Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wallonie wordt één groot LEZ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255165)

brother paul 16 september 2020 09:52

Wallonie wordt één groot LEZ...
 
het wordt leuk in emissieland Belgie...

https://drivr.be/2020/09/15/wallonie...ez-vanaf-2023/

straks staat uw youngtimer gegijzeld op uw grond, en kan je zelf sniet meer volgooien zonder een boete op te lopen

Dus vanaf 2030 met zelfs de Euro6 aan de kant in Wallonie ??:roll:
eenvoudig uitgelegd: koop ik vandaag een nieuwe auto, waarom niet een Toyota Prius die als state of the art telt in milieuvriendelijkheid en rij ik 3000km/jaar, dan staat daar een auto met 30.000km waardeloos aan de kant... Hij mag nog op de boot naar Afrika...:lol:

de groen/rode waanzin grijpt om zich heen.. en hebben een geniaal CashCow plan bedacht:
al wie door Belgie gaat rijden in 2030 gaat gewoon betalen , t'is eens iets anders dan een kilometerheffing of wegenvignet... een emissieboete...
Twordt nog leuker als je bovenop Wallonie, nog eens in Vlaanderen dezelfde boete mag betalen.. Je zou voor minder in ee boog rond Belgie rijden als Hollander op reis naar Frankrijk

Micele 16 september 2020 10:47

Paul jij beweerde toch dat euronorm 4 dieselwagens al vandaag bijna niet meer bestaan?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9442876)
micele jongen, de groene gebruiken een FAKE strategie om een FAKE probleem aan te pakken... De fake strategie is dat ze onder de mom van de Euro4 diesel, die ondertussen al zogoed als niet meer rondbolt in Belgie, het milieue aanpakken en in hetzelfde bad verbieden ze ALLE VORMEN van autofiscaliteit

Wat gaat dat in 1-1-2026 zijn?

En wat is dan uw probleem nog?

Of kun jij geen LEZ-tabel lezen?

Citaat:

Dus vanaf 2030 met zelfs de Euro6 aan de kant in Wallonie ??
Ja, enkel die diesels aan de kant vanaf 1.1.2030, toch met alle bewezen sjoemeldiesels euronorm 6a tot en met euronorm 6c, diesels vanaf euronorm 6d-Temp en beter mag er nog in want pas die hebben allemaal bewezen hun NOx afdoende onder de toegelaten grens te duwen.

De Walen hebben heel goed opgelet in de les over sjoemeldiesels (en uitgebreid te vinden op politics.be)

Ik - en vele andere zoals ADAC**- hebben dat toen 2018? tot in den treure uitgelegd dat men bij een diesel minstens euro 6d-temp, of beter euro 6d-full moet kopen om zeker te zijn van LEZ in relatief nabije toekomst.

Citaat:

https://www.adac.de/verkehr/abgas-di.../euro-6d-temp/

23.04.2019

Erst mit der Schadstoffnorm Euro 6d-TEMP sind auf der Straße gemessene, realistischere Grenzwerte bei Zulassungen relevant. Wer auch in Zukunft von drohenden Fahrverboten möglichst verschont bleiben will, sollte deshalb schon heute ein Auto kaufen, das mit seiner **Abgasnorm 6d-TEMP nachgewiesen hat, dass es auch im Alltagsbetrieb auf der Straße so sauber wie möglich unterwegs ist.

Voor benzinewagens euronorm 5 en beter is de Waalse LEZ helemaal geen probleem, ook na 1.1.2030 niet = Autorisé, onze euronorm 5 benzine zou dan zelfs 18 jaar zijn.

Micele 16 september 2020 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9449439)

de groen/rode waanzin grijpt om zich heen.. en hebben een geniaal CashCow plan bedacht:
al wie door Belgie gaat rijden in 2030 gaat gewoon betalen , t'is eens iets anders dan een kilometerheffing of wegenvignet... een emissieboete...

Nope het is een verbod, zoals andere grote LEZ in Europa (groot deel Roergebied) en op autosnelwegen geldt geen LEZ.

