Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Welke feestdag ruilen voor 11 juli? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255389)

De Prof 30 september 2020 20:43

Welke feestdag ruilen voor 11 juli?

Er is ook beslist dat de deelstaten hun feestdag mogen omzetten naar een wettelijke betaalde feestdag... door een andere te schrappen.

welke zou jij willen ruilen?

even poll toevoegen

De Prof 30 september 2020 20:50

Van mij mag 11 november eraf.

Vooral omdat ik liever een extra betaalde dag heb in de zomer.

Elio di Supo 30 september 2020 20:52

Allerheiligen is te deprimerend. Liever halloween. Dat hoeft geen wettelijk betaalde feestdag te zijn.

Zucht 30 september 2020 20:58

Volgens mij zou 21 juli meest logisch zijn.
Bovendien maakt het niet veel uit in de kalender.

DucDEnghien 30 september 2020 21:00

Kerstmis. Het is altijd boel met welke schoonfamilie waar Kerstmis te vieren en waar.

Rudy 30 september 2020 21:03

Alle feestdagen die christelijk gerelateerd zijn mogen voor mijn part worden afgeschaft.

Gipsy 30 september 2020 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9464781)
Alle feestdagen die christelijk gerelateerd zijn mogen voor mijn part worden afgeschaft.

Men zou alle feestdagen moeten schrappen. De meeste jonge mensen weten niet eens de relevantie, oorsprong of reden van die feestdag. Bovendien is het een zware economische kost voor de economie.

Max van Dietschland 30 september 2020 21:10

21 juli mag weg omdat België toch verdwijnt, toch mag er in de plaats een nieuwe feestdag of twee bij komen.

Hoe meer verlof of feestdagen hoe beter 8-)

Zucht 30 september 2020 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 9464791)
Men zou alle feestdagen moeten schrappen. De meeste jonge mensen weten niet eens de relevantie, oorsprong of reden van die feestdag. Bovendien is het een zware economische kost voor de economie.

Vind jij dat Kertsmis een kost is voor de economie ? 8O

De Prof 30 september 2020 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 9464791)

De horeca zal het daar volledig oneens mee zijn.

Gipsy 30 september 2020 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9464794)
Vind jij dat Kertsmis een kost is voor de economie ? 8O

Bij nader inzicht commercieel misschien niet maar in feite heeft het een "heidense" oorsprong. Trouwens tegenwoordig zijn evenementen zoals Black Friday etc economisch meer rendabel. Persoonlijk vind ik dagen zoals Kerstmis en Nieuwjaar deprimerend.

De Prof 30 september 2020 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9464781)

Heel veel jongeren en werkende mensen interesseert de achtergrond van zo'n betaalde dag niet.

Het voornaamste blijft voor de meeste, een betaalde "vrije" dag.

Zucht 30 september 2020 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 9464813)
Bij nader inzicht commercieel misschien niet maar in feite heeft het een "heidense" oorsprong. Trouwens tegenwoordig zijn evenementen zoals Black Friday etc economisch meer rendabel. Persoonlijk vind ik dagen zoals Kerstmis en Nieuwjaar deprimerend.

Daarom is die feestdag er gekomen in de eerste plaats.
Ook onze voorouders vonden deze periode deprimerend, maar de winterzonnewende is de ommekeer naar terug langere dagen en kortere nachten.
Als er 1 feestdag behouden zou moeten blijven dan is het deze wel.

Skobelev 30 september 2020 21:56

ik wil geen enkele ruilen, bij ons is de communautaire feestdag nu ook een dag verlof.

Koenaard Depuydt 30 september 2020 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 9464752)
Van mij mag 11 november eraf.

Vooral omdat ik liever een extra betaalde dag heb in de zomer.

Geachte hooggeleerde

Dit is een zeer wijze uitspraak.

Als het aan Dhr. Depuydt afhangt, zou bv. de tiende der bloeimaand ook een hoogdag worden. Op 10/05/1871 werd het Verdrag van Vrankvoort (Frankfurt) ondertekend. Hiermee kwam er op plechtige wijze een eind aan de oorlog tussen Pruisen en onze Vrankrijkse erfvijand.

Moge Lotharingen en de Elzate (Elzas) van Vrankrijk verlost worden!

Hoogachtend

Koenaard Depuydt 30 september 2020 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9464756)
Allerheiligen is te deprimerend. Liever halloween. Dat hoeft geen wettelijk betaalde feestdag te zijn.

Dag zonnetje

Allerheiligenavond (All Hallows Eve) is een uitheemse hoogdag die uit geldelijke overwegingen hier ingevoerd werd. Het wordt hoogtijd om dit vreemd gebruik terug naar land van afkomst te zenden. Goede Vlamingen laten hun beschaving niet met dergelijke vreemde hoogdagen besmeuren.

Met Vlaamse groeten

Elio di Supo 30 september 2020 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt (Bericht 9464937)
Dag zonnetje

Allerheiligenavond (All Hallows Eve) is een uitheemse hoogdag die uit geldelijke overwegingen hier ingevoerd werd. Het wordt hoogtijd om dit vreemd gebruik terug naar land van afkomst te zenden. Goede Vlamingen laten hun beschaving niet met dergelijke vreemde hoogdagen besmeuren.

Met Vlaamse groeten

Ik bevind mij thans in dat land van herkomst. Iets om elk jaar naar uit te kijken. Veel plezanter dan bloemekes op een zerk te zetten.

Met overzeese groeten.

Henri1 30 september 2020 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 9464742)
Er is ook beslist dat de deelstaten hun feestdag mogen omzetten naar een wettelijke betaalde feestdag... door een andere te schrappen.

welke zou jij willen ruilen?

even poll toevoegen

Ik zou geen enkele kiezen. Die moet er gewoon bijkomen.

Elio di Supo 30 september 2020 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9464944)
Ik zou geen enkele kiezen. Die moet er gewoon bijkomen.

:lol:Spoken like a true Walloon.

Boduo 30 september 2020 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9464756)

Is halloween een wettelijk betaalde feestdag in Belgie ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be