Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Franstalige vrouw slachtoffer van racisme is Aalst (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254919)

Bach 25 augustus 2020 18:28

Franstalige vrouw slachtoffer van racisme is Aalst

Of is het iets anders?

In ieder geval een hele discussie op facebook met duizenden reacties. Het lezen van die reacties kan misschien een beter beeld geven op de publieke opinie rond racisme en Vlamingen.

https://www.facebook.com/16163473651...9519088788781/

Zie RTBF Facebook pagina van 20 augustus voor de reacties. Het lukt me niet er een rechtstreekse link naar te geven.

Bach 25 augustus 2020 18:29

De vrouw is van Chileense oorsprong trouwens vernam ik. Niet Marokkaans.

Bach 25 augustus 2020 18:36

Het staat er vol verschrikkelijke ervaringen van Franstaligen in Vlaanderen. Zoals deze:

Citaat:

Il y a plusieurs années (au moins 10ans) ?* Blankenberge ?* une friterie (d'on je ne dirais pas le nom ni l'endroit car ça a peut-être changer depuis les années), avec ma femme on commande en français, l'homme, qui avait un grand sourire en parlant flamand avec un autre, a fait une tête de 10 pieds de long pour nous servir.
Pas un merci, pas un aurevoir....

Le landemain je tente de refaire l'expérience mais en commandant en flamand, la bizarrement grand sourire, bonjour, merci, aurevoir....

On n'a plus jamais été commander ?* cette friterie la.

Bach 25 augustus 2020 18:40

Citaat:

Ça m’est arrivé il y a une dizaine d’année ?* Bruges. Je ne sais plus dans quel commerce ou restaurant je commence ?* demander quelque chose en français ... dans un premier temps le type me regarde sans me répondre. Je lui répète pensant qu’il n’a pas entendu. Il me répond en flamand d’un air énervé ... du coup je lui dit en Anglais que je suis français et ne parle pas le flamand ... il s’est tout de suite mis ?* parler dans un français parfait ... Du coup je lui ai demandé pourquoi il ne m’avait pas répondu avant ... il a alors sorti des propos nationaliste et haineux envers les wallons. Cette fois comme lui en faisant mine de ne pas comprendre je suis sorti sans rien dire ... il m’a insulté et s’en est resté l?* ... Sans faire des généralités certains flamands sont juste insupportables ...
Wat is dat met die Vlaamse nazi's dat ze met tegenzin iemand in het Frans willen bedienen in Vlaanderen. Zelfs als die persoon Nederlands spreekt moet die toch in het Frans aangesproken kunnen worden door Vlamingen in Vlaanderen. Waarom leren ze andere Frans op school? Wat hebben ze toch tegen Walen? Het zijn precies allemaal racisten en ordinaire boerkes toch?

Elio di Supo 25 augustus 2020 18:42

Ik heb het niet gelezen. Ze ziet me er wel zeer emotioneel uit.

Bach 25 augustus 2020 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9430057)

Het is een video.

De reacties zijn leerzaam mijns inziens over hoeveel onbegrip er eigenlijk is binnen België tussen Noord en Zuid. Interessanter om te weten wat de gemiddelde Franstalige denkt dan die paar die hier rond hangen. Welkom zijn ze wat mij betreft. Daar niet van.

Bach 25 augustus 2020 18:49

Citaat:

Je suis française et je me suis fait un week-end Bruges et Ostende. Je savais que les flamands n’aimaient pas les wallons mais je ne pensais pas que c’était tout les francophones qui étaient bannis. Midi 1er resto. Je suis polie, sympa comme d’habitude et je parle en français. ???? c’est la patronne qui sert elle fait style elle comprend pas. Y’a deux américaines qui débarquent elle va les servir ????. Du coup j’ai passé le week-end ?* parler anglais. La prochaine fois, tant qu’?* parler anglais avec des néerlandophones j’irai en Hollande.

Weyland 25 augustus 2020 18:49

Everytime zou zeggen: "Sacré bleu. Er moeten nog meer Franstaligen naar Vlaanderen komen."

Bach 25 augustus 2020 18:52

Aziz geeft volgende tip mee voor Franstaligen in Vlaanderen

Citaat:

Je vous donne une astuce parler néerlandais en disant n importe quoi et l?* quand il ne comprends pas il parle en français
Dus doe alsof je geen Nederlands kan spreken in Vlaanderen zodat de Vlaming overschakelt naar het Frans.

Wat zou er gebeuren moest een Vlaming iets gelijkaardigs proberen in Wallonië of Brussel? Slecht Frans spreken in de hoop dat men je in het Nederlands te woord zal staan. Zou dat lukken?

Bach 25 augustus 2020 18:54

Enzo verder......

Strijd tegen het racisme begin met jezelf....zou ik zeggen

maddox 25 augustus 2020 19:05

Probeer maar eens iets te bestellen als Waal in het midden van Moskou.

Laat staan als iemand die minder bleek is dan een vel ongebleekt gerecycleerd WC papier.

Hier was nog een semi conversatie mogelijk. Daar is de taal van even groot belang als het uiterlijk.

