![]() |
Alle bedrijfswagens emissievrij tegen 2026.
Staat in het regeerakkoord over milieu, c/p uit hbvl.be
Citaat:
Er zijn 8 Europese landen waar in 2030 helemaal geen nieuwe ICE-personenwagens meer ingeschreven kunnen worden, ttz gewoon verboden. In Noorwegen is dit reeds vanaf 2025. |
Ik ben in de wolken met dit regeerakkoord.
|
Met De Croo zullen we ook in het buitenland geen slecht figuur slaan.
600k "bedrijfswagens" puur-electrisch is natuurlijk niet weinig. (PHEV zijn immers niet-emissievrij) https://www.electrive.com/2020/09/21...-company-cars/ |
Citaat:
|
Gewoon goed zot.
Maar we zullen eerder terug regeringsvrij zijn dan emissievrij. |
Het is noodzakelijk.
|
Dat er wat meer keuze is aan EV-modellen ziet men reeds aan de Europese markt, vanaf september (vooral door de VW Group)
Noorwegen ingeschreven BEV september 2020 (aandeel aan totale automarkt) september 2018: 6.260 (48%) september 2019: 6.815 (53%) september 2020: 10.413 (~80% geschat) https://elbilstatistikk.no/ Ook NL gaat naar 15% inschrijvingen BEV (12,9% marktaandeel hadden ze 2019, 64.049 BEV: https://www.kentekenradar.nl/brandstof/#2020) De grote landen volgen nog, en Be moet nu ook wel. Het wordt bovendien opgelegd door de CO2-regels van de EU: https://forum.politics.be/showthread.php?t=255150 ~600.000 "bedrijfswagens" betekent maar ~10% van het personenwagenpark, maar het gaat natuurlijk over de jaarlijkse inschrijvingen, België schreef in 2019 ca. 550.000 nieuwe personenwagens in: https://www.autogids.be/autonieuws/m...uwe-autos.html |
Citaat:
Autoverkeer staat maar in voor iets van nog geen 10% van de totale emissie aan broeikasgassen. Dat is absoluut geen prioriteit. |
Citaat:
En niet alleen personenwagens worden qua CO2 aangepakt door de Europese Commissie (dus ook de bestelwagens, wslk wordt dat -35% CO2) Natuurlijk is dat prioriteit, want transport is de enige sector die nog niets gedaan heeft aan vermindering van GHG, zelfs integendeel, het loopt de spuigaten uit met al die zware SUVs. Cijfers/grafiek op basis van sjoemelnorm NEDC die in de praktijk minstens gemiddeld 25% te laag is. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In Californië ligt het aandeel EV reeds rond 10%. Het aandeel BEV en PHEV gaat verder omhoog, ook in heel USA. ![]() Californië gaat ook de weg van Europese landen volgen en de nieuwe ICEs bannen vanaf 2035. En niet alleen wegens de broeikasgassen maar wegens de giftige uitlaatgassen. Bron: Citaat:
|
Citaat:
Veel meer als op een wolk leven zal er dan ook niet bijzijn. Diesel ging ook een pak duurder worden als benzine:roll: Kijk eens naar de prijzen vandaag. |
Citaat:
Men heeft enkel de accijns van diesel en benzine gelijk getrokken in 2018. Citaat:
Daardoor kon de diesel ook eindelijk eens duurder worden dan benzine, naargelang de marktprijzen enz... Af en toe is de benzine duurder, maar kan in de winter snel veranderen door de hogere vraag naar stookolie. Desondanks blijft de diesel in totaalkost in de regel de duurdere wagen, zelfs bij 30.000 km/jaar: https://www.gva.be/cnt/dmf20170705_0...dan-een-diesel |
Citaat:
ipv 100 dollar een paar jaar terug. De reden ? Overaanbod. |
Citaat:
|
Bepaalde bedrijven en zelfstandigen kiezen al voor electrische wagens:
Citaat:
Te beginnen met VW ID.3 die pas september massaal op de markt kwam. Natuurlijk was het wegvallen van de kleine EV-aankooppremie een domper voor de particulieren. Ben toch benieuwd of de nieuwe regering die premie terug gaat invoeren, ze kasseren in de regel meer BTW op een EV dan op een ICE. |
Citaat:
Er worden veel noodzakelijke zaken gedaan, zaken die de vorige regering kompleet heeft verwaarloosd. Ik som op: -55 % CO2 (EU richtlijn) Pensioenen omhoog Volksgezondheid herinvesteren Circulaire economie Justitie en Defensie herinvesteren Allemaal zaken die broodnodig waren. |
Ikzelf ben nu al voor 100% bio/elektrische* hybride qua woon/werk verkeer de laatste 2 maand.
Nu nog een cocon verzinnen die de stalen schelp van een auto vervangt. * ongeveer 10% van mijn elektrische energie voor woon/werk verkeer is nu nog steeds nucleair. |
Citaat:
Maar zoals we in het verleden al hebben gezien (zelfs ver voor de Zweedse regering) komt er bitter weinig nuttig uit de beloftes van onze politici. |
Deze maatregel is er tenminste één waar ik ook achter kan staan.
Vooral omdat het tijdsbestek realistisch is. Persoonlijk zou ik zelfs een tweetrapsraket ingesteld hebben: 2022 : alleen nog stekkerhybrides (geeft ook voldoende boost aan installaties van laadapparatuur) 2026: alleen nog full elektrics. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be