![]() |
Bol.com, paard van Troje?
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200928_...is-een-win-win
Veel kleine zelfstandigen werken samen met Bol.com om hun waren via het web te kunnen slijten. Volgens Unizo is een kleine speler op korte termijn winnaar, op lange termijn is het risico groot dat Bol.com hetzelfde aan zal bieden aan een betere prijs. Wat denken jullie hier van? Kopen jullie ook via Bol.com? Verkopen jullie ook via Bol.com? Ik probeer dat alvast te vermijden. Paard van Troje? HBVL, 18-09-2020 Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg, de unie van zelfstandige ondernemers, is in principe niet tegen dit samenwerkingsmodel. “Maar alleen als het duurzaam is en het op lange termijn een goede samenwerking garandeert met voldoende marge voor de lokale ondernemer. Daar knelt het schoentje. Voor starters of ondernemers die hun lokale markt willen verruimen, is dat ongetwijfeld een opportuniteit. Ook voor nichespelers. Bol.com mikt als gigant op een brede en grote markt en laat niches links liggen.” Uit ervaring weet Bart Lodewyckx dat als een nichemarkt zeer succesvol wordt, giganten als Bol.com die snel overnemen en de lokale speler buitenspel zetten. “Door bijvoorbeeld hetzelfde of een gelijkaardig productengamma in China aan betere voorwaarden aan te kopen en de lokale speler op prijs te kloppen. Want daar draait het om: prijsconcurrentie en marktaandeel inpikken. Bol.com is een gigant en doet nooit iets uit liefdadigheid of voor de schone ogen van onze lokale spelers. Dat is hun volste recht en deel van het economische spel. Maar we roepen toch op tot waakzaamheid: op lange termijn is het vooral Bol.com die hier als winnaar uitkomt. Op dat vlak zijn ze het paard van Troje. Je haalt iets binnen waarvan je denkt dat het onschuldig is, tot duidelijk wordt wat de echte strategie is.” |
Wel....Unizo weet wat ze moeten stimuleren dan,de vorming van "bol.coms",in plaats van te janken,insinueren en beschuldigen....
Ik ben het zo MOE de suggestie te horen dat het geld van de Vlaamse consument eigenlijk "toekomt" aan de Vlaamse handelaar... :evil: |
De GB destijds ook niet overgenomen door het franse Carrefour.
bol.com is niet meer dan hypermarktconcern op het internet. Net zoals je op google 'info" zoekt 'koop' je op bol.com.. Omdat je er alles vindt. Maar den bol is zeker niet de goedkoopste. Nu men er bij moet vermelden van waar het product komt, kan je soms beter daar rechtstreeks komen, omdat het voordeliger is. Wel is het zo dat bol.com een streepje voor heeft bij het 'verzenden' en de kosten hierop. Dat speelt in het voordeel van de klant. Als men dus meer eerlijke verkoop wil regelen, kan men best bij 'postNL' eens aan kloppen. |
Citaat:
Degene die nu nog niet doorheeft dat webwinkels de toekomst zijn... Ik kom zelf letterlijk in geen enkele winkel meer, zelfs niet voor boodschappen. Gewoon online ingeven en dan de dag nadien gaan afhalen. Wat een tijdwinst. |
Citaat:
|
Citaat:
Een beetje zoals fietsenwinkels: de "beste" prijs vind je niet in de winkels met veel designverlichting toeters en bellen, met 3 man die je komen helpen en die alle weken in de reklame staan, maar in de "schemering" vergoord van 't werk om die reden. |
Citaat:
Zaken online kopen heb ik een paar jaar gedaan en in die tijd ook afgeleerd (oplichterijen / rommel - je moet maar enkele debacles hebben om een voorziene marge over 50 wel okee transacties byebye te moeten wuiven) |
Citaat:
Als karikatuur om het duidelijk te maken: als je Google 100 miljard euro zou geven om je zakken lekstokken versjacherd te krijgen zouden mensen die "Corona" intypen de eerste 100 pagina's resultaten lekstokken zien. |
Post-nl en haar onderaannemers die voor bol.com rijden blijken zo corrupt als wat en betalen geen rsz, belastingen, ... Bron: de Tijd.
|
Ondertussen gaat Bol.com en ... hogere kosten aanrekenen voor het leveren.
Het begint hé. De kleine winkels zijn kapot, nu zijn zij heer en meester. |
Ik heb nog nooit iets via bol besteld !!
|
Citaat:
Ik koop af en toe bij Bol, maar kijk toch altijd of het elders goedkoper is |
Misschien moeten vakbonden eens op hun plaats gezet worden. Naar mijn oordeel is het nog steeds een bedrijf dat zelf zou mogen kiezen wanneer ze werken. Ook al is dat zeven dag op zeven, de klok rond.
Dat zou betekenen dat wat betreft het klaarzetten van bestellingen en eventuele leveringen, zij niet afhangen van beperkingen; welke hen in een direct nadeel plaatsen ten overstaan van bijvoorbeeld een bol.com De argumenten tegen een systeem van zelfbeschikking begrijp ik echt niet. Het lijkt me niet bijzonder moeilijk om arbeidsreglementen dermate op te stellen, dat het duidelijk is wie wanneer werkt. Verder kan ik me niet voorstellen dat er echt geen mensen zijn, die niet willen werken tijdens de weekends of nachtelijke uren; zeker wanneer deze uren beter betaald worden. Bovenstaande geldt wat mij betreft voor elke sector. Wie het wil (en op basis van loonkosten rendabel kan houden) moet de mogelijkheid krijgen dit te doen. Argumenten in de zin van concurrentievervalsing (bijvoorbeeld grote supermarkt vs kleinere lokale handelaar) zijn wat mij betreft te begrijpen; doch realistisch gezien niet meer van deze tijd. |
Citaat:
Of u bent een boekhandel, en bol.com bepaald wat u verkoopt en wat niet... |
sedert bol wil bepalen welke tradities wij wel of niet mogen hebben koop ik daar niets meer. helaas zijn de meeste mensen niet zo principieel, anders was er nu al lang terug zwarte pieten materiaal te koop.
|
Is er nog steeds geen Amazon België, dat jullie je zorgen maken over Bol.com?
|
Soms kan je beter via de verkoper die zijn spullen slijt bij BOL.com rechtstreeks contacteren en daar nog goedkoper bestellen
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be