Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Macht van de media (https://forum.politics.be/showthread.php?t=25527)

BELGIAN WARRIOR 5 december 2004 14:32

Macht van de media

U merkt het ongetwijfeld iedere dag: op zowel Vrt, vtm en vt4 is het al "Vlaanderen" wat de klok slaat. Met het woord "België" en "Belgen" wordt omzichtig omgesprongen. Het wordt haast niet meer gebruikt, tenzij het niet anders kan. Zelfs de weerberichten zijn "vervlaamst". Er is "Vlaanderen vakantieland", "vrolijk Vlaanderen", men spreekt over de "Vlaamse kust", de "Vlaamse werkloosheid" enz.

Is dit een goede zaak?

Everytime 5 december 2004 14:48

Dat is geen toeval, volgens mij. Vlamingen beschouwen dat hun land Vlaanderen is (en dus niet België). Logisch dat de medias in Vlaanderen volgen wat hun toeschouwers denken. Bovendien spreekt men in Vlaanderen van "Bekende Vlamingen"; niemand spreekt van "Wallons célèbres" op de Franstalige kant. De Belgicisten zullen zeggen dat die Belg zijn; de anderen, zoals ik, zullen zeggen dat ze Franstalig zijn.

Geertje 5 december 2004 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Is dit een goede zaak?

Een goede vraag.

Je vraagt je af of dit een gewone maatschappelijke evolutie is OF dat het een uitgekiend plan is van ik weet niet wie ?

rodeo 5 december 2004 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Een goede vraag.

Je vraagt je af of dit een gewone maatschappelijke evolutie is OF dat het een uitgekiend plan is van ik weet niet wie ?

Van Bourgeois Geertje natuurlijk.

ossaert 5 december 2004 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo

Anachronisme... Zoek dat 's even op in het woordenboek...

zorroaster 5 december 2004 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rodeo

Straffe gast, die Bourgeois! Heeft een hand gehad in de benaming van programma's die al jaren lopen vooraleer hij minister van media werd. Doe het hem maar na zou ik zeggen... :lol:

BELGIAN WARRIOR 6 december 2004 02:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Straffe gast, die Bourgeois! Heeft een hand gehad in de benaming van programma's die al jaren lopen vooraleer hij minister van media werd. Doe het hem maar na zou ik zeggen... :lol:

Hij had dan ook "goede" voorgangers zoals Adolf;-) Vandenbrande.

zorroaster 7 december 2004 18:02

Citaat:

Hij had dan ook "goede" voorgangers zoals Adolf;-) Vandenbrande.

Zelfs met een knipoog getuigt dit soort opmerkingen van een ronduit pathetische haat tegenover alles wat er Vlaams uitziet...

Bobke 7 december 2004 18:05

Citaat:

U merkt het ongetwijfeld iedere dag: op zowel Vrt, vtm en vt4 is het al "Vlaanderen" wat de klok slaat. Met het woord "België" en "Belgen" wordt omzichtig omgesprongen. Het wordt haast niet meer gebruikt, tenzij het niet anders kan. Zelfs de weerberichten zijn "vervlaamst". Er is "Vlaanderen vakantieland", "vrolijk Vlaanderen", men spreekt over de "Vlaamse kust", de "Vlaamse werkloosheid" enz.

Is dit een goede zaak?

Zou het een betere zaak zijn moesten ze het steeds over de waalse werkloosheid hebben ?

BELGIAN WARRIOR 7 december 2004 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Zelfs met een knipoog getuigt dit soort opmerkingen van een ronduit pathetische haat tegenover alles wat er Vlaams uitziet...

Kan u het verschil begrijpen tussen Vlaams en Vlaams-nationalistisch?

Dimitri 7 december 2004 19:26

Citaat:

Is dit een goede zaak?

Wat maakt het uit?

Als het over Vlaanderen gaat, worden 'Vlaanderen' en 'Vlaams' gebruikt; gaat het over heel België, dan worden 'België' en 'Belgisch' gebruikt. Lijkt me logisch.

Ambiorix 8 december 2004 07:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Dat is geen toeval, volgens mij. Vlamingen beschouwen dat hun land Vlaanderen is (en dus niet België). Logisch dat de medias in Vlaanderen volgen wat hun toeschouwers denken. Bovendien spreekt men in Vlaanderen van "Bekende Vlamingen"; niemand spreekt van "Wallons célèbres" op de Franstalige kant. De Belgicisten zullen zeggen dat die Belg zijn; de anderen, zoals ik, zullen zeggen dat ze Franstalig zijn.

everytime, ben jij een rattachist? zoja, op welke partij stem je?

Ambiorix 8 december 2004 07:25

Citaat:

Het ging over het woordgebruik bij de VRT. Lijkt me niet echt vlaamsnationalistisch.

Pieter de Coninck 8 december 2004 07:31

Citaat:

Ken je het zelf?
Zo ja, laat eens horen.
Zo neen, hou je mond.

Patriot! 11 december 2004 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Ken je het zelf?
Zo ja, laat eens horen.
Zo neen, hou je mond.

De Vlamingen zijn de Nederlandstalige leden van het Belgische Volk.
De Vlaams-nationalisten zijn enkele geweten- en eerloze schoften die zich onder dat volk bevinden, met als doel het te vernietigen.

Vlaamse Leeuw 11 december 2004 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
De Vlaams-nationalisten zijn enkele geweten- en eerloze schoften die zich onder dat volk bevinden, met als doel het te vernietigen.

Na de serieuse aanteiging van Yann:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Vlaams-nationalisme = Nazisme

, krijgen we nu dit voorgeschoteld.

Dit is al de 2de BUB'er op korte tijd die de Vlaams-nationalisten beledigt. U weet toch dat van zodra u begint te schelden dat dat een teken van zwakte is van uw kant uit.

Patriot! 11 december 2004 16:13

Ik scheld niet, ik stel slechts vast.

ossaert 11 december 2004 16:13

Citaat:

Is dit een goede zaak?

Ik vertelde deze week aan collega's hoe dat op het VRT-journaal voortdurend nietszeggende reportages worden getoond over de koninklijke familie, genre 'Prinses Mathilde bezoekt een kleuterschool in Zoetenaaie'. Ze waren hierover zeer verbaasd en vermoedden, net als ik trouwens, druk vanuit Laken. Te Flamingant iemand?

Vlaamse Leeuw 11 december 2004 16:15

Citaat:

Ik scheld niet, ik stel slechts vast.

Dus u stelt vast dat de Flaminganten "gewetenlozen en eerloze schoften" zijn. Hoe komt u dan tot uw bevinding?

groene flamingant 11 december 2004 16:28

Citaat:

Met dat soort taalgebruik denk ik dat je zelf niet veel beter bent! In het beste geval is het een teken van zwakte.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be