Citaat:

Twordt nog leuker als je bovenop Wallonie, nog eens in Vlaanderen dezelfde boete mag betalen..
Op autosnelwegen telt LEZ niet.
Citaat:

Je zou voor minder in ee boog rond Belgie rijden als Hollander op reis naar Frankrijk
Nederlanders hebben of beter kopen# sowieso vandaag al bijna geen dieselwagens meer, in 2026 of 2030 zal dat wslk NUL zijn.
NL weten ook wat sjoemeldiesels zijn...

# evolutie aankoop NL volgens brandstof 2015 ...> 2018 ...2019... -2020-sep, diesel.

Citaat:

https://www.kentekenradar.nl/brandstof/#2020

brandstofsoort personenauto's 2020

benzine: 157.512
benzine-hybride: 37.498
elektriciteit: 24.313
diesel: 11.036
lpg: 1.016
diesel-hybride: 788
cng: 54
waterstof: 1

brandstofsoort personenauto's 2019

benzine: 354.733
elektriciteit: 63.969
diesel: 37.392
benzine-hybride: 36.762
diesel-hybride: 1.326
lpg: 544
cng: 307
waterstof: 2
alcohol: 1

brandstofsoort personenauto's 2018
benzine: 390.743
diesel: 65.610
benzine-hybride: 30.601
elektriciteit: 25.455
cng: 1.242
lpg: 1.072
diesel-hybride: 917
alcohol: 3
waterstof: 2
lpg-hybride: 1

[...]

brandstofsoort personenauto's 2015

benzine: 318.508
diesel: 156.888
benzine-hybride: 58.485
diesel-hybride: 6.410
elektriciteit: 3.519
cng: 735
lpg: 624
waterstof: 19
alcohol: 15
lng: 1

maddox 16 september 2020 11:55

Ik zie nergens in de Waalse plannen dat snelwegen een uitzondering zouden krijgen.

Overheidsvoertuigen in vele vormen krijgen wel een uitzondering.

Skobelev 16 september 2020 12:24

dus met mijn euro 4 benzine mag ik vanaf 2026 niet meer naar Wallonië. Dan blijven we daar weg hé.

Micele 16 september 2020 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9449540)
Ik zie nergens in de Waalse plannen dat snelwegen een uitzondering zouden krijgen.

Overheidsvoertuigen in vele vormen krijgen wel een uitzondering.

Ik heb het ook niet gevonden, maar ik weet dat het in Duitsland zo is.

Tja een Belgische mop meer of minder.
Ik lees dat het op het volledig Waals grondgebied is.
Citaat:

Dérogation générale

Sur l’ensemble du territoire de la Région wallonne
Afwachten maar hoe die "Waalse wet" er gaat uitzien.
Snelwegen is federale materie. En dus geen Gewestweg.

Mss heeft Europa daar ook iets te zeggen. Het zijn tenslotte E-wegen.

Micele 16 september 2020 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9449562)
dus met mijn euro 4 benzine mag ik vanaf 2026 niet meer naar Wallonië. Dan blijven we daar weg hé.

Ik heb gelezen dat ze uitzonderingen willen maken voor wagens die minder dan 3000 km per jaar rijden, ik neem aan wagens die 30 jaar oud zijn.


Dan mag ik er ook met mijn 31j-oude BMW in principe nog in. Tegen 2024 dan 35 jaar.

Ik ga nog jaarlijks naar de keuring, ik kom helemaal niet aan 3000 km/jaar.
Dat is de enige manier om de kms officieel/overheid te registreren.

Skobelev 16 september 2020 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9449581)
Ik heb gelezen dat ze uitzonderingen willen maken voor wagens die minder dan 3000 km per jaar rijden, ik neem aan wagens die 30 jaar oud zijn.


Dan mag ik er ook met mijn 31j-oude BMW in principe nog in. Tegen 2024 dan 35 jaar.

Ik ga nog jaarlijks naar de keuring, ik kom helemaal niet aan 3000 km/jaar.
Dat is de enige manier om de kms officieel/overheid te registreren.

de mijne is van 2010...tegen dan 16 jaar.

