Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Europese Commissie wil halvering CO2 van nieuwe wagens tegen 2030. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255150)

Micele 15 september 2020 10:01

Europese Commissie wil halvering CO2 van nieuwe wagens tegen 2030.
 
ICE-wagens gaan echt niche worden in 2030.

De Europese Commissie werkt aan een gemiddelde 50% CO2-vermindering tegen 2030.

De reeds goedgekeurde 37,5% CO2-vermindering mag naar de vuilbak.

De CEO’s van de Europese autoconstructeurs hebben zich gisterenmorgen allicht verslikt in hun koffie. Zeker diegene die vandaag nog grote achterstand hebben qua productie van zero-emissie-wagens of überhaupt plug-in-hybrides, maar ook die laatste gaan totaal onvoldoende zijn.

Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200914_...6/co2-uitstoot

KLIMAAT
CO2-uitstoot

BRUSSEL

De Europese Commissie werkt aan strengere CO2-normen voor nieuwe auto’s. Tegen 2030 zou de gemiddelde uitstoot niet met 37,5 procent maar met 50 procent naar omlaag moeten.

De CEO’s van de Europese autoconstructeurs hebben zich gisterenmorgen allicht verslikt in hun koffie. Volgens de Süddeutsche Zeitung en het persagentschap AFP werkt de Europese Commissie aan een verstrenging van de CO2-regels zoals die vorig jaar werden afgesproken.

Volgens de huidige regels mag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s eind dit jaar nog maximum 95 gram per kilometer mag bedragen. Automerken die deze doelstelling niet halen, riskeren hoge boetes.

Vorig jaar besliste de Europese Commissie dat de CO2-uitstoot van volgend jaar tot 2030 nog eens 37,5 procent naar beneden moeten. Dat gebeurde na luid protest van de auto-industrie, die de nieuwe normen op zijn minst “te ambitieus” vond. Om die doelstelling te halen, moeten er immers veel meer emissievrije auto’s verkocht worden dan vandaag het geval is.

De Europese Commissie wil nu nog een stap verder gaan. De gemiddelde CO2-uitstoot moet tegen het jaar 2030 geen 37,5 procent achteruit, maar 50 procent. Op die manier wil de Commissie de klimaatproblematiek aanpakken. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen zou daarover woensdag een mededeling doen.(gc)

Micele 15 september 2020 17:19

Omgerekend in liter/100 km wil dat zeggen dat nieuwe wagens gemiddeld maar ~1,8 l/100 km diesel of ~2 l/100 km benzine maximaal mogen verbruiken (vanaf 2030).

Fluitje van een cent. ;-)

Micele 27 september 2020 22:07

"Duitsland" gaat ook nieuwe ICEs verbieden vanaf 2035.

Zoals menig ander voorbeeld.

Soit tegen dan worden ze sowieso niet meer gemaakt.

Tavek 27 september 2020 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9448944)
Omgerekend in liter/100 km wil dat zeggen dat nieuwe wagens gemiddeld maar ~1,8 l/100 km diesel of ~2 l/100 km benzine maximaal mogen verbruiken (vanaf 2030).

Fluitje van een cent. ;-)

Verplicht EV dus.

Met zo weinig energie kan je een wagen nu eenmaal niet voortbewegen tegen 120 km/h (of je moet met een onpraktische vorm werken).

Hybride kan in de standaardtesten misschien nog een rol spelen, maarja....ik blijf dat een dure oplossing vinden.

maddox 27 september 2020 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9461126)
Verplicht EV dus.

Met zo weinig energie kan je een wagen nu eenmaal niet voortbewegen tegen 120 km/h (of je moet met een onpraktische vorm werken).

Hybride kan in de standaardtesten misschien nog een rol spelen, maarja....ik blijf dat een dure oplossing vinden.

Oftewel, tenzij een fabrikant een EV Ford T kan bouwen gaat het kiesvee andere opties moeten zoeken.

Micele 27 september 2020 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9461148)
Oftewel, tenzij een fabrikant een EV Ford T kan bouwen gaat het kiesvee andere opties moeten zoeken.

Twijfel je daar aan?

Tavek 27 september 2020 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9461148)
Oftewel, tenzij een fabrikant een EV Ford T kan bouwen gaat het kiesvee andere opties moeten zoeken.

Tegen 2030 gaat die er al lang zijn. Daar ben ik ondertussen van overtuigd.

Voor 15000euro gaat ge dan een mooie EV kunnen kopen.

maddox 27 september 2020 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9461165)
Tegen 2030 gaat die er al lang zijn. Daar ben ik ondertussen van overtuigd.

Voor 15000euro gaat ge dan een mooie EV kunnen kopen.

Ik wacht met spanning af.

maddox 27 september 2020 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9461160)
Twijfel je daar aan?

Hangt er van af wat de "overheids"eisen zijn.

Er bestaan al lang EV's die minder kosten dan €10K die de prestaties van een Ford T overtreffen in de meeste aspecten.

Alleen, een Renault Twizzy ombouwen tot pickup met 6 zitplaatsen en laadruimte voor een volledige woonkamer van 1910 omvang.... Ik zie het al voor me, de presentatie bij de keuringsorganismes.

Tavek 27 september 2020 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9461168)
Ik wacht met spanning af.

Vertrouw de technici en ingenieurs.

Itt politici leveren die wel op.

maddox 27 september 2020 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9461190)
Vertrouw de technici en ingenieurs.

Itt politici leveren die wel op.

Tavek, ik ben 1 van die vele technici.

Mijn vertrouwen in Politici is absoluut. Als het verkloot kan worden, zijn ze perfect capabel.

Micele 28 september 2020 12:20

Tesla streeft met zijn nieuw batterijpack-concept naar een prijs van $70 of €60 per kWh.

Dit bij echte massaproductie al vanaf 2023. En dan nog 7 jaar verder...

Voor diegene die meerekenen is dat amper € 4800 voor een 80 kWh batterijpack. (grote-zwaardere wagens)

Of € 3000 voor 50 kWh in een compacte familiewagen.

Andere grote merken zoals VW en Toyota zie ik dat ook wel doen of toch benaderen (ze moeten wel, of hun leveranciers moeten mee...)

Er gaat helenaal geen reden meer zijn een ICE te kopen zelfs de aankoopprijs niet.

Bron? Onder andere deze wetenschapper-expert:
Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-can-...e-auto-sector/
September 24, 2020

In a recent interview with a German auto publication, battery expert Maximilian Fichtner remarked that Tesla could move far beyond the reach of its competitors, even if it fails to achieve all of the goals that were presented during Battery Day. This, according to Fichtner, is partly due to competitors not doing enough to further electric vehicle technologies.

...
When asked about improvements that Tesla could achieve with its next-generation cells, Fichtner stated that the company’s larger 4680 cells open the door to longer range and other upgrades. Such innovation, according to the expert, is a “quantum leap.” Fichtner added that with Tesla’s goal of reducing its battery production costs by 56%, the EV market could reach or even exceed price parity with the internal combustion engine, effectively rendering gas cars obsolete.

“(They) would be at costs of 70 to 80 US dollars per kilowatt-hour. There would be no more reason to buy a combustion engine – not even the price. That would be around 20,000 euros for a mid-range to upper-class vehicle,” he said, adding that “The cost reduction in two to three years would be extremely quick. When it comes to cell design, however, Tesla has calculated everything well and the better integration of the battery into the vehicle has been well thought out.”


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be