Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   lichte vracht veranderingen op til ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255501)

brother paul 8 oktober 2020 11:00

lichte vracht veranderingen op til ?
 
is dat een proefballon ?

https://www.autoblog.nl/nieuws/vlaan...cht-aan-180641

Micele 8 oktober 2020 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9473953)

Denk het niet, maar het zal weer een "watjesmaatregel" worden, enkel nieuwe inschrijvingen vanaf 2021 ergens... Dus aan de kassa zal het niet veel opleveren.

Citaat:

Mensen die een nieuwe ‘lichte vrachtwagen’ kopen, moeten straks kunnen aantonen dat het voertuig inderdaad voor professionele doeleinden is gekocht. Daarmee komt een einde aan een fiscaal feest voor Vlaamse particulieren.

Het is nog afwachten hoe de regering dit wil gaan aanpakken. Wel is duidelijk gemaakt dat bestaande registraties niet in aanmerking komen voor de aangepaste regelgeving. Wie nu een pick-up of een andere lichte vracht bezit als particulier heeft niets te vrezen. (via De Tijd)

Binnenweg 8 oktober 2020 15:10

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10...caal-voordeel/

"Om de belasting te kunnen aanpassen, zal de Vlaamse regering wel nog eerst een akkoord moeten bereiken met de andere gewestregeringen in ons land, zodat de regeling voor alle landsdelen geldt. "

Ze moeten dus nog overeen komen als dat lukt :lol:

"De maatregel geldt alleen voor nieuw ingeschreven voertuigen"

Resultaat : iedereen die op punt stond om een lichte vracht te kopen zal , nu het nog betaalbaar is één kopen .

Jantje 8 oktober 2020 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9473953)

Nee, daar is allang spraken van.
En vooral de steden zijn vragende partij.
Niet omdat men meer centen wil zien, maar omdat men de zware voertuigen uit de steden en dorpskernen wil.
Vandaag is het fiscaal goedkoper om een amarok V6, 3.0l diesel (110€ )te kopen dan een polo benzine 1.0L (155€)

En wegentaks is een volledige gewestelijke bevoegdheid, waarbij men zelfs geen rekening moet houden met de andere gewesten.
Zo betaal je voor een amarok V6, 3.0l diesel in het BHG 148,76€.

En men wil dus naar het Nederlandse systeem waar men moet aantonen dat men met een lichte vracht rijd voor beroepsdoeleinden, anders volle pot betalen.

De schoofzak 9 oktober 2020 16:14

Heb je een lichte vrachtwagen nodig voor je werk: weinig betalen.
Heb je een gewone personenwagen nodig voor je werk: veel betalen.

Ik heb onlangs nog gelezen van een nieuwe soort moto: een driewieler zoals een mp3, maar waar de voorwielen net ver genoeg uit mekaar staan om geklassificeerd te kunnen worden als auto.
Gevolg: het jonge volkje moet geen speciaal motorijbewijs gaan halen.

Dadeemelee 9 oktober 2020 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9474169)
Nee, daar is allang spraken van.
En vooral de steden zijn vragende partij.
Niet omdat men meer centen wil zien, maar omdat men de zware voertuigen uit de steden en dorpskernen wil.
Vandaag is het fiscaal goedkoper om een amarok V6, 3.0l diesel (110€ )te kopen dan een polo benzine 1.0L (155€)

En wegentaks is een volledige gewestelijke bevoegdheid, waarbij men zelfs geen rekening moet houden met de andere gewesten.
Zo betaal je voor een amarok V6, 3.0l diesel in het BHG 148,76€.

En men wil dus naar het Nederlandse systeem waar men moet aantonen dat men met een lichte vracht rijd voor beroepsdoeleinden, anders volle pot betalen.

Ik heb gelezen dat de andere gewesten ook toestemming moeten geven. Voor de inschrijvingstaks? Die is toch ook gewestelijk dacht ik?

In ieder geval: goede zaak. Nu is het echt belachelijk.

Jantje 9 oktober 2020 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9475169)
Ik heb gelezen dat de andere gewesten ook toestemming moeten geven. Voor de inschrijvingstaks? Die is toch ook gewestelijk dacht ik?

In ieder geval: goede zaak. Nu is het echt belachelijk.

Dat is wegentaks.
Maar het zit nog gekker in elkaar hoor.
Als partikulier kan je een lichtvracht inbrengen bij je belastingsaangifte.
Een federale bevoegdheid.

Dadeemelee 9 oktober 2020 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9475263)
Dat is wegentaks.
Maar het zit nog gekker in elkaar hoor.
Als partikulier kan je een lichtvracht inbrengen bij je belastingsaangifte.
Een federale bevoegdheid.

Ok, maar dan kan Diependaele/Vlaamse Regering toch de wegentaks en de inschrijvingstaks wijzigen zonder toestemming van de andere gewesten?

Jantje 10 oktober 2020 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9475348)
Ok, maar dan kan Diependaele/Vlaamse Regering toch de wegentaks en de inschrijvingstaks wijzigen zonder toestemming van de andere gewesten?

De wegentaks en inschrijvingstaks kan ieder gewest innen naar eigen beslissing.
Zo betaal je voor een hybride in het BHG volle pot en in Vlaanderen amper.

reservespeler 10 oktober 2020 07:15

Een lichte vracht is fiscaal heel voordelig.
Je kan al de onkosten inbrengen voor woon - werkverkeer (zelfde als voor een motto).

Voor mij maakt de nieuwe regeling niets uit, zelfs als ik ne nieuwe koop na 1 januari.

Micele 28 oktober 2020 22:27

De "lichte vracht" zal ook meer electrische modellen krijgen.

De Dodge Ram pickup krijgt nu ook een electrische versie.

Volgend jaren naar 6 E-pickups?

Citaat:

https://electrek.co/2020/10/28/fiat-...-pickup-truck/

Fiat Chrysler announces Ram electric pickup truck coming

- Oct. 28th 2020

Fiat Chrysler, a lagger when it comes to electrification, confirms that it plans to make an electric Ram pickup truck.

Almost every automaker under the sun is planning to make an electric pickup truck:

Tesla Cybertruck
Rivian R1T
Ford F-150 Electric
GMC Hummer EV
Lordstown Endurance



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be