Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   die zombies van infrax zijn weer aan het zoeken om te melken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254849)

brother paul 20 augustus 2020 20:21

die zombies van infrax zijn weer aan het zoeken om te melken
 
Ze hebben natuurlijk hun aderlating aan de PV
ze hebben een recup gedaan met die turteltacks

en straks moeten we dan slimme meters kopen, met het loksmoesje dat het goedkoper gaat worden (blijkbaar geen vast tarief meer)
maar wel een piekbelasting


In feite wie gaat er betalen: wie electrificeert, ergens moet daar toch een limiet op zitten, want anders zijn we weer het kind met het badwater aan het weggooien

Concreet, als die cijfers terug niet kloppen, gaat niemand converteren naar EV en WP;..

https://www.autogids.be/autonieuws/b...iefactuur.html

Tavek 20 augustus 2020 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9425593)
Ze hebben natuurlijk hun aderlating aan de PV
ze hebben een recup gedaan met die turteltacks

en straks moeten we dan slimme meters kopen, met het loksmoesje dat het goedkoper gaat worden (blijkbaar geen vast tarief meer)
maar wel een piekbelasting


In feite wie gaat er betalen: wie electrificeert, ergens moet daar toch een limiet op zitten, want anders zijn we weer het kind met het badwater aan het weggooien

Concreet, als die cijfers terug niet kloppen, gaat niemand converteren naar EV en WP;..

https://www.autogids.be/autonieuws/b...iefactuur.html

Ik ga koken op gas als dat klopt.

Het tarief wordt bepaald door de 15 min waarop je hoogste kW trekt.

Dus als ik bvb een etentje thuis organiseer en mijn ovens gebruik & mijn kookplaat, dan zit ik vlot aan de 6-7 kW vermogen dat ik trek.

Hupla, maximumtarief voor die maand, door dat ene avondje.

Belachelijk.

Micele 20 augustus 2020 21:47

Koop best een Tesla en laadt bij de Tesla destination chargers of sneller bij de Tesla Superchargers en dan nog op het werk.
En nog bij de gratis trage laadpunten, zoals Ikea of andere.

Laadt nooit thuis. Looooool. :roll:

Of wacht thuis nog enkel aan een gewoon stopcontact, dat is 2,3 kW max. Op 10 uur best na 20h30, heb je er dan ~23 kWh bijgeladen.

Bwah goed voor 130 km erbij.

Micele 20 augustus 2020 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9425593)
Concreet, als die cijfers terug niet kloppen, gaat niemand converteren naar EV en WP;..

https://www.autogids.be/autonieuws/b...iefactuur.html

Zoveel mogelijk fossiel stoken in Belgenmopland. BBQ olé olé

Opletten als je kookt en tegelijk je E-fiets bijlaadt! :lol:

Maar goed dat de slimme meters er nooit komen, zo slim zijn ze niet dat te kunnen verplichten. En al zeker niet dat overal te gaan installeren.

brother paul 20 augustus 2020 22:06

Stel u voor als er een piek is van 20GWp windenergie
De energie daalt naar -10cent bvb waarom niet

dan gaat iedereen natuurlijk maximum willen tanken...
maar de heren gaan ons ondertussen belasten op dat piekverbruik...

TERWIJL JE PRECiEs op DAT MomenT helpt te voorkomen dat energieprijzen negatiever worden... en dat we die stroommoeten dumpen naar het buitenland...

Nog zotter: het is precies in enkele zones zoals Gent, BXL dat de leidingen onvoldoende capaciteit hebben. Dus het is precies die zones die ervoor zorgen dat ze alles moeten upgraden, terwijl dan volledig andere zones geen last hebben van die ondercapaciteit op het netwerk, moet iedereen dan maar beginnen dokken op zijn piekverbruik om die pipo's in bxl die niet eens auto's in hun garage staan hebben als het ware aan een beter netwerk te helpen ???