Ik ben een speciaal geval. Ik ga alleen door een "vreemd" land reizen als ik een lokale landstaal voldoende beheers, of ik mensen daar heb die ik in de "mijn groep" plaats. Vandaar dat ik Moskou gebruik als voorbeeld. Ik kan geen noot Russisch, zelfs mijn uitspraak van Vodka is belabberd. Maar omdat ik vrienden heb in die regio, is dat geen probleem.

marie daenen 25 augustus 2020 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9430081)
Probeer maar eens iets te bestellen als Waal in het midden van Moskou.

Laat staan als iemand die minder bleek is dan een vel ongebleekt gerecycleerd WC papier.

Hier was nog een semi conversatie mogelijk. Daar is de taal van even groot belang als het uiterlijk.

Ik ben een speciaal geval. Ik ga alleen door een "vreemd" land reizen als ik een lokale landstaal voldoende beheers, of ik mensen daar heb die ik in de "mijn groep" plaats. Vandaar dat ik Moskou gebruik als voorbeeld. Ik kan geen noot Russisch, zelfs mijn uitspraak van Vodka is belabberd. Maar omdat ik vrienden heb in die regio, is dat geen probleem.

Begrijp nu toch eens, over heel de wereld zijn er maar een zestien miljoen mensen die Nederlands spreken... Hoe durven de Vlamingen nu vragen dat de franstaligen Nederlands zouden spreken; eens buiten la Belgique komen ze er toch nergens mee...
Als je dan vraagt of we maar het Deens, het Zweeds, het Slovaaks.... ook allemaal moeten afschaffen, want daar zijn nog minder mensen die die talen spreken komen ze af; maar ik heb het over het Nederlands, als ze al niet Vlaams zeggen...
Maar ze houden van la Belgique beweren ze er dan nog bij...

Weyland 25 augustus 2020 20:40

Zo'n mooie vrouw ook. Ik zou er Frans mee praten hoor.

Zucht 25 augustus 2020 20:53

Franstalige commerçanten in Linkebeek (Vlaams Brabant) winden er geen doekjes om.
https://www.lalibre.be/belgique/ces-...b0de6db974c71c

Citaat:

Mais quand j'ai repris la maison familiale en 1984 et que je suis revenue vivre ici pour de bon, mon franc est tombé. Notamment quand j'ai entendu le boulanger répondre ?* un client qui trouvait qu'il faudrait quand même qu'il apprenne un minimum de néerlandais : "Vous n'imaginez quand même pas que je vais apprendre le flamand juste pour vous vendre un pain !"
What say you madame Daniza ?

Elio di Supo 25 augustus 2020 21:41

Wat een emotrien.

cookie monster 25 augustus 2020 22:10

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=152 ;-)

https://www.hln.be/in-de-buurt/erpe-...ienen~adc911c1
Zij spreekt geen Nederlands , en ja , ik als Vlaming spreek geen Frans !!
Maar ivm hetgene die vrouw meegemaakt heeft , dit is ook racisme door een blanke !!
Ik denk dat het uiterlijk (huidskleur) hem stoorde !!
Zegt die man (fout 1): "We zijn hier niet in Marokko" , terwijl zij van Chileense afkomst is !!
Hij spreekt blijkbaar wel Frans !! Sorry , maar die zaak zou ik niet meer binnengaan
zolang die kerel daar werkt of baas is !! Bekijk de video & oordeel zelf !!
De enige fout die zij maakt , een bloempot vernielen !!
Zijn 2de fout , hij loopt dreigend met een tafel naar haar en kaffert haar uit !!
Ik heb , ivm taal , dit ook in Brussel meegemaakt !!
In een shop , tegen de klant voor mij sprak de bediende vlot Nederlands ,
en tegen mij doen alsof hij geen Nederlands sprak !! Ik zei nog als laatste reactie:
"Ik ga naar uw buur , die zal wel graag geld verdienen , joew" !! :lol:

Skobelev 26 augustus 2020 06:42

Dat ze naar Walbanië gaat winkelen, daar kan ze koeterwaals spreken.

Vette Pois(s)on 26 augustus 2020 07:54

in de gloria

De schoofzak 26 augustus 2020 09:38

Ik zie in Spanje af en toe Franssprekenden (uit Frankrijk, en heel soms uit Wallonië) en die zijn ook redelijk gefrustreerd omdat de Spanjolen geen Frans kennen.

Daarom gaan Fransen, als ze geen mondje Engels kunnen, vaak liever op vakantie of op overwintering naar Marokko.

Anderzijds vind ik de laatste jaren de toestand in de Ardennen wel verbeterd. De serveuzekes verstaan vaak wat je bestelt, en ze brabbelen wat als ze moeten zeggen hoeveel je moet betalen, maar dan tonen ze tegelijk het kastiketje.

Hoomer 26 augustus 2020 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9430057)

Dat zijn zaken die dagelijks gebeuren langs beide kanten van de taalgrens , alleen heeft deze een kleurtje en weet ze het mooi in te kaderen, volledig filmpje graag.

Voor deze dame Bestaat een heel mooi Nederlands woord "Aandachtshoer". ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be