Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Grondwettelijk Hof ziet zwaargewicht vertrekken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255313)

reservespeler 26 september 2020 08:48

Grondwettelijk Hof ziet zwaargewicht vertrekken

Een zwaargewicht (André Alen) in het grondwettelijk hof wordt emiritaat gestuurd omdat ie de leeftijd van 70 jaar bereikt heeft.

Deze Nederlandstalige voorzitter zal z'n loon blijven behouden zonder er nog ne klop voor hoeven te doen.

Voor het gepeupel is er een gevecht (in de regeringkskringen) om ze een aalmoes van 1500 euro per maand te geven.

Waarom moeten deze ongelijkheden in stand gehouden worden?
Waarom wordt het pensioen van iemand in de privé afgetopt?

Terug naar André Alen, gisteren werd hij 70, de leeftijd waarop de wet de ‘hoeders van de grondwet’ met emeritaat stuurt. Een respectabele beroepsloopbaan komt ten einde, het Grondwettelijk Hof ziet een zwaargewicht vertrekken.

Vraag is natuurlijk wie hem opvolgt. Daar het een betalend artikel is, weet ik niet of het er in staat. Nog weet ik of er een beurtrol is (Vlaams / Waals).

https://doorbraak.be/grondwettelijk-...urce=meldingen

Zipper 26 september 2020 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9459450)
Een zwaargewicht (André Alen) in het grondwettelijk hof wordt emiritaat gestuurd omdat ie de leeftijd van 70 jaar bereikt heeft.

Deze Nederlandstalige voorzitter zal z'n loon blijven behouden zonder er nog ne klop voor hoeven te doen.

Voor het gepeupel is er een gevecht (in de regeringkskringen) om ze een aalmoes van 1500 euro per maand te geven.

Terug naar André Alen, gisteren werd hij 70, de leeftijd waarop de wet de ‘hoeders van de grondwet’ met emeritaat stuurt. Een respectabele beroepsloopbaan komt ten einde, het Grondwettelijk Hof ziet een zwaargewicht vertrekken.

Vraag is natuurlijk wie hem opvolgt. Daar het een betalend artikel is, weet ik niet of het er in staat. Nog weet ik of er een beurtrol is (Vlaams / Waals).

Is zo voor rechters en hoge leger-officieren (vanaf majoor, denk ik).
Ik ben nooit te weten gekomen waarom. (zal wel weer zo'n duister Belgische regeling geweest zijn)

stuyckp 26 september 2020 09:08

Als die man 70 jaar is, zal het zo'n zwaargewicht niet meer zijn zeker.
Ik wil maar zeggen dan zit je niet meer op de top van uw kunnen.

dalibor 26 september 2020 09:44

Hij is Nederlandstalig en wordt dus door een Nederlandstalige opgevolgd.

marie daenen 26 september 2020 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9459462)
Is zo voor rechters en hoge leger-officieren (vanaf majoor, denk ik).
Ik ben nooit te weten gekomen waarom. (zal wel weer zo'n duister Belgische regeling geweest zijn)

Hewel om het hogere voetvolk horig te houden aan de kroon...
Het lagere voetvolk heeft geen keuze en volgt vanzelf...

dalibor 26 september 2020 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9459479)

Dan is er eens een groep die pas op 70 op pensioen kan, en 't is weer niet goed voor u.

Vrijheideerst 26 september 2020 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9459479)

Diene mens gaat op pensioen en wordt door een Nederlandstalige opgevolgd. Wanneer is het ooit eens goed voor jou, Marie? :?

DewareJakob 26 september 2020 10:06

Je ziet het vaker dat mensen 'aan de top' tot op hun laatste snik proberen aan het werk te blijven. Of na hun officieel pensioen als een soort (goedbetaalde) 'adviseur' terugkomen.
Voor het geld moeten ze het echt niet doen. Wat blijft er dan over? Macht! Moeilijker op te geven dan gelijk wat. (of ge moet een ambetant wijf/vent thuis zitten hebben, dat is dikwijls reden nr 2 :lol:;-))

marie daenen 26 september 2020 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 9459487)
Dan is er eens een groep die pas op 70 op pensioen kan, en 't is weer niet goed voor u.

Je wil mij toch niet wijsmaken dat die groep tot in het zweets hun aanschijn werkten... ?
Goed mogelijk dat nu op pensioen ze meer moeten werken dan ervoor...

marie daenen 26 september 2020 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9459497)
Diene mens gaat op pensioen en wordt door een Nederlandstalige opgevolgd. Wanneer is het ooit eens goed voor jou, Marie? :?

Het gaat er niet om dat ze op pensioen gaan; het gaat erom dat ze dat doen met behoud van hun volle loon; welk loon ervoor al in de hoogste kategorie van de staat lag...

reservespeler 26 september 2020 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 9459487)

Nee, dat is niet zo.
Ze moeten op 70 stoppen, ze kunnen natuurlijk wel eerder gaan.

reservespeler 26 september 2020 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9459507)
Het gaat er niet om dat ze op pensioen gaan; het gaat erom dat ze dat doen met behoud van hun volle loon; welk loon ervoor al in de hoogste kategorie van de staat lag...

In z'n haat, op alles wat rechts is, had ie dat niet door.

Zeus 26 september 2020 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9459450)

Zijn opvolger is al een paar weken bekend dacht ik, namelijk Danny Pieters (N-VA, professor sociale zekerheidsrecht aan de KUL)

marie daenen 26 september 2020 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9459512)
In z'n haat, op alles wat rechts is, had ie dat niet door.

Oh maar dat wordt blijvend ingezien als links goed bestuur...

marie daenen 26 september 2020 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9459518)
Zijn opvolger is al een paar weken bekend dacht ik, namelijk Danny Pieters (N-VA, professor sociale zekerheidsrecht aan de KUL)

Oei, het is een NVa'er... nu zullen we de media zien stijgeren omdat ook een NVa'er durft te profiteren van wat al de hele tijd mis liep en loopt...

reservespeler 26 september 2020 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9459518)

Ik wist niet dat het om dat postje ging.
Danny is zeker bekwaam om dat postje in te vullen, maar het mag voor mij met iets minder centen.

reservespeler 26 september 2020 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9459524)
Oei, het is een NVa'er... nu zullen we de media zien stijgeren omdat ook een NVa'er durft te profiteren van wat al de hele tijd mis liep en loopt...

Ik vind dat ze dat "werk" voor ietske minder mogen doen.

marie daenen 26 september 2020 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9459527)

De dag dat Vlaanderen aan de macht is en niet meer la Belgique, die dag kunnen de Vlamingen, met of zonder de NVa, dat inderdaad ook eisen...
Nu dat enkel vragen voor hun eigen mandaten, want verder kunnen ze niet gaan, is la Belgique nog belonen voor zijn wanbestuur...

Zipper 26 september 2020 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9459527)

en vooral, dat dat riant loon niet meer gewoon doorloopt bij pensionering

De schoofzak 26 september 2020 13:01

Ik dacht dat het emeritaat afgeschaft was, maar ik kan me vergissen. Namelijk dat het voor uitzonderingen toch nog zou bestaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be