Het Skill Effect |
4 december 2004 16:44 |
Partij voor jonge Marokkanen
[size=3]Partij voor jonge Marokkanen[/size]
HANS VAN DER BEEK
AMSTERDAM - Er is een politieke partij voor Marokkaanse moslims in oprichting. De initiatiefnemers willen zich voorlopig niet bekend maken. Ze worden gefinancierd door enkele islamitische ondernemers.
De nieuwe partij wil om te beginnen actief worden in de vier grote steden in de Randstad en een andere stad met een groot aantal jonge Marokkanen, zoals Eindhoven of Tilburg. Op termijn moet de partij een landelijk bereik hebben.
Een naam heeft de partij nog niet, maar het staat vast dat er geen verwijzing naar 'moslim' of 'islam' in de naam komt. ''Het moet een toegankelijke partij zijn, nadrukkelijk voor Marokkaanse jongeren, maar in principe voor iedereen. En als je je Moslim Democratische Partij noemt, of zoiets, dan word je toch meteen afgebrand. Dan krijg je: 'Daar heb je de AEL deel 2,'' zegt de woordvoerder, de Amsterdammer Mohammed Jabri.
Want met de Arabisch Europese Liga van Abou Jahjah wil de groep nadrukkelijk niet vergeleken worden. Jabri: ''De AEL streeft naar segregatie, en dat is een achterhaald idee. Wij willen de totale acceptatie, dat is de norm.''
En dan geen acceptatie op basis van tolerantie, als een gunst, maar omdat Marokkanen het recht hebben Marokkaan te zijn. Al zullen Marokkanen, aldus Jabri, wel een duidelijke keuze moeten maken.
''Marokkanen zullen bepaalde dingen overboord moeten gooien, omdat ze hier leven. Blijf ik hier, voed ik mijn kinderen hier op, dan moet ik niet het idee blijven koesteren dat ik ooit terugkeer naar Marokko, en daar naar leven. Maar aan de andere kant zullen Nederlanders moeten accepteren dat sommige gewoonten, zoals onze religie, nu eenmaal nodig zijn om je Marokkaan te voelen.''
Voordat tot oprichting van een partij wordt overgegaan, houdt de groep de komende twee maanden een enquête op scholen om erachter te komen of Marokkaanse jongeren zich voldoende vertegenwoordigd voelen door de huidige politieke partijen. Jabri: ''Als ze zich vertegenwoordigd voelen, hebben wij geen recht van spreken.''
|