week nog werd beslist, vandaar dat die interpretatie mij niet geheel uitgesloten lijkt. Het is ook de interpretatie waarop ik hoop natuurlijk, "om absurde situaties te vermijden", zoals meneer de burgemeester het drie dagen geleden nog verwoordde. :-)

Zoals het daar staat is het: overal op het openbaar domein + op andere plaatsen waar geen 1,5 meter mogelijk is.
Dus concreet: op straat mondmasker verplicht.

Der Wanderer 28 juli 2020 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 9398485)

Drie dagen geleden was de situatie nog anders. De experten en verantwoordelijke politici volgen de situatie op de voet. :lol:

Den Duisteren Duikboot 28 juli 2020 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9398495)
Drie dagen geleden was de situatie nog anders. De experten en verantwoordelijke politici volgen de situatie op de voet. :lol:

De tragiek is natuurlijk dat het idee van afgelopen vrijdag op zich de redelijkheid zelve is: draag het op plekken waar je geen afstand kunt bewaren. Alleen gaat dat redelijke idee uit van iets onredelijks: namelijk dat iedereen over voldoende gezond verstand beschikt om een situatie correct in te schatten. :-)

Daarnaast speelt het juridische aspect in ons nadeel: een agent moet zelf ook een inschatting maken van de situatie en dat gaat onvermijdelijk tot discussies leiden met de geverbaliseerde en zelfs tot juridische betwistingen. Dan is een algemeen verbod natuurlijk veel duidelijker voor alle partijen.

Der Wanderer 28 juli 2020 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 9398517)
De tragiek is natuurlijk dat het idee van afgelopen vrijdag op zich de redelijkheid zelve is: draag het op plekken waar je geen afstand kunt bewaren. Alleen gaat dat redelijke idee uit van iets onredelijks: namelijk dat iedereen over voldoende gezond verstand beschikt om een situatie correct in te schatten. :-)

Daarnaast speelt het juridische aspect in ons nadeel: een agent moet zelf ook een inschatting maken van de situatie en dat gaat onvermijdelijk tot discussies leiden met de geverbaliseerde en zelfs tot juridische betwistingen. Dan is een algemeen verbod natuurlijk veel duidelijker voor alle partijen.

Men moet gewoon met borden een paar straten als 'maskerstraat' aanduiden, meer niet. Sowieso is de kans op transmissie buiten heel laag en is het vermijden van accidentele besmettingen (itt superspreading situaties) geen zinnig doel.

Glennos1 28 juli 2020 10:54

Bij ons heeft de gemeente geantwoord: zodra je het huis verlaat -> mondmasker opzetten. Overal waar iedereen kan komen dus ook op straat moet je het opzetten, enkel binnenshuis (waar de meeste besmettingen gebeuren) niet.

fred vanhove 28 juli 2020 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 (Bericht 9398532)
Bij ons heeft de gemeente geantwoord: zodra je het huis verlaat -> mondmasker opzetten. Overal waar iedereen kan komen dus ook op straat moet je het opzetten, enkel binnenshuis (waar de meeste besmettingen gebeuren) niet.

Die besmettingen binnenshuis gebeuren door mensen die hun besmetting buitenshuis (van vreemden) hebben opgeraapt.
Wie er zorg voor draagt om buitenshuis niet te besmetten of zelf besmet te geraken zal ook in zijn huis niemand besmetten.

Hoeveel mensen worden thuis niet besmet opdat hun kinderen zich nergens iets van aantrekken en met hun zatte botten staan te springen en te tieren ?
Van mij mochten ze de komende weken dat Alcohol gebruik serieus wat aan banden leggen (dan toch buitenshuis)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be