![]() |
Naar een splitsing van de Gezondheidszorgen met N-VA steun?
Binnen de sociale zekerheid, nemen de gezondheidszorgen een vrij groot aandeel van het totale budget in. Al in 1980 werd een deel van deze bevoegdheid, voornamelijk de preventie, aan de gemeenschappen toegewezen. Bij de zesde staatshervorming werden er inzake de sociale zekerheid de normatieve en uitvoeringsbevoegdheid van de kinderbijslagen en delen van de gezondheidszorgen (o.a. de eerstelijnsgezondheidszorgen, de residentiële geriatrie, delen van het ziekenhuisbeleid, revalidatie-overeenkomsten enz.) gedefederaliseerd. Het aandeel daarvan in het totale budget (ca. 15 procent) bleef echter beperkt.
In de preformatienota staat nu echter: Voor de staatshervorming gaan twee vicepremiers de dans leiden, waarbij: ‘Concrete wetsontwerpen (vanuit de regering dus) worden gemaakt, waarbij tweederdemeerderheid in het Parlement gezocht wordt.’ ‘Er een algemeen streven is naar homogene en efficiënte bevoegdheidsverdeling met oog op een versterking van de autonomie van de deelstaten én een slagkrachtige federale overheid.’ Voor gezondheidszorg komt er ‘deze legislatuur reeds een oefening‘ om het richting de deelstaten te duwen. bron: https://newsweek.be/vivaldi-draait-o...et-raamakkoord. Dit gaat verder dan wat er in het akkoord De Wever-Magnette stond, waar men het op een ‘functionele splitsing’ hield (de bevoegdheid blijft nationaal, maar de budgetten worden gesplitst en de regels verschillen per deelstaat). Het probleem voor ‘Vivaldi’ is echter dat de coalitie, gegeven dat ze er komt, maar over 87 op 100 zetels (13 zetels tekort voor een 2/3) in de Kamer beschikt. En ze heeft geen meerderheid in de Nederlandse taalgroep. In de Senaat is er wel een nipte meerderheid in die taalgroep. Maar er is een - nipt - tekort van vier zetels om een 2/3 meerderheid (40 zetels te hebben). Hoe dan ook is in beide gevallen steun van de ... N-VA nodig om deze splitsing te stemmen. Of gaan die dat tegenhouden? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat specifieke zinnetje, over de gezondheidszorg is van een in de politiek zelden waargenomen flou artistique... Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is toch gewoon fantastisch ? Dat sarcasme is toch echt om van te genieten ? Ze gaan even hard 'zoeken' naar een meerderheid/oplossing als de zweedse ploeg vier jaar lang 'gezocht' heeft naar een methode om de tsjeven hun beloofde Arco oplossing te geven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik heb op ene gestemd die wel in het parlement zal zitten. Ik ga die alleszins bellen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het ACW geeft gewoon het geld, dat ze van de mensen gestolen hebben, terug. Probleem opgelost. |
Dat moet volledig naar de regio's ja.
Weer (volledig) federaal: Mobiliteit Milieu Energie Justitie |
Ik vermoed dat de nva streng zal zijn om iets van de federale Vlaams-minderheidsregering goed te keuren.
Het voorgelegde ontwerp zal dus van een degelijke kwaliteit moeten zijn. En in een uniek pakketje: er mag geen verkeerd cadeautje bij zitten, zoals het terug federaal maken van sommige andere dingen (wat ik overigens weinig realistisch vind, want geen lid van het Vlaams parlement zal dat graag zien), en er zal iets moeten inzitten in de aard van "een regeling van het toelatingsexamen artsen", "de luchthavenproblematiek Zaventem", .... |
Citaat:
je vermoed , ja al de rest ist zever nu kan het kaproentje of zo overneemen, graag meer comedy hier van wij roepen de onafhanklijkheid uit , de 5 overlopers , samen met het Vb is het bijna zo veer , wij stuuren aan op de absolute meerderheid :rofl: de Forza Flandria , etc juistement terug van enkele dagen de haan leuk, al die franstaligen daar , zelfs in de supermarkt was de vlaming zoals altijd de eerste om in het frans tegen de klanten van zijn winkel te beginnen klant is koning , ook in vlaanderen ik zie ze al , de keyboardwarriors hier flippen en scandal roepen omdat ze in vlaanderen een van de officielle landestaalen spreken tegen hun klanten :D voor de rest , veel reclame in het engels bij de taalnationalisten waar het vlaams zo belangrijk is en dat aan de hele kust! |
Citaat:
Koen Geens gaat nu toch meer vrije tijd krijgen, hij kan dat misschien bij Beweging.net gaan verkopen ? Want bij ACW zal er niet veel meer te rapen zijn vrees ik. En een derde keer de truuk met het 'engagement' in het regeerakkoord, gaat niet lukken vrees ik. Dat is zoals de staatshervorming en het openzetten van de grondwet in de atoma-schriftjes van Jan Jambon. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be