Micele 16 september 2020 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9449591)
de mijne is van 2010...tegen dan 16 jaar.

Ga je die zolang rijden?

Skobelev 16 september 2020 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9449600)
Ga je die zolang rijden?

Als die geen onoverkomelijke problemen krijgt wel. Die van mijn madam is 17 (s-type) en dan heb ik nog eentje van 33.

brother paul 16 september 2020 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9449600)
Ga je die zolang rijden?

de groen zijn tegen de wegwerpmaatschapij
ze zijn voor de recyclage

en als je dan een auto hebt die je nauwelijks 2000km pe rjaar gebruikt, vinden ze dat ik die auto maar moet dumpen ? na 10j gebruik ?
goed zot

je koopt een nieuwe auto als hij versleten is, zo doe je dat

hé wacht als ik de auto op LPG zet mag hij nog in wallonie tuffen met die EU5 norm of hoe zit dat, luurt daar al een gat in de wet

Micele 16 september 2020 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9449619)
Als die geen onoverkomelijke problemen krijgt wel. Die van mijn madam is 17 (s-type) en dan heb ik nog eentje van 33.

Keuze genoeg denk ik dan. ;-)

Micele 16 september 2020 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9449692)
de groen zijn tegen de wegwerpmaatschapij
ze zijn voor de recyclage

en als je dan een auto hebt die je nauwelijks 2000km pe rjaar gebruikt, vinden ze dat ik die auto maar moet dumpen ? na 10j gebruik ?
goed zot

Wie spreekt van dumpen? Goe zot gij?

De occasiemarkt is groter dan de nieuwe markt. Als occasie rijdt die dan verder, wie weet nog een paar volgende eigenaars.

Citaat:

je koopt een nieuwe auto als hij versleten is, zo doe je dat
Goe zot? Waarom kan men een nog goede wagen niet verkopen op de occasiemarkt of met een mooie inruilprijs tegen een nieuwe of veel jongere occasie van zijn smaak?

Citaat:

hé wacht als ik de auto op LPG zet mag hij nog in wallonie tuffen met die EU5 norm of hoe zit dat, luurt daar al een gat in de wet
Als het maar geen diesel is.

lpg en cng staat in dezelfde rij van benzine, die 3 soorten mogen minimum 2 euronormen minder hebben dan diesel om binnen te mogen op dezelfde data.

Citaat:

https://www.walloniebassesemissions....nir-derogation

En ce qui concerne les zones basses émissions, les véhicules sont autorisés d’accès en fonction du calendrier suivant :

Accès zone basse émission
Début inter. Diesel |Essence/CNG/LPG | Diesel / Essence
01-01-20 min. Euro IV | min. Euro II | 2006 - 2010 / 1991 - 2000
01-01-22 min. Euro V | min. Euro III | 2011 - 2015 / 2001 - 2005
01-01-25 min. Euro VI | min. Euro IV | 2015 - 2019 / 2006 - 2010

Exemple : je dispose d’un break diesel de norme Euro V fonctionnant au diesel, je ne pourrai donc plus accéder aux zones basses émissions dès le 1er janvier 2025.

Skobelev 16 september 2020 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9449711)
Keuze genoeg denk ik dan. ;-)

en anders gaan we wel met de motor. :-P

Skobelev 16 september 2020 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9449692)
de groen zijn tegen de wegwerpmaatschapij
ze zijn voor de recyclage

en als je dan een auto hebt die je nauwelijks 2000km pe rjaar gebruikt, vinden ze dat ik die auto maar moet dumpen ? na 10j gebruik ?
goed zot

je koopt een nieuwe auto als hij versleten is, zo doe je dat

hé wacht als ik de auto op LPG zet mag hij nog in wallonie tuffen met die EU5 norm of hoe zit dat, luurt daar al een gat in de wet

mij verwijten van groene? 8O Milieubewust? Jazeker, maar geen Groen!(e) hé.

Micele 17 september 2020 18:56

De Walen hebben toen goed opgelet qua diesels euronorm 5 en 6:

https://autofans.be/nieuws/overheid/...euro-6-diesels



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be