In feite moet je een mechanisme hebben die zorgt dat iedereen maximaal tankt bij goedkope groene PV en wind energie, en maximum off grid gaat bij energie schaarste.

Maar niet wat zij daar toch voorstellen ?? Dat je onafhankelijk van de groene productie , of erger nog precies om de groene productie te helpen opvangen, gaat belast worden op dat piekverbruik...


Dan kunnen ze net zogoed blijven zeggen dat de prijzen vast blijven...:roll:

Micele 20 augustus 2020 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9425708)
Stel u voor als er een piek is van 20GWp windenergie
De energie daalt naar -10cent bvb waarom niet

dan gaat iedereen natuurlijk maximum willen tanken...
maar de heren gaan ons ondertussen belasten op dat piekverbruik...

TERWIJL JE PRECiEs op DAT MomenT helpt te voorkomen dat energieprijzen negatiever worden... en dat we die stroommoeten dumpen naar het buitenland...

Nog zotter: het is precies in enkele zones zoals Gent, BXL dat de leidingen onvoldoende capaciteit hebben. Dus het is precies die zones die ervoor zorgen dat ze alles moeten upgraden, terwijl dan volledig andere zones geen last hebben van die ondercapaciteit op het netwerk, moet iedereen dan maar beginnen dokken op zijn piekverbruik om die pipo's in bxl die niet eens auto's in hun garage staan hebben als het ware aan een beter netwerk te helpen ???


In feite moet je een mechanisme hebben die zorgt dat iedereen maximaal tankt bij goedkope groene PV en wind energie, en maximum off grid gaat bij energie schaarste.

Maar niet wat zij daar toch voorstellen ?? Dat je onafhankelijk van de groene productie , of erger nog precies om de groene productie te helpen opvangen, gaat belast worden op dat piekverbruik...


Dan kunnen ze net zogoed blijven zeggen dat de prijzen vast blijven...:roll:

Voor slimme meters is toch een klassieke internetverbinding nodig?
Toch niet... werkt op GPRS ...

Micele 21 augustus 2020 07:34

De meeste politieke partijen gaan toch niet aanvaarden dat mensen die heel weinig stroom verbruiken (veel) meer moeten betalen?

Hoe willen ze dat verkopen?

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08...-meer-betalen/

Minimumbijdrage van iedereen

In het model van de Vreg zal elk huishouden vanaf 2022 een minimumbijdrage moeten betalen die overeenkomt met een piekverbruik van 2,5 kW. Ook als het gezin in kwestie onder die piek blijft. De nieuwe manier van bijdragen in de netkosten zal in de praktijk nadelig zijn voor wie op dit moment een heel laag jaarverbruik heeft en daardoor op dit moment weinig betaalt aan netkosten. Denk aan kotstudenten bijvoorbeeld of mensen met een tweede verblijf.
Liefst *32 % van de huishoudens in Vlaanderen bestaat uit 1 persoon.
Die betaalt dus altijd de minimum bijdrage voor 2,5 kW piekverbruik gemiddeld.

* https://www.wonenvlaanderen.be/sites...oudgrootte.pdf

Micele 21 augustus 2020 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9425890)
Liefst *32 % van de huishoudens in Vlaanderen bestaat uit 1 persoon.
Die betaalt dus altijd de minimum bijdrage voor 2,5 kW piekverbruik gemiddeld.

* https://www.wonenvlaanderen.be/sites...oudgrootte.pdf

Betere link (en ook het aantal eenoudergezinnen met 1 kind neemt toe)

Der reactie van Groen is er al.
Citaat:

https://www.statistiekvlaanderen.be/..._huishoudtype_

Eenpersoonshuishoudens meest voorkomende huishoudtype

Begin 2020 waren de 3 meest voorkomende private huishoudtypes: eenpersoonshuishoudens (of alleenwonenden) (32%), gehuwde paren zonder inwonende kinderen (22%) en gehuwde paren met 1 of meer inwonende kinderen (21%).

Bij eenoudergezinnen liep het aandeel met 1 inwonend kind op tot 6 op de 10. In een eenoudergezin woonden gemiddeld genomen 1,55 kinderen.
Ook als ze (veel) minder verbruiken dan 2,5 kW piek, gaan ze dat bedrag altijd forfaitair moeten betalen, een digitale meter is dus helemaal niet nodig.

Citaat:

Vanaf 2022 wordt onze elektriciteitsfactuur anders berekend: wie stroompiek veroorzaakt, zal meer betalen

Het is nu officieel: vanaf 2022 wordt onze bijdrage in de kosten van het elektriciteitsnet anders berekend. Dat heeft de Vreg, de Vlaamse energieregulator, beslist. De Vreg hoopt ons gedrag zo te sturen dat we zelf pieken in ons elektriciteitsverbruik vermijden. Want die pieken belasten het net en kunnen tot grote kosten leiden. Wat de impact zal zijn op uw en mijn factuur, zal nog moeten blijken.

Nina Verhaeghe
za 15 aug 13:32

....

De Vreg zelf zegt dat de nieuwe tarifering voor een gemiddeld gezin tot een besparing kan leiden van zowat 50 euro per jaar, op een jaarlijkse factuur van 852 euro. De Vreg werkt daarvoor met een model waarbij een gezin tot een maandpiek gaat van 3,15 kW (kilowatt). Let wel: dit geldt enkel voor wie een digitale meter heeft want je hebt zo'n meter nodig om de pieken te registreren. Wie nog een oude, analoge meter heeft, zal (voorlopig) een forfait moeten betalen.

Minimumbijdrage van iedereen

In het model van de Vreg zal elk huishouden vanaf 2022 een minimumbijdrage moeten betalen die overeenkomt met een piekverbruik van 2,5 kW. Ook als het gezin in kwestie onder die piek blijft. De nieuwe manier van bijdragen in de netkosten zal in de praktijk nadelig zijn voor wie op dit moment een heel laag jaarverbruik heeft en daardoor op dit moment weinig betaalt aan netkosten. Denk aan kotstudenten bijvoorbeeld of mensen met een tweede verblijf.

Een piek is een piek

Of de nieuwe tarifering voor een gemiddeld gezin een besparing zal zijn, zal nog moeten blijken. Met een paar elektrische toestellen samen, vooral toestellen die warmte produceren, zit je snel aan een piek boven 3,15 kW. En er is nog iets. Het moment waarop je de piek veroorzaakt, wordt (voorlopig) niet in rekening gebracht. Of je nu een piek in je eigen verbruik veroorzaakt op een moment dat ook heel wat andere mensen stroom verbruiken of op een moment dat iedereen slaapt, maakt niets uit. Een piek is een piek en wordt als zodanig verrekend. Op termijn kan dat worden aangepast en kan het tijdstip van verbruik wel een rol spelen, maar bij de invoering in 2022 zal dat nog niet het geval zijn.

Groen is bezorgd: "Wie niet de keuze heeft om te spreiden, is vaak arm en betaalt door deze nieuwe tarieven juist meer"

Groen heeft al gereageerd op de beslissing van de Vreg. De partij vreest dat de nieuwe regeling kleine verbruikers en de meest kwetsbaren hard zal treffen. "Wie niet de keuze heeft om te spreiden, is vaak arm en betaalt door deze nieuwe tarieven juist meer."

Groen stelt daarom voor om bij de kleinste gebruikers uit te gaan van het reële verbruik of dat ze nooit meer betalen dan ze vandaag al doen. De partij vraagt ook om een armoedetoets in te voeren en de groep "beschermde klanten" uit te breiden.

Of voor diegene die het kunnen betalen, het nearly- tot 100%-off-grid gaan zal toenemen in Vlaanderen.

pajoske 21 augustus 2020 08:37

Citaat:

VREG is de onafhankelijke autoriteit van de Vlaamse energiemarkt van vandaag en morgen.
Ge weet toch dat 'Vlaams' betekent: ze hebben u bij uw kl*ten. Wie dat nu nog altijd niet beseft is gewoon langzaam van begrip.

Aurora_Borealis 21 augustus 2020 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9425593)
Ze hebben natuurlijk hun aderlating aan de PV
ze hebben een recup gedaan met die turteltacks

en straks moeten we dan slimme meters kopen, met het loksmoesje dat het goedkoper gaat worden (blijkbaar geen vast tarief meer)
maar wel een piekbelasting


In feite wie gaat er betalen: wie electrificeert, ergens moet daar toch een limiet op zitten, want anders zijn we weer het kind met het badwater aan het weggooien

Concreet, als die cijfers terug niet kloppen, gaat niemand converteren naar EV en WP;..

https://www.autogids.be/autonieuws/b...iefactuur.html

Natuurlijk kloppen die cijfers.

De maximale capaciteit van het laagspanningsnet is +/- 3 kW per gebruiker. Zo zal een straat met 30 huizen in het slechtste geval gevoed worden door een transfo van 100 kW. Dus als er een paar gebruikers én willen laden, én willen elektrisch koken én met een WP willen verwarmen 's avonds, dan moeten de andere gebruikers inbinden of wat er uit uw stopcontact komt zal bijlange na geen 220 V meer zijn, met alle gevolgen van dien.

Dus twee opties: ofwel breek je alle straatkanten open en verzwaar je de feeders (dikkere geleiders die meer ampère aankunnen) en vervang je alle stroomcabines om zwaardere transfo's te huisvesten... maar dat kost blijkbaar heel veel geld.

Ofwel laat je die piekbelasters serieus afdokken en zorg je er voor dat men twee keer gaat nadenken om af te stappen van het gasfornuis, de gas/mazoutboiler en de dieselauto.

maddox 21 augustus 2020 12:14

Voor ze iemand zijn piekverbruik kunnen vaststellen, moeten ze wel een slimme meter plaatsen.
Dat gebeurd niet op 5 minuten.
En als die via een draadloze datalink werkt, is het simpel genoeg daar een mouw aan te passen. Kooi van Faraday iemand? En anders gebruik ik wel wat elektriciteit om een stoorzender aan de slag te houden.

Tavek 21 augustus 2020 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9425990)
Natuurlijk kloppen die cijfers.

De maximale capaciteit van het laagspanningsnet is +/- 3 kW per gebruiker. Zo zal een straat met 30 huizen in het slechtste geval gevoed worden door een transfo van 100 kW. Dus als er een paar gebruikers én willen laden, én willen elektrisch koken én met een WP willen verwarmen 's avonds, dan moeten de andere gebruikers inbinden of wat er uit uw stopcontact komt zal bijlange na geen 220 V meer zijn, met alle gevolgen van dien.

Dus twee opties: ofwel breek je alle straatkanten open en verzwaar je de feeders (dikkere geleiders die meer ampère aankunnen) en vervang je alle stroomcabines om zwaardere transfo's te huisvesten... maar dat kost blijkbaar heel veel geld.

Ofwel laat je die piekbelasters serieus afdokken en zorg je er voor dat men twee keer gaat nadenken om af te stappen van het gasfornuis, de gas/mazoutboiler en de dieselauto.

Correct.

Henri1 21 augustus 2020 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9425593)
Ze hebben natuurlijk hun aderlating aan de PV
ze hebben een recup gedaan met die turteltacks

en straks moeten we dan slimme meters kopen, met het loksmoesje dat het goedkoper gaat worden (blijkbaar geen vast tarief meer)
maar wel een piekbelasting


In feite wie gaat er betalen: wie electrificeert, ergens moet daar toch een limiet op zitten, want anders zijn we weer het kind met het badwater aan het weggooien

Concreet, als die cijfers terug niet kloppen, gaat niemand converteren naar EV en WP;..

https://www.autogids.be/autonieuws/b...iefactuur.html

Ik heb nooit enige voordeel gezien in de electrische mobiliteit.

Het enige wat wel acceptabel is dat zijn treinen. Die hoeven ook geen inefficiënte batterijen mee te sleuren.

Micele 21 augustus 2020 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9426371)
Ik heb nooit enige voordeel gezien in de electrische mobiliteit.

Dat hebben al vele gezegd die nu toch met een EV rijden.

Citaat:

Het enige wat wel acceptabel is dat zijn treinen. Die hoeven ook geen inefficiënte batterijen mee te sleuren.
Batterijen zijn zeer efficiënt want zelfs treinen rijden er ondertussen mee.

https://www.oebb.at/de/neuigkeiten/cityjet-eco

Kan men een hele hoop bovenleidingen en hun specifieke problemen en ook hun onderhoud uitsparen.

brother paul 22 augustus 2020 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9425990)
Natuurlijk kloppen die cijfers.

De maximale capaciteit van het laagspanningsnet is +/- 3 kW per gebruiker. Zo zal een straat met 30 huizen in het slechtste geval gevoed worden door een transfo van 100 kW. Dus als er een paar gebruikers én willen laden, én willen elektrisch koken én met een WP willen verwarmen 's avonds, dan moeten de andere gebruikers inbinden of wat er uit uw stopcontact komt zal bijlange na geen 220 V meer zijn, met alle gevolgen van dien.

Dus twee opties: ofwel breek je alle straatkanten open en verzwaar je de feeders (dikkere geleiders die meer ampère aankunnen) en vervang je alle stroomcabines om zwaardere transfo's te huisvesten... maar dat kost blijkbaar heel veel geld.

Ofwel laat je die piekbelasters serieus afdokken en zorg je er voor dat men twee keer gaat nadenken om af te stappen van het gasfornuis, de gas/mazoutboiler en de dieselauto.


toch enkele opmerkingen

die situatie telt bvb in alle steden, maar dan niet buiten... dus waarom moet gans Belgie dokken als je in een zone hebt die dat probleem niet heeft ?

en twee, je kan zo meer rekenen dan het kost om die kabel te vervangen... En als die getarifieerd kostprijs bvb 40.000 euro per straat per jaar hoger is dan de vervangkostprijs lijkt het mij bizar dat je op die manier een systeem op poten zet ?

maddox 22 augustus 2020 20:40

Ik heb zo een andere bedenking.
Firma X komt uw oude elektriciteitsmeter vervangen. (wie weet was het nog eentje van uit de jaren 50) Dit door een modern apparaat dat de informatie digitaal doorgeeft.

En dan mag Firma X nog eens bepalen wat ze gaan doen met informatie die u nog niet eens kan controleren.

Hier hebben ze buiten de waard gerekend. Ik ga mijn eigen digitale metingen laten ijken.... En ik ga mijn conclusies trekken voor een hoopje geldwolven hun goesting mogen doen.

Normaal gezien trekken we hier niet meer dan 2.2Kw piek (friteuze, microgolf of wasmachine/afwasmachine en 2 PC's aangevuld met minimalistische LED verlichting en het laden van een paar kleine machine-accu's)

Als ik het goed gelezen heb, gaan ze de hoogste piek van 15 minuten gebruiken als "tariefering".

De hoogste piek die we hier kunnen trekken voor 15 minuten is 4.8Kw (240V 20A), zelfs de meest slome zekering gaat na 10 minuten wel reageren op 20A.

Maar, aangezien de minimum 2.5Kw piek is, heeft het weinig zin minder te verbruiken dan 2.5Kw piek, da's 21 900Kwu per jaar....
Tijd om een zwembad elektrisch te verwarmen tot jacuzi temperaturen.

chris k 18 september 2020 21:09

communicatie meters zal wel op het goedkopere LoRa werken

Micele 18 september 2020 21:30